Over zondag/sabbat zijn veel topics volgeschreven. Laten we dit topic maar beperken tot de boetedag.MoesTuin schreef:Nou, dat is ook maar de vraag, want het schijnt in de Bijbel te staan dat we niet op Zondag, maar op de Zaterdag de Sabath, de dag des Heeren behoren te houden.....Bona Fide schreef:Van thuis uit meegekregen en wij doen het zelf ook zo:
De zondag kunnen we niet anders zien dan de dag des Heeren. De Heere en Zijn dienst horen dan in het middelpunt te staan en níet een vader (met vaderdag), een moeder (met moederdag), een jarige (verjaardag) of wie dan ook.
Aan vader-/moederdag besteden we wel wat aandacht (vanwege m.n. commerciële karakter niet eens zo veel), maar dan op de zaterdag ervóór. En verjaardagen met cadeautjes erná.
Zo zullen we het ook 11 mei doen (op die dag is tevens een van de gezinsleden jarig, bedenk ik me nu zelfs).
Hoewel ik niet precies weet hoe dit zit, maar heb ik weleens vernomen, en in de bijbel staat inderdaad de sabbath en dat schijnt zaterdag te zijn.
Maar goed, hoe belangrijk is dit gegeven mocht het kloppen?
Het staat wel in de Bijbel ieder geval.
Boetedag verdient navolging
Re: Boetedag verdient navolging
Boete doen in de zin zoals de GG-Synode wil, is nogal gekunsteld. Eerst werd er weken over gedaan om tot een standpunt gekomen, daarna moest men een datavoorstel doen, etc etc etc. Het gaat mij om het georganiseerde karakter ervan. Wat dat betreft sprak de werkwijze van de GG Rotterdam-Zuidwijk mij meer aan. Die kerkenraad had geen synodale aansporing nodig om een dergelijke samenkomst te beleggen.Jongere schreef:Wat mij betreft hoort deze boetedag niet in je rijtje thuis.Luther schreef:Maar tegen opgelegde 'dagen' heb ik altijd al enige aversie gehad, zowel tegen moederdag, vaderdag, deze georganiseerde boetedag, mijn verjaardag, etc. Dus sorry als ik de antenne mis om je reactie goed te kunnen beoordelen.
Zoiets als een boetedag is Bijbels, juist ook als dat in 'groter verband' gebeurt dan alleen het persoonlijke leven. Kun jij me uitleggen hoe jij het voor je ziet dat zoiets niet opgelegd plaatsvindt? Ik vind het een vreemde gedachte als je dingen blijkbaar alleen spontaan kunt waarderen.
Daarbij komt dat in de breedte van de GG helemaal geen overeenstemming is over de reden waarom er een speciale boetedag moet zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Precies. Helemaal mee eens. Zo doen wij dat ook. Ik dacht eigenlijk dat dit nog algemeen gebruikelijk was in de gereformeerde gezindte.Bona Fide schreef:Van thuis uit meegekregen en wij doen het zelf ook zo:
De zondag kunnen we niet anders zien dan de dag des Heeren. De Heere en Zijn dienst horen dan in het middelpunt te staan en níet een vader (met vaderdag), een moeder (met moederdag), een jarige (verjaardag) of wie dan ook.
Aan vader-/moederdag besteden we wel wat aandacht (vanwege m.n. commerciële karakter niet eens zo veel), maar dan op de zaterdag ervóór. En verjaardagen met cadeautjes erná.
Zo zullen we het ook 11 mei doen (op die dag is tevens een van de gezinsleden jarig, bedenk ik me nu zelfs).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
"Gewoonte" in de reformatorische gezindte?
Ik had hier tot op een paar jaar geleden nog nooit van gehoord.
Als een verjaardag op zondag valt, word deze in het gezin gewoon gevierd net zoals vader/moederdag.
Dat ging vroeger bij mijn grootouders en ouders ook zo.
Alleen een verjaardag voor de verdere familie/vrienden werd/word vaak daarna gevierd.
Wat veel gebeurt en dat gebeurt ook in de reformatorische gezindte, verjaardagen worden van te voren gevierd, dat gaat mij persoonlijk veel te ver, mijn opa is op zijn verjaardag overleden en zo zijn er meer voorbeelden te noemen van mensen die een week of 14 dagen van te voren hun verjaardag vieren en overlijden voordat ze werkelijk jarig zouden zijn geweest.
Als een verjaardag op zondag valt, word deze in het gezin gewoon gevierd net zoals vader/moederdag.
Alleen een verjaardag voor de verdere familie/vrienden werd/word vaak daarna gevierd.
Wat veel gebeurt en dat gebeurt ook in de reformatorische gezindte, verjaardagen worden van te voren gevierd, dat gaat mij persoonlijk veel te ver, mijn opa is op zijn verjaardag overleden en zo zijn er meer voorbeelden te noemen van mensen die een week of 14 dagen van te voren hun verjaardag vieren en overlijden voordat ze werkelijk jarig zouden zijn geweest.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ik kan er allemaal niet wakker van liggen, sorry.
Soms lijken we wel Jehovah's getuigen met z'n allen.
Soms lijken we wel Jehovah's getuigen met z'n allen.
Je hoeft er ook niet van wakker te liggen. Maar van die gewoonten van Luther geldt in ieder geval dat die zeker niet zo 'universeel' zijn als je schrijft. Want ik weet niet beter dan dat het heel normaal is om Moederdag op zondag te vieren. Maar dan begrijp ik nu ook waarom sommige predikanten daar helemaal geen aandacht aan besteden, dat ligt kennelijk gevoelig.
Wat ik niet helemaal begrijp: ergens eind van de zomer wordt besloten dat vanwege de nood der tijd een boetedag nodig is. Dan denk je: ze zullen er haast mee maken, want de nood is hoog. Maar nee, meer dan een half jaar later gaat het dan eindelijk gebeuren. Het straalt weinig urgentie uit.
Ik vind juist dat er overhaast toe is besloten. Niet alleen omdat het samenvalt met Moederdag, maar ook omdat kennelijk helemaal niet vooraf is overlegd met andere kerken of zij mee willen denken. Het is een binnenkerkelijk initiatief dat in mijn beleving een hoog 'kijk ons-kent-ons de secularisatie eens serieus nemen'-gehalte heeft.
Ik ben er niet over te spreken. Hoewel ik het nut van een boetedag wel inzie. Maar het is niet raar dat andere kerken weinig zin hebben om nu ineens achter de Gereformeerde Gemeenten aan te moeten lopen, zonder enig intern overleg.
Ik ben er niet over te spreken. Hoewel ik het nut van een boetedag wel inzie. Maar het is niet raar dat andere kerken weinig zin hebben om nu ineens achter de Gereformeerde Gemeenten aan te moeten lopen, zonder enig intern overleg.
Ongelofelijk, DDD. Hiermee kies je er bewust voor om uit te gaan van het meest negatieve. Ik vind dat onbegrijpelijk en om eerlijk te zijn ook erg kwalijk. Je wilt hiermee zelfs de intenties van de initiatiefnemers niet geloven.DDD schreef:Het is een binnenkerkelijk initiatief dat in mijn beleving een hoog 'kijk ons-kent-ons de secularisatie eens serieus nemen'-gehalte heeft.
Ik vind het stuk van Van Rhee de spijker op de kop.
Ik zou niet willen beweren dat iedereen het helemaal eens moet zijn met de gang van zaken. Maar stel nu dat je het écht vreemd vindt dat zo'n boetedag niet direct wordt gehouden. Of dat het net op moederdag valt. Prima, al valt het voor mij in de categorie spijkers op laag water. Maar waarom zou dat dan in de weg staan om alsnog hieraan in alle oprechtheid deel te nemen?
Al dat gepraat over 'opgelegd', etc. etc... Het is juist dát geredeneer dat een oprecht meebeleven van zo'n boetedag in de weg staat. Als de nood van onze tijd werkelijk groot is, laten we dan over dit soort dingen heenstappen, stoppen met eindeloos praten hoe het beter had gekund en ons gezamenlijk voor de Heere verootmoedigen.
Ik probeer het dicht bij mijn beleving te houden. Maar voor mij weegt procedurele - door mij als zodanig beleefde- onzorgvuldigheid waarschijnlijk veel zwaarder dan voor jou.
Ik heb sowieso een hekel aan het geklaag over de nood der tijden. Ik moet nog zien in hoeverre de boodschap afsnijdend is voor het vrome vlees. Ik ben er niet zo gerust op. Meestal betreft het gedoe over de nood der tijden vooral de situatie buiten de kerk. Ik geef onmiddellijk toe dat het rapport ook intern keek.
Maar ik bedoel zeker niet de integriteit van de initiatiefnemers in twijfel te trekken. Ik had het over overhaast, niet over oneerlijk.
Ik heb sowieso een hekel aan het geklaag over de nood der tijden. Ik moet nog zien in hoeverre de boodschap afsnijdend is voor het vrome vlees. Ik ben er niet zo gerust op. Meestal betreft het gedoe over de nood der tijden vooral de situatie buiten de kerk. Ik geef onmiddellijk toe dat het rapport ook intern keek.
Maar ik bedoel zeker niet de integriteit van de initiatiefnemers in twijfel te trekken. Ik had het over overhaast, niet over oneerlijk.
Dat zie ik ook in de toenemende mate gebeuren en ik wil daar niet aan mee doen.Orchidee schreef:"Gewoonte" in de reformatorische gezindte?
Dan ga je iemand feliciteren met zn verjaardag over 4 dagen.
Vroeger werd de verjaardag op de dag zelf gevierd, maar doordat familieleden nu soms heel ver van elkaar af wonen en toch de verjaardag willen bijwonen, kiest men er vaak voor om het op een zaterdag (of zondag) te vieren.
Beetje off topic, maar dat was de verjaardag ook al

Ik vind dat best jammer, omdat zo'n kraamfeest soms 2 maanden na de geboorte is en dan is dat pasgeborene al af.
Zo verandert er e.e.a. generatie na generatie.
Met de huidige kraamzorgregels is het wel te begrijpen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
wat mooi...Jongere schreef:http://www.jbgg.nl/leiding/boetedag
Ook ietwat laat; maar ik hoorde afgelopen zondag in het buitenland een preek over Jezus' kruiswoord 'Vrouw, zie uw zoon; zoon, zie uw moeder" (in Engeland was het Moederdag) en bij nader inzien valt dat best te combineren met een ontdekkende prediking...