De ligging van het forum

Marieke

Re: De ligging van het forum

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
Anker schreef:
Jongere schreef:"Links" reageert misschien wat feller.
"Rechts" reageert vaak door op meta-niveau over de discussie of discussiegenoten te gaan discussieren. Zoals ook in dit topic.

Het is gewoon een verschillende manier van omgaan met kritiek.
Verder bespeur ik eigenlijk niet zoveel ongelijkheid hoor. We vliegen elkaar allemaal wel eens in de haren.
Leuk: links reageert misschien... (niet helemaal zeker dus)
Rechts reageert vaak.... (bijna standaard dus)
Heb jij daar voorbeelden van? Of een antwoord op de vraag dat links misschien wel eens fel is en waarom rechts vaak op meta-niveau reageert?

Enne, een domme vraag: wat is reageren op meta-niveau. Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt maar voor de zekerheid toch maar een uitleg.
Wat is links en wat is rechts?

Ik ben tegen gezangen zingen in de eredienst, tegen het vervangen van de SV door de HSV,voor de hoofdbedekking van de vrouw, tegen het dragen van leggingen. Wat een rechts huismannetje ben ik.

Ik ben voor het aanbod van genade aan al de hoorders, tegen een standentheologie, tegen de merkwaardige uitleg van Ruth om zo de standentheologie te bewijzen., Voor de drieverbondenleer. Voor de oproep om de doop te gebruiken als pleitgrond. Wat een links huismannetje ben ik
Huisman, ik vind je "schifting" tussen links en rechts niet terecht. Bij rechts noem je alleen maar hoofdzakelijk uiterlijkheden (hoe belangrijk ook die zaken kunnen zijn en vaak op de Bijbel gebaseerd), bij links kom je met zaken uit de Bijbel op de proppen. Alsof "rechts" alleen over uiterlijkheden strijdt en "links" o zo Bijbels is.
Dát is niet de schifting!
De schifting die hier op RF aan rechts en links wordt toegekend, (of het terecht is, daargelaten) is dat de mensen die lid van de (O)GG(iN) zijn en ook van harte daar achterstaan (zeg maar voor driekwart :hum ) als rechts worden bestempeld en de overige kerkverbanden als links. Dat wordt hier bedoeld met links en rechts. En dan zijn er echt wel enkele uitzonderingen, zowel ter rechter- als ter linkerzijde. Maar die scheiding wordt bestempeld als rechts en links. En zo kan een rechtse broeder ook gerust zijn voor de oproep om de doop te gebruiken als pleitgrond en een linkse broeder tegen het vervangen van de SV door de HSV. Daar wordt hij niet minder rechts of links van.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

vragensteller schreef:
Fjodor schreef:Het 'alzo spreekt de Heere' kan misschien vanaf de preekstoel gepretendeerd worden, maar niet op een discussieforum. Toch?
Wel als wat je op een discussieforum ter berde brengt, ontleend is aan wat je vanaf de kansel hoorde.
Hangt ervan af wát je vanaf de kansel hoorde.
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Anker schreef:Ik heb een verbazende constatering gedaan:
Vorige week vrijdag heb ik in een cynische modus een kerkverband en de prediking algemeen in de rechtse kerken sterk afgekeurd. Er is daar nauwelijks negatief op gereageerd. Er zijn bij mijn weten geen meldingen gedaan ofzo.
Wanneer ik een posting plaats over een gevoelig onderwerp waar vooral de linksere doelgroep van dit forum zich op aangesproken voel (kleding, HSV, psalmberijming) heb ik soms het gevoel op eieren te moeten lopen om maar geen tenen te raken.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Waarom mag de GG en aanverwant ongestoord hevig aangevallen worden en geldt dat voor andere zaken niet?
Helemaal zoas ik ik het ook heb bevonden!
Zolang ik op dit forum ben heb ik niet anders geconstateerd....
En het bllijft een strijd, en heb ook niet de verwachting dat dit snel zal veranderen.
Laat het dan maar zo denk ik dan.
Zoals ik al eerder postte wat is volgens jullie links of rechts? Hebben jullie een lijstje met linkse en rechtse RF leden. Of met linkse en rechtse punten? Is links altijd slecht en rechts altijd goed en visa versa?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Zoals ik al eerder postte wat is volgens jullie links of rechts? Hebben jullie een lijstje met linkse en rechtse RF leden. Of met linkse en rechtse punten? Is links altijd slecht en rechts altijd goed en visa versa?
Ben erg benieuwd naar de lijstjes. En ben ook benieuwd op welk lijstje ik kom. ;)
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Zoals ik al eerder postte wat is volgens jullie links of rechts? Hebben jullie een lijstje met linkse en rechtse RF leden. Of met linkse en rechtse punten? Is links altijd slecht en rechts altijd goed en visa versa?
Ben erg benieuwd naar de lijstjes. En ben ook benieuwd op welk lijstje ik kom. ;)
De zwarte :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
De zwarte :huhu
:fouet
Marieke

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Ja, ik ben ook bijzonder benieuwd op welk lijstje ik kom :hum

Maarre, Huisman, zie mij post hieronder over links en rechts.
Auto

Bericht door Auto »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Vorige week vrijdag heb ik in een cynische modus een kerkverband en de prediking algemeen in de rechtse kerken sterk afgekeurd. Er is daar nauwelijks negatief op gereageerd. Er zijn bij mijn weten geen meldingen gedaan ofzo.
Wanneer ik een posting plaats over een gevoelig onderwerp waar vooral de linksere doelgroep van dit forum zich op aangesproken voel (kleding, HSV, psalmberijming) heb ik soms het gevoel op eieren te moeten lopen om maar geen tenen te raken.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Waarom mag de GG en aanverwant ongestoord hevig aangevallen worden en geldt dat voor andere zaken niet?
En het bllijft een strijd, en heb ook niet de verwachting dat dit snel zal veranderen.
Zoals ik al eerder postte wat is volgens jullie links of rechts? Hebben jullie een lijstje met linkse en rechtse RF leden. Of met linkse en rechtse punten? Is links altijd slecht en rechts altijd goed en visa versa?
Iemand met 3 verbonden komt sowieso op geen enkel lijstje voor ;) (die zijn bij voorbaat al afgeschreven hoorde ik recent nog)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:

Volgens mij hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn.
Rechts noem ik wat behoudend is, en niet afwijkt van de leer zoals ons die is overgeleverd.
Links noem in een verlichte, vernieuwende tak, die meent soms nog meer licht te hebben als de oudvaders.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:

Volgens mij hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn.
Rechts noem ik wat behoudend is, en niet afwijkt van de leer zoals ons die is overgeleverd.
Links noem in een verlichte, vernieuwende tak, die meent soms nog meer licht te hebben als de oudvaders.
De leer die ons is overgeleverd is toch te vinden in de 3FvE ?Of zijn er geheimen belijdenisgeschriften waar ik het bestaan niet van weet? Ik ben in hart en nieren CGK (BhP) . In de landelijke kerk waar ik dus toe behoor vind men mij een zeer rechtse broeder. Op dit forum als wij de definitie van Marieke aanhouden ben ik een linkse broeder............zoals Gerbrand Adriaenszoon Bredero al zei: 't Kan verkeren :huhu
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Laten we een lijstje maken.
Visie op:

- HSV
- Gezangen
- Drie verbonden
- Doop
- Allegoriseren
- Heilsorde
- Standenleer
- Legging
- Aanbod van genade
- Haar lengte
- Heart Cry
- JBGG
- Eenheid
etc, etc, etc.

Het aantal vinkjes geeft dan aan of je links of rechts bent. Idee?
Ik wil nu voor mezelf ook wel weten waar ik sta ;)
Op het forum vaak links volgens Anker e.a., in real life wordt ik geregeld als rechts bestempeld.
Ik krijg gewoon last van een identiteitscrisis...
Marieke

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
De leer die ons is overgeleverd is toch te vinden in de 3FvE ?Of zijn er geheimen belijdenisgeschriften waar ik het bestaan niet van weet? Ik ben in hart en nieren CGK (BhP) . In de landelijke kerk waar ik dus toe behoor vind men mij een zeer rechtse broeder. Op dit forum als wij de definitie van Marieke aanhouden ben ik een linkse broeder............zoals Gerbrand Adriaenszoon Bredero al zei: 't Kan verkeren :huhu
Tsjah, binnen de GG worden er ook mensen en predikanten als links en rechts bestempeld. Waar ik daarbinnen bestempeld word, weet ik niet. Maar het ging over de ligging op dít forum.
Er zijn CGK-ers met wie ik het vaak van harte eens ben (ook wel op dit forum)! Die hebben dus "rechtse" standpunten (er even van uitgaand dat ik wellicht als rechts bestempeld word). Er zijn ook GG-ers met linkse standpunten.
Maarre....je hebt wel gelijk....het is bijna onmogelijk om aan te geven wat "links" en wat "rechts" is. Maar toch denk ik dat OP DIT FORUM over het algemeen de GG-ers (met alle afkortingen daarbij) als rechts bestempeld worden.
helma

Bericht door helma »

ik voel me rechts noch links.
en ik wil het niet zijn/weten ook.
Het is genoeg als ik van Christus ben.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

helma schreef:en ik word moe(deloos) van alles.
helma schreef:ik voel me rechts noch links.
Volgens mij ben jij een beetje links en een beetje rechts.
Ik vind het overigens altijd een beetje flauw, zulke opmerkingen. Iedereen heeft het recht een topic te openen. Heb je er niets te melden, meldt dan ook niets.
Al moet me wel van het hart dat zulke actieve topics een zeldzaamheid zijn, de laatste maanden. Het spreekt toch een ieder, ook jou, gezien je reacties, bijzonder aan.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

helma schreef:ik voel me rechts noch links.
Maar er zijn er ook die het niet weten, en waar je toch iets Gods werk in ziet...
Dat maakt ook wel eens jaloers.
Of niet dan?
Ik weet dat er wel eens bekommerden zijn die jaloers zijn op de bevestigde Kerk, en ook andersom.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie