Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Mara

Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Er was eens....
een dominee, in een klein stadje in Overijssel, die aan het eind van zijn preek, als er nog wat beslag op de gemeente lag, wel eens zei: "En, mijne hoorders, wat doet u met de Boodschap die hedenmorgen weer gehoord hebt? Ik vrees dat het beslag bij velen van korte duur zal zijn, en dat u het gehoorde met de koffie weer wegspoelt."

Iets om over na te denken... Niet dan? Zo ook een klacht in een bekend bejaardenoord van de Geref. Gemeenten in dit zelfde stadje: De mensen worden zo beziggehouden met koffiedrinken, activiteiten etc. dat er schier geen tijd overblijft om de preek te laten bezinken.
Onder de koffie wordt over alles gepraat, maar zeer weinig over de preek. Dit is, dunkt mij, een zeer terechte klacht. Hier wordt de mens de gelegenheid ontnomen door allerlei bezigheden om de preek in te laten werken. Meest is na de koffie of een andere bezigheid de preek voor een groot deel weg. Dan zijn die bezigheden en ontspanningen toch niet anders dan de vogelen des hemels?
Of zie ik dat weer te somber in? Ik kan mij in ieder geval wel vinden in de klagers over dit beleid. En niet dat ik voor klagen in het algemeen een lans wil breken.
Iets dergelijks hoorde ik ook eens in een variant hierop, met het opsteken van sigaar of sigaret, gaat de preek in rook op?
Mijn vader zei dat hij de mooiste gesprekken had met medekerkgangers, al wandelend op weg naar huis, na de kerkdienst.
Maar wie wandelt er nog naar de kerk?
En wordt het niet al snel gewoon gezellig, met een kopje koffie en koekje?
De keren dat we zijn gebleven, na een doop- of belijdenisdienst, ging het al snel overal over, behalve nog over de dienst of preek.
Maar ja, misschien zoek ik wel een excuus, omdat ik de koffie uit die grote ketels gewoon niet lekker vind. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
een dominee, in een klein stadje in Overijssel, die aan het eind van zijn preek, als er nog wat beslag op de gemeente lag, wel eens zei: "En, mijne hoorders, wat doet u met de Boodschap die hedenmorgen weer gehoord hebt? Ik vrees dat het beslag bij velen van korte duur zal zijn, en dat u het gehoorde met de koffie weer wegspoelt."

Iets om over na te denken... Niet dan? Zo ook een klacht in een bekend bejaardenoord van de Geref. Gemeenten in dit zelfde stadje: De mensen worden zo beziggehouden met koffiedrinken, activiteiten etc. dat er schier geen tijd overblijft om de preek te laten bezinken.
Onder de koffie wordt over alles gepraat, maar zeer weinig over de preek. Dit is, dunkt mij, een zeer terechte klacht. Hier wordt de mens de gelegenheid ontnomen door allerlei bezigheden om de preek in te laten werken. Meest is na de koffie of een andere bezigheid de preek voor een groot deel weg. Dan zijn die bezigheden en ontspanningen toch niet anders dan de vogelen des hemels?
Of zie ik dat weer te somber in? Ik kan mij in ieder geval wel vinden in de klagers over dit beleid. En niet dat ik voor klagen in het algemeen een lans wil breken.
Iets dergelijks hoorde ik ook eens in een variant hierop, met het opsteken van sigaar of sigaret, gaat de preek in rook op?
Mijn vader zei dat hij de mooiste gesprekken had met medekerkgangers, al wandelend op weg naar huis, na de kerkdienst.
De keren dat we zijn gebleven, na een doop- of belijdenisdienst, ging het al snel overal over, behalve nog over de dienst of preek.
Maar ja, misschien zoek ik wel een excuus, omdat ik de koffie uit die grote ketels gewoon niet lekker vind. :)
Tja, en mijn schoonvader zei altijd... De beste geestelijke gesprekken waren er met de dikke sigaar. M.a.w. Het zit niet in de sigaar of het kopje koffie. Maar in de mens... En als het zo is dat de preek in rook opgaat of met de koffie word weggespoeld, wordt hij ook zonder de rook en zonder de koffie snel vergeten...
En het excuus gespreksonderwerp geldt ook voor thuis. Als wij met de kinderen thuiskomen na de kerk, hebben ze regelmatig andere ideeën qua gespreksonderwerp zullen we maar zeggen... De koffie uit de ketel? Ach wat maakt het uit. Als je door onderlinge ontmoeting een goed gesprek krijg? ;)
Overigens os wandelen bij uitstek de manier om een goed maar soms ook moeilijk gesprek te voeren. Alleen lukt dat bij ons wat beter in de natuur dan in de bebouwde kom....
Mara

Bericht door Mara »

lien75 schreef:
Mara schreef:

Tja, en mijn schoonvader zei altijd... De beste geestelijke gesprekken waren er met de dikke sigaar. M.a.w. Het zit niet in de sigaar of het kopje koffie. Maar in de mens... En als het zo is dat de preek in rook opgaat of met de koffie word weggespoeld, wordt hij ook zonder de rook en zonder de koffie snel vergeten...
En het excuus gespreksonderwerp geldt ook voor thuis. Als wij met de kinderen thuiskomen na de kerk, hebben ze regelmatig andere ideeën qua gespreksonderwerp zullen we maar zeggen... De koffie uit de ketel? Ach wat maakt het uit. Als je door onderlinge ontmoeting een goed gesprek krijg? ;)
Overigens os wandelen bij uitstek de manier om een goed maar soms ook moeilijk gesprek te voeren. Alleen lukt dat bij ons wat beter in de natuur dan in de bebouwde kom....
Mijn pa was een keer zo lang blijven praten met een medekerkganger, dat hij zelfs de koffieronde thuis misliep en moeder de soep al opschepte. :)
Maar die andere man moest nog zeker 3 kwartier lopen, eer dat hij thuis was. Die had geen middagdut denk ik.
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Die had geen middagdut denk ik.
Maar goed ook, dat zou verboden moeten worden.
Behalve bij oudere mensen of mensen die het om medische reden nodig hebben.

Sorry, maar ik heb een aversie tegen de zondagmiddagdut :langue
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:
Mara schreef:Die had geen middagdut denk ik.
Maar goed ook, dat zou verboden moeten worden.
Behalve bij oudere mensen of mensen die het om medische reden nodig hebben.

Sorry, maar ik heb een aversie tegen de zondagmiddagdut :langue
Kan, maar ik kan je wel vertellen dat de week soms zoveel energie vraagt... Korte nachtjes met kinderen etc, dat die korte middaguur heel erg helpt om de avonddienst in volkomen herdere toestand mee te maken, en concentratie te hebben om een goed boek te lezen... Zeker toen de jongste nog klein was, even samen naar bed...
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik heb dat altijd heel raar gevonden: op zondagmiddag naar bed, het liefst het hele gezin.
Ik weet dat er veel mensen nare herinneringen aan over gehouden hebben: ongezellige zondagmiddagen met ouders die samen op bed lagen ;(
Dit mag niet en dat mag niet, op zondag, maar we mogen wel naar bed en evt. andere activiteiten ondernemen :jongle
Het zal niet altijd mogelijk zijn, maar het is veel beter dat er tussen de beide kerkdiensten door geen halve dag tijdverschil zit ;)
Kan je 's avonds lekker bijtijds naar bed. ::salut
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Orchidee schreef:Ik heb dat altijd heel raar gevonden: op zondagmiddag naar bed, het liefst het hele gezin.
Ik weet dat er veel mensen nare herinneringen aan over gehouden hebben: ongezellige zondagmiddagen met ouders die samen op bed lagen ;(
Dit mag niet en dat mag niet, op zondag, maar we mogen wel naar bed en evt. andere activiteiten ondernemen :jongle
Doel je nu op datgene waar ik nu aan moet denken... :bobo
helma

Bericht door helma »

Als het een uurtje is om de tweede dienst weer geconcentreerd te kunnen luisteren snap ik het wel
(dat doe ik doordeweeks ook als ik de kans krijg :baille ).
Maar úren op bed liggen is wat anders.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Orchidee schreef:Ik heb dat altijd heel raar gevonden: op zondagmiddag naar bed, het liefst het hele gezin.
Het zal niet altijd mogelijk zijn, maar het is veel beter dat er tussen de beide kerkdiensten door geen halve dag tijdverschil zit ;)
Ho,ho. Met samen bedoel ik mijn dochtertje en ik. En inderdaad altijd een uurtje ofzo... Voor de rest zijn de zondagmiddagen heel gezellig bij ons... Mede dankzij dat uurtje...
En inderdaad, doe het ook door de weeks als het zo uitkwam...
Lassie

Bericht door Lassie »

reformator schreef:Hallo allemaal,

Ik heb een vraag die ik nog nergens terug kon vinden. Bij wie wordt er na de dienst nog wel eens koffiegedronken (bij de kerk) met de gemeenteleden? Ik was laatst in een hervormde gemeente waar dit dus werd gedaan, maar mij is het verder onbekend.

En wat is je mening van koffiedrinken na de dienst op zondag?
Tussen de 1e en 2e dienst (dubbele dienst) is er bij ons koffiedrinken en limo voor de kinderen. Elke zondag.
Mara

Bericht door Mara »

Ik ook en ik dacht dat dit van de oude generatie was.
Maar bleek niet zo te zijn.
Jonge ouders liggen te tukken in bed, want ja, het is hard werken door de weeks.
En de kinderen moeten stil zijn maar zich wel ondertussen vermaken.
Ik heb het vroeger niet begrepen en nu ik in de doelgroep zou vallen, nog steeds niet.
Vandaar dat velen de zondag als één saaie dag zien, niet om dóór te komen.
Ouders, zet lucifers tussen je oogleden en ga desnoods savonds iets eerder naar bed.
Lassie

Bericht door Lassie »

Precies. :super Hier komt het echt zelden voor dat een van ons tegelijk met zoonlief even een uurtje gaat liggen.
Maar dan moeten we echt een week achter de rug hebben van spooknachten.
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik ben geen sabbatvervanger aanhanger, maar ik vind de zondag daar niet voor geschikt. Het is juist een dag om met de dingen van de Heere bezig te zijn. Niet om te verslapen. Ga dan zaterdag of doordeweeks eerder naar bed.
Oja, en ook geen goed boek lezen als er kleine kinderen zijn die dan maar stil moeten zijn ;-)
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Ik ben geen sabbatvervanger aanhanger, maar ik vind de zondag daar niet voor geschikt. Het is juist een dag om met de dingen van de Heere bezig te zijn. Niet om te verslapen. Ga dan zaterdag of doordeweeks eerder naar bed.
Oja, en ook geen goed boek lezen als er kleine kinderen zijn die dan maar stil moeten zijn ;-)
Nee, dat heb ik ook nooit begrepen.
Er is ook nauwelijks tijd voor. Uit de kerk drink je meestal koffie, daarna eten en dan heb je nog maar gemiddeld anderhalf uur, tenminste wij wel.
Ook komen wij wat later uit bed dan door de weeks, dus je slaapt dan al langer.
Als je als ouders van (jonge) kinderen gaat slapen, geef je hen alle gelegenheid allerlei kattenkwaad uit te halen en wellicht gaan zij de zondag ervaren als heel saai.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
ejvl schreef:Ik ben geen sabbatvervanger aanhanger, maar ik vind de zondag daar niet voor geschikt. Het is juist een dag om met de dingen van de Heere bezig te zijn. Niet om te verslapen. Ga dan zaterdag of doordeweeks eerder naar bed.
Nee, dat heb ik ook nooit begrepen.
Er is ook nauwelijks tijd voor. Uit de kerk drink je meestal koffie, daarna eten en dan heb je nog maar gemiddeld anderhalf uur, tenminste wij wel.
Ook komen wij wat later uit bed dan door de weeks, dus je slaapt dan al langer.
Als je als ouders van (jonge) kinderen gaat slapen, geef je hen alle gelegenheid allerlei kattenkwaad uit te halen en wellicht gaan zij de zondag ervaren als heel saai.
Nou liggen wij zelden tegelijk, i.e.g. Worden de kinderen nooit aan hun lot overgelaten....
Verder hebben wij genoeg tijd tussen de kerkdiensten. Om koffie te drinken, bezig ge zijn met Gods W
Oord, samen met de kinderen. Te eten en een piepklein uurtje te rusten en aandacht aan de kinderen te geven....
Navraag of ze de zondag saai vinden?
Nee, alleen de kerk want daar moet je stil zitten.... ( dat was natuurlijk niet het gewenste antwoord, maar wel eerlijk ;) )
Door de extra medische zorg die wij hadden aan ( pleeg) kind was het gewoon vroeg dag...
Waren de nachten altijd gebroken. En dat bedoel ik letterlijk....En was vroeg naar bed gaan niet altijd mogelijk...ivm met medische zorg die nodig was.
En kattenkwaad uithalen doen ze ook als je wakker bent...
M.a.w. We moeten elkaar hier maar een beetje vrij inlaten. En (gelukkig) kunnen we niet in elkaars gezinssituatie kijken....
::salut
Plaats reactie