Toch klopt dat niet, want het sacrament staat gelijk met de H doop, dus als mensen laten dopen of gedoopt worden horen ze ook deel te nemen aan het HA, anders kon je vroeger onder censuur worden geplaatst. En de meerderheid (iedereen?) zal kinderen laten dopen, en als dan de meerderheid bij het HA blijft zitten is er wel iets mis volgens mij.Mara schreef:Het zou best kunnen dat er in sommige kerken heel weinig mensen aangaan. In mijn jeugd was dat ook. Mensen gingen beschroomd aan en kwamen onder tranen terug in hun bank.
Ik heb ook wel meegemaakt dat predikanten/gemeentes een tijd bewust geen H.A. vierden, omdat er een kwestie speelde, of geen vrijmoedigheid daartoe gevoeld werd.
Het hele karakter is veranderd.
Bleef vroeger de meerderheid zitten, nu blijft de minderheid zitten.
Zoals eerder gezegd, het is erg exclusief in onze dagen geworden en het is veelal losgemaakt van de H doop en het afleggen van geloofsbelijdenis. Als er maar 5% van een gemeente deelneemt is er iets grondig mis, of er is erg weinig zegen op de prediking, of het avondmaal is tot iets zeer exclusiefs geworden. Dat kan zo exclusief zijn dat zelfs ambtsdragers niet altijd aangaan, wat overigens lijnrecht tegen de kerkorde ingaat...
Het is wel mogelijk hoor, vraag maar aan Hendrikus hoe ze dat in Engeland doen, dat zal dan alleen geen tafel zijn maar meer een soort van langslopen.Hoe zouden ze dat dan doen in een kerk met 1900 leden, als alle volwassenen zouden deelnemen? Dat lijkt me praktisch al onmogelijk.
En zoals eilander hierboven zegt, Calvijn preekte dagelijks. Als er nu ergens een weekdienst wordt georganiseerd, komt vaak nog niet de helft van de gemeenteleden!
Ik hoop dat je dit anders bedoeld dan dat er staat,Waarom dan op zondag die ijver, wat voegt een wekelijks H.A. werkelijk toe?