Keep dreaming too..... met het meedoen aan de euro hebben ook bovengenoemde landen allang een deel van hun soevereiniteit overgedragen. En de komende week zal dat weer een stukje opgerekt worden.huisman schreef:Keep dreaming....landen als Duitsland en Frankrijk zullen nooit en te nimmer iets van hun eigen souvereiniteit inleveren ten bate van het hoge ideaal van europese eenheid. Europa's eenheid is een farce...gelukkig maar.
Wees blij dat ze aan tafel zaten: de huidige crisis had zonder de EU al tot een oorlog kunnen leiden.
Ik ben geen econoom, maar je kunt toch moeilijk volhouden dat bij landen buiten de euro geen mondiale crisis is, die dwingt tot harde bezuinigingen?Kun je economisch niet mee dan mag je of je eigen bevolking wurgen met bezuinigingen of de europese eenheid verlaten.
Als je doelt op Griekenland met 'wurgen', dan heeft dat land dat wel aan zichzelf te wijten. De 'zwarte economie' wordt in dat land op zo'n 40% geschat. Dat wil zeggen: als daarvan eens de helft wit zou worden, heeft Griekenland helemaal geen problemen meer. Het is daar domweg ook een deel van de volksaard en van het ontbreken van politieke wil.
Griekenland heeft door een loopje te nemen met de waarheid zich 'geschikt gemaakt' om toe te treden tot de euro en moet daar nu voor boeten.
Overigens merk ik opnieuw dat je behoorlijk reageert vanuit de euro-crisis van dit moment; de EU is veel groter, en het doel van de EU ook.
Wel denk ik dat de euro-crisis (wanneer die niet wordt opgelost) kan leiden tot het einde van de euro, en daarmee waarschijnlijk zelfs tot het einde van de EU. De impact die dat zal hebben op ons dagelijks leven zal niet prettig zijn.