Ongetwijfeld zal ik hier als onkundig worden aangemerkt, maar ik heb erg veel moeite met de onderstreepte zinnen.DWW schreef:Maar hier kunnen we het verschil opmerken tussen het getuigenis van elke geest. De valse geest doet een mens geloven dat hij in de staat der genade is en dat hij zalig zal worden, omdat hij Christus gesmaakt heeft, en zo vertroost is en dat nog wel overvloedig. Maar de ware Geest overtuigt een mens ervan dat zijn staat goed en zeker is, omdat hij niet alleen deze Christus gesmaakt heeft, maar Hem ook heeft gekocht, zoals die wijze koopman in het Evangelie die zich verheugde dat hij de parel gevonden had, maar het daarbij niet liet, maar die alles verkocht en de parel kocht. Het is als met twee marskramers die wijn komen kopen. De een proeft ervan en gaat weg in een roes en komt zo tot de conclusie dat de wijn van hem is. Zo doet een mens die de valse geest heeft, maar de man die de ware Geest bezit, proeft de wijn niet alleen, maar hij koopt hem, al drinkt hij de wijn niet helemaal op wanneer hij ervan gaat proeven. Nadat hij echter door het proeven ertoe aangezet is om de wijn te kopen, kan hij nu zeggen dat de wijn van hem is. Zo verzaakt een kind van God, dat iets geproefd heeft van God en iets van Christus, en iets van de beloften bij zijn eerste bekering, al proeft het niet al de zoetigheid die er in Gods is, toch alles voor God en voor Christus. En zo neemt het God en Christus wettig aan als zijn eigen bezit.
Je stelt dat we Christus zouden moeten kopen. Dat lijkt mij een dwaling. Christus heeft ons vrijgekocht, Hij geeft de wijn, teken van Zijn verzoenend bloed. Daar komt niets van ons bij. Wij hebben niets dat wij onze zaligheid, laat staan Christus kunnen kopen. Alleen door genade kunnen wij Hem toebehoren.
Ik neem dat DWW dit ook niet bedoelt, alsof wij iets zouden kunnen doen. Maar uit de formulering van al je postings doe je alsof de mens erg veel moet doen voor zijn zaligheid. En juist dat is rooms, het roomse gedachtegoed waar DWW anderen zo vaak van beticht. De reformatie echter leerde dat het alleen uit genade is dat we zalig worden, dat we als het ware met de armen over elkaar zalig worden, omdat Hij, onze lieve Heere Jezus Christus alles heeft volbracht. Alles wat we hebben, dat hebben we door Hem, en we hoeven niets te kopen. De wijn en melk krijgen we, zonder geld of prijs tebetalen.
Ik hoop dat je intenties goed zijn, DWW, maar door deze formuleringen zul je anderen op een dwaalspoor brengens, alsof men iets aan hun zaligheid kan toevoegen.