Groepsdruk

Hendrikus

Re: Groepsdruk

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Buiten de BhP gemeenten sluipen nu de opwekkingsliederen er stilaan in. Dat vind ik erger dan een gezang erbij.
Er zijn hele mooie gezangen, die wat mij betreft op bepaalde dagen zouden kunnen.
Vandaag in het RD:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_737410
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:
DDD schreef:Nou, er is toch een hele categorie conservatieve middengemeenten die niet tot de stroming Bewaar het Pand behoren maar waar wel alleen psalmen (soms zelfs niet-ritmisch) worden gezongen, zoals Soest, Naarden, Eemdijk, Driebergen, Renswoude, Urk, Ouderkerk aan de Amstel, Bunschoten, Utrecht; om er maar een paar te noemen. Laat staan dat er Opwekkingsliederen zouden worden gezongen.
Wij zingen ook uitsluitend Psalmen, maar tijdens Paas- en Pinksterdagen etc, sluipen toch die liederen erin.
Het begon op de j.v. trouwens.
Dat is zo jammer in de CGK, die enorme liggingsverschillen, zelfs als het in 1 plaats is, of amper 10 km van elkaar.
In het andere topic over de bovenstem, zag ik in het filmpje ook duidelijk het verschil.
Bedoel je dat filmpje van de CGK Apeldoorn-Centrum? Prachtig was dat!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Nou, er is toch een hele categorie conservatieve middengemeenten die niet tot de stroming Bewaar het Pand behoren maar waar wel alleen psalmen (soms zelfs niet-ritmisch) worden gezongen, zoals Soest, Naarden, Eemdijk, Driebergen, Renswoude, Urk, Ouderkerk aan de Amstel, Bunschoten, Utrecht; om er maar een paar te noemen. Laat staan dat er Opwekkingsliederen zouden worden gezongen.
Wij zingen ook uitsluitend Psalmen, maar tijdens Paas- en Pinksterdagen etc, sluipen toch die liederen erin.
Dat is zo jammer in de CGK, die enorme liggingsverschillen, zelfs als het in 1 plaats is, of amper 10 km van elkaar.
In het andere topic over de bovenstem, zag ik in het filmpje ook duidelijk het verschil.
:oO
Zo is het bij jullie in de kerk beslist niet! En bij ons ook (nog) niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Buiten de BhP gemeenten sluipen nu de opwekkingsliederen er stilaan in. Dat vind ik erger dan een gezang erbij.
Er zijn hele mooie gezangen, die wat mij betreft op bepaalde dagen zouden kunnen.
Vandaag in het RD:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_737410
Het is jammer dat de Bond zich steeds verder verwijderd van de andere reformatorische kerken.
Ik herinner me nog de eenheid die er was, de samenwerking op vele terreinen.
De Bond brak dat echter een voor een en stukje bij beetje af.
Eerst werd de samenwerking verbroken om op gezette tijden interkerkelijke samenkomsten
te houden in de vorm van Tijdredes. Reden was denkelijk, dat toen net de RPF verscheen, en
het bleek wel dat vele Bonders op de RPF stemden, dus dan de Tijdredes maar schrappen?

Daarna ging het verder: Gezamenlijke diensten voor de SEZ en de GBS verdwenen. Waarom
eigenlijk? Die verwijdering kan naar mijn gevoelen nooit zegen verwachten. Als men zich
terugtrok om der waarheid wil, was het wat anders. Maar hier werden vanuit de Bond eenzijdig
stappen genomen om de contacten met de andere reformatorische kerken te verbreken.
Vraag ik me af: Kunnen we dat recht praten? Zou het niet de drang (groepsdrang misschien)
zijn om niet meer bij de "zware kerken" te willen horen?

Verwijdering ook door de invoering van een andere Bijbelvertaling en het ritmisch gaan zingen.
Op zich is dat laatste niet een punt om meteen over te vallen, maar als men weet dat er velen
hierdoor vervreemd worden van de kerk is het m.i. niet goed te keuren. Wat zien we?
Een uit elkaar groeien in plaats van een naar elkaar toe groeien. Droevige constatering.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Dit is wel een moeilijk punt. Ik denk dat je analyse wel klopt, maar dat vanuit een ander perspectief je wel deels andere conclusies zou moeten trekken.

Tot ongeveer 1985 waren de ontwikkelingen in het meer bevindelijke deel van de Gereformeerde Bond voor zover ik weet min of meer gelijk met die in de Gereformeerde Gemeenten. Door ontwikkelingen in de laatste kerk is een deel van de leden overgegaan naar de Hervormde Kerk, dat zorgde ervoor dat enerzijds de Gereformeerde Gemeenten verzwaarden en anderzijds de Gereformeerde Bond verlinkste. Deels spelen daar allerlei andere factoren een rol, waar Ton van der Schans in artikelen over deze ontwikkeling ook de aandacht voor heeft gevraagd. In ieder geval is er daarmee sprake van een verwijdering van allebei de kanten. Die kan niet eenzijdig de Gereformeerde Bondsgemeenten worden verweten, denk ik.

Ik wist niet dat er vroeger ook SGP- en GBS-bijeenkomsten met gereformeerdebondsgemeenten werden gehouden. Maar ik kan me goed voorstellen dat dat tot discussies heeft geleid, zeker na het vertrek van dominee Abma uit de kamer, die werd vervangen door een tweedekamerfractie die niet zoveel verwantschap meer had met de Gereformeerde Bond. Ook in de Gereformeerde Gemeenten zijn natuurlijk veel mensen die helemaal niet blij zijn (en destijds: waren) als er een GBS-bijeenkomst wordt gehouden. Als in een gemeente maar een klein deel van de leden affiniteit heeft met de GBS dan is het raar om een GBS-bijeenkomst te organiseren. De SGP ligt wat minder gevoelig, maar er zijn natuurlijk ook aanzienlijke percentages leden die op de ChristenUnie stemmen. Het kan in zo'n geval van wijsheid getuigen om dit soort bijeenkomsten niet te houden, ter wille van de vrede in de gemeenten.

Ik denk dat de angst voor vreemde leringen op de kansel in de Gereformeerde Gemeenten een grotere rol speelt bij de verwijdering dan de opstelling van de Gereformeerde Bond. Juist in die plaatsen waarin de Gereformeerde Gemeenten een gematigd profiel hebben is de samenwerking namelijk vaak nog prima.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:
Mara schreef:
Nee, en ik pleit ook niet voor de invoer ervan. Maar men zong massaal, orgel en gemeente waren goed op elkaar ingespeeld, was goed om te horen.
Edit: Ik heb geen moeite met ritmisch zingen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:
Luther schreef: Bedoel je dat filmpje van de CGK Apeldoorn-Centrum? Prachtig was dat!
Nee, en ik pleit ook niet voor de invoer ervan. Maar men zong massaal, orgel en gemeente waren goed op elkaar ingespeeld, was goed om te horen.
Edit: Ik heb geen moeite met ritmisch zingen.
Je had het dus alleen over de muziek? ;)
Ik dacht dat je die andere "zaken", die jij ongetwijfeld ook gezien hebt, ook jouw goedkeuring konden wegdragen.
Ik heb eveneens geen bezwaar tegen ritmisch zingen.
DDD

Bericht door DDD »

Maar wat zijn dat dan voor zaken?

Wat mij opviel in vergelijking met de gereformeerde gemeenten was een extra bloemstuk en geen dominee op de preekstoel, alsmede het ontbreken van hoofddeksels. En daarnaast standaards voor muziekinstrumenten.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Maar wat zijn dat dan voor zaken?

Wat mij opviel in vergelijking met de gereformeerde gemeenten was een extra bloemstuk en geen dominee op de preekstoel, alsmede het ontbreken van hoofddeksels. En daarnaast standaards voor muziekinstrumenten.
Precies :fi
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: Ik denk dat de angst voor vreemde leringen op de kansel in de Gereformeerde Gemeenten een grotere rol speelt bij de verwijdering dan de opstelling van de Gereformeerde Bond. Juist in die plaatsen waarin de Gereformeerde Gemeenten een gematigd profiel hebben is de samenwerking namelijk vaak nog prima.
Dat lijkt me ook niet meer dan logisch.. Maar wat verstaan we onder Gereformeerde
Gemeenten met een gematigd profiel? Volgens mij kom je dan redelijk in de buurt
van de Bond, aangevuld met enkele verzwarende accenten, om het eens zo uit
te drukken. Sorry voor de wat vreemde bewoording, maar ik kon er zo snel geen
alternatieve zin voor bedenken.

En hebben niet terdege geen acht te geven op de zuiverheid van de leer?
Ik meen dat dit een Bijbelse opdracht is.
En verder lijkt het me ook nog altijd beter, om niet te veranderen wat beproefd
is, en dat in ruilen voor wat anders, tenzij dat het nieuwe op grond
van Woord en Belijdenis aantoonbaar beter is. Dan zou je je alsnog de vraag
kunnen stellen: Waarom zagen we dat altijd dan 'verkeerd' of: Is het echt wel
een hinderpaal op de weg? Of máken we er een hindepaal van???
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

Luther schreef:
Mara schreef:
welk filmpje?
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:
Luther schreef:
Mara schreef:
welk filmpje?
Dit http://www.youtube.com/watch?v=pVjwEU3QiuE (2e couplet) Helma.
Ik weet niet of jij ziet wat ik zie :hum
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef: Ik denk dat de angst voor vreemde leringen op de kansel in de Gereformeerde Gemeenten een grotere rol speelt bij de verwijdering dan de opstelling van de Gereformeerde Bond. Juist in die plaatsen waarin de Gereformeerde Gemeenten een gematigd profiel hebben is de samenwerking namelijk vaak nog prima.
Dat lijkt me ook niet meer dan logisch.. Maar wat verstaan we onder Gereformeerde
Gemeenten met een gematigd profiel? Volgens mij kom je dan redelijk in de buurt
van de Bond, aangevuld met enkele verzwarende accenten, om het eens zo uit
te drukken. Sorry voor de wat vreemde bewoording, maar ik kon er zo snel geen
alternatieve zin voor bedenken.

En hebben niet terdege geen acht te geven op de zuiverheid van de leer?
Ik meen dat dit een Bijbelse opdracht is.
En verder lijkt het me ook nog altijd beter, om niet te veranderen wat beproefd
is, en dat in ruilen voor wat anders, tenzij dat het nieuwe op grond
van Woord en Belijdenis aantoonbaar beter is. Dan zou je je alsnog de vraag
kunnen stellen: Waarom zagen we dat altijd dan 'verkeerd' of: Is het echt wel
een hinderpaal op de weg? Of máken we er een hindepaal van???
Kun je ook uitleggen wat dit ermee te maken heeft? Het is mij echt niet duidelijk wat je witl zeggen. Dat je de zuiverheid van de leer belangrijk vindt wist ik natuurlijk wel, maar wat dat nu met de GBS-diensten en de ontwikkeling van de Gereformeerde Bond te maken heeft weet ik niet.
DDD

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Maar wat zijn dat dan voor zaken?

Precies :fi
Nou, dat bloemstuk mogen ze wat mij betreft nog morgen invoeren. Dat is een stuk fraaier dan een kaal podium. De rest vind ik niet zo van belang, maar ik begrijp in ieder geval dat jij het geen aanwinsten vindt.
helma

Bericht door helma »

Mara schreef:
helma schreef: Dit http://www.youtube.com/watch?v=pVjwEU3QiuE (2e couplet) Helma.
Ik weet niet of jij ziet wat ik zie :hum
Ik zie wel dingen die anders zijn dan bij ons ja.
Het klinkt trouwens erg mooi!
Plaats reactie