En de regels van Gods geboden gelden toch niet alleen in die modezaak en in de kroeg? M.i. gelden die overal en altijd.vlinder schreef: Ik noemde een onder ons bekende modezaak omdat daar dezelfde regels voor gelden als voor een kroeg: namelijk Gods geboden. Als je die houdt is het verder de christelijke vrijheid wat wel en wat niet. Veel waarbij wij een vreemd gevoel krijgen is traditie, maar niet echt een verbod. Zo is alcohol (wijntje, biertje,wat dan ook) nergens verboden in de Bijbel. Wel staan er diverse voorbeelden in van dronkenschap. Ik denk zelf dat 4/5 alcoholconsumpties voor iedereen teveel zijn. De één gaat al vreemd gedrag vertonen na 1 consumptie, de ander is bij 3 nog prima in staat op auto te rijden. Dan nog een interessante vraag: wie is verantwoordelijk voor dronkenschap in de kroeg? Degene die nuttigt, of degene die verkoopt. Zelf zou ik me misschien verantwoordelijk voelen als baas, maar is dat reëel? Wanneer iemand 1000 euro uitgeeft bij C.S. dan is dat toch ook de verantwoording van de klant?
Datzelfde kun je zeggen als je rookwaren verkoopt. Is 1 pakje geoorloofd maar een slof niet? Is het sowieso geoorloofd hieraan mee te werken?
En zoveel geld uitgeven aan kleding of drank, is ieder's eigen verantwoording lijkt mij.
Net zoals de arts jou medicijnen voorschrijft, het is aan jou of je ze inneemt al dan niet.