Is gedoopt zijn een voorrecht ?

huisman

Re: Is gedoopt zijn een voorrecht ?

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Vanuit je eigen opvattingen geredeneerd is het natuurlijk altijd eenvoudig om de werkelijkheid heel simpel voor te stellen, huisman.
Ik blijf de vragen rond de doop maar een lastige discussie vinden.

Overigens vond ik dit wel een mooie preek van ds. A.T. Vergunst rond de doop: http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=5051
(Al moet ik mezelf telkens voorhouden dat mooi niet gelijk waar betekent)
Als je het handelen van God met Zijn verbondsvolk Israël doortrekt met Gods handelen met Zijn nieuwtestamentisch verbondsvolk dan zijn er wel verschillen b.v. het verbondsteken. O.T. bloedig, N.T. onbloedig Maar er zijn veel meer overeenkomsten. En wat nog belangrijker is de Schrift gaat er ons in voor. (Zie b.v 1 Kor 10 ) De Bijbel is trouwens eenvoudig en de sacramenten zijn dat zeker ! Wij hebben het ingewikkeld gemaakt.

@Luther , ook de column van vandaag van Br Post kan ik mij geheel in vinden.
@Jongere, bedankt voor de preek, ik ga zo werken en hoop hem in de auto te beluisteren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Jongere schreef:Vanuit je eigen opvattingen geredeneerd is het natuurlijk altijd eenvoudig om de werkelijkheid heel simpel voor te stellen, huisman.

Overigens vond ik dit wel een mooie preek van ds. A.T. Vergunst rond de doop: http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=5051
Als je het handelen van God met Zijn verbondsvolk Israël doortrekt met Gods handelen met Zijn nieuwtestamentisch verbondsvolk dan zijn er wel verschillen b.v. het verbondsteken. O.T. bloedig, N.T. onbloedig Maar er zijn veel meer overeenkomsten. En wat nog belangrijker is de Schrift gaat er ons in voor. (Zie b.v 1 Kor 10 ) De Bijbel is trouwens eenvoudig en de sacramenten zijn dat zeker ! Wij hebben het ingewikkeld gemaakt.

@Jongere, bedankt voor de preek, ik ga zo werken en hoop hem in de auto te beluisteren.
Die preek is zeer het beluisteren waard, en is wat mij betreft het bijbelse evenwicht.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Fjodor schreef:Maar dit vindt Afgewezen nu juist geen goede optie. Omdat een gemeentelid die niet is wie hij moet zijn helemaal geen gemeentelid is.
En dat vindt Post tegelijkertijd (!) ook. Zie de column van vandaag!

Daar zit misschien wel de makke van deze discussie. Beide flanken willen de boel kloppend krijgen, maar juist die twee elkaar schijnbaar uitsluitende waarheden, zijn tegelijkertijd in Gods Woord geopenbaard. Zodra je die spanning eruit gaat redeneren, op welke wijze dan ook, doe je op z'n minst aan een deel van Gods waarheid tekort.
Het punt is niet dat ik 'de boel kloppend wil krijgen'. Als je dat ergens niet lukt, is het wel met de Bijbelse waarheid. En natuurlijk, de oplossing van huisman heeft de elegantie van de eenvoud, alleen... is ze waar? Ik heb ook lang zo gedacht, maar het ligt idd. minder eenvoudig dan het op het eerste gezicht lijkt. Een afgeronde opvatting over deze materie heb ik (nog) niet en misschien krijg ik die ook wel niet.
Feit is dat het NT de doop uitsluitend verbindt met het geloof. Dat moet voor ons richtinggevend zijn. Dat het huis van de gelovige bij het heil van de gelovige betrokken is, is ook een duidelijk Bijbels gegeven, zowel in OT als in NT. Daarover is denk ik geen discussie. De vraag is echter wat de doop voor de 'huisgenoten' betekent. De simpele oplossing 'ze zijn in het verbond, net als OT Israël, maar dat betekent nog niet dat ze zalig zijn' gaat mijns inziens voorbij aan de diepe betekenis van de doop, alsmede aan het verschil in verbondsbedeling tussen OT en NT.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 08 okt 2011, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Luther schreef:
huisman schreef:

Die preek is zeer het beluisteren waard, en is wat mij betreft het bijbelse evenwicht.
Zeer Bijbels en evenwichtig ja. Aan te raden aan een ieder om te luisteren!
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Afgewezen schreef:Feit is dat het NT de doop uitsluitend verbindt met het geloof.
Dat is op dezelfde wijze als dat in het OT het verbondsteken, de besnijdenis, geloof vereiste. Die continuïteit tussen OT en NT is juist kern van de verbondstheologie van de reformatie. Dat is op vele plaatsen terug te vinden, onder andere in de inleiding op het NT door de SV.
Het ongeloof dat de tegenpool is van geloof wordt daarom ook in Hebr. 3 aangehaald als reden van het niet ingaan in het land Kanaän. Deze verbondscontinuïteit bestaat uit een uitwendige gestalte zoals in de heilsgeschiedenis gestalte kreeg in het volk Israël die is voortgezet in het NT maar dan algemeen, dat wil zeggen, niet beperkt tot het volk Israël. De realisatie van het heil dat in het verbond besloten ligt komt tot haar doel door geloof en bekering door wedergeboorte.
De doop in het NT bracht mensen tot de uitwendige verbondsbetrekking, net als de besnijdenis in het OT de heidenen bij wijze van uitzondering tot het verbond bracht met hun hele gezin. De besnijdenis volgde niet vanwege het geloof, maar vanwege het toetreden tot het verbondsvolk en dat vanwege het geloof dat tot dat volk wil behoren en daartoe genodigd was. Met de doop is dat niet anders.
Als mensen tot geloof komen, sluiten zij zich aan bij de gemeente. En daartoe worden ze gedoopt, als lid der gemeente en niet als getuigenis van het geloof. Dat geldt de gelovige met zijn zaad. Daarmee treedt zo'n gezin (huis) tot de kring, tot de uitwendige gestalte van het verbond waar het heil in Christus als gave wordt ontvangen in de vorm van de bediening der verzoening: de prediking en de sacramenten. Dat geloof ook nodig is voor de gedoopte kinderen is evenzeer waar als dat het geloof nodig was voor besneden kinderen, zoals dat voor zowel Ezau als Jacob nodig was. Dat geloof en doop met elkaar in verband staan is dus wel juist, maar niet als directe oorzaak (geloof) en gevolg (doop). Dat is de verkeerde samenhang tussen de begrippen doop en geloof aanbrengen. Die samenhang is wel aanwijsbaar als het gaat om tijdsvolgordelijke zaken maar niet in redegevende zin voor het dopen. Dát is de misvatting van degenen die de kinderdoop of afwijzen en/of de waarde van de kinderdoop onderschatten.
De kinderdoop is een bijzondere getuigenis van Gods genade voor verloren zondaren. Immers de noodzaak van reinigend Bloed wordt slechts dan onderkent als er eerst een erkennen is van de dodelijke staat waarin de kinderen geboren worden. Op dat Bloed wijst de doop voor de kinderen. Daarop mogen de kinderen pleiten. Dat te weten is een bijzonder voorrecht. Dat behalve de prediking er ook een zichtbaar teken is onder uitspreken van de naam van het kind én de Naam van God is een bijzondere zaak die niet buiten Gods voorzienigheid omgaat (zoals Calvijn het verdedigt tegen de dopersen in zijn tijd). De doop maakt niet zalig maar is een welmenende getuigenis van de Verbondsgod dat ongeloof alle hindernissen wegneemt. Dat kinderen tijdens het opgroeien ondertussen blijk kunnen geven van ongeloof en onbekeerlijkheid komt dan vooral voor rekening van de mens Zelf.
Hebr 3. vanwege hun ongeloof. KT Dat is, omdat zij niet betrouwden op Gods beloften, maar tegen Hem murmureerden zonder berouw.
Dat in die weg Gods verkiezing zich uitwerkt in het toebrengen van enkel de uitverkorenen blijft ondertussen ook staan. Het wezen van het verbond, de bruidsgemeente van Christus, de Kerk (met hoofdletter, W. a Brakel) wordt door middel van deze verbondsbediening gevormd en onderhouden. De doop wordt dus als zichtbaar teken breder bediend dan dat de inhoud, namelijk de daadwerkelijke verzoening. Net als bij de besnijdenis.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

GJdeBruijn schreef: Deze verbondscontinuïteit bestaat uit een uitwendige gestalte zoals in de heilsgeschiedenis gestalte kreeg in het volk Israël die is voortgezet in het NT maar dan algemeen, dat wil zeggen, niet beperkt tot het volk Israël. De realisatie van het heil dat in het verbond besloten ligt komt tot haar doel door geloof en bekering door wedergeboorte.
Inderdaad bestaat de verbondscontinuïteit in OT Israël in een uitwendige gestalte. Mogelijk dat je daarom ook niet leest dat er persoonlijk geloof nodig is om besneden te worden of aan het Pascha deel te nemen.
Maar is dat in het NT exact hetzelfde als in het OT? Dát is maar de grote vraag. Je stelt wel een heleboel, maar je bewijst het niet. Is er in het NT een 'uitwendige gestalte' van het verbond, die de oproep tot geloof en bekering inhoudt? Ik zie die niet. In het NT wordt de gemeente aangesproken als een gemeente van gelovigen, waarbij voortdurend wordt opgeroepen dit geloof niet te verliezen, het geloof vast te houden, de wedloop te lopen, enz. enz. Maar dat dit een uitwendige gestalte betreft, zie ik niet. Dat zou ook strijden met het gegeven dat de gemeente uit ware Christ-gelovigen bestaat en de ongelovigen geen deel uitmaken van de gemeente.
Overigens wordt ook de OT gemeente in feite aangesproken als gelovige gemeente. Welke implicaties dat echter heeft voor dit onderwerp, weet ik nog niet.
Tot slot wordt bij mijn weten nergens opgeroepen te pleiten op de besnijdenis. Integendeel, wie zich de besnijdenis onwaardig heeft gemaakt, die is de besnijdenis tot voorhuid geworden! Dus ook geen pleiten op de doop, want in geval van ongeloof is je gedoopt-zijn tot niet-gedoopt-zijn geworden.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Tot slot wordt bij mijn weten nergens opgeroepen te pleiten op de besnijdenis
Niet pleiten op de besnijdenis, maar op het verbond, waarvan de besnijdenis het teken is...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:Tot slot wordt bij mijn weten nergens opgeroepen te pleiten op de besnijdenis
Niet pleiten op de besnijdenis, maar op het verbond, waarvan de besnijdenis het teken is...
Paulus trekt die conclusie niet in Romeinen 2. En daarom moeten wij het ook niet doen. Geen verbondstheologie gaan invoeren, waar deze niet hoort. Geen pleiten op het verbond, buiten het geloof om.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:
Paulus trekt die conclusie niet in Romeinen 2. En daarom moeten wij het ook niet doen. Geen verbondstheologie gaan invoeren, waar deze niet hoort. Geen pleiten op het verbond, buiten het geloof om.
Romeinen 2 stelt heel scherp: Het verbond zonder geloof maakt niet zalig. Daaruit valt niet de conclusie te trekken dat het verbond geen pleitgrond is. Maargoed, die discussie is hier al zo vaak gevoerd, het lijkt me weinig zinvol die nog eens te gaan voeren.
GJdeBruijn

Afgewezen schreef:Maar is dat in het NT exact hetzelfde als in het OT? Dát is maar de grote vraag. Je stelt wel een heleboel, maar je bewijst het niet.
Dit is anders wel de kern die Calvijn expliciet leert met beroep op de oude kerkvaders die het volgens Augustinus uit de mond van de apostelen hebben geleerd. Dat je daar niet mee uit de voeten kunt verbaast me eerlijk gezegd. Want de brief aan de Hebreeën maakt in de NT bedeling gebruik van de verbondsbeloften in de de OT gestalte als bewijs voor het geloof als zijnde hetzelfde geloof. Als er geen exacte overeenkomst zou zijn, kom je toch vroeg of laat in de problemen in de exegese van de Hebreeënbrief en de toepassing daarvan als het gaat om het begrip ONgeloof in het kader van de evangelieverkondiging en de plaats van de wet binnen het geheel van de prediking.
Als het gaat om bewijs kan ik Augustinus, Beza, Calvijn, Luther etc. citeren, maar dan krijg je argumenten die je vaker hebt gezien. Kennelijk overtuigt het je niet. Daarmee kies je vooralsnog voor een afwijkende visie op dit punt dan de reformatie heel nadrukkelijk heeft verdedigt tegenover de anabaptisten. Want laten we eerlijk zijn (zonder daar een oordeel of negatieve waardering mee te willen geven): Jouw opgeworpen bezwaren zijn exact dezelfde als de bezwaren die Calvijn ook kende en waarop Calvijn zeer scherp zijn veroordelende woorden gericht heeft. Calvijn schrijft ergens dat hij het een groter gevaar vindt om de continuiteit in het verbond te ontkennen dan de roomse dwaling op het punt van het avondmaal. Dat is wel erg stevig gesteld. Dat was niet voor niets: Het niet onderkennen van de continuïteit tussen OT en NT geeft het ongeloof binnen de gemeente van Christus een grond als het gaat om de God die in het OT Zichzelf openbaarde als de God van het verbond voor de gelovigen en hun zaad. Die Verbondsgod zou Zich in het NT dan anders openbaren en daarmee onbetrouwbaar blijken. Deze redenatie doet Calvijn zelf teruggrijpen naar de argumenten die de vroege kerk hanteerde in het bestrijden van de Donatisten die hier ook in uit kwamen. In de nadere reformatie waren het de Labadisten die hier ook op uitkwamen. Dat is ondermeer de reden dat Brakel zijn Redelijke Godsdienst schreef. Met zijn bekende hoofdstuk over het verbond en de kerk met kleine letter en de Kerk met grote letter.
Als je wilt kan ik de argumenten met tekstverwijzingen van Calvijn wel opzoeken, maar het is dan vooral om bovenstaande schrijven te bevestigen, mocht je daar je twijfels over hebben.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

@GJdeBruijn, ik vraag me af of Calvijn in dit verband niet méér gezegd heeft dan nodig was voor zijn verdediging en of hij er goed aan gedaan heeft de anabaptisten op zo'n felle manier te bestrijden. Hoe dan ook, je kunt wat mij betreft de hele kerkgeschiedenis wel in stelling brengen, maar ik denk dat we toch altijd weer uit moeten gaan van de Schrift. Vandaar dat ik voor vandaag deze discussie besluit met een aantal exegetische opmerkingen van dr. H. Ridderbos (uit 'Paulus'), die ik eerder, in een andere dooptopic, ook al geplaatst heb:
In 1 Kor. 6:11 heet het, dat wij door de doop gerechtvaardigd zijn, terwijl bijna overal elders bij Paulus de rechtvaardiging door middel of op grond van het geloof plaats vindt. Er kan dan ook geen sprake van zijn, dat de doop bij Paulus ook maar enigszins van het geloof zou kunnen worden losgemaakt. Ook heeft het geloof niet slechts een preparatieve [voorbereidende] betekenis t.a.v. doop, in die zin, dat pas de doop ons in de volle gemeenschap met Christus zou brengen, noch ook kan men omgekeerd de doop beschouwen enkel als een zichtbare prediking of belofte, die bij de dopeling het geloof moet wakker roepen of nog slechts een preparatoir [voorbereidend, voorlopig] geloof bij hem zou veronderstellen. De doop is de doop der gelovigen en de telkens herhaalde herinnering van de apostel aan het moment, dat zijn lezers zich lieten dopen, is tevens een appèl op hun daarmee gepaard gaande en daaraan voorafgaande geloofskeuze.
Het “heilig zijn” van de kinderen houdt dus metterdaad voor hen in, dat zij tesamen met en als behorende tot hun ouders door de doop in de gemeente werden ingelijfd en aldus participeerden in de gaven van Christus en in de verlossende heerschappij van Zijn Geest. Dit betekent uiteraard niet, dat het persoonlijke geloof voor hen overbodig zou zijn – dit zou een magische, van God Zelf losgemaakte werking van de doop veronderstellen -, veeleer dat de weg van het geloof voor hen te duidelijker geopend en de gehoorzaamheid van het geloof te nadrukkelijker van hen wordt geëist. Wel ligt, anders dan bij de volwassene, het criterium of het menselijke “aanknopingspunt” voor de kinderdoop niet in het persoonlijk geloof van de dopeling, maar in het toebehoren van de kinderen tot de ouders en het door hen gerepresenteerde levensverband. De “inplanting” heeft hier plaats op grond van de band, die de kinderen met hun ouders verbindt, “natuurlijk” en “christelijk”, naar de regel van Rom. 11:16. Men kan, gezien de wijze, waarop Paulus en heel de Schrift over dit verband tussen ouders en kinderen spreekt, terecht stellen, dat het niet uitdrukkelijk noemen van de kinderdoop in het Nieuwe Testament eerder te verklaren is uit de “vanzelfsprekendheid” dan uit het nog niet bestaan van de kinderdoop. Anderzijds is niet minder duidelijk, dat Paulus’ uitspraken over de doop het vóór de doop beleden geloof veronderstellen en niet van een situatie uitgaan, waarvoor de kinderdoop kenmerkend is. Dit wil niet zeggen, dat zij op een zodanig situatie ook niet meer van toepassing zouden zijn; wél, dat men om het rechte gezicht op de paulinische (en nieuwtestamentische) doopsleer niet te verliezen het geloof als mede-constituerende [-grondleggende] factor van de doop moet handhaven.
Men kan dus in zekere zin zeggen, dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen, maar dan toch niet in die zin, dat hier de ene sacramentele handeling in de plaats van de andere wordt gesteld. Vervangen is de besnijdenis in het vlees door de besnijdenis van het hart. Aan die besnijdenis, aan het uittrekken van de oude bestaanswijze, geeft de doop deel, omdat zij aan de begrafenis van Christus deel geeft.
GJdeBruijn

Afgewezen schreef:Geen pleiten op het verbond, buiten het geloof om.
Kun je voor mijn duidelijkheid dan zeggen waarvoor of waarom je dan pleit? Het verbond is een openbaring van Gods heil. De openbaring van Gods heil beveelt geloof (DL) en betekent dat ongeloof ten aanzien van die heilsopenbaring een zeer ernstige zonde is. Alles wat zonde is moeten we dus veroordelen, dus ook pleiten zonder geloof. Maar dat bezwaar kun je evengoed op deze wijze inbrengen op de OT bedeling. En dan krijg je Hebr. 3 tegen je, want die laat zien dat verbond en geloof niet in het kader van pleiten op 'iets' betrokken kan worden wat nota bene als heil wordt mededeelt in de openbaring van datzelfde verbond. Die klem moeten we niet prijs willen geven door geloof als gave los te koppelen van de bediening van het verbond, want dat is dan logische gevolgtrekking als ik jouw lijn goed begrijp!?

@Afgewezen, nav jouw laatste post: Dr. Ridderbos kun je of een andere intentie toedichten dan hijzelf beoogt, of ook hij verkijkt zich op de argumenten van de kerk der eeuwen en kan zich derhalve niet plaatsen binnen de katholiciteit van de kerk der eeuwen zoals wij in onze belijdenis verwoorden. Daarmee voer je welliswaar een theoloog met kennis aan, maar evengoed vind ook Ridderbos hier Calvijn, Beza, Bullinger, Bucer, Perkins, Gomarus enz. tegenover zich.
En daarbij blijft mijn vraag staan hoe het mogelijk is dat Hebr.3 kennelijk als bewijs wordt aangevoerd door de Heilige Geest in een nieuw testamentische bedeling als het gaat om de plaats die het ONgeloof daar inneemt.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 08 okt 2011, 15:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik laat het er voor vandaag even bij. ;)
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Vandaar dat ik voor vandaag deze discussie besluit met een aantal exegetische opmerkingen van dr. H. Ridderbos (uit 'Paulus'),
Exegese is de uitleg van een tekst. Wat jij hier noemt, zijn niet echt exegetische opmerkingen. Ridderbos geeft hier slechts weer, hoe in zijn visie de theologie van Paulus in elkaar zit. En ik vrees, dat we hier meer leren over de theologie van Ridderbos, dan over de theologie van Paulus...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:Vandaar dat ik voor vandaag deze discussie besluit met een aantal exegetische opmerkingen van dr. H. Ridderbos (uit 'Paulus'),
Exegese is de uitleg van een tekst. Wat jij hier noemt, zijn niet echt exegetische opmerkingen. Ridderbos geeft hier slechts weer, hoe in zijn visie de theologie van Paulus in elkaar zit. En ik vrees, dat we hier meer leren over de theologie van Ridderbos, dan over de theologie van Paulus...
Nee, toch niet. Hij gaat hier uit van wat hij in de brieven Paulus aan 'doopleer' ontdekt heeft. En natuurlijk heeft hij daar zijn eigen 'bril' bij op, wie niet, maar hij neemt zijn uitgangspunt in de Schrift. Dat moeten wij ook doen.
En nu echt genoeg voor vandaag.
Plaats reactie