Het is een nieuw-testamentische bewerking van een (gedeelte van een) Psalm. (Wat erg mooi en goed kan zijn!)
Dat dit volstrekt taboe is, is onjuist.boontje schreef:Persoonlijk heb ik niets tegen gezangen en vind ik dit een prachtig lied, maar volgens mij kun je van de tekst hooguit zeggen dat die herinnert aan Psalm 72, niet dat het een berijming is waarin ernaar gestreefd is om zo dicht mogelijk bij de tekst te blijven. Als je dit soort liederen zingt in de diensten -nogmaals, persoonlijk vind ik dat prima- dan zie ik niet in waarom je niet ook gewoon gezangen zou gaan zingen. En dat is opmerkelijk, omdat in Nederland in de GGN gezangen nog altijd volstrekt taboe zijn. (misschien op negen na, ik weet niet of die in dit kerkgenootschap gezongen mogen worden)
En die zingen ze ook in de GGiN ?GGiNer schreef:Dat dit volstrekt taboe is, is onjuist.boontje schreef:Persoonlijk heb ik niets tegen gezangen en vind ik dit een prachtig lied, maar volgens mij kun je van de tekst hooguit zeggen dat die herinnert aan Psalm 72, niet dat het een berijming is waarin ernaar gestreefd is om zo dicht mogelijk bij de tekst te blijven. Als je dit soort liederen zingt in de diensten -nogmaals, persoonlijk vind ik dat prima- dan zie ik niet in waarom je niet ook gewoon gezangen zou gaan zingen. En dat is opmerkelijk, omdat in Nederland in de GGN gezangen nog altijd volstrekt taboe zijn. (misschien op negen na, ik weet niet of die in dit kerkgenootschap gezongen mogen worden)
Ook geen negen liederen.
Want het ds. ghkerstenonderwijscentrum (uitgaande v/d (O)GGiN) heeft zelf een boekje uitgegeven met zo'n 150- 200 gezangen. (volgens mij heet het "toonladders")
Men vind gezangen zeker goed, maar willen hier zoveel mogelijk bij stilstaan en zorgen dat de opwekkings- en evangelicale liederen zoveel mogelijk geweerd worden. En men is bang dat men gezangen voor psalmen gaat stellen. En men wilt dit niet, omdat psalmen recht uit de Bijbel zijn, gezangen komen of gedeeltelijk of niet uit de Bijbel, en daarom gaan ze hier heel voorzichtig mee om. Daarom ook dat men zelf een liedbundel heeft gemaakt.
Zijn dat de liederen van ds Groenewegen?marnikov schreef:En die zingen ze ook in de GGiN ?GGiNer schreef:Dat dit volstrekt taboe is, is onjuist.boontje schreef:Persoonlijk heb ik niets tegen gezangen en vind ik dit een prachtig lied, maar volgens mij kun je van de tekst hooguit zeggen dat die herinnert aan Psalm 72, niet dat het een berijming is waarin ernaar gestreefd is om zo dicht mogelijk bij de tekst te blijven. Als je dit soort liederen zingt in de diensten -nogmaals, persoonlijk vind ik dat prima- dan zie ik niet in waarom je niet ook gewoon gezangen zou gaan zingen. En dat is opmerkelijk, omdat in Nederland in de GGN gezangen nog altijd volstrekt taboe zijn. (misschien op negen na, ik weet niet of die in dit kerkgenootschap gezongen mogen worden)
Ook geen negen liederen.
Want het ds. ghkerstenonderwijscentrum (uitgaande v/d (O)GGiN) heeft zelf een boekje uitgegeven met zo'n 150- 200 gezangen. (volgens mij heet het "toonladders")
Men vind gezangen zeker goed, maar willen hier zoveel mogelijk bij stilstaan en zorgen dat de opwekkings- en evangelicale liederen zoveel mogelijk geweerd worden. En men is bang dat men gezangen voor psalmen gaat stellen. En men wilt dit niet, omdat psalmen recht uit de Bijbel zijn, gezangen komen of gedeeltelijk of niet uit de Bijbel, en daarom gaan ze hier heel voorzichtig mee om. Daarom ook dat men zelf een liedbundel heeft gemaakt.
@marnikov : In de gezindte zingen ze deze liederen, ja. (niet in de kerk dus)Zita schreef:Zijn dat de liederen van ds Groenewegen?marnikov schreef:En die zingen ze ook in de GGiN ?GGiNer schreef:Dat dit volstrekt taboe is, is onjuist.boontje schreef:Persoonlijk heb ik niets tegen gezangen en vind ik dit een prachtig lied, maar volgens mij kun je van de tekst hooguit zeggen dat die herinnert aan Psalm 72, niet dat het een berijming is waarin ernaar gestreefd is om zo dicht mogelijk bij de tekst te blijven. Als je dit soort liederen zingt in de diensten -nogmaals, persoonlijk vind ik dat prima- dan zie ik niet in waarom je niet ook gewoon gezangen zou gaan zingen. En dat is opmerkelijk, omdat in Nederland in de GGN gezangen nog altijd volstrekt taboe zijn. (misschien op negen na, ik weet niet of die in dit kerkgenootschap gezongen mogen worden)
Ook geen negen liederen.
Ja klopt.Tiberius schreef:Volgens mij bedoelt hij de bundel "Uit Sions zalen", niet die van Groenewegen.
ik kan het ook helaas niet horen. De computer vraagt om een code in te voeren, maar geen idee welke code...uitgetredenen schreef:weet niemand een link om de bevestigingsdienst terug te luisteren?
gr
Mooie liederen, maar niet te zingen met enorm oud taalgebruik. Moet je eens proberen met kinderen... Krijgt je wat rare effecten...GGiNer schreef:Ja klopt.Tiberius schreef:Volgens mij bedoelt hij de bundel "Uit Sions zalen", niet die van Groenewegen.
Ik zat in de war met de bundel "toonhoogten" en zei daarom "toonladders"
m'n excuus
Er zal te zijner tijd wel een boekje worden uitgegeven?uitgetredenen schreef:jammer........