... want daar hebben ze geen antwoord op?ZWP schreef:Evolutietheorie heeft echter (in tegenstelling wat blijkbaar vaak gedacht wordt) niets met het ontstaan van de aarde te maken.eilander schreef:
Nee nee, ik zeg niet dat de Bijbel een wetenschappelijk boek is. Bewust noem ik daarom ook Genesis 1:1, niet het hele hoofdstuk. Dat eerste vers gaat nl. over de schepping van hemel en aarde, het begin dus. Dat staat zó haaks op de evolutietheorie, dat alleen het één of het ander waar kan zijn. En tevens behandelt dat de kwestie waarop die theorie geen antwoord heeft: hoe is het allemaal begonnen? Spottend is weleens gezegd: eerst was er niets, en toen is dat ook nog ontploft.... en zo is de aarde ontstaan.
Hoe zit het nou met die oerknal?
Jouw voorbeeld over Jona en de vis was onredelijk: een man kan onmogelijk zo'n grote vis opslokken. Natuurlijk kun je ook stellen dat iemand onmogelijk uit de dood kan opstaan, maar dat valt toch echt in een andere categorie. Wel een aardige trouwens: onmogelijk om wetenschappelijk te bewijzen dat Jezus uit de dood is opgestaan. Conclusie is wetenschappelijk gezien dan misschien wel: is dus niet gebeurd. Maar het is wél gebeurd.ZWP schreef:Je zegt “wij worden niet gevraagd om onredelijke dingen te geloven”, maar wat is dan onredelijk?Het antwoord op je vraag bij "ten tweede": wij worden niet gevraagd om onredelijke dingen te geloven! Maar ik zou wel willen wijzen op het gevaar van het beginnen met twijfelen aan de betrouwbaarheid van de Schrift: het begint met het ter discussie stellen van de zes scheppingsdagen (dit waren geen echte dagen, etc.) en het eindigt ergens in vrijzinnigheid. Misschien overdrijf ik nu.
Artikel 5 NGB: wij geloven zonder enige twijfel al wat daarin begrepen is.
Onredelijk kan zijn ‘niet conform een algemeen aanvaarde wetenschappelijke theorie”, maar ook “Jezus Christus is opgestaan uit de dood”. Het ligt nogal complex dus...
Met iemand die niet op dat niveau wil praten, ben je helaas dus snel uitgepraat.