En bovendien zouden we er in deze discussie voor moeten waken om iedere uitspraak over wat er in het verleden is gebeurd, als een soort "schibboleth" te zien voor onze opvattingen vandaag.Auto schreef:Even een aanvulling: alles met betrekking tot dr Steenblok staat mijn insziens buiten de discussie, omdat ds Golverdingen promoveert op de geschiedenis van 1948 (waar hij geëindigd is met zijn onderzoek voor zijn doctoraal en waar het boek "tot behoud van de kerk" uit voort is gekomen) tot en met 1950. Dus er is nog geen onderzoek gedaan naar de geschiedenis binnen de GG van 1950 t/m 1953 (of anders gezegd er is nog niets over gepubliceerd/0
Dan zou bijvoorbeeld het verlangen naar eenheid met de GGiN een eerlijke beoordeling van de kwestie rond ds. Kok in de weg kunnen staan. Met andere standpunten is die fout natuurlijk evengoed mogelijk.
Het gaat hier gewoon om een (naar ik aanneem) zorgvuldige en diepgravende beoordeling van gebeurtenissen uit het verleden.
Wel ben ik erg benieuwd hoe ds. Golverdingen precies het 'treurige misverstand' zal beschrijven. In die beschrijving zitten ongetwijfeld wel inhoudelijke maatstaven. Die kunnen misschien in latere gesprekken over dit onderwerp bruikbaar zijn voor een heldere discussie.