Ik werp het niet op als blokkade, ik geef alleen maar een tekst weer zoals die in de Bijbel staat, als reactie op jouw opmerking dat je jarenlang geblokkeerd geweest bent door de gedachte "je moet eerst je zonden kennen". Ik wilde alleen maar aangeven dat dat geen geblokkeerde gedachte is geweest maar gewoon een Bijbelse gedachte (die je in een latere posting bevestigt door te zeggen dat je gelooft dat de Heere eerst vernedert en dan verhoogt)Afgewezen schreef:Ik ken de Bijbel ook gelukkig. Maar in eerste instantie was mijn post een reactie op jouw opmerking dat 'jij dit nou nooit gehoord had'.Marieke schreef:Het boekje van Bonar ken ik niet, ik ken wel de Bijbel (ten dele) waarin staat: "wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node"Afgewezen schreef:Ik spreek uit ervaring, niet uit kwaadsprekerij. Ik ben jarenlang geblokkeerd geweest door de gedachte 'je moet je eerst je zonden kennen'. Door een boekje van Bonar ben ik daarvan bevrijd geworden.
En zodra een tekst, zoals door jou aangehaald, wordt opgeworpen als blokkade, ga je er op de verkeerde manier mee om.
Hypercalvinisme
Re: Hypercalvinisme
Re: Hypercalvinisme
Marieke schreef:]Afgewezen schreef:Het boekje van Bonar ken ik niet, ik ken wel de Bijbel (ten dele) waarin staat: "wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node"Marieke schreef:Ik spreek uit ervaring, niet uit kwaadsprekerij. Ik ben jarenlang geblokkeerd geweest door de gedachte 'je moet je eerst je zonden kennen'. Door een boekje van Bonar ben ik daarvan bevrijd geworden.
Ik werp het niet op als blokkade, ik geef alleen maar een tekst weer zoals die in de Bijbel staat, als reactie op jouw opmerking dat je jarenlang geblokkeerd geweest bent door de gedachte "je moet eerst je zonden kennen". Ik wilde alleen maar aangeven dat dat geen geblokkeerde gedachte is geweest maar gewoon een Bijbelse gedachte (die je in een latere posting bevestigt door te zeggen dat je gelooft dat de Heere eerst vernedert en dan verhoogt)
Je moet de genoemde tekst toch eens goed in de context lezen. Dan blijkt dat hier helemaal niet bedoeld wordt dat er bepaalde voorwaarden nodig zijn. Het wordt uitgesproken richting de farizeeers die het onbegrijpelijk vonden dat Jezus at met tollenaren en zondaren.
Re: Hypercalvinisme
ik heb het niet over "bepaalde voorwaarden", zo noem jij het, ik geloof alleen dat als je gezond bent (geen last van je zonden) je de Medicijnmeester niet nodig hebt. En dat is Bijbels. En of dat tegen farizeeen (ook zondaren) gezegd wordt of tegen tollenaren en zondaren, dat maakt m.i. geen verschil. Dit geldt iedereen, echt niet alleen farizeeënWilhelm schreef:Marieke schreef:]Afgewezen schreef:Het boekje van Bonar ken ik niet, ik ken wel de Bijbel (ten dele) waarin staat: "wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node"Marieke schreef:Ik spreek uit ervaring, niet uit kwaadsprekerij. Ik ben jarenlang geblokkeerd geweest door de gedachte 'je moet je eerst je zonden kennen'. Door een boekje van Bonar ben ik daarvan bevrijd geworden.
Ik werp het niet op als blokkade, ik geef alleen maar een tekst weer zoals die in de Bijbel staat, als reactie op jouw opmerking dat je jarenlang geblokkeerd geweest bent door de gedachte "je moet eerst je zonden kennen". Ik wilde alleen maar aangeven dat dat geen geblokkeerde gedachte is geweest maar gewoon een Bijbelse gedachte (die je in een latere posting bevestigt door te zeggen dat je gelooft dat de Heere eerst vernedert en dan verhoogt)
Je moet de genoemde tekst toch eens goed in de context lezen. Dan blijkt dat hier helemaal niet bedoeld wordt dat er bepaalde voorwaarden nodig zijn. Het wordt uitgesproken richting de farizeeers die het onbegrijpelijk vonden dat Jezus at met tollenaren en zondaren.
Re: Hypercalvinisme
Marieke schreef:[ik heb het niet over "bepaalde voorwaarden", zo noem jij het, ik geloof alleen dat als je gezond bent (geen last van je zonden) je de Medicijnmeester niet nodig hebt. En dat is Bijbels.
Eens, maar dan moet je wel de juist bijbelteksten gebruiken om dat duidelijk te maken.
Re: Hypercalvinisme
Dat doet ze toch ook?Wilhelm schreef:Marieke schreef:[ik heb het niet over "bepaalde voorwaarden", zo noem jij het, ik geloof alleen dat als je gezond bent (geen last van je zonden) je de Medicijnmeester niet nodig hebt. En dat is Bijbels.
Eens, maar dan moet je wel de juist bijbelteksten gebruiken om dat duidelijk te maken.
Re: Hypercalvinisme
Dit gaat mij te ver. Niet ons werken, maar het gelóóf zaligt.memento schreef:De Puriteinen geloofden heilig, dat iemand die dagelijks de tijd nam om zijn zonden ernstig te overdenken, en te overdenken hoe gepast Christus als Middelaar is, hoe liefelijk Zijn Persoon is, hoe heerlijk de beloften van het evangelie zijn, etc, wedergeboren zóu worden. Niet als een voorwaarde, of als werkheiligheid, maar als een weg die de Heere zekerlijk zou zegenen.
Re: Hypercalvinisme
Beste Marieke, dit kun jij niet voor mij uitmaken.Marieke schreef:Ik wilde alleen maar aangeven dat dat geen geblokkeerde gedachte is geweest maar gewoon een Bijbelse gedachte (die je in een latere posting bevestigt door te zeggen dat je gelooft dat de Heere eerst vernedert en dan verhoogt)
Iets wat op zichzelf waar is, kan door een verkeerd gebruik ervan te maken (in een verkeerde context), toch blokkerend werken.
Re: Hypercalvinisme
Aha, dus die tekst moest alleen maar tegen farizeeën destijds gezegd worden en niet tegen de mensen (lees: o.a. ook Refoforummers) van nu. Dan kunnen we een groot gedeelte van de Bijbelteksten wel schrappen voor nu.Wilhelm schreef:Marieke schreef:[ik heb het niet over "bepaalde voorwaarden", zo noem jij het, ik geloof alleen dat als je gezond bent (geen last van je zonden) je de Medicijnmeester niet nodig hebt. En dat is Bijbels.
Eens, maar dan moet je wel de juist bijbelteksten gebruiken om dat duidelijk te maken.
Beetje tegenstrijdig: je bent het met m'n stelling eens, maar deze Bijbeltekst gold alleen voor toen...geef jij dan eens een bijbeltekst waarin diezelfde stelling (de stelling: als je geen last van je zonden hebt, heb je de Heere Jezus niet nodig) ook weerlegd wordt en die wel voor NU geldt...
Re: Hypercalvinisme
Okay Afgewezen, ik kan niet weten hoe jij daar gebruik van gemaakt hebt, maar de zin die je noemde van: "ik moet eerst m'n zonden kennen" leek mij zo overduidelijk Bijbels, dat ik niet zou weten welke verkeerde kant je daarmee uit zou moeten gaan. Als je gezegd had van: "je moet eerst een bepaalde mate van zonde kennen" dan had ik je begrepen.Afgewezen schreef:Beste Marieke, dit kun jij niet voor mij uitmaken.Marieke schreef:Ik wilde alleen maar aangeven dat dat geen geblokkeerde gedachte is geweest maar gewoon een Bijbelse gedachte (die je in een latere posting bevestigt door te zeggen dat je gelooft dat de Heere eerst vernedert en dan verhoogt)
Iets wat op zichzelf waar is, kan door een verkeerd gebruik ervan te maken (in een verkeerde context), toch blokkerend werken.
Re: Hypercalvinisme
De Puriteinen stelden dit niet in de plaats van het geloof, maar als antwoord op de vraag: Hoe kom ik aan een waar geloof? Wat is de weg die de Heere wil zegenen met wedergeboorte en geloof te schenken.Afgewezen schreef:Dit gaat mij te ver. Niet ons werken, maar het gelóóf zaligt.memento schreef:De Puriteinen geloofden heilig, dat iemand die dagelijks de tijd nam om zijn zonden ernstig te overdenken, en te overdenken hoe gepast Christus als Middelaar is, hoe liefelijk Zijn Persoon is, hoe heerlijk de beloften van het evangelie zijn, etc, wedergeboren zóu worden. Niet als een voorwaarde, of als werkheiligheid, maar als een weg die de Heere zekerlijk zou zegenen.
Re: Hypercalvinisme
Beste Marieke, het gaat om de vraag of de Heere hier spreekt over zichzelf zondig voelende zondaars. En dat kun je uit dit gedeelte niet opmaken. Hij waarschuwt wel de rechthebbende farizeeers. Dat geldt ook ons.Marieke schreef:Aha, dus die tekst moest alleen maar tegen farizeeën destijds gezegd worden en niet tegen de mensen (lees: o.a. ook Refoforummers) van nu. Dan kunnen we een groot gedeelte van de Bijbelteksten wel schrappen voor nu.Wilhelm schreef:Marieke schreef:[ik heb het niet over "bepaalde voorwaarden", zo noem jij het, ik geloof alleen dat als je gezond bent (geen last van je zonden) je de Medicijnmeester niet nodig hebt. En dat is Bijbels.
Eens, maar dan moet je wel de juist bijbelteksten gebruiken om dat duidelijk te maken.
Beetje tegenstrijdig: je bent het met m'n stelling eens, maar deze Bijbeltekst gold alleen voor toen...geef jij dan eens een bijbeltekst waarin diezelfde stelling (de stelling: als je geen last van je zonden hebt, heb je de Heere Jezus niet nodig) ook weerlegd wordt en die wel voor NU geldt...
De stelling die jij zo stevig neerzet, zou ik liever om willen draaien : Als je de toevlucht neemt tot Christus is dat een teken dat je het in jezelf niet uit kon houden, en dus je verlorenheid en zondigheid beseft en belijdt.
Dan hoeft niemand zijn eigen boetvaardigheid af te meten voordat hij zich aan Jezus' voeten werpt.
- Bert Mulder
- Berichten: 9097
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Hypercalvinisme
Precies.Wilhelm schreef: Beste Marieke, het gaat om de vraag of de Heere hier spreekt over zichzelf zondig voelende zondaars. En dat kun je uit dit gedeelte niet opmaken. Hij waarschuwt wel de rechthebbende farizeeers. Dat geldt ook ons.
De stelling die jij zo stevig neerzet, zou ik liever om willen draaien : Als je de toevlucht neemt tot Christus is dat een teken dat je het in jezelf niet uit kon houden, en dus je verlorenheid en zondigheid beseft en belijdt.
Dan hoeft niemand zijn eigen boetvaardigheid af te meten voordat hij zich aan Jezus' voeten werpt.
Dus, de vraag die nooit gelden mag is 'ben ik boetvaardig genoeg'
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Hypercalvinisme
Tsjah, dat is wat ik ook aan Afgewezen aangegeven heb volgens mijBert Mulder schreef:Precies.Wilhelm schreef: Beste Marieke, het gaat om de vraag of de Heere hier spreekt over zichzelf zondig voelende zondaars. En dat kun je uit dit gedeelte niet opmaken. Hij waarschuwt wel de rechthebbende farizeeers. Dat geldt ook ons.
De stelling die jij zo stevig neerzet, zou ik liever om willen draaien : Als je de toevlucht neemt tot Christus is dat een teken dat je het in jezelf niet uit kon houden, en dus je verlorenheid en zondigheid beseft en belijdt.
Dan hoeft niemand zijn eigen boetvaardigheid af te meten voordat hij zich aan Jezus' voeten werpt.
Dus, de vraag die nooit gelden mag is 'ben ik boetvaardig genoeg'
Re: Hypercalvinisme
Dus de uitdrukking die ik wel eens van de kansel gehoord heb: 'Zonder zondekennis geen Christus kennis' klopt niet?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Hypercalvinisme
Dat heb je niet uit mijn posts kunnen destilleren.albion schreef:Dus de uitdrukking die ik wel eens van de kansel gehoord heb: 'Zonder zondekennis geen Christus kennis' klopt niet?