Ds. J. Roos 25 jaar predikant
Re: Ds. J. Roos 25 jaar predikant
Laat ik het zo stellen dat ik de superlatieven in ootmoedigheid, nederigheid, schuldig zijn etc die in dit interview worden gebezigd niet kan rijmen en terugzie in de oordelen (met name in het verleden) over andere dominees en andere kerkverbanden.
Waar heb je ooit een oordeel van ds. Roos over welk kerkverband of welke dominee dan ook gelezen? Dit soort verwijten heeft zelfs een keer een dominee van de GG uitgesproken, maar daar moest hij toch op terugkomen (in het Nederlands Dagblad).
Ik ben heel benieuwd naar je voorbeelden.
Ik ben heel benieuwd naar je voorbeelden.
Ik denk dat het onverstandig is een topic over zo'n interview te openen. Er zijn een hoop frustraties, zo lezen we ook weer hier. De vergelijking wordt gemaakt met de reacties op het interview met ds. C. Harinck. Daar werd tenminste nog inhoudelijk gereageerd op een wat onhandige opmerking over collega-predikanten. Hier gaat het alleen maar om de manier waarop dingen gezegd worden. Natuurlijk is er best wat negatiefs te vinden.
Deze wijze van reageren is niet meer dan een manier van de boze om Gods kinderen onderuit te halen. Doe er maar niet aan mee...
En inderdaad, je kunt deze predikant niet betrappen op het zich negatief uitlaten over predikanten/andere kerkverbanden.
Deze wijze van reageren is niet meer dan een manier van de boze om Gods kinderen onderuit te halen. Doe er maar niet aan mee...
En inderdaad, je kunt deze predikant niet betrappen op het zich negatief uitlaten over predikanten/andere kerkverbanden.
-
Dan zou ik maar eens op digibron kijken, zomaar een aantal namen intypen en je komt al snel artikelen tegen over de enige ware kerk met de enige ware predikanten.Anker schreef:Ik denk dat het onverstandig is een topic over zo'n interview te openen. Er zijn een hoop frustraties, zo lezen we ook weer hier. De vergelijking wordt gemaakt met de reacties op het interview met ds. C. Harinck. Daar werd tenminste nog inhoudelijk gereageerd op een wat onhandige opmerking over collega-predikanten. Hier gaat het alleen maar om de manier waarop dingen gezegd worden. Natuurlijk is er best wat negatiefs te vinden.
Maar inderdaad, het begint een bekritiseer-topic te worden wat inhoudelijk niet veel te zeggen heeft.
Je liegt.Curatorium schreef:Dan zou ik maar eens op digibron kijken, zomaar een aantal namen intypen en je komt al snel artikelen tegen over de enige ware kerk met de enige ware predikanten.Anker schreef:Ik denk dat het onverstandig is een topic over zo'n interview te openen. Er zijn een hoop frustraties, zo lezen we ook weer hier. De vergelijking wordt gemaakt met de reacties op het interview met ds. C. Harinck. Daar werd tenminste nog inhoudelijk gereageerd op een wat onhandige opmerking over collega-predikanten. Hier gaat het alleen maar om de manier waarop dingen gezegd worden. Natuurlijk is er best wat negatiefs te vinden.
Maar inderdaad, het begint een bekritiseer-topic te worden wat inhoudelijk niet veel te zeggen heeft.
Anker schreef:Je liegt.Curatorium schreef:Dan zou ik maar eens op digibron kijken, zomaar een aantal namen intypen en je komt al snel artikelen tegen over de enige ware kerk met de enige ware predikanten.Anker schreef:Ik denk dat het onverstandig is een topic over zo'n interview te openen. Er zijn een hoop frustraties, zo lezen we ook weer hier. De vergelijking wordt gemaakt met de reacties op het interview met ds. C. Harinck. Daar werd tenminste nog inhoudelijk gereageerd op een wat onhandige opmerking over collega-predikanten. Hier gaat het alleen maar om de manier waarop dingen gezegd worden. Natuurlijk is er best wat negatiefs te vinden.
Wat een reactie! Het lijkt wel of je zelf een GGiN'er bent...
Welke namen heb je ingetypt dan? Want ik ga niet alle artikelen van deze dominee (nog een keer) lezen, als je het niet erg vindt. Eerlijk gezegd ben ik bang dat je niet de waarheid spreekt.Curatorium schreef:Dan zou ik maar eens op digibron kijken, zomaar een aantal namen intypen en je komt al snel artikelen tegen over de enige ware kerk met de enige ware predikanten.Anker schreef:Ik denk dat het onverstandig is een topic over zo'n interview te openen. Er zijn een hoop frustraties, zo lezen we ook weer hier. De vergelijking wordt gemaakt met de reacties op het interview met ds. C. Harinck. Daar werd tenminste nog inhoudelijk gereageerd op een wat onhandige opmerking over collega-predikanten. Hier gaat het alleen maar om de manier waarop dingen gezegd worden. Natuurlijk is er best wat negatiefs te vinden.
Een ex-GGiN-er, en dan nog van de toenmalige buiten verbandgemeenten. Dus zo verbonden ben ik ook weer niet. Maar het is echt onwaar wat Curatorium schrijft. Zulke ongefundeerde kritiek is overigens niet toegestaan op dit forum. Ik heb ook een verzoek gedaan dit te verwijderen.Cantate schreef:Anker schreef:Je liegt.Curatorium schreef:Dan zou ik maar eens op digibron kijken, zomaar een aantal namen intypen en je komt al snel artikelen tegen over de enige ware kerk met de enige ware predikanten.Anker schreef:Ik denk dat het onverstandig is een topic over zo'n interview te openen. Er zijn een hoop frustraties, zo lezen we ook weer hier. De vergelijking wordt gemaakt met de reacties op het interview met ds. C. Harinck. Daar werd tenminste nog inhoudelijk gereageerd op een wat onhandige opmerking over collega-predikanten. Hier gaat het alleen maar om de manier waarop dingen gezegd worden. Natuurlijk is er best wat negatiefs te vinden.
-
Nee..Anker schreef:Je liegt.Curatorium schreef:Dan zou ik maar eens op digibron kijken, zomaar een aantal namen intypen en je komt al snel artikelen tegen over de enige ware kerk met de enige ware predikanten.Anker schreef:Ik denk dat het onverstandig is een topic over zo'n interview te openen. Er zijn een hoop frustraties, zo lezen we ook weer hier. De vergelijking wordt gemaakt met de reacties op het interview met ds. C. Harinck. Daar werd tenminste nog inhoudelijk gereageerd op een wat onhandige opmerking over collega-predikanten. Hier gaat het alleen maar om de manier waarop dingen gezegd worden. Natuurlijk is er best wat negatiefs te vinden.
Ik ben nog niet zo lang geleden getrouwd, mijn vrouw komt uit de GGiN, de vraag was dus of we ons bij dit kerkverband aan wilden sluiten.
Voor mij (GG) was dit kerkverband een beetje 'nieuw' en heb ik veel Wachter Sions doorgelezen, ik denk wel hele jaargangen, letterlijk werd daarin vaak verwoord dat er dus maar een kerk met de 5 ware predikanten. Ook in preken kwam dit duidelijk naar voren. Ik wil er verder niet meer op in gaan, omdat ik misschien geen objectieve mening erover heb en ik wil al helemaal geen kerkverbanden afkraken. Maar wat ik heb gelezen zwart-op-wit en gehoord in een aantal jaar en de sfeer (ik citeer een ouderling "alleen bij onze zijn de mensen echt bekeerd"), heb ik toch echt zo ervaren.
Maar tot zover mijn inbreng, het gaat hier over een ambtsjubileum. Elk kerkgenootschap heeft zijn negatieve punten, daar is dit topic niet voor bedoeld.
Edit: Ik heb 2 jaar bijna iedere zondag in een GGiN gezeten en vaak onder het gehoor van desbetreffende dominee, jammer dat je dan beweert dat het ongefundeerd is, je mag anders denken dat is zelfs prima. Maar om te zeggen dat ik lieg of dat ik ongefundeerde feiten weergeef vind ik heel ver gaan.
Laatst gewijzigd door Curatorium op 15 okt 2012, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Alsof daar iets mis mee is. Dit soort verdachtmakingen zijn niet overeenkomstig de regels van de heilige Schrift. Niemand onverhoord oordelen, staat in de Catechismus.Cantate schreef:Anker schreef:Je liegt.Curatorium schreef:Dan zou ik maar eens op digibron kijken, zomaar een aantal namen intypen en je komt al snel artikelen tegen over de enige ware kerk met de enige ware predikanten.Anker schreef:Ik denk dat het onverstandig is een topic over zo'n interview te openen. Er zijn een hoop frustraties, zo lezen we ook weer hier. De vergelijking wordt gemaakt met de reacties op het interview met ds. C. Harinck. Daar werd tenminste nog inhoudelijk gereageerd op een wat onhandige opmerking over collega-predikanten. Hier gaat het alleen maar om de manier waarop dingen gezegd worden. Natuurlijk is er best wat negatiefs te vinden.
Iedereen die enig zicht heeft op de kerkelijke verhoudingen in de rechterflank van de gereformeerde gezindte kan weten dat het niet eenvoudig zal zijn om ds. J. Roos te betrappen op onaardigheden tegen andere predikanten of tegen mensen die net iets anders denken dan hijzelf. Ik vind het tamelijk ongelofelijk dat er hier mensen zijn die zich het onveroord oordelen toch menen te mogen veroorloven.
Het gaat hier specifiek over ds. Roos, Curatorium, en daarvan hoor je dat niet. Je liegt dus echt.Curatorium schreef:Nee..Anker schreef:Je liegt.Curatorium schreef:Dan zou ik maar eens op digibron kijken, zomaar een aantal namen intypen en je komt al snel artikelen tegen over de enige ware kerk met de enige ware predikanten.Anker schreef:Ik denk dat het onverstandig is een topic over zo'n interview te openen. Er zijn een hoop frustraties, zo lezen we ook weer hier. De vergelijking wordt gemaakt met de reacties op het interview met ds. C. Harinck. Daar werd tenminste nog inhoudelijk gereageerd op een wat onhandige opmerking over collega-predikanten. Hier gaat het alleen maar om de manier waarop dingen gezegd worden. Natuurlijk is er best wat negatiefs te vinden.
Ik ben nog niet zo lang geleden getrouwd, mijn vrouw komt uit de GGiN, de vraag was dus of we ons bij dit kerkverband aan wilden sluiten.
Voor mij (GG) was dit kerkverband een beetje 'nieuw' en heb ik veel Wachter Sions doorgelezen, ik denk wel hele jaargangen, letterlijk werd daarin vaak verwoord dat er dus maar een kerk met de 5 ware predikanten. Ook in preken kwam dit duidelijk naar voren. Ik wil er verder niet meer op in gaan, omdat ik misschien geen objectieve mening erover heb en ik wil al helemaal geen kerkverbanden afkraken. Maar wat ik heb gelezen zwart-op-wit en gehoord in een aantal jaar en de sfeer (ik citeer een ouderling "alleen bij onze zijn de mensen echt bekeerd"), heb ik toch echt zo ervaren.
Maar tot zover mijn inbreng, het gaat hier over een ambtsjubileum. Elk kerkgenootschap heeft zijn negatieve punten, daar is dit topic niet voor bedoeld.
Gij waart ook met Hem... Uw spraak maakt u openbaar....Cantate schreef:Anker schreef:Je liegt.Curatorium schreef:Dan zou ik maar eens op digibron kijken, zomaar een aantal namen intypen en je komt al snel artikelen tegen over de enige ware kerk met de enige ware predikanten.Anker schreef:Ik denk dat het onverstandig is een topic over zo'n interview te openen. Er zijn een hoop frustraties, zo lezen we ook weer hier. De vergelijking wordt gemaakt met de reacties op het interview met ds. C. Harinck. Daar werd tenminste nog inhoudelijk gereageerd op een wat onhandige opmerking over collega-predikanten. Hier gaat het alleen maar om de manier waarop dingen gezegd worden. Natuurlijk is er best wat negatiefs te vinden.
Maar goed, ik heb zelf ds. Roos ook altijd als een 'man des vredes' gekend,
zoals wijlen ds. Lamain na zijn dood ook gemoemd werd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hoe dom kun je zijn.Curatorium schreef:Nee..Anker schreef:Je liegt.Curatorium schreef:Dan zou ik maar eens op digibron kijken, zomaar een aantal namen intypen en je komt al snel artikelen tegen over de enige ware kerk met de enige ware predikanten.Anker schreef:Ik denk dat het onverstandig is een topic over zo'n interview te openen. Er zijn een hoop frustraties, zo lezen we ook weer hier. De vergelijking wordt gemaakt met de reacties op het interview met ds. C. Harinck. Daar werd tenminste nog inhoudelijk gereageerd op een wat onhandige opmerking over collega-predikanten. Hier gaat het alleen maar om de manier waarop dingen gezegd worden. Natuurlijk is er best wat negatiefs te vinden.
Dit topic gaat niet over alle artikelen in DWS van de afgelopen 30 jaar, en ook niet om de sfeer in welk gezin of welke kerk dan ook, maar om één met name genoemde predikant van de GGiN. Hij is onlangs nog in het Nederlands Dagblad geinterviewd naar aanleiding van een vraag op Refoweb, en zijn antwoord en het stukje in DWS daarover laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Laat ik één citaat van hem opnemen, dat ook al elders op dit forum te vinden is:
Over karikatuurvorming gesproken!
Toen bovenstaande boekbespreking gereed was, werden we geattendeerd op een artikel in het Nederlands Dagblad van 10 februari, waarin de heer Gillissen, kerknieuwsredacteur van het ND, schrijft over een vraagbeantwoording op Refoweb onder de kop 'Satanskinderen'.
Een jongeman uit de PKN (ger.Bond) heeft al enige tijd verkering met een meisje uit een van onze gemeenten. De vader van deze jongemand is predikant binnen de PKN. Volgens de vraagsteller laten de ouders van zijn meisje zich dusdanig negatief uit over de PKN dat zij dit een satanskerk noemen. We hebben geen behoefte om verder te citeren wat deze ouders gezegd zouden hebben. Toen we het lazen, waren we geschokt.
Dr. C.A. van der Sluijs, emerituspredikant binnen de PKN (Ger. Bond) te Veenendaal heeft de vraag van deze jongeman beantwoord.
Ook van dat antwoord zijn we geschrokken.
Als het waar is wat de vraagsteller beweert, dan is de opstelling van deze ouders inderdaad ontzettend. In plaats van in liefde met hun kinderen te spreken over kerkelijke verschillen, wordt er een karikatuur van de ander gemaakt. Latem we er toch voor waken om hieraan mee te doen.
Helaas doet dr. van der Sluijs hetzelfde als deze ouders, door de tegenpartij te wijten dat het een 'duivelsnest' is. Feitelijk worden deze ouders met de naam van ons kerkverband op een hoop gegooid. Van een predikant zou anders verwacht mogen worden.
We nodigen deze jongeman met zijn meisje graag uit voor een gesprek bij ons in de pastorie om over een en ander rustig van gedachten te wisselen.
Aan karikaturen heeft niemand behoefte.
Door: ds. J. Roos
uit: de Wachter Sions van 16 februari 2012
Laatst gewijzigd door DDD op 15 okt 2012, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
De reacties hier hebben helaas het niveau van ongeestelijke verjaardagsborrelpraat...
Precies DIA. Geweldig, die uitspraak van Cantate. Een eer om zo genoemd te worden, immers.-DIA- schreef:Gij waart ook met Hem... Uw spraak maakt u openbaar....Cantate schreef:
Maar goed, ik heb zelf ds. Roos ook altijd als een 'man des vredes' gekend,
zoals wijlen ds. Lamain na zijn dood ook gemoemd werd.