Herziene psalmberijming.

vlinder

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door vlinder »

jakobmarin schreef: áls jongelui al mee zingen, brommen of fluisteren ze wat mee.
Dit herken ik in onze gemeente nu helemaal niet. Het valt me elke keer weer op dat ik nooit iemand zie die niet meezingt.

@ Tib: joh, dat had ik niet van je verwacht....een feest der herkenning is altijd een onderdeel van de nederlandzingtdag... :yahoo
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Auto

Bericht door Auto »

jakobmarin schreef:even over de gevoelens heen stappend :? : het is natuurlijk niet gek om een 238-jaar oude tekst eens te bezien of er iets herzien moet worden, zodat ook de jongelui het nog wat begrijpen. Begrijp je wat je zingt?
Het is echt niet zo dat over een maand je verplicht bent een andere berijming te zingen, dus de soep wordt heus niet zo heet gegeten als die wordt opgediend.

Je moet eens in de kerk om je heen kijken: áls jongelui al mee zingen, brommen of fluisteren ze wat mee. Nu zal dit niet op te lossen met een andere berijming alleen, maar het geeft te denken.
Als we nou eerst eens gaan praten met de jeugd ipv voor ze te denken. Vraag op huisbezoek er naar of de kinderen de psalmen kennen en weten wat ze betekenen. Hoe vaak komt het niet voor dat mensen roepen om iets anders en als je het de kinderen vraagt dat die aangeven dat er nog nooit met hun gepraat is over de Psalmen.

Praten is zo essentieel, maar de ouders en ouderen weten al heel goed hoe de kinderen denken en vullen het gemakshalve zelf allemaal maar in.

Het klinkt allemaal zo mooi, hoeveel zangbundels en gezangen zijn er in de jaren 70 niet ingevoerd in de Gereformeerde Kerk, in de NHK, het niveau is al zo afgedaald dat je in veel van die gemeenten het rampestamp muziek hoort vanuit de opwekkingsbundel. Leren we het dan nooit van de geschiedenis?

Hoe kan het toch dat in de Joodse gezinnen de psalmen worden gezongen die al meer dan duizenden jaren oud zijn en gezongen worden zoals Christus ze zong? Kinderen die het al leren vanaf het moment dat ze geluiden voor kunnen brengen. Heeft er iemand wel eens het OT Onze Vader horen zingen? Toen ik het voor het eerst hoorde liepen de rillingen over mijn rug. De intensie, de kracht, het smeken waarmee de Joodse Voorzanger het zong en de kracht waarmee de gemeente mee inviel.

Zo probeer ik het de kinderen ook meer bij te brengen, waarom zingen wij, hoe zingen wij en boven alles wat zingen wij!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:@ Tib: joh, dat had ik niet van je verwacht....een feest der herkenning is altijd een onderdeel van de nederlandzingtdag... :yahoo
Sorry, dat ik dat wist. Ik denk dat Erasmiaan dat ook niet had verwacht. :)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Het invoeren van een liedbundel, waaruit binnen de eredienst gezongen werd, heeft, voor zover ik weet, er nog nooit toe geleidt dat de jeugd weer meer en blijvend de kerk ging bezoeken.
Laten we het gewoon houden bij onze 150 psalmen. Sommige woorden moeten even uitgelegd worden. Dat kan prima.
Is ook een mooi boekje over. 'Uitleg van de berijmde psalmen' door J.D. van Leeuwen. Iedere psalm wordt afzonderlijk besproken. Erg kort iets over de inhoud. En dan de uitleg van eventuele moeilijke woorden. Aanbevolen!
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Auto schreef:Hoe kan het toch dat in de Joodse gezinnen de psalmen worden gezongen die al meer dan duizenden jaren oud zijn en gezongen worden zoals Christus ze zong? Kinderen die het al leren vanaf het moment dat ze geluiden voor kunnen brengen.
Ik kan het niet laten: Psalm 6 door Avraham Fried, orthodox-joodse zanger uit New York...
http://www.youtube.com/watch?v=XN19ZEMSDLU

PS: Pas op, deze joodse liederen kunnen verslavend zijn.
Hier beneden is het niet.
Mara

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:even over de gevoelens heen stappend :? : het is natuurlijk niet gek om een 238-jaar oude tekst eens te bezien of er iets herzien moet worden, zodat ook de jongelui het nog wat begrijpen. Begrijp je wat je zingt?
Het is echt niet zo dat over een maand je verplicht bent een andere berijming te zingen, dus de soep wordt heus niet zo heet gegeten als die wordt opgediend.

Je moet eens in de kerk om je heen kijken: áls jongelui al mee zingen, brommen of fluisteren ze wat mee. Nu zal dit niet op te lossen met een andere berijming alleen, maar het geeft te denken.
Jongelui worden dus als excuustruus gebruikt :huhu
Bij ons zingen ze gelukkig allemaal voluit mee.
Op school moeten ze ook VERPLICHT boeken uit de middeleeuwen lezen.
Op Koninginnedag worden eveneens liederen gezongen met een belegen tekst. Mensen die durven te beginnen over een vernieuwd volkslied, kunnen op grote tegenstand stuiten.
En terecht, waarom moet alles wat oud(er) is maar op de schroothoop ?
Nog even en we zingen straks teksten, doorspekt met Engels. Want DAT is de spreektaal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Auto schreef: Hoe kan het toch dat in de Joodse gezinnen de psalmen worden gezongen die al meer dan duizenden jaren oud zijn en gezongen worden zoals Christus ze zong? Kinderen die het al leren vanaf het moment dat ze geluiden voor kunnen brengen. Heeft er iemand wel eens het OT Onze Vader horen zingen? Toen ik het voor het eerst hoorde liepen de rillingen over mijn rug. De intensie, de kracht, het smeken waarmee de Joodse Voorzanger het zong en de kracht waarmee de gemeente mee inviel.
Heeft ook te maken met hoe Joden herdenken. Herdenken schrap je niet (zoals in NL stemmen opgaan t.a.v. de herdenking op 4/5 mei) Je houdt de herinnering levend, voor het nageslacht, inderdaad, dat is met zingen ook zo.
Auto

Bericht door Auto »

Germanicus schreef:
Auto schreef:Hoe kan het toch dat in de Joodse gezinnen de psalmen worden gezongen die al meer dan duizenden jaren oud zijn en gezongen worden zoals Christus ze zong? Kinderen die het al leren vanaf het moment dat ze geluiden voor kunnen brengen.
Ik kan het niet laten: Psalm 6 door Avraham Fried, orthodox-joodse zanger uit New York...

Ja, alleen als je dan het zingen a capella hebt, dan is het echt bijzonder ;)
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Auto schreef:
Germanicus schreef:

Ja, alleen als je dan het zingen a capella hebt, dan is het echt bijzonder ;)
:langue
Hier beneden is het niet.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef: Jongelui worden dus als excuustruus gebruikt :huhu
Op Koninginnedag worden eveneens liederen gezongen met een belegen tekst. Mensen die durven te beginnen over een vernieuwd volkslied, kunnen op grote tegenstand stuiten.
Het gaat er niet alleen om of er al dan niet wordt meegezongen, maar vooral of het begrepen wordt.

En dat VERPLICHT middeleeuws lezen (wel of niet te begrijpen) heeft weinig te maken met je eeuwige behoud, maar hoort bij geschiedenis en algemene vorming.

Geweldig dat al jullie jongeren meezingen, bij ons helaas niet.
En ik gebruik de jongeren niet als excuus, maar spreek ze wekelijks. Morgen ga ik op kamp met hen en dan zijn we als JV-leiding haast de enige die de psalm meezingen aan het einde van de dag. Een lied uit de gele bundel mag zich iets meer volume verheugen in het algemeen.

Dan spreek ik nog wel eens enkele Islam jongere die de Koran citeren in het arabisch, maar niet verstaan wat ze lezen. maar dat is bij hen ook niet nodig, zeggen ze.

Al bij al vind ik dus dat zo'n onderzoek prima is! ;)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
Mara schreef: Jongelui worden dus als excuustruus gebruikt :huhu
Het gaat er niet alleen om of er al dan niet wordt meegezongen, maar vooral of het begrepen wordt.

En dat VERPLICHT middeleeuws lezen (wel of niet te begrijpen) heeft weinig te maken met je eeuwige behoud, maar hoort bij geschiedenis en algemene vorming.

Geweldig dat al jullie jongeren meezingen, bij ons helaas niet.
En ik gebruik de jongeren niet als excuus, maar spreek ze wekelijks. Morgen ga ik op kamp met hen en dan zijn we als JV-leiding haast de enige die de psalm meezingen aan het einde van de dag. Een lied uit de gele bundel mag zich iets meer volume verheugen in het algemeen.

Dan spreek ik nog wel eens enkele Islam jongere die de Koran citeren in het arabisch, maar niet verstaan wat ze lezen. maar dat is bij hen ook niet nodig, zeggen ze.

Al bij al vind ik dus dat zo'n onderzoek prima is! ;)
Ik weet dat middeleeuws lezen niet bijdraagt tot eeuwig behoud, maar jip en janneke taal ook niet :nonnon
En een tijdje geleden waren wij bij een huwelijksbevestiging in een "moderne" kerk, wij moesten daar een lied meezingen waar ik geen bal van begreep. Iets van dat het vuur in de haard brandende moest blijven, het is niet blijven hangen.
Alle moderne teksten zijn ook niet makkelijk te begrijpen.

En kunnen jongeren dit niet begrijpen ?
Welzalig hij wiens zonden zijn vergeven, die van de straf voor eeuwig is ontheven
of
Merk op mijn ziel wat antwoord God u geeft !
Wie oren heeft, die hore.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: En een tijdje geleden waren wij bij een huwelijksbevestiging in een "moderne" kerk, wij moesten daar een lied meezingen waar ik geen bal van begreep. Iets van dat het vuur in de haard brandende moest blijven, het is niet blijven hangen.
Alle moderne teksten zijn ook niet makkelijk te begrijpen? Is dat niet een beetje overdreven?
Of bedoel je: niet alle moderne teksten zijn makkelijk te begrijpen?
OK, dat is waar. Maar daar gaat het toch niet om? In dit topic gaat het over een onderzoek naar de zingbaarheid van de berijming van 1773.
Mara schreef: En kunnen jongeren dit niet begrijpen ?
Welzalig hij wiens zonden zijn vergeven, die van de straf voor eeuwig is ontheven
of
Heeft iemand beweerd dat jongeren dat niet kunnen begrijpen dan?
Het gaat, nogmaals, om de zingbaarheid van de psalmberijming.
En als daar de begrijpelijkheid ook in wordt meegenomen, komen die grote schaar en "stiet zelfs dit rot" zeker in beeld. Het valt niet te ontkennen dat zulke uitdrukkingen bij de jeugd van nu vraagtekens oproepen.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: En een tijdje geleden waren wij bij een huwelijksbevestiging in een "moderne" kerk, wij moesten daar een lied meezingen waar ik geen bal van begreep. Iets van dat het vuur in de haard brandende moest blijven, het is niet blijven hangen.
Alle moderne teksten zijn ook niet makkelijk te begrijpen? Is dat niet een beetje overdreven?
Of bedoel je: niet alle moderne teksten zijn makkelijk te begrijpen?
OK, dat is waar. Maar daar gaat het toch niet om? In dit topic gaat het over een onderzoek naar de zingbaarheid van de berijming van 1773.
Mara schreef: En kunnen jongeren dit niet begrijpen ?
of
Heeft iemand beweerd dat jongeren dat niet kunnen begrijpen dan?
Het gaat, nogmaals, om de zingbaarheid van de psalmberijming.
En als daar de begrijpelijkheid ook in wordt meegenomen, komen die grote schaar en "stiet zelfs dit rot" zeker in beeld. Het valt niet te ontkennen dat zulke uitdrukkingen bij de jeugd van nu vraagtekens oproepen.
Ik citeerde JakobMarin, die dit dus beweert, dat de jongeren niet meer voluit meezingen.

je hebt gelijk wat betreft mijn opmerking over de moderne liederen, het moet worden: NIET alle moderne teksten zijn makkelijk te begrijpen :)
En niet alle moderne liederen, w.o. de opwekkingsliederen, zijn makkelijk en snel te leren, vanwege de ingewikkelde melodielijn.
Heb ik het zo duidelijker gemaakt, door deze nuances aan te brengen ? ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:je hebt gelijk wat betreft mijn opmerking over de moderne liederen, het moet worden: NIET alle moderne teksten zijn makkelijk te begrijpen :)
En niet alle moderne liederen, w.o. de opwekkingsliederen, zijn makkelijk en snel te leren, vanwege de ingewikkelde melodielijn.
Heb ik het zo duidelijker gemaakt, door deze nuances aan te brengen ? ;)
Volkomen. En ik ben het helemaal met je eens. ;)
Maar dat laat onverlet dat het volgens mij een prima initiatief is om de zingbaarheid van de berijming van 1773 te onderzoeken.
~~Soli Deo Gloria~~
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Overigens moeten alleen VWO en een beetje HAVO de klassiekers van de literatuur lezen. Voor GT is dit echt een brug te ver.
Zeg dus niet te makkelijk als je het zelf begrijpt dat iedereen het wel zal begrijpen. Iemand die hoog opgeleid is, groot geworden is met Statenvertaling en 1773 en al vijftig jaar in de kerk zit, beleeft dit heel anders dan iemand met een lage opleiding die niet gewend is aan de Statentaal. Ik zeg niet dat we daarom maar meteen moeten aanpassen en versimpelen, maar wel dat we niet te makkelijk moeten zeggen dat als ik het zelf begrijp, iedereen het kan begrijpen.
Plaats reactie