Getolereerd wat een vreemd woord eigenlijk ik zou liever zeggen kerkverbanden waar wij ons mee verwant voelenOorspronkelijk gepost door JelleAls het goed is wordt in de door OSW getolereerde kerverbanden geen ziekenzalving en aan handoplegging gedaan.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
maarre,
in welke van de door OSW getolereerde kerkverbanden doet men aan ziekenzalving en handoplegging?
Genezingsbediening landt in Stolwijk
Waarom 'als het goed is'? Als het in de bijbel staat, dan zou het juist wel goed zijn als het wel wordt toegepast. Maar dan wel op de bijbelse wijze. En niet zoals in Stolwijk ed.Oorspronkelijk gepost door JelleAls het goed is wordt in de door OSW getolereerde kerverbanden geen ziekenzalving en aan handoplegging gedaan.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
maarre,
in welke van de door OSW getolereerde kerkverbanden doet men aan ziekenzalving en handoplegging?
Oorspronkelijk gepost door Jelle
Ik wil er niet al te veel op reageren, maar bekenden van ons zijn er geweest, ze tillen niet zo zwaar aan de kerk, want op zondag een bioscoopje pikken vinden ze niet erg. Maar ze kwamen toch wel heel erg geschrokken thuis en hadden wel ondervonden dat hier geen zuivere zaken gebeuren.
Ja de mening van onze moderne theologen kennen we wel, die zouden het liefst de ganse dag ziekenzalvend en handenopleggend in de gemeente rond willen gaan.
Het gebeuren in Stolwijk? daar kunnen we ons als reformatorische mensen beter vanaf houden. Met heel dit gebeuren kom je al heel snel in het occulte terecht, en daar horen we al genoeg ellende over.
Er is toch wel veel ontwetendheid hier op het forum over dit onderwerp.Jelle het beeld wat jij hebt en velen anderen hier is het beeld,vande praktijk in de pinkstersektes met veel lawaai en gedoe.
Maar de vraag is wie heeft wel eens een echte ziekenzalving en handoplegging mee gemaakt?
Met ziekenzalving en handoplegging wordt altijd de brief van de Apostel Jacobus aan gehouden .
En boven genoemde zaken heeft niet maar dan ook niets met moderme theologente maken ,integendeel zelf.
Navolging stop als mensen vast zitten in hun eigen gelijk en eigenlijk niet weten waar ze over praten.Oorspronkelijk gepost door anemoonOorspronkelijk gepost door anemoonja, dat bedoel ik ookTja, ik kan ook niet onder Jakobus 5 vers 14, 15 uit.
(...)
We hebben toch een hele bijbel?
en dat vraag ik me dus ook af
en het zou waardevol zijn indien we nu eindelijk eens zouden kunnen praten over hoe het wel is, wel hoort, wel kan en wel zou moeten zijn, wat wel bijbels is
en hoe wel het wel gaan doen
en ik bedoel dus absoluut niet al dat spektaculaire gedoe waarover meestentijds veel te lezen is
tot nu toe kan ik me het beste vinden in wat dr paul en ds abma jr erover hebben gezegd en geschreven
die geven duidelijk aan hoe het ook op een waardige en rustige wijze plaats kan vinden binnen een gemeente
en dat dus ook binnen de gemeenten waarmee ows zich verwant voelt
ds abma en dr paul hebben wel een normale rustige bijbelse manier van omgaan met zieken aangegeven in woord en geschrift
ik vraag me af waarom we er niet op die manier mee kunnen omgaan
waarom nemen we wat zij erover hebben gepubliceerd, niet als leerstof ter hand?
en waarom volgen we hun voorbeeld niet na?
Navolging vindt alleen plaats als men bereidt is Bijbels en Kerkelijk te denken en te handelen.
- Miscanthus
Dat wilde ik er mee zeggen. Sorry jelle, voor de term getolereerd. Maar Gods Woord heeft mij meer te zeggen dan bekenden die op zondag een bioscoopje pikken. Als daar staat dat we zieken moeten zalven, handan opleggen en bidden, dan moeten we dat gewoon doen. En het argument dat het in kringen gebeurt waar we verder toch al niet zo veel mee hebben is toch geen argument?Oorspronkelijk gepost door Adorote
Navolging vindt alleen plaats als men bereidt is Bijbels en Kerkelijk te denken en te handelen.
De ziekenzalving en het handen opleggen was een taak van de apostelen, die daarna niet meer in gebruik is geweest.
Alleen de laatste jaren vind het weer opgang door onze moderne theologen die voor de verandering weer eens wat nieuws willen doen.
Een gebed bij een zieken heeft niet minder kracht dan dat de zieken ook nog gezalfd moet worden.
Zou de Heere meer luisteren naar ons gebed als de zieken ook nog eens gezalfd is? Ik weet wel zeker van niet.
Ik denk dat we in onze tijd maar voorsichtig moeten zijn met de ziekenzalving want voor jet het weet beland je in het occulte.
Alleen de laatste jaren vind het weer opgang door onze moderne theologen die voor de verandering weer eens wat nieuws willen doen.
Een gebed bij een zieken heeft niet minder kracht dan dat de zieken ook nog gezalfd moet worden.
Zou de Heere meer luisteren naar ons gebed als de zieken ook nog eens gezalfd is? Ik weet wel zeker van niet.
Ik denk dat we in onze tijd maar voorsichtig moeten zijn met de ziekenzalving want voor jet het weet beland je in het occulte.
Ik herhaal de tekst nog even:Oorspronkelijk gepost door Jelle
De ziekenzalving en het handen opleggen was een taak van de apostelen, die daarna niet meer in gebruik is geweest.
Jak. 5:14 Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.
15 En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden.
Dus nix apostelen, maar ouderlingen van de gemeente.
Je bent wel selectief als je dit in het kader van de tijd plaatst. Hoeven vrouwen dan ook geen hoedje op in de kerk? Dat kan je dan ook als tijdgebonden beschouwen.
Je kunt overigens dr. M. Paul met geen mogelijkheid een moderne theoloog noemen.
[Aangepast op 2/12/04 door Lecram]
Oorspronkelijk gepost door LecramIk herhaal de tekst nog even:Oorspronkelijk gepost door Jelle
Jak. 5:14 Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.
15 En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden.
Je bent wel selectief als je dit in het kader van de tijd plaatst. Hoeven vrouwen dan ook geen hoedje op in de kerk? Dat kan je dan ook als tijdgebonden beschouwen.
Je kunt overigens dr. M. Paul met geen mogelijkheid een moderne theoloog noemen.
Over de ziekenzalving is er al heel wat geschreven en zeker geen stukken die instemmend waren met de houding van Ds. Paul.
Vreem ddat het in de rechtse richting van de Herv. kerk niet voorkomt, alleen in de linker vleugel.
We mogen niet op de man spelen en moeten oppassen om niet persoonlijk te worden maar hier in Gouda, en ik kom er even niet onderuit, en dr. Paul staan wel links in de kerk.
Ik wil nog wel wat stukjes opzoeken over de ziekenzalving en dat men heel voorzichtig moet zijn om het niet tot het occulte te laten geworden.
De uitleg in Jacobus, ja die wordt nu als stok gebruikt om toch maar aan deze drang toe te geven.
Maar blijkbaar is gebed niet meer nodig of voldoende en moeten we meer.
Dr. Paul stond in de NHK zeker niet links. Dan ga je hem gelijkzetten met mensen als ds. Ter Linden ed. Daarmee doe je hem geen recht aan.Oorspronkelijk gepost door JelleOorspronkelijk gepost door LecramIk herhaal de tekst nog even:Oorspronkelijk gepost door Jelle
Over de ziekenzalving is er al heel wat geschreven en zeker geen stukken die instemmend waren met de houding van Ds. Paul.
Vreem ddat het in de rechtse richting van de Herv. kerk niet voorkomt, alleen in de linker vleugel.
We mogen niet op de man spelen en moeten oppassen om niet persoonlijk te worden maar hier in Gouda, en ik kom er even niet onderuit, en dr. Paul staan wel links in de kerk.
Ik wil nog wel wat stukjes opzoeken over de ziekenzalving en dat men heel voorzichtig moet zijn om het niet tot het occulte te laten geworden.
De uitleg in Jacobus, ja die wordt nu als stok gebruikt om toch maar aan deze drang toe te geven.
Maar blijkbaar is gebed niet meer nodig of voldoende en moeten we meer.
Overigens lijkt het mij geen criterium of iemand nu links of rechts is om te beoordelen of ziekenzalving of gebedsgenezing nu wel of niet bijbels is.
Als je de bijbel letterlijk wil nemen is het zeker vreemd dat deze tekst onderbelicht is gebleven. Of dat nu aan de linkerkant is of de rechterkant. Het staat in de bijbel en daarom kunnen we er eenvoudigweg niet omheen.
Het gevaar voor occultisme mag nooit een reden zijn om bepaalde teksten dan maar over te slaan. Daarvoor heeft de Heilige Geest ze niet in de bijbel laten plaatsen. Dat neemt uiteraard niet weg dat we er zeer zorgvuldig mee om moeten gaan.
Je moet ds. Paul eerst eens horen of wat van hem lezen voor er een goed oordeel over gegeven kan worden. Wat ik van hem in zijn lezing heb gehoord, heeft hij e.e.a. zeer zorgvuldig en biddend onderzocht.
En gebedsgenezing wil zeker niet zeggen dat het persoonlijk gebed geen waarde meer heeft.
Geef jij anders eens een verklaring waarom die tekst van Jakobus in de bijbel staat.
Dit vind ik een raar gebezigde theorie.
Waarom staat het dan in de bijbel?
Ds. C. Harinck heeft er een vaag boekje overg geschreven waar ik niks mee kan.
Weet iemand hier meer info over?
-
- Contacteer:
Hallo,
K'ben gisteren in Stolwijk geweest, en getracht om de Geesten te beproeven!
Het ging er allemaal héél ingetogen aan toe.
Ds. Hoogstraaten is fijne dominee/man, met een indringende boodschap(preek van 1 uur)!
Géén camera´s en flitslampen, gewoon het Woord centraal, en dat al voor de 40e keer/avond.
Na de zegen was er de gelegenheid om voor je te laten bidden!
Stel je voor. 40 avonden aan het werk om Gods boodschap van bekering, heling, bevrijding en genezing te verkondigen!
Is dit van God of van de tegenstander van God? Trek zelf je conclusie!
Iedere avond is er dienst behalve a.s. woensdag en die woensdag erop, dan is er vanwege kersfeest s´morgens een dienst!
Gr. Sola
K'ben gisteren in Stolwijk geweest, en getracht om de Geesten te beproeven!
Het ging er allemaal héél ingetogen aan toe.
Ds. Hoogstraaten is fijne dominee/man, met een indringende boodschap(preek van 1 uur)!
Géén camera´s en flitslampen, gewoon het Woord centraal, en dat al voor de 40e keer/avond.
Na de zegen was er de gelegenheid om voor je te laten bidden!
Stel je voor. 40 avonden aan het werk om Gods boodschap van bekering, heling, bevrijding en genezing te verkondigen!
Is dit van God of van de tegenstander van God? Trek zelf je conclusie!
Iedere avond is er dienst behalve a.s. woensdag en die woensdag erop, dan is er vanwege kersfeest s´morgens een dienst!
Gr. Sola
Het zijn diensten waar de mens met zijn ziekte in centraal staat. Dat is niet bijbels.
Bij mijn weten is er geen enkele echte genezing geweest in de zin dat medisch vastgesteld is van te voren dat er een ziekte was, en dat medisch vastgesteld is na afloop dat deze ziekte als sneeuw voor de zon verdwenen zijn.
Alleen maar anekdotes tot nu toe, en daar kan elke kwakzalver je er tientallen van vertellen...
De kerk behoort zich niet tot dit niveau te verlagen.
De kerk behoort de boodschap te brengen van Jezus Christus en Dien gekruisigd.
En dan staat niet mijn lichamelijke ziekte centraal, maar hoe ik van mijn geestelijke kwaal afkom!
Bij mijn weten is er geen enkele echte genezing geweest in de zin dat medisch vastgesteld is van te voren dat er een ziekte was, en dat medisch vastgesteld is na afloop dat deze ziekte als sneeuw voor de zon verdwenen zijn.
Alleen maar anekdotes tot nu toe, en daar kan elke kwakzalver je er tientallen van vertellen...
De kerk behoort zich niet tot dit niveau te verlagen.
De kerk behoort de boodschap te brengen van Jezus Christus en Dien gekruisigd.
En dan staat niet mijn lichamelijke ziekte centraal, maar hoe ik van mijn geestelijke kwaal afkom!