Geschrokken

Mara

Re: Geschrokken

Bericht door Mara »

vlinder schreef: Ik noemde een onder ons bekende modezaak omdat daar dezelfde regels voor gelden als voor een kroeg: namelijk Gods geboden. Als je die houdt is het verder de christelijke vrijheid wat wel en wat niet. Veel waarbij wij een vreemd gevoel krijgen is traditie, maar niet echt een verbod. Zo is alcohol (wijntje, biertje,wat dan ook) nergens verboden in de Bijbel. Wel staan er diverse voorbeelden in van dronkenschap. Ik denk zelf dat 4/5 alcoholconsumpties voor iedereen teveel zijn. De één gaat al vreemd gedrag vertonen na 1 consumptie, de ander is bij 3 nog prima in staat op auto te rijden. Dan nog een interessante vraag: wie is verantwoordelijk voor dronkenschap in de kroeg? Degene die nuttigt, of degene die verkoopt. Zelf zou ik me misschien verantwoordelijk voelen als baas, maar is dat reëel? Wanneer iemand 1000 euro uitgeeft bij C.S. dan is dat toch ook de verantwoording van de klant?
En de regels van Gods geboden gelden toch niet alleen in die modezaak en in de kroeg? M.i. gelden die overal en altijd.
Datzelfde kun je zeggen als je rookwaren verkoopt. Is 1 pakje geoorloofd maar een slof niet? Is het sowieso geoorloofd hieraan mee te werken?
En zoveel geld uitgeven aan kleding of drank, is ieder's eigen verantwoording lijkt mij.
Net zoals de arts jou medicijnen voorschrijft, het is aan jou of je ze inneemt al dan niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mara schreef:
vlinder schreef: Ik noemde een onder ons bekende modezaak omdat daar dezelfde regels voor gelden als voor een kroeg: namelijk Gods geboden. Als je die houdt is het verder de christelijke vrijheid wat wel en wat niet. Veel waarbij wij een vreemd gevoel krijgen is traditie, maar niet echt een verbod. Zo is alcohol (wijntje, biertje,wat dan ook) nergens verboden in de Bijbel. Wel staan er diverse voorbeelden in van dronkenschap. Ik denk zelf dat 4/5 alcoholconsumpties voor iedereen teveel zijn. De één gaat al vreemd gedrag vertonen na 1 consumptie, de ander is bij 3 nog prima in staat op auto te rijden. Dan nog een interessante vraag: wie is verantwoordelijk voor dronkenschap in de kroeg? Degene die nuttigt, of degene die verkoopt. Zelf zou ik me misschien verantwoordelijk voelen als baas, maar is dat reëel? Wanneer iemand 1000 euro uitgeeft bij C.S. dan is dat toch ook de verantwoording van de klant?
En de regels van Gods geboden gelden toch niet alleen in die modezaak en in de kroeg? M.i. gelden die overal en altijd.
Datzelfde kun je zeggen als je rookwaren verkoopt. Is 1 pakje geoorloofd maar een slof niet? Is het sowieso geoorloofd hieraan mee te werken?
En zoveel geld uitgeven aan kleding of drank, is ieder's eigen verantwoording lijkt mij.
Net zoals de arts jou medicijnen voorschrijft, het is aan jou of je ze inneemt al dan niet.
Rookwaren zijn van een geheel andere orde als een alcoholische versnapering.
Mara

Bericht door Mara »

Mister schreef:
Hoe bedoel je dat, minder schadelijk? Of minder schadelijke gevolgen voor de ander?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mara schreef:
Mister schreef:
Hoe bedoel je dat, minder schadelijk? Of minder schadelijke gevolgen voor de ander?
Ja. Een weinig wijns is goed te verdedigen. Een weinig tabak niet.
Mara

Bericht door Mara »

Mister schreef:
Mara schreef:
Mister schreef:
Ja. Een weinig wijns is goed te verdedigen. Een weinig tabak niet.
O zo ja. Dan is het goed ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Overdaad is altijd verkeerd; alles met mate. Als je de hele dag aardappels zit te eten, is dat ook niet best voor je.
Zelfs te veel water drinken schijnt dodelijk te kunnen zijn.

Met de huidige kennis denk ik dat je gewoon niet moet roken. Maar als iemand daar anders over denkt en met mate rookt, zal ik hem niet oordelen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:Overdaad is altijd verkeerd; alles met mate. Als je de hele dag aardappels zit te eten, is dat ook niet best voor je.

Met de huidige kennis denk ik dat je gewoon niet moet roken. Maar als iemand daar anders over denkt en met mate rookt, zal ik hem niet oordelen.
Met de huidige kennis denk ik dat je gewoon kunt zeggen met de Heidelbergse Catechismus: 'ook mijzelfniet kwetse of moedwilliglijk in enig gevaar begeve'.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mister schreef:
Tiberius schreef:Overdaad is altijd verkeerd; alles met mate. Als je de hele dag aardappels zit te eten, is dat ook niet best voor je.

Met de huidige kennis denk ik dat je gewoon kunt zeggen met de Heidelbergse Catechismus: 'ook mijzelfniet kwetse of moedwilliglijk in enig gevaar begeve'.
Ik kan me inderdaad ook geen goed argument indenken met alles wat we nu weten.
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
Mister schreef:

Ik kan me inderdaad ook geen goed argument indenken met alles wat we nu weten.
Ik denk dat ik het met Tiberius eens ben. Roken is niet goed, maar als iemand het niet als zonde ziet dan ga ik er niet te moeilijk over doen. Er is ook weinig ter verdediging van fast food eten in te brengen (buiten dat het volgens sommigen lekker is, maar dat kan ook van roken gezegd worden) en ook dat zou ik niet als grove zonde willen zien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

parsifal schreef:Ik denk dat ik het met Tiberius eens ben. Roken is niet goed, maar als iemand het niet als zonde ziet dan ga ik er niet te moeilijk over doen. Er is ook weinig ter verdediging van fast food eten in te brengen (buiten dat het volgens sommigen lekker is, maar dat kan ook van roken gezegd worden) en ook dat zou ik niet als grove zonde willen zien.
Het is de mens kennelijk eigen om behoefte te hebben aan enig genotmiddel, daar valt ook het gebruik van tabak onder. In die zin kan ik roken niet zo'n 'doodzonde' vinden. Ik denk echter wel dat de sigaretten van tegenwoordig te sterk en te 'onnatuurlijk' geworden zijn, waardoor het gehalte aan slechte stoffen, zoals nicotine en teer, onverantwoord hoog is geworden.
Mara

Bericht door Mara »

Roken is in een heel ander daglicht komen te staan. Het had een stoer mannelijk imago. Als je gezinsfoto's van vroeger bekijkt, rookte vader tevreden een pijp of sigaret, moeder niet! De dolle mina's en feministen hebben het roken voor vrouwen "gewoon" gemaakt.
Volgens mijn kinderen wordt je toch wel als een loser gezien als je rookt.
Bovendien moet je altijd armoedig buiten staan, met je paffie :fi dus gezellig is het allang niet meer.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Roken is in een heel ander daglicht komen te staan. Het had een stoer mannelijk imago. Als je gezinsfoto's van vroeger bekijkt, rookte vader tevreden een pijp of sigaret, moeder niet! De dolle mina's en feministen hebben het roken voor vrouwen "gewoon" gemaakt.
Bovendien moet je altijd armoedig buiten staan, met je paffie :fi dus gezellig is het allang niet meer.
In de oude Statenbijbel bij ons thuis ligt een boekenlegger met als opschrift 'Het is geen man die niet rooken kan'.
dennis

Bericht door dennis »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:Roken is in een heel ander daglicht komen te staan. Het had een stoer mannelijk imago. Als je gezinsfoto's van vroeger bekijkt, rookte vader tevreden een pijp of sigaret, moeder niet! De dolle mina's en feministen hebben het roken voor vrouwen "gewoon" gemaakt.
In de oude Statenbijbel bij ons thuis ligt een boekenlegger met als opschrift 'Het is geen man die niet rooken kan'.
Als die in mijn Bijbel lag, gooide ik hem direct weg...
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik verbaas me er over dat mensen hier zo laconiek over de gezondheidskwalen en risico's heen lijken te stappen waar het gaat om roken.
dennis

Bericht door dennis »

Om op het verzekeren terug te komen. Het is altijd goed om hierover na te denken, maar inmiddels zit onze maatschappij wel zo ingewikkeld in elkaar dat het volgens mij heel moeilijk, zo niet onmogelijk is geworden om je niet te verzekeren.
Neem alleen al het feit dat bij een hypotheek volgens mij standaard een verzekering zit, omdat de bank hem anders niet verstrekt.
Goed: je kunt om die reden een huis huren, maar wordt dat gedaan?
Plaats reactie