Kerkverband-typerende preken

Luther
Contacteer:

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
PrekenWeb schreef:"Wees volmaakt, een onmogelijke opgave" lezing van Drs. J. van Mourik http://bit.ly/qapbGV (Zin-in avond) JBGG http://www.prekenweb.nl
Ik zou het op prijs stellen als er prelen op Prekenweb stonden van ds. Mondria, ds. G.Mouw, ds, E.Venema, ds, Chr, van Dam, ds. A. Bregman, ds. J. Mijnders, ds. C.A. van Dieren, ds, P. Plok, en velen anderten die deze leer verkondigen. Door dergelijke preken niet op te nemen krijgt de wereld een eenzijdig beeld vam de Geteformeerde Gemeenten. Mag dit openbaar gezegd worden? Er wordt veel aan banden gelegd, maar ik hoop dat dit op een Reformatorisch forum eens genoemd mag worden. Ik heb willekeurige predikanden uit de GG genoemd, dus wat dat betreft bedoel ik slechts de leer die deze predikanten brengen. Het bevindelijk geluid zou men tegenover preken van bijvoorbeeld ds. A.T. Vergunst, ds. C. Harinck, ds. J.S. van der Net etc. kunnrn stellen. Als men een evenwichtig beeld van onze gemeenten wil geven mag toch het geluid van de oude GG niet ontbreken?
DIA, ik vind dit echt stuitend. Verder snap ik niet dat er niet ingegrepen wordt. Je zet op deze manier vele predikanten weg als 'niet bevindelijk'. Je maakt namelijk een onderscheid tussen de "oude waarheid" en de predikanten die op PW staan. Ook maak je het onderscheid tussen de ene kant van de GG (prekenweb) en de andere kant.

Om het even concreet te maken. Je zegt daarmee feitelijk dat je toch vraagtekens hebt bij de volgende predikanten, en dat ds. Kersten e.d. zich niet bij hen thuis zou voelen:

Ds. J. Baaijens (1923-2007)
Ds. G.J. Baan te Kalamazoo (USA)
Ds. A. Bac (1940-2010)
Ds. A. De Blois (1887-1971)
Ds. R. Boogaard (emerituspredikant)
Ds. A.A. Brugge te Ede
Ds. J. Driessen (emerituspredikant)
Ds. J.J. Van Eckeveld te Zeist
Ds. A. Elshout (1923 - 1991)
Ds. M.J. Van Gelder (emerituspredikant)
Ds. K. De Gier (1915-1999)
Ds. M. Golverdingen (emerituspredikant)
Ds. D. Hakkenberg (1929-1994)
Ds. C. Harinck (emerituspredikant)
Ds. F. Harinck (1935-2003)
Ds. W. Harinck te Moerkapelle
Ds. A.B. van der Heiden te Benthuizen
Ds. B. van der Heiden te Alblasserdam
Ds. H. Hofman sr. (1931-2007)
Ds. L. Huisman (1926-2004)
Ds. J. IJsselstein, zendingspredikant te Papua (Indonesië)
Ds. C. De Jongste (1946-2010)
Ds. J. Karels (emerituspredikant)
Ds. R. Kattenberg (emerituspredikant)
Ds. J.W. Kersten (1915-1960)
Ds. J.M. Kleppe (emerituspredikant)
Ds. G. Kuijt (1933-2000)
Ds. B. Labee te Veenendaal
Ds. S. Maljaars te Middelharnis
Ds. C.J. Meeuse te Goes
Ds. G.W.S. Mulder te Zoetemeer
Ds. P. Mulder te Krimpen aan den IJssel
Ds. J.S. van der Net (emerituspredikant)
Ds. G.J. van den Noort (1928-1976)
Ds. H. Paul (emerituspredikant)
Ds. D. Rietdijk (1929-1993)
Ds. J. van Rijswijk te 's-Gravenzande
Ds. G. Schipaanboord (1916 - 1973)
Ds. W. Silfhout te Capelle aan den IJssel-Middelwatering
Ds. A. Snoep (1930-1988)
Ds. Th. van Stuijvenberg (1926-1995)
Ds. L. Terlouw te Barendrecht
Ds. D.W. Tuinier te Aagtekerke
Ds. J. Veenendaal (1945-2010)
Ds. A.T. Vergunst te Carterton (Nieuw Zeeland)
Ds. A. Vergunst (1926-1981)
Ds. J.W. Verweij (emerituspredikant)
Ds. W. Visscher te Amersfoort
Ds. R.A.M. Visser te Terneuzen
Ds. C.G. Vreugdenhil te Vlissingen
Ds. A.J. De Waard te Utrecht

Nogmaals: Je kunt dit maken om op zulke wijze over deze knechten van God te spreken! Ik zou je weleens willen laten horen hoe vaak een preek van PrekenWeb gezegend is door de Heere!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Daarbij moet je wel bedenken, dat ds. A.T. Vergunst, evenals ds. H. Hofman die ik pas gehoord heb, toch wel andere accenten leggen als de meeste predikanten binnen de GG.
Hoewel Nederlanders, zijn ze beiden opgeleid in Amerika en kunnen beiden min of meer gekenschetst worden als zendingspredikanten, ds. Hofman in Bolivia en ds. Vergunst nu in Nieuw-Zeeland. Nu weet ik wel, dat Carterton strikt genomen geen zendingsgemeente is, maar er is toch wel sprake van een heel andere situatie dan de geïnstitueerde gemeenten in Nederland.
Wat wil je hiermee zeggen?
Want deze accenten worden ook door andere predikanten gelegd, ook in andere kerkverbanden, die helemaal nog nooit buiten Nederland hebben gepreekt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Daarbij moet je wel bedenken, dat ds. A.T. Vergunst, evenals ds. H. Hofman die ik pas gehoord heb, toch wel andere accenten leggen als de meeste predikanten binnen de GG.
Hoewel Nederlanders, zijn ze beiden opgeleid in Amerika en kunnen beiden min of meer gekenschetst worden als zendingspredikanten, ds. Hofman in Bolivia en ds. Vergunst nu in Nieuw-Zeeland. Nu weet ik wel, dat Carterton strikt genomen geen zendingsgemeente is, maar er is toch wel sprake van een heel andere situatie dan de geïnstitueerde gemeenten in Nederland.
Want deze accenten worden ook door andere predikanten gelegd, ook in andere kerkverbanden, die helemaal nog nooit buiten Nederland hebben gepreekt.
ik begrijp dit ook niet. Het Woord is in een ander land toch niet anders. Ook niet in Amerika en Canada, denk aan voorbeelden als ds. W.C. Lamain. ds. j. Spaans, ds. Adams, ds. A.W. Verhoef, Ds. Hegeman, enz enz. Deze lagen op precies dezelfde overanderlijke Grond als in de Nederlanse gemeenten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
PrekenWeb schreef:"Wees volmaakt, een onmogelijke opgave" lezing van Drs. J. van Mourik http://bit.ly/qapbGV (Zin-in avond) JBGG http://www.prekenweb.nl
Ik zou het op prijs stellen als er prelen op Prekenweb stonden van ds. Mondria, ds. G.Mouw, ds, E.Venema, ds, Chr, van Dam, ds. A. Bregman, ds. J. Mijnders, ds. C.A. van Dieren, ds, P. Plok, en velen anderten die deze leer verkondigen. Door dergelijke preken niet op te nemen krijgt de wereld een eenzijdig beeld vam de Geteformeerde Gemeenten. Mag dit openbaar gezegd worden? Er wordt veel aan banden gelegd, maar ik hoop dat dit op een Reformatorisch forum eens genoemd mag worden. Ik heb willekeurige predikanden uit de GG genoemd, dus wat dat betreft bedoel ik slechts de leer die deze predikanten brengen. Het bevindelijk geluid zou men tegenover preken van bijvoorbeeld ds. A.T. Vergunst, ds. C. Harinck, ds. J.S. van der Net etc. kunnrn stellen. Als men een evenwichtig beeld van onze gemeenten wil geven mag toch het geluid van de oude GG niet ontbreken?
DIA, ik vind dit echt stuitend. Verder snap ik niet dat er niet ingegrepen wordt. Je zet op deze manier vele predikanten weg als 'niet bevindelijk'. Je maakt namelijk een onderscheid tussen de "oude waarheid" en de predikanten die op PW staan. Ook maak je het onderscheid tussen de ene kant van de GG (prekenweb) en de andere kant.

Om het even concreet te maken. Je zegt daarmee feitelijk dat je toch vraagtekens hebt bij de volgende predikanten, en dat ds. Kersten e.d. zich niet bij hen thuis zou voelen:

Ds. J. Baaijens (1923-2007)
Ds. G.J. Baan te Kalamazoo (USA)
Ds. A. Bac (1940-2010)
Ds. A. De Blois (1887-1971)
Ds. R. Boogaard (emerituspredikant)
Ds. A.A. Brugge te Ede
Ds. J. Driessen (emerituspredikant)
Ds. J.J. Van Eckeveld te Zeist
Ds. A. Elshout (1923 - 1991)
Ds. M.J. Van Gelder (emerituspredikant)
Ds. K. De Gier (1915-1999)
Ds. M. Golverdingen (emerituspredikant)
Ds. D. Hakkenberg (1929-1994)
Ds. C. Harinck (emerituspredikant)
Ds. F. Harinck (1935-2003)
Ds. W. Harinck te Moerkapelle
Ds. A.B. van der Heiden te Benthuizen
Ds. B. van der Heiden te Alblasserdam
Ds. H. Hofman sr. (1931-2007)
Ds. L. Huisman (1926-2004)
Ds. J. IJsselstein, zendingspredikant te Papua (Indonesië)
Ds. C. De Jongste (1946-2010)
Ds. J. Karels (emerituspredikant)
Ds. R. Kattenberg (emerituspredikant)
Ds. J.W. Kersten (1915-1960)
Ds. J.M. Kleppe (emerituspredikant)
Ds. G. Kuijt (1933-2000)
Ds. B. Labee te Veenendaal
Ds. S. Maljaars te Middelharnis
Ds. C.J. Meeuse te Goes
Ds. G.W.S. Mulder te Zoetemeer
Ds. P. Mulder te Krimpen aan den IJssel
Ds. J.S. van der Net (emerituspredikant)
Ds. G.J. van den Noort (1928-1976)
Ds. H. Paul (emerituspredikant)
Ds. D. Rietdijk (1929-1993)
Ds. J. van Rijswijk te 's-Gravenzande
Ds. G. Schipaanboord (1916 - 1973)
Ds. W. Silfhout te Capelle aan den IJssel-Middelwatering
Ds. A. Snoep (1930-1988)
Ds. Th. van Stuijvenberg (1926-1995)
Ds. L. Terlouw te Barendrecht
Ds. D.W. Tuinier te Aagtekerke
Ds. J. Veenendaal (1945-2010)
Ds. A.T. Vergunst te Carterton (Nieuw Zeeland)
Ds. A. Vergunst (1926-1981)
Ds. J.W. Verweij (emerituspredikant)
Ds. W. Visscher te Amersfoort
Ds. R.A.M. Visser te Terneuzen
Ds. C.G. Vreugdenhil te Vlissingen
Ds. A.J. De Waard te Utrecht

Nogmaals: Je kunt dit maken om op zulke wijze over deze knechten van God te spreken! Ik zou je weleens willen laten horen hoe vaak een preek van PrekenWeb gezegend is door de Heere!

Er zitten wel enkele goede preken bij, maar om niet te ver te gaan zal ik me onthouden van het noemen van namen. Dit wil ik wel zeggen: Het is een minderheid.
Bovendien neem ik aan dat iedere goede hoorder wel kan opmerken welke ik bedoel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Dat ze andere accenten leggen.
TSD

Bericht door TSD »

-DIA- schreef:Er zitten wel enkele goede preken bij, maar om niet te ver te gaan zal ik me onthouden van het noemen van namen. Dit wil ik wel zeggen: Het is een minderheid.
Dat bedoel ik bijvoorbeeld. De meerderheid van de geciteerde predikanten is blijkbaar niet goed....

Stel DIA, dat jij van deze predikanten in je leven hebt gezegd dat ze niet goed zijn (de meerderheid althans) en dat de Heere straks zal zeggen: Gij goede en getrouwe dienstknecht....

Zou je je dan niet schamen? Ik vindt dit echt veel tever gaan. Elk van deze predikanten onderschrijft de 3 formulieren van enigheid en ze prediken allen schriftuurlijk-bevindelijk.

Laten we a.u.b. geen groepen predikanten hier wegzetten.

en @Mara: Iedereen heeft de plicht om de inhoud van de preken te toetsen aan Gods Woord. Als van een individuele predikant duidelijk aantoonbaar is dat hij een dwaalleer verkondigd moet diegene afgezet worden en als dat niet gebeurd kan je er voor kiezen jezelf niet onder die prediking te zetten. Maar ik vindt dat heel wat anders dan wat hier in dit topic gebeurd.

En overigens, er zijn genoeg predikanten uit het verleden die op onderdelen dwalen maar wel oprechte kinderen van God zijn. Die zouden wellicht uit de GG geweerd worden maar niet uit de Kerk!!

Ps. Dat is overigens geen pleidooi om als kerk maar alles toe te laten, een instituut is er niet voor niets dus dat bedoel ik niet.
Simon

Bericht door Simon »

TSD schreef:
-DIA- schreef:Er zitten wel enkele goede preken bij, maar om niet te ver te gaan zal ik me onthouden van het noemen van namen. Dit wil ik wel zeggen: Het is een minderheid.
Dat bedoel ik bijvoorbeeld. De meerderheid van de geciteerde predikanten is blijkbaar niet goed....

Stel DIA, dat jij van deze predikanten in je leven hebt gezegd dat ze niet goed zijn (de meerderheid althans) en dat de Heere straks zal zeggen: Gij goede en getrouwe dienstknecht....

Zou je je dan niet schamen? Ik vindt dit echt veel tever gaan. Elk van deze predikanten onderschrijft de 3 formulieren van enigheid en ze prediken allen schriftuurlijk-bevindelijk.

en @Mara: Iedereen heeft de plicht om de inhoud van de preken te toetsen aan Gods Woord. Als van een individuele predikant duidelijk aantoonbaar is dat hij een dwaalleer verkondigd moet diegene afgezet worden en als dat niet gebeurd kan je er voor kiezen jezelf niet onder die prediking te zetten. Maar ik vindt dat heel wat anders dan wat hier in dit topic gebeurd.

En overigens, er zijn genoeg predikanten uit het verleden die op onderdelen dwalen maar wel oprechte kinderen van God zijn. Die zouden wellicht uit de GG geweerd worden maar niet uit de Kerk!!

Ps. Dat is overigens geen pleidooi om als kerk maar alles toe te laten, een instituut is er niet voor niets dus dat bedoel ik niet.
Zou je ook nog willen antwoorden op mijn vraag aan jou om 0737 pm?
Dank je.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

TSD schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Wormser

Bericht door Wormser »

Beste mensen,

Kan deze discussie stoppen. Ik word eerlijk gezegd triest van al dat onstichtelijk gezwam. Een preek wordt niet gehouden om beoordeeld te worden maar dient tot bekering en onderwijzing. Hoe zetten wij ons onder de prediking?
Laten wij Matth7 maar in gedachten houden.
“Leer de natie haar doop verstaan en Kerk en Staat zijn gered”
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Simon schreef:Nu ben ik dan wel benieuwd hoe wij dan zouden kunnen zien, wanneer God iets afkeurt?
Ik denk niet dat het aan ons is om daarover te oordelen.
Jobs vrienden dachten dat ook te kunnen doen, maar ze zaten er wel wat naast.
TSD

Bericht door TSD »

Simon schreef: Nu ben ik dan wel benieuwd hoe wij dan zouden kunnen zien, wanneer God iets afkeurt?
Die had ik gemist, sorry ;)

uit je vraag maak ik op dat je mij niet goed begrijpt.

Wij mogen een preek toetsen aan Gods Woord. En zouden dan tot de conclusie kunnen komen dat een gedeelte of geheel van de preek daar niet mee strookt. Verder kunnen wij niet gaan, dat is het.

Waar ik moeite mee heb is dat er niet hier over iets inhoudelijks uit een preek gaat of over opvattingen van een individuele predikant (nog even los van het feit of je dat op een forum moet gaan bespreken) maar dat het hier gaat over groepen predikanten of halve kerkverbanden en wordt alles over 1 kam geschoren, soms zelfs op accentverschillen. "Een typische GB preek" "het ene deel van de GG" enz. Zie verder mijn overige reacties, om niet in herhaling te vallen.

En ik zeg dan (om op jou vraag terug te komen): Waar ik tegen ageer is dat mensen, die kennis kunnen geven van een roeping, via de kerkelijke weg predikant zijn geworden, die preken overeenkomstig de 3 formulieren, schriftuurlijk bevindelijk, hier compleet als groep weggezet worden als waren de preken 'slecht' of 'niet goed' enzovoorts.

Maar de lust ontbreekt me om hier verder op in te gaan.
Simon

Bericht door Simon »

TSD schreef:
Simon schreef: Nu ben ik dan wel benieuwd hoe wij dan zouden kunnen zien, wanneer God iets afkeurt?
Die had ik gemist, sorry ;)

uit je vraag maak ik op dat je mij niet goed begrijpt.

Wij mogen een preek toetsen aan Gods Woord. En zouden dan tot de conclusie kunnen komen dat een gedeelte of geheel van de preek daar niet mee strookt. Verder kunnen wij niet gaan, dat is het.

Waar ik moeite mee heb is dat er niet hier over iets inhoudelijks uit een preek gaat of over opvattingen van een individuele predikant (nog even los van het feit of je dat op een forum moet gaan bespreken) maar dat het hier gaat over groepen predikanten of halve kerkverbanden en wordt alles over 1 kam geschoren, soms zelfs op accentverschillen. "Een typische GB preek" "het ene deel van de GG" enz. Zie verder mijn overige reacties, om niet in herhaling te vallen.

En ik zeg dan (om op jou vraag terug te komen): Waar ik tegen ageer is dat mensen, die kennis kunnen geven van een roeping, via de kerkelijke weg predikant zijn geworden, die preken overeenkomstig de 3 formulieren, schriftuurlijk bevindelijk, hier compleet als groep weggezet worden als waren de preken 'slecht' of 'niet goed' enzovoorts.

Maar de lust ontbreekt me om hier verder op in te gaan.
ok, bedankt toch voor de moeite, dan .
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:Nu ben ik dan wel benieuwd hoe wij dan zouden kunnen zien, wanneer God iets afkeurt?
Als de volle raad Gods wordt verkondigd. Dat is te toetsen aan het Woord en onze formulieren van Enigheid.
Niet om de formulieren gelijk aan het Woord te stellen, maar laat je dat vrij dan komen er allerlei dwalingen op die nu nog gelukkig met een beroep op onze vaderen kunnen worden afgewezen. Er waait een kritische wind, en dat is niet goed. We worden meer een meer ketelachtig van gehoor.
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Als de volle raad Gods wordt verkondigd. Dat is te toetsen aan het Woord en onze formulieren van Enigheid.
Niet om de formulieren gelijk aan het Woord te stellen, maar laat je dat vrij dan komen er allerlei dwalingen op die nu nog gelukkig met een beroep op onze vaderen kunnen worden afgewezen. Er waait een kritische wind, en dat is niet goed. We worden meer een meer ketelachtig van gehoor.
Wat bedoel je eigenlijk met 'de volle raad Gods'? Meestal verkondigen de door jou genoemde predikanten die namelijk helemaal niet. Ze hebben wel een boodschap, maar het Woord wordt daaraan ondergeschikt gemaakt.

Kittelachtig van gehoor wordt niet alleen gezegd van mensen die kritisch zijn op jouw favoriete predikers. Het is een tekst die als een boemerang werkt als je hem naar een ander gooit.

Leg nu eerst maar eens uit wat de 'volle raad Gods' is. Misschien kan er dan een gesprek op gang komen.
Aan verzuchtingen als: vroeger was alles beter, wie goed luistert (als ik) hoort wel verschil en dergelijke heeft niemand iets.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Vroeger werd er nog gemodereerd. Mag nu alles gezegd worden?
De opstelling van DIA tov het overgrote deel van het predikantenkorps van de GG is ronduit schokkend en ongeestelijk te noemen.
We spreken wel over knechten van God. En zelfs de forumregels schrijven voor dat we daarover met achting dienen te spreken.

Erg..
Plaats reactie