Hendrikus schreef:Mara schreef:
Buiten de BhP gemeenten sluipen nu de opwekkingsliederen er stilaan in. Dat vind ik erger dan een gezang erbij.
Er zijn hele mooie gezangen, die wat mij betreft op bepaalde dagen zouden kunnen.
Vandaag in het RD:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_737410
Het is jammer dat de Bond zich steeds verder verwijderd van de andere reformatorische kerken.
Ik herinner me nog de eenheid die er was, de samenwerking op vele terreinen.
De Bond brak dat echter een voor een en stukje bij beetje af.
Eerst werd de samenwerking verbroken om op gezette tijden interkerkelijke samenkomsten
te houden in de vorm van Tijdredes. Reden was denkelijk, dat toen net de RPF verscheen, en
het bleek wel dat vele Bonders op de RPF stemden, dus dan de Tijdredes maar schrappen?
Daarna ging het verder: Gezamenlijke diensten voor de SEZ en de GBS verdwenen. Waarom
eigenlijk? Die verwijdering kan naar mijn gevoelen nooit zegen verwachten. Als men zich
terugtrok om der waarheid wil, was het wat anders. Maar hier werden vanuit de Bond eenzijdig
stappen genomen om de contacten met de andere reformatorische kerken te verbreken.
Vraag ik me af: Kunnen we dat recht praten? Zou het niet de drang (groepsdrang misschien)
zijn om niet meer bij de "zware kerken" te willen horen?
Verwijdering ook door de invoering van een andere Bijbelvertaling en het ritmisch gaan zingen.
Op zich is dat laatste niet een punt om meteen over te vallen, maar als men weet dat er velen
hierdoor vervreemd worden van de kerk is het m.i. niet goed te keuren. Wat zien we?
Een uit elkaar groeien in plaats van een naar elkaar toe groeien. Droevige constatering.