Adrianus, ben jij in staat dit aan elkaar te praten?Oorspronkelijk gepost door PimBovenstaande uitspraak las ik van dhr. LMP Scholten in het ND.Het is de reden [hartinfarct, P] waarom hij het boek Afwachten of verwachten? van Klaas van der Zwaag niet gelezen heeft. ,,Uit de krant weet ik wel zo'n beetje wat hij betoogt en ik hoop dat het in de Gereformeerde Gemeenten bedwongen kan worden. Hetzelfde neem je waar op die reformatorische jongerenbijeenkomsten, men bezwijkt toch voor de aandrang de mensen een bepaald geloof aan te praten: ...zie de weg van het geloof ligt open, ga op pad... Wat men daar binnen de Gereformeerde Gemeenten tegenover stelt, roept wel vragen op. Ze hebben daar de neiging om het uit te leggen door het te gaan systematiseren en te praten over standen in het genadeleven. Die zijn er - ellende, verlossing, dankbaarheid - maar ga ze niet in allerlei details uitwerken.''
Dan denk ik aan 2 artikelen in de Saambinder.
1. Het artikel waarin verlangen uitgesproken werd weer samen te gaan met de GGiN
2. Het artikel waarin niet enthousiast wordt geschreven over de HNHK. Een van de struikelblokken lijke te zijn: 'de plaats die de standen in het genadeleven in de prediking innemen'.
Hoe kan de quote van LMP Scholten (een voorman in de GGiN) gerijmd worden met bovenstaande 2 uitspraken? Ergens zit iets scheef.
BTW: Los daarvan krijg ik toch weer de indruk dat de standenleer (in de huidige vorm) dus na 1953 is 'ontwikkeld', anders zou de GGiN het ook wel kennen.......
Samensprekingen GG/GGiN
Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2Nee hoor; daar moet Adrianus eens hard over nadenken deze vakantie. Ik wens hem daarbij bijzonder veel sterkte, het zal een zware klus worden.Oorspronkelijk gepost door PimNee.Oorspronkelijk gepost door HendrikusDat schijnt prevakantie niet meer te lukken ;-)Oorspronkelijk gepost door PimAdrianus, ben jij in staat dit aan elkaar te praten?
Op zich wel een compliment dat de vraag niet onder de 'losse pols-vragen' weggezet wordt!![]()
Ik gok op het volgende antwoord..:
L.M.P. Scholten bedoelt hier te wijzen op hetgeen ook recent door ds. Moerkerken is afgewezen in zijn Saambinderserie over de standen in het genadeleven. Dit is ook wat ds. G.H. Kersten bedoelde, die uiteraard ook wel standen leerde, maar toch zich ook verzet heeft tegen een te vergaande systematisering ervan.
....
Misschien een voorzetje Adrianus ?

Maar ik heb de weerlegging al klaar staan!
Adrianus, even een herinnering zo postvakantie.Oorspronkelijk gepost door PimAdrianus, ben jij in staat dit aan elkaar te praten?Oorspronkelijk gepost door PimBovenstaande uitspraak las ik van dhr. LMP Scholten in het ND.Het is de reden [hartinfarct, P] waarom hij het boek Afwachten of verwachten? van Klaas van der Zwaag niet gelezen heeft. ,,Uit de krant weet ik wel zo'n beetje wat hij betoogt en ik hoop dat het in de Gereformeerde Gemeenten bedwongen kan worden. Hetzelfde neem je waar op die reformatorische jongerenbijeenkomsten, men bezwijkt toch voor de aandrang de mensen een bepaald geloof aan te praten: ...zie de weg van het geloof ligt open, ga op pad... Wat men daar binnen de Gereformeerde Gemeenten tegenover stelt, roept wel vragen op. Ze hebben daar de neiging om het uit te leggen door het te gaan systematiseren en te praten over standen in het genadeleven. Die zijn er - ellende, verlossing, dankbaarheid - maar ga ze niet in allerlei details uitwerken.''
Dan denk ik aan 2 artikelen in de Saambinder.
1. Het artikel waarin verlangen uitgesproken werd weer samen te gaan met de GGiN
2. Het artikel waarin niet enthousiast wordt geschreven over de HNHK. Een van de struikelblokken lijke te zijn: 'de plaats die de standen in het genadeleven in de prediking innemen'.
Hoe kan de quote van LMP Scholten (een voorman in de GGiN) gerijmd worden met bovenstaande 2 uitspraken? Ergens zit iets scheef.
BTW: Los daarvan krijg ik toch weer de indruk dat de standenleer (in de huidige vorm) dus na 1953 is 'ontwikkeld', anders zou de GGiN het ook wel kennen.......
Misschien heb je hier nog iets aan? Het aanbod van genade volgens de GGiN
Mensen, lees het laatste stukje van ds. Mallan in de krant (RD) van gisteren, en je zult zien dat hij precies dezelfde standen leert als Moerkerken. Of lees eens een paar preken van ds. Mallan.
Hij preekt ook over eerst ontdekking (=levendmaking) en toevallen van Gods recht voor er een ontsluiting is in het Woord en dat is weer wat anders dan Openbaring van de Middelaar, en dan weet men nog niets van de rechtvaardigmaking etc. etc.
Dus wat hij precies met die systematisering bedoelt is niet helemaal duidelijk. Als hij daarmee bedoelt wat jullie (Pim, Zeeuw, NDonselaar cs) er doorgaans mee bedoelen, dan maakt hij zich daar net zo hard schuldig aan.
Hij wil zich waarschijnlijk gewoon profileren door toch af en toe zich af te zetten tegen de synodalen?
Hij preekt ook over eerst ontdekking (=levendmaking) en toevallen van Gods recht voor er een ontsluiting is in het Woord en dat is weer wat anders dan Openbaring van de Middelaar, en dan weet men nog niets van de rechtvaardigmaking etc. etc.
Dus wat hij precies met die systematisering bedoelt is niet helemaal duidelijk. Als hij daarmee bedoelt wat jullie (Pim, Zeeuw, NDonselaar cs) er doorgaans mee bedoelen, dan maakt hij zich daar net zo hard schuldig aan.
Hij wil zich waarschijnlijk gewoon profileren door toch af en toe zich af te zetten tegen de synodalen?