Vraag over GGiN
- François Turretini
Re: Vraag over GGiN
Ik vraag me af of degenen die er tegen zijn om preken op internet te zetten er ook tegen zijn om boeken met preken van oudvaders in de boekwinkels te verkopen. Zouden daarvoor niet dezelfde bezwaren gelden?
Overigens ben ik het wel met WimA eens dat preken thuis luisteren of lezen het gevaar met zich meebrengt dat men gemakkelijker een dienst kan laten schieten. Dat is een reëel gevaar, maar daarvoor ligt de verantwoordelijk denk ik meer bij de mensen die luisteren/lezen zelf. Ik vind het alleen maar mooi dat de mogelijkheid tot preken luisteren op internet er is, want het kan zeker tot zegen zijn als er goed mee omgegaan wordt.
Overigens ben ik het wel met WimA eens dat preken thuis luisteren of lezen het gevaar met zich meebrengt dat men gemakkelijker een dienst kan laten schieten. Dat is een reëel gevaar, maar daarvoor ligt de verantwoordelijk denk ik meer bij de mensen die luisteren/lezen zelf. Ik vind het alleen maar mooi dat de mogelijkheid tot preken luisteren op internet er is, want het kan zeker tot zegen zijn als er goed mee omgegaan wordt.
Ik vind dat idd ook voor bandjes, cd's etc.ejvl schreef:En dat geld ook voor de bandjes en cd's die je kunt kopen van allerlei predikanten? Overigens vind ik deze punten geen houtsnijden, als iets verkeerd gebruikt word, ligt dat niet aan het product maar aan het verkeerd gebruik ervan, net als internet, biljarten, en meer kroegspelen, het middel is niet verkeerd!
Over of het houtsnijdt of niet daar kan men nog wel twisten, jouw stellingname is m.i. echter te kort door de bocht.
Populariteit lijkt me geen criterium.Curatorium schreef:Je zou eens moeten weten hoe populair PrekenWeb is, PrekenWeb wordt echt niet gebruikt door mensen om preken te verzuimen, meer om tussendoor eens naar een preek te luisteren. Ook preken van vele inmiddels overleden predikanten staan hierop gearchiveerd, wat ik een prachtig initiatief vind. Of wat denk je van Gergemmers/refo's in het buitenland?WimA schreef: Het geld inderdaad voor vele preken. Ik heb overigens al eerder gezegd dat b.v. PrekenWeb meer kwaad dan goed doet in deze.
Nee, in ieder geval in veel mindere mate.François Turretini schreef:Ik vraag me af of degenen die er tegen zijn om preken op internet te zetten er ook tegen zijn om boeken met preken van oudvaders in de boekwinkels te verkopen. Zouden daarvoor niet dezelfde bezwaren gelden?
Overigens heb ik ook ernstige bezwaren tegen het "stenograferen" van preken en deze zonder verder te redigeren uitgeven.
Maar PrekenWeb is nogal eenzijdig. De rechterflank zal analoog aan de GGiN niet te beluisteren zijn. Een enkele preek uitgezonderd, maar het merendeel kan niet tot de rechterflank worden gerekend.Mister schreef:PrekenWeb biedt voornamelijk preken aan. Of je moet iets hebben tegen de stukjes die er staan. Het is een zegen dat deze site bestaat. Evenals sites als kerkdienstgemist.nl etc.WimA schreef:Ik zeg dat "PrekenWeb" meer kwaad dan goed doet. Goed lezen.Mister schreef:Ik neem aan dat je dit niet serieus meent? Wil je nu werkelijk beweren dat het luisteren van preken meer kwaad als goed doet?WimA schreef:Het geld inderdaad voor vele preken. Ik heb overigens al eerder gezegd dat b.v. PrekenWeb meer kwaad dan goed doet in deze.
Laten we het eens hebben over dat "luisteren van preken". Welke groepen mensen hebben hier b.v. belang bij?
Mensen die niet ter kerke kunnen om diverse redenen (ziekte/oppas/werken der barmhartigheid) dan ook hebben er belang bij. Mensen die om welke reden dan ook een preek willen luisteren. Geweldig toch?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Maar dat maakt toch niet uit DIA? Het gaat erom of de waarheid te horen is, niet of het links of rechts, boven of onder is, het gaat om de waarheid, de kern en die is in vele kerken en preken te horen, gelukkig wel.-DIA- schreef:
Maar PrekenWeb is nogal eenzijdig. De rechterflank zal analoog aan de GGiN niet te beluisteren zijn. Een enkele preek uitgezonderd, maar het merendeel kan niet tot de rechterflank worden gerekend.
Ik hoop me niet weer te laten verleiden tot een discussie waarvan je van te voren weet dat dit enkel onbegrip oplevert.ejvl schreef:Maar dat maakt toch niet uit DIA? Het gaat erom of de waarheid te horen is, niet of het links of rechts, boven of onder is, het gaat om de waarheid, de kern en die is in vele kerken en preken te horen, gelukkig wel.-DIA- schreef:
Maar PrekenWeb is nogal eenzijdig. De rechterflank zal analoog aan de GGiN niet te beluisteren zijn. Een enkele preek uitgezonderd, maar het merendeel kan niet tot de rechterflank worden gerekend.
Excuseer mij, ik weet niet wat je precies bedoeld, zonder op detail in te gaan:-DIA- schreef:
Ik hoop me niet weer te laten verleiden tot een discussie waarvan je van te voren weet dat dit enkel onbegrip oplevert.
Als een prediking, waar deze ook vandaan komt, evangelisch of oud gereformeerd, uit Amerika, Nederland of China, een ware prediking is waarin de kern volop bijbels is, waar de 3 stukken worden verkondigd, waar de preek in evenwicht is, zonde en vergeving, genade en schuld, waar Jezus Christus centraal staat, dan is het toch goed om zo'n prediking te beluisteren?
Je valt in herhaling. En daarom doe ik het ook maar: dat bepaalde predikanten niet op Prekenweb te beluisteren zijn, ligt niet aan Prekenweb, maar aan die predikanten zelf. Daarom is het niet netjes om Prekenweb eenzijdigheid te verwijten.-DIA- schreef:Maar PrekenWeb is nogal eenzijdig. De rechterflank zal analoog aan de GGiN niet te beluisteren zijn. Een enkele preek uitgezonderd, maar het merendeel kan niet tot de rechterflank worden gerekend.
Tja, en toch reageer je weer-DIA- schreef:Ik hoop me niet weer te laten verleiden tot een discussie waarvan je van te voren weet dat dit enkel onbegrip oplevert.

~~Soli Deo Gloria~~
Uiteraard. Maar dat vind niet iedereen hier, ben ik bang.ejvl schreef:Excuseer mij, ik weet niet wat je precies bedoeld, zonder op detail in te gaan:-DIA- schreef:
Ik hoop me niet weer te laten verleiden tot een discussie waarvan je van te voren weet dat dit enkel onbegrip oplevert.
Als een prediking, waar deze ook vandaan komt, evangelisch of oud gereformeerd, uit Amerika, Nederland of China, een ware prediking is waarin de kern volop bijbels is, waar de 3 stukken worden verkondigd, waar de preek in evenwicht is, zonde en vergeving, genade en schuld, waar Jezus Christus centraal staat, dan is het toch goed om zo'n prediking te beluisteren?
Dus het preeklezen is ook afgeschaft?WimA schreef:Omdat preken in bepaalde gemeente, op een bepaalde tijd, bepaalde plaats en in bepaalde omstandigheden worden uitgesproken. Dat is niet geschikt om - zonder review - zomaar op internet te dumpen. Overigens heeft b.v. ds. van Dieren naar ik meen hier ook wel eens wat over gezegd/geschreven.Mister schreef:Duidelijk ja. Maar waarom zouden predikanten dat willen?Auto schreef:Binnen de GGiN is besloten om geen predikaties meer te laten staan. Deze moeten na de dienst gelijk verwijderd worden. Dit op duidelijk verzoek van ALLE predikanten. Dit is een duidelijk signaal, die gerespecteerd moet worden. Dus op zoek gaan naar preken die illegaal zijn is denk ik niet betamelijk.
Nee preeklezen niet... Preek-cd's kunnen in ieder geval niet meer gekocht worden...refo schreef:Dus het preeklezen is ook afgeschaft?WimA schreef:Omdat preken in bepaalde gemeente, op een bepaalde tijd, bepaalde plaats en in bepaalde omstandigheden worden uitgesproken. Dat is niet geschikt om - zonder review - zomaar op internet te dumpen. Overigens heeft b.v. ds. van Dieren naar ik meen hier ook wel eens wat over gezegd/geschreven.Mister schreef:Duidelijk ja. Maar waarom zouden predikanten dat willen?Auto schreef:Binnen de GGiN is besloten om geen predikaties meer te laten staan. Deze moeten na de dienst gelijk verwijderd worden. Dit op duidelijk verzoek van ALLE predikanten. Dit is een duidelijk signaal, die gerespecteerd moet worden. Dus op zoek gaan naar preken die illegaal zijn is denk ik niet betamelijk.
Dat is wel een consequent gevolg van dit standpunt. Ik vind het aan de ene kant begrijpelijk,
maar aan de andere kant ook jammer.
Ik denk dat je dan naar IJsselmuiden of Vriezenveen moet.s1051952 schreef: Toch jammer. Dus om dat te horen zal ik zelf een GGiN moeten bezoeken, is misschien ook wel goed voor mij aangezien ik normaal naar een PKN GB gemeente ga. Hoor ik ook eens wat anders. Weet iemand vanuit Drenthe wat de dichtstbijzijnde GGiN gemeente vanuit Drenthe (daar woon in nl.)? Voor zover ik weet staat er in het mooie Drentheland geen GGiN.
Maar waarom zou je? "Hoor ik ook eens wat anders" lijkt me geen argument. Je verkeert onder een goede prediking. Blijf daar, laat je niet in de war brengen door dit soort avonturen.
~~Soli Deo Gloria~~
Af en toe is er in Hoogeveen-Noordscheschut een predikant uit de rechterflank van de Geref. Gemeenten. Als je die beluisterd krijg je een redelijk goed beeld van de GGiN.s1051952 schreef:Toch jammer. Dus om dat te horen zal ik zelf een GGiN moeten bezoeken, is misschien ook wel goed voor mij aangezien ik normaal naar een PKN GB gemeente ga. Hoor ik ook eens wat anders. Weet iemand vanuit Drenthe wat de dichtstbijzijnde GGiN gemeente vanuit Drenthe (daar woon in nl.)? Voor zover ik weet staat er in het mooie Drentheland geen GGiN.Auto schreef:Binnen de GGiN is besloten om geen predikaties meer te laten staan. Deze moeten na de dienst gelijk verwijderd worden. Dit op duidelijk verzoek van ALLE predikanten. Dit is een duidelijk signaal, die gerespecteerd moet worden. Dus op zoek gaan naar preken die illegaal zijn is denk ik niet betamelijk.s1051952 schreef:Weet ook iemand waar ik een dienst uit de GGiN kan luisteren. Dit lijkt me nl. erg interessant. kerkdienstgemist.nl staan GGiN diensten er wel op, maar voor prive. Die kan ik dus niet luisteren. http://kerkdienstgemist.nl/search?&quer ... Bnederland
Of hebben ze misschien ergens nog een site waar ik een dienst van kan downloaden?
Ik denk toch dat je de gevaren overschat.WimA schreef:Goed: Daar gaf je zelf een voorbeeld vanMister schreef:WimA, leg jij me dan eens uit waar het 'meer kwaad dan goed' volgens jou dan uit bestaat?
Kwaad: o.a.
A. Het bevorderd het "selectief" luisteren van preken. (Het gevaar wat ook thuislezers lopen)
B. Het bevorderd het thuisblijven i.p.v. het bezoeken van de Woordbediening.
C. Het bevorderd het tot in detail naspeuren hoe welke predikant wat verwoord, wat afleidt van het enige nodige.
D. Elke vorm van classificatie onbreekt (erg vaak), met boeken is er nog het filter van de uitgever, er zijn recensies etc. etc. Dat alles ontbreekt bij het plaatsen op PrekenWeb. Hoe moet b.v. een - uitgesproken - preek van internet geplaatst worden in de context? Dat soort informatie is er niet (meer) terwijl die info wel bekend is en bij het uitspreken van de preek.
Selectief luisteren en lezen of predikanten nalopen is altijd het gevaar maar ligt aan de hoorder. Positief is bv dat men nu in het Oosten eens naar een Zeeuwse predikant kan luisteren en in Zeeland naar een predikant uit het Oosten van het land. Door de afstanden was dat niet mogelijk, deze middelen bieden de gelegenheid wel.
En wat denk je wat ik pas op twitter las, dat een groep voorgangers uit India de engelse preken beluisterd voor toerusting?
Zelf gebruik ik de preken die online te krijgen zijn juist om door de weeks te beluisteren. Niet als vervanging van de erediensten , zeker niet, maar als extra. En dat hoor ik veel rondom mij heen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd WimA, hoe waardeer je dan de leespreken op PrekenWeb? Bij ons in de gemeente wordt er regelmatig een van gelezen. Keur je dat ook af?