-DIA- schreef:Desiree schreef:Ik herinner me de preek.
Ja, juist ook voor Gods volk. Ik had nog nooit die vergelijking gehoord in het positieve van een kind van God te zijn. Zo vertroost elkander met deze woorden, zei ds. Van Dieren. Dus inderdaad ook Maranatha. Vergis je niet in Ds. Van Dieren, ook niet als je HHK bent. Ik mag hem graag.
Meestal wordt de tekst inderdaad uitgelegd met, onderzoek jezelf etc. Ja, theoretisch snap ik je wel Dia, maar nu de praktijk.
Maar reageer gerust.
Er zijn een paar dingen te noemen.
Je zegt: ja, juist voor Gods volk.
Er wordt hier wel eens gezegd: Die dominee preekt alleen voor Gods volk.
Dat is natuurlijk niet waar. Hij legt het Evangelie open, houdt het de hoorders
ernstig en welmenend voor. Is dat dan alleen voor Gods volk?
Ik dacht van niet.
Verder is ook op te merken, als je hoort van het grote voorrecht van Gods volk,
dat je er dan heilig jaloers op mag worden,
We weten wel dat we onszelf niet kunnen bekeren, maar zou je dan niet met
heel je verstand God gaan zoeken, om Hem te kennen, zoals Zijn volk Hem mag
kennen? De Heere roept ons op tot bekering, en wij zeggen dan vaak: We kunnen
ons toch niet bekeren? Op zich is dat waar, maar als je onvekeerd-zijn een
nood wordt, zou je dan stil met de armen over elkaar gaan zitten afwachten:
Zo van: Och, of het nog nocht staan te gebeuren? Nee toch? Dan wordt je erachter
gebracht, en niet als een blote belijdenis, maar als een bevonden waarheid, dat
je je niet kan bekeren omdat je niet wilt.
Als de Heere echter iets van Zijn liefde in je hart doet voelen, dan wordt dat niet-
willen je een smart. Dan wordt zonde wat ze is: Zonde tegen God.
Er is dus geen reden om te zeggen: Het is aleen voor Gods volk. Wel een waarheid
op zich, maar daar mogen wij vanzelf niet in gaan rusten. Denk aan wat hier eerder
werd gezegd: Gaan werken, zeven schoften op een dag. En toch: God vrij laten.
Over theroretich snappen, ja dat begrijp ik ook wel. Iedereen die onder deze leer
is opgevoed moet het theoretisch wel snappen. Maar het is geen bergripsleer,
maar een geloofsleer. Uiterlijke kennis is niet voldoende, want daarmee is God
niet bevredigd in Zijn recht. De mens moet om het heel kinderlijk eenvoudig te
zeggen: Bekeerd worden. Een nieuw hart ontvangen.
Dat is ook het allergrootste wonder van alle wonderen! Als God een nieuw hart
schept, is dat niet minder dan een nieuwe schepping. Dat is iets wat er niet was,
maar wat God door Zijn almcht schept en inplant in het hart. Dan wordt ervaren
wat het is: Een tweemens: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen, en het goede
dat ik wil dat doe ik niet... enz.
Ik hoop dat je deze therorie ook in de praktijk mag leren, want dat geeft een
blijdschap die de wereld niet kent. En ook niet begeert. Want ze kent die niet,
en ziet het aan voor een naargeestig en droef leven. Maar toch: Het vrome volk
in U verheugd zal huppelen van zielenvreugde! Hier op aarde al de voorsmaken
om straks voor eeuwig zonder scheiden, bij de Heere te zijn: Hun blijdschap zal
dan onbepaald door het licht dat van Zijn aanzicht straalt ten hoogste toppunt
stijgen. Dan is het onvolmaakte volmaakt, en alle strijd voor eeuwig voorbij.
Zouden we dan van de theorie niet zoeken om die in de praktijk te mogen
leren kennen?
Laat het hier maar even bij.