Occulte zaken in Donald Duck?

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Occulte zaken in Donald Duck? (uit: Boekenkast/-ruilbeur

Bericht door Bert Mulder »

is Calvin and Hobbes niet occult perse, maar toch zie ik mijn gezin niet graag die rotzooi lezen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
albion

Re: Boekenruilbeurs

Bericht door albion »

Ander schreef:
Willem schreef:
Tiberius schreef:
Zita schreef:Donald Duck en Suske en Wiske zul je in mijn huis niet aantreffen, vanwege de verheerlijking van de zwarte magie.
Klopt. Dat wordt veel onderschat in onze gezindte.
Is de kwalificering "verheerlijking van zwarte magie" op z'n plaats? Ik heb dit altijd beschouwd als een "fantasy" zoals b.v. ook in Richteren gesproken wordt over en pratende doornstruik. Ook in Koningen staat volgens mij een soortgelijke vergelijking / sprookje.
Daarnaast loopt het in de DD nooit goed af met "Zwarte Magica", dat hekserij dus wordt verheerlijkt klopt dan toch niet helemaal.
Suske en Wiske vind ik erg vervelend en zou ik mijn kinderen niet te lezen geven, in DD vind ik het inderdaad minder storend.
Wordt ook vaak in gevloekt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Re: Wat staat er in je boekenkast? (uit: Boekenruilbeurs)

Bericht door albion »

Willem schreef:
En toch, zie b.v. een citaat van Luther in de Galatenbrief: (Gal 4 vs 9)
....Zij, de wettische vromen, kunnen heel goed vergeleken worden met Sisyphus, die, hoe vaak hij in de onderwereld het rotsblok ook naar de
top van de berg omhoog rolt, dat toch telkens weer terugvalt, of met de Danaïden, die in de onderwereld met doorboorde bekers water in een vat vol gaten moeten gieten. Ik zou u, die de Heilige Schrift bestudeert, graag willen verrijken met dergelijke vergelijkingen,.......
Zoals reeds eerder opgemerkt zou niet iedere verwijzing naar "onnatuurlijke" dingen of natuurkundig onmogelijke zaken als "occultisme" aangeduidt moeten worden. De achterliggende gedachte om het te verwoorden is bepalend voor het wel of niet acceptabel zijn van het verhaalde, niet de gebeurtenis of sage an sich.

Maar verder - zoals reeds eerder opgemerkt - zijn er wel zaken in de DD die idd een levenswijze propageren die onbijbels is. En daar zal ik over nadenken, ook al omdat dit idd steeds erger lijkt te worden.

Ik vind de Griekse mythen en sagen prachtig en ook leerzaam. En soms nemen de oudvaders net als Luther een voorbeeld hieruit.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Overigens zijn er nog wel meer gegronde bezwaren tegen DD te noemen, zoals Willem al aangeeft, waardoor dit blad echt niet in een christelijk gezin thuishoort. Neem bijvoorbeeld de losse levenswandel van Donald Duck, Katrien die niet kan kiezen tussen, de vrekkige Dagobert, etc.
Volgens mij zijn eenden ook niet monogaam en hebben ze een vrij losse levenswandel. DD loopt met alleen een jasje aan door duckstad (Maar -en dat mag ook wel gezegd worden- eenden lopen nooit in een legging. ::bye )
Precies huisman, daarom is het zo'n mooi blad. De wereld wordt er toch nog een beetje buiten de deur gehouden.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Bert Mulder schreef:is Calvin and Hobbes niet occult perse, maar toch zie ik mijn gezin niet graag die rotzooi lezen.
Ik vind ook niet ieder verhaaltje even leuk, maar in het algemeen best aardig. Al heeft Calvin een wel zeer rijke fantasie. Nee, nu je het zegt zijn er tegen Calvin and Hobbes ook wel bezwaren. Er zit wel een hoop agressie in, al is het dan imaginair. Dan hou ik het maar bij Simon's Cat. En soms een JanJansje.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ander schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Overigens zijn er nog wel meer gegronde bezwaren tegen DD te noemen, zoals Willem al aangeeft, waardoor dit blad echt niet in een christelijk gezin thuishoort. Neem bijvoorbeeld de losse levenswandel van Donald Duck, Katrien die niet kan kiezen tussen, de vrekkige Dagobert, etc.
Volgens mij zijn eenden ook niet monogaam en hebben ze een vrij losse levenswandel. DD loopt met alleen een jasje aan door duckstad (Maar -en dat mag ook wel gezegd worden- eenden lopen nooit in een legging. ::bye )
Precies huisman, daarom is het zo'n mooi blad. De wereld wordt er toch nog een beetje buiten de deur gehouden.
Buiten de voordeur, ja. Maar pas op, door de achterdeur komt de wereld net zo goed naar binnen, al is het verpakt als een onschuldig stripblad.
huisman

Bericht door huisman »

Zita schreef:
Bert Mulder schreef:is Calvin and Hobbes niet occult perse, maar toch zie ik mijn gezin niet graag die rotzooi lezen.
Ik vind ook niet ieder verhaaltje even leuk, maar in het algemeen best aardig. Al heeft Calvin een wel zeer rijke fantasie. Nee, nu je het zegt zijn er tegen Calvin and Hobbes ook wel bezwaren. Er zit wel een hoop agressie in, al is het dan imaginair. Dan hou ik het maar bij Simon's Cat. En soms een JanJansje.
Voor de mensen die Calvin en Hobbes niets zegt(waaronder ik zelf )
Afbeelding

Ik vind trouwens de latere Jan jans en de kinderen echt niet kunnen met al die alternatieve levenswijzen (Bom moeders,vrouw,vrouw relatie met kinderen enz.) Die mogen onze kinderen niet lezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

Mister schreef:Buiten de voordeur, ja. Maar pas op, door de achterdeur komt de wereld net zo goed naar binnen, al is het verpakt als een onschuldig stripblad.
En zo is het maar net.
Auto

Bericht door Auto »

huisman schreef: Voor de mensen die Calvin en Hobbes niets zegt(waaronder ik zelf )
Afbeelding
Snif, studie nostalgie
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik ben het met Tiberius eens dat de oude DD's beter en onschuldiger waren dan de nieuwe. Wij hebben een tijdje de DD gehad, maar vonden de nieuwe ook op het randje soms. Toen hebben we via marktplaats jaargangen gekocht die wat ouder waren. Het verschil zie je echt.

Wat ik niet begrijp is dat Jan, Jans en de kinderen wel zou mogen en DD niet. Over tijdgeest gesproken. Hoezo carrière vrouw, hoezo oudste zus elke dag een ander scharreltje. En doe grapjes van jeroen-poep in je schoen zijn ook niet refoproof naar mijn idee. (tenminste als je wilt doordraven).

@ MM is tovenarij/magie de reden dat je pinkeltje hebt opgeruimd?

Hoe doen jullie dat met sprookjes? Mogen die wel of niet? Hoe zien jullie dit ten opzichte van de algemene ontwikkeling? In deze maatschappij leeft volgens mij namelijk niemand van 65 jaar die niet weet wie roodkapje was. Is dat fout?

Ik heb dan meer moeite met voorgelezen bandjes waarin carolientje in het ziekenhuis komt. Tranentrekkend een ongeval faken. Is dat verantwoord? Of kinderen gebedjes laten uitspreken. Mag je eigenlijk wel bidden op deze manier? (zo kunnen we natuurlijk ook doordraven).
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Jan Jans is een weergave van de maatschappelijke realiteit. Met een dosis humor, althans, dat was er in de tijd dat Jan Kruis nog zelf de strips maakte. Voor een volwassene, die zelf al een mening heeft gevormd over die maatschappelijke realiteit, levert dat mijns inziens ontspanning op. Maar inderdaad geldt ook hier dat de nieuwere minder acceptabel zijn dan de oudere.
helma

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
Willem schreef:Een van de problemen van het internet, wat ook Kliksafe niet oplost, is dat alles wat er ooit op is gepost later tegen je kan worden gebruikt. Ik wil derhalve de dringende aanbeveling doen eerst de archieven nauwlettend te bestuderen om niet - op het onverwacht - beschuldigd te worden van wisselende standpunten. Iig contateer ik dat het van de stoel vallen, voor pampus liggen en het voor de zoveelste keer opkrabbelen iets is van de laatste jaren. :slurp

Om te helpen heb ik hier alvast de volgende link: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=30

Uit dit topic alvast de volgende quote gekopieerd:
Unionist schreef:Een heks is occult als het een wicca betreft, die contact legt met geesten en het leven van iemand beïnvloedt of wil beïnvloeden door zwarte of witte magie. Zoals de heks van Endor of het (kinder!)blad "Witch"
Een heks is niet occult als het een oud wijf is op een bezemsteel met een puntmuts, een zwarte kat heeft, hocus pocus toedeledokus roept en jou in een kikker verandert, zoals de heks bij Hans en Grietje en in andere sprookjes.
Ik zie ook weinig verband tussen die twee, net zoals je niet bang hoeft te zijn voor de tweede vrouw van je vader, ook al heb je Assepoester gelezen.
Een kind kan dat onderschied maken, al hoop ik dat hij op zijn vierde nog niet van wicca gehoord heeft. Mijn oudste is acht en nu pas leggen we mondjesmaat uit dat er een occulte wereld bestaat. Als je daarbij het woord "heks" noemt, heb je één regel nodig om het verschil uit te leggen. Daarna vergeet hij het nooit weer.
Mijn vergelijking met Swiebertje ging niet over het occulte, overigens, maar om het kunnen onderscheiden van fantasie en werkelijkheid.
Overigens komt in de boekjes van Flipje Tiel ook een toverfee voor. Toch heb ik nooit iemand gehoord die die boekjes occult vond.
Ik weet niet of je Unionist hier nog meegemaakt hebt, maar je moest bij zijn postings eigenlijk altijd wel strak in de veiligheidsgordels zitten. :)
:humhihi
ik vond em altijd wel leuk :huhu
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Er zit zeker verschil tussen de oude DD en de meer recente.
Wij hebben ook een stapel oude Donald Ducks die best grappig zijn.

Nieuwere uitgaven lezen we eerst door voordat ze het huis in mogen. Niet alleen occultisme, maar ook spottende afbeeldingen komt men tegen.
Daarnaast zijn er verhalen in de die veel overeenkomst hebben met bijbelse verhalen of bijbelse waarheden.
Zo hebben wij een boekje gehad waarin een soort profeet Dagobert wees op de dag des oordeels.

Een totaal verbod hebben wij nog niet ingevoerd, maar we proberen er wel bewuster mee om te gaan.

Ik denk wel , dat we binnen onze kring de laatste jaren meer oog krijgen voor de gevaren van occultisme.
Vroeger was het niet actueel. Harry Potter bestond nog niet en er was veel minder interesse in die zaken.
Zo hebben wij bandjes gehad met sprookjes, die wij als kinderen vroeger zonder enige argwaan beluisterden. Dat gevaar werd niet opgemerkt door onze ouders. Nu hebben wij al verschillenden bandjes weggegooid omdat we onze kinderen niet met deze occulte zaken willen confronteren.
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Er zit zeker verschil tussen de oude DD en de meer recente.
Wij hebben ook een stapel oude Donald Ducks die best grappig zijn.

Nieuwere uitgaven lezen we eerst door voordat ze het huis in mogen. Niet alleen occultisme, maar ook spottende afbeeldingen komt men tegen.
Daarnaast zijn er verhalen in de die veel overeenkomst hebben met bijbelse verhalen of bijbelse waarheden.
Zo hebben wij een boekje gehad waarin een soort profeet Dagobert wees op de dag des oordeels.

Een totaal verbod hebben wij nog niet ingevoerd, maar we proberen er wel bewuster mee om te gaan.

Ik denk wel , dat we binnen onze kring de laatste jaren meer oog krijgen voor de gevaren van occultisme.
Vroeger was het niet actueel. Harry Potter bestond nog niet en er was veel minder interesse in die zaken.
Zo hebben wij bandjes gehad met sprookjes, die wij als kinderen vroeger zonder enige argwaan beluisterden. Dat gevaar werd niet opgemerkt door onze ouders. Nu hebben wij al verschillenden bandjes weggegooid omdat we onze kinderen niet met deze occulte zaken willen confronteren.

Ik heb het al eerder gevraagd : Wat is volgens jullie occult? De definities over occult lopen in de reformatorische gezindte nogal uiteen. Sommigen vinden alles buiten het zienlijke occult en kunnen christelijke fantasy zoals Narnia en In de ban van de ring ook niet waarderen. Zie citaat uit een artikel van het RD.
Onder christenen zal altijd wel verschil van mening blijven bestaan over het gebruik van mythologische beelden. Dat was eeuwen geleden al zo, dat is nog steeds zo. Daniël Heinsius, in de zeventiende eeuw secretaris van de Dordtse Synode, verdedigde vurig de mythologie met het argument dat je het allemaal niet letterlijk moest nemen, dat je allegorisch moest lezen. Terwijl Willem Sluiter, predikant en piëtistisch dichter uit diezelfde tijd, het noemen van heidens-mythologische namen alleen al als afgoderij bestempelde.

Die twee standpunten zijn nog steeds even duidelijk hoorbaar, en ook allebei legitiem - want grotendeels afhankelijk van de omstandigheden van de lezer. Wie erg vanuit de opvoedkunde kijkt, ziet bijvoorbeeld meer bezwaren dan wie de verhalen gewoon op zichzelf beschouwt. C. S. Lewis zelf schreef ooit dat mythische beelden en motieven een soort zwakke afspiegeling waren, een heenwijzing naar de echte realiteit van het christendom. Hij besefte echter heel goed dat niet iedereen dat zo beleefde, en dat niet iedereen Jeruzalem door de Schone Poort betrad: „Cultuur is niet ieders weg naar Jeruzalem, en voor sommigen is het een weg ervandaan.”
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Een glazenbol waarin gekeken wordt, of kaarten die gelegd worden. De grote waarde die er gehecht wordt aan een geluksmunt of konijnenpootjes kun je zien als onschuldig vertier. Maar het is op zn minst opvallend dat deze zaken een rol spelen binnen het occultisme.
Plaats reactie