Mister schreef:Willem schreef:Mischien is die veronderstelling wel onjuist. Refo maakte deze opmerking allereerst - dat we teveel energie gebruiken - en ik ben het daar dus mee eens. Maar jij blijkbaar niet. Dan zullen we eerst moeten bespreken - voor zover mogelijk - wat een juist energiegebruik is, wat teveel en wat te weinig. Ik begin met een voorstel:
1. Willem Alexander en Maxima --> gebruiken veel te veel. Denk ook aan reizen, prive jets, kleding, vakantie's etc.
2. De hongerlijder in het Etheopische vluchtelingenkamp --> heeft veel te weinig
3. De modale Nederlander - doet het precies goed?
We kunnen iig vasstellen dat indien elk lid van de wereldbevolking hetzelfde beslag zou leggen op de natuurlijke bronnen als de modale westerling de aarde niet groot genoeg om om een ieder van het gewenste te voorzien.
Ik ben benieuwd hoe hier wordt gedacht over wat een "normaal" energieverbruik is.
Ik betrok de opmerking over het energieverbruik persoonlijk aan.

In de afgelopen 2 jaar is hier HR+++ glas geplaatst en is er een nieuwe, energiezuinig ketel gekomen. Verder hebben de meeste apparaten een A of A+(+) label. Diverse apparaten worden hier enkel gebruikt wanneer het tarief van nachtstroom geldt. Verder proberen we veel op de fiets te doen en bij langere afstanden openbaar vervoer of scooter te gebruiken.
Het ging me dus vooral om onze houding ten opzichte van het energie-vraagstuk en niet zozeer of onze kroonprins teveel verbruikt.
Het gaat mij veel meer om een algemene definitie wat we met elkaar "juist rentmeesterschap" vinden, in het kader van energieverbruik. Hoe mensen persoonlijk hun zaken regelen gaat mij niet aan en moeten ze zelf weten. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat de gemiddelde forummer het naar eer en geweten doet.
Wel signaleer ik steeds vaker dat men wel makkelijk zegt "consuminderen" maar praktisch nu eens wat overboord zetten is - blijkbaar - bijna onmogelijk.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat over dingen wel nagedacht kan worden. Jij noemt b.v. een aantal energiebesparende maatregelen en de inzet van apparaten die maximaal - volgens de 2011 normen - renderen. We kunnen natuurlijk ook over andere dingen nadenken, zoals onderstaand - niet uitputtend - voorzetje.
1. Auto gebruik voor prive gezelligheidsbezoek is onnodig.
2. 2x per dag douchen met heet water is helemaal flauwekul, 1x per dag met heet water is ook niet nodig voor gezonde mensen. 2x douchen per week is afdoende.
Spaart veel energie, zeep, haarfohn apparatuur en meer van dat soort verkwistende verspilapparaten.
3. Een vrieskist van max. 30? liter per huishouden is voldoende. Indien men wil hamsteren dan is kool, weckpotten etc. de aangewezen methode.
4. Verwarming op slaapkamers is voor gezonde mensen niet nodig, leg een extra schapenvacht op je bed. Dan kan de kachel gewoon uit.