Jazeker.Tiberius schreef:Heb je ook argumenten voor deze stelling?DDD schreef:Een stelling is niet hetzelfde als een argument, natuurlijk.
Het woordenboek.
Jazeker.Tiberius schreef:Heb je ook argumenten voor deze stelling?DDD schreef:Een stelling is niet hetzelfde als een argument, natuurlijk.
Dat is een boek. Geen argument.DDD schreef:Jazeker.Tiberius schreef:Heb je ook argumenten voor deze stelling?DDD schreef:Een stelling is niet hetzelfde als een argument, natuurlijk.
Het woordenboek.
Formeel klopt dat. Net zoals formeel gezien het begrip argument ook kan duiden op een propositie met bijbehorende argumenten. De kern was dat het enkele stellen van een vermeend feit geen enkele zeggingskracht heeft in een gesprek, behalve dan als het op het waarnemen van de betrouwbaar geachte getuige is gebaseerd. Maar ik vind dit echt geneuzel.Erasmiaan schreef:Dat is een boek. Geen argument.DDD schreef:Jazeker.Tiberius schreef:Heb je ook argumenten voor deze stelling?DDD schreef:Een stelling is niet hetzelfde als een argument, natuurlijk.
Het woordenboek.
Dan vind ik dat je mijn opmerkingen geen recht doet (althans, als je dit wilt laten terugslaan op je eerste opmerkingen, die ik met deze laatste opmerkingen pareerde).DDD schreef:Formeel klopt dat. Net zoals formeel gezien het begrip argument ook kan duiden op een propositie met bijbehorende argumenten. De kern was dat het enkele stellen van een vermeend feit geen enkele zeggingskracht heeft in een gesprek, behalve dan als het op het waarnemen van de betrouwbaar geachte getuige is gebaseerd. Maar ik vind dit echt geneuzel.
Je merkt dat van der Staaij c.s. in de Tweede kamer ook bezig zijn met die seculiere argumenten. Dat zie je bijvoorbeeld op het dossier over de zondagsrust. Ik ben het dan ook nog wel met de schrijver eens dat de Bijbel regels noemt omdat ze goed zijn. Dus er zouden meer argumenten moeten zijn dan: "het staat in de Bijbel". De denkfout die de schrijver mijns inziens maakt is echter: seculiere mensen hebben een andere definitie van "goed".Christenen bewijzen de moraal soms juist een slechte dienst door voor een bepaald standpunt alleen christelijke argumenten te noemen. Wie in een seculiere discussie over embryo-onderzoek Psalm 139 („Uw ogen zagen mijn vormeloze begin”) als voornaamste argument aanhaalt, of wie tegen euthanasie zegt te zijn omdat God het heeft verboden, is daarbij soms contraproductief bezig. De gesprekspartner die niet in God gelooft, vangt als boodschap op dat er kennelijk geen of nauwelijks goede andere argumenten bestaan om kritisch over de genoemde praktijken te zijn. De c van christelijk staat dan gelijk met: geldt niet voor de rest.
Christenen hebben door de eeuwen heen beleden dat een Bijbelse moraal leefregels voor het goede leven bevat. Het is niet zo dat die regels goed zijn omdat de Bijbel het zegt. Nee, ik ben er met het grootste deel van de christelijke traditie van overtuigd dat het omgekeerd is: de Bijbel noemt die regels omdat ze goed zijn.
Als dat klopt, zijn er ook geloofwaardige seculiere redenen om kritisch over embryoresearch en actieve levensbeëindiging te zijn – om maar twee gebieden te noemen. Laten christenen, sterker en verbetener dan voorheen, naar die redenen op zoek gaan. Ze zijn er en er staat veel op het spel.
DDD schreef:Formeel klopt dat. Net zoals formeel gezien het begrip argument ook kan duiden op een propositie met bijbehorende argumenten. De kern was dat het enkele stellen van een vermeend feit geen enkele zeggingskracht heeft in een gesprek, behalve dan als het op het waarnemen van de betrouwbaar geachte getuige is gebaseerd. Maar ik vind dit echt geneuzel.Erasmiaan schreef:Dat is een boek. Geen argument.DDD schreef:Jazeker.Tiberius schreef:Heb je ook argumenten voor deze stelling?
Het woordenboek.
Je hoeft ook niet te bepalen wat goed is, maar wat de bijbel goed noemt, met buiten-bijbelse argumenten naar voren brengen.Erasmiaan schreef:De denkfout die de schrijver mijns inziens maakt is echter: seculiere mensen hebben een andere definitie van "goed".
Neem euthanasie: men wil een spuitje kunnen krijgen, als men 'klaar' is met het leven. De mens staat centraal: ik wil niet lijden, ik wil bepalen wanneer ik sterf. Het Bijbelse argument is: God regeert, hij beschikt over leven en dood. Als we nu de redenatie van de schrijver volgen, moeten we op zoek naar de motieven achter onze Bijbelse argumenten. In dit geval is het motief echter: wij mensen zijn te klein, te nietig, om te bepalen wat goed voor ons is. Daar moet je echter bij de seculiere medemens niet mee aankomen.
Dat laatste probleem is ook wel complexer dan toen.jakobmarin schreef:Je hoeft ook niet te bepalen wat goed is, maar wat de bijbel goed noemt, met buiten-bijbelse argumenten naar voren brengen.Erasmiaan schreef:De denkfout die de schrijver mijns inziens maakt is echter: seculiere mensen hebben een andere definitie van "goed".
Neem euthanasie: men wil een spuitje kunnen krijgen, als men 'klaar' is met het leven. De mens staat centraal: ik wil niet lijden, ik wil bepalen wanneer ik sterf. Het Bijbelse argument is: God regeert, hij beschikt over leven en dood. Als we nu de redenatie van de schrijver volgen, moeten we op zoek naar de motieven achter onze Bijbelse argumenten. In dit geval is het motief echter: wij mensen zijn te klein, te nietig, om te bepalen wat goed voor ons is. Daar moet je echter bij de seculiere medemens niet mee aankomen.
En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, met name op medisch-ethische vlakken.
Met Euthanasie zou ik zo gauw geen buiten-bijbels argument kunnen bedenken.
Sterker nog, als ik de bijbelse boodschap niet in aanmerking neem, heb ik er soms begrip voor...
Goed kijken naar wat de schrijver van het artikel in het Reformatorisch Dagblad betoogde. Hij zei: de regels zijn niet goed omdat de Bijbel dat zegt, maar omdat ze goed zijn zegt de Bijbel dat we ze na moeten volgen. Daaruit concludeert hij dat er een bepaald universeel motief achter Bijbelse regels zit. Dat zit er ook achter, maar dat 'goede' motief vindt men tegenwoordig niet altijd een goed motief. We moeten dus wel degelijk vantevoren bepalen of de achterliggende gedachte van Bijbelse regels ook voor seculieren een aanvaardbaar motief is, anders brengen we nog steeds standpunten naar voren die enkel goed zijn omdat de Bijbel ze goed vindt. En daar kom je dus niet ver mee in een discussie, dat merkt de auteur terecht op. De vraag is of dat altijd moet, maar dan heb je het over een andere discussie.jakobmarin schreef:Je hoeft ook niet te bepalen wat goed is, maar wat de bijbel goed noemt, met buiten-bijbelse argumenten naar voren brengen.Erasmiaan schreef:De denkfout die de schrijver mijns inziens maakt is echter: seculiere mensen hebben een andere definitie van "goed".
Volgens mij heb je niet gelezen wat ik schreef, want ik kan deze reactie niet plaatsen.DDD schreef:@Erasmiaan:
Ik besteed een groot deel van mijn tijd aan gesprekken met ongelovigen. Maar dit draadje ging over de kwaliteit van de argumenten en daarom is een eenzijdige focus in dit draadje helemaal niet raar. Het is dan nogal vreemd om mij die focus te verwijten.
Ik zou andere hoofdpunten halen uit het betoog van Theo Boer. En wel vooral dat je alleen met argumenten die de ander serieus nemen een normaal gesprek kunt voeren.
Hier heb je gelijk in.Erasmiaan schreef: Goed kijken naar wat de schrijver van het artikel in het Reformatorisch Dagblad betoogde. Hij zei: de regels zijn niet goed omdat de Bijbel dat zegt, maar omdat ze goed zijn zegt de Bijbel dat we ze na moeten volgen. Daaruit concludeert hij dat er een bepaald universeel motief achter Bijbelse regels zit. Dat zit er ook achter, maar dat 'goede' motief vindt men tegenwoordig niet altijd een goed motief. We moeten dus wel degelijk vantevoren bepalen of de achterliggende gedachte van Bijbelse regels ook voor seculieren een aanvaardbaar motief is, anders brengen we nog steeds standpunten naar voren die enkel goed zijn omdat de Bijbel ze goed vindt. En daar kom je dus niet ver mee in een discussie, dat merkt de auteur terecht op. De vraag is of dat altijd moet, maar dan heb je het over een andere discussie.
Maakt niet de fout om wijsheid en kennis te verwarren. Schopenhauer verwoorde het simpel en beknot:''Kennis is nog geen wijsheid'', maar ook Augustinus verwoorde het heel mooi:jakobmarin schreef:Uiteraard zullen wij nu dingen niet weten, die zij toen wel wisten.Tiberius schreef:Dat is maar zeer de vraag. Wie zegt, dat de mensen van vóór de zondvloed niet veel meer verstand hadden als wij?jakobmarin schreef:En wij staan toch 'op de schouders van reuzen' en hebben nu meer kennis door de voorbijgaande geschiedenis?
Maar andersom geldt dat ook, en De Wetenschap hoef je zeker lang niet alle credits te geven, maar wel zoveel dat je kunt zeggen dat wij meer weten dan onze voorouders.
Het is een opstapelen van kennis, hoewel er natuurlijk ook kennis verloren gaat.
''Bij wijsheid hoort het doorgronden met het intellect van wat eeuwig is; bij kennis het rationeel begrijpen van wat tijdelijk is.''
Precies.huisman schreef:Het gaat bij het scheppingsverhaal niet over een profetie maar een door de Heilige Geest aan Mozes geopenbaarde werkelijkheid hoe de wereld is geschapen. De HEERE heeft deze waarheid herhaald in de wet des HEEREN.
Onbegrijpelijk dat in onze gezindte ruimte komt om de schepping te nuanceren en Genesis 1 t/m 3 anders te gaan lezen.
Ik hoor elke zondag tijdens de wetslezing "Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is " en dat geloof ik letterlijk net als de rest van de Wet.
Als God inderdaad werkt met 'accommodatie' dan is dit geen sterk argument. Je kunt met net zoveel recht zeggen dat God zich in de tien geboden aanpast aan hoe men er toen over dacht.Luther schreef:Precies.huisman schreef:Het gaat bij het scheppingsverhaal niet over een profetie maar een door de Heilige Geest aan Mozes geopenbaarde werkelijkheid hoe de wereld is geschapen. De HEERE heeft deze waarheid herhaald in de wet des HEEREN.
Onbegrijpelijk dat in onze gezindte ruimte komt om de schepping te nuanceren en Genesis 1 t/m 3 anders te gaan lezen.
Ik hoor elke zondag tijdens de wetslezing "Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is " en dat geloof ik letterlijk net als de rest van de Wet.