Re: Help, ik heb ketterse gedachten! @Schepping, zondeval &
Geplaatst: 11 jan 2011, 09:29
Er wordt bij die eerste hoofdstukken van de bijbel wat afgefantaseerd, ja.
Volgens mij staat het wel in de Bijbel Jesaja 11memento schreef:Ho ho, dat is jouw interpretatie. Dat staat nergens. En over wat niet geschreven staat in de Schrift, kunnen we slechts een mening hebben, een geen absolute waarheidsclaim doen.huisman schreef:Jij denkt dat er in het paradijs geroofd en gedood werd? Pas na de zondeval werden de eerste dieren gedood om Adam en Eva te kleden.Johannah schreef:Leeuw en aalscholver geen vlees- en viseter voordien? Waar staat dat?
6 En de wolf zal met het lam verkeren , en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw , en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven.
7 De koe en de berin zullen te zamen weiden , haar jongen zullen te zamen nederliggen , en de leeuw zal stro eten, gelijk de os.
8 En een zoogkind zal zich vermaken over het hol van een adder; en een gespeend kind zal zijn hand uitsteken in de kuil van den basilisk.
Dächsel schreef:6. En even als deze met den Geest Gods vervulde Spruit (vs. 1 en 2 <#Isa 11.1,2>) de ware volkomene Koning is (vs. 3-6 <#Isa 11.3-6>), zo is ook Zijn rijk het hoogste en zaligste; daar heerst vrede, niet alleen onder de mensen (Hoofdst. 9:5 <#Isa 9.6>), maar ook onder de dieren, en vrede tussen dieren en mensen; a) de wolf zal hare natuur (Matth. 8:15 <#Mt 8.15>) geheel en al afleggen, en met het lam verkeren, zonder het in het minste leed aan te doen, en de luipaard (lat. pardus, Gr. pardalis = panter), bij den geitebok rustig nederliggen; de vrede van het paradijs is vernieuwd, en het kalf, en de jonge leeuw (deze in het midden) en het mestvee zullen te zamen zijn, en een klein jonkske, dat noch slimheid en list, noch kracht en ervaring heeft, zal ze drijven, terwijl de jonge zo gevaarlijke leeuw noch naar den zwakken buur ziet, noch naar het vette aan de andere zijde hunkert.
Jesaja 11 gaat over de NIEUWE aarde. Nergens staat, dat dit in het oude paradijs ook zo was. Dat is slechts een mening (en dat blijft een mening, ook als Dächsel het zegt).huisman schreef:Volgens mij staat het wel in de Bijbel Jesaja 11memento schreef:Ho ho, dat is jouw interpretatie. Dat staat nergens. En over wat niet geschreven staat in de Schrift, kunnen we slechts een mening hebben, een geen absolute waarheidsclaim doen.huisman schreef:Jij denkt dat er in het paradijs geroofd en gedood werd? Pas na de zondeval werden de eerste dieren gedood om Adam en Eva te kleden.Johannah schreef:Leeuw en aalscholver geen vlees- en viseter voordien? Waar staat dat?
6 En de wolf zal met het lam verkeren , en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw , en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven.
7 De koe en de berin zullen te zamen weiden , haar jongen zullen te zamen nederliggen , en de leeuw zal stro eten, gelijk de os.
8 En een zoogkind zal zich vermaken over het hol van een adder; en een gespeend kind zal zijn hand uitsteken in de kuil van den basilisk.Dächsel schreef:6. En even als deze met den Geest Gods vervulde Spruit (vs. 1 en 2 <#Isa 11.1,2>) de ware volkomene Koning is (vs. 3-6 <#Isa 11.3-6>), zo is ook Zijn rijk het hoogste en zaligste; daar heerst vrede, niet alleen onder de mensen (Hoofdst. 9:5 <#Isa 9.6>), maar ook onder de dieren, en vrede tussen dieren en mensen; a) de wolf zal hare natuur (Matth. 8:15 <#Mt 8.15>) geheel en al afleggen, en met het lam verkeren, zonder het in het minste leed aan te doen, en de luipaard (lat. pardus, Gr. pardalis = panter), bij den geitebok rustig nederliggen; de vrede van het paradijs is vernieuwd, en het kalf, en de jonge leeuw (deze in het midden) en het mestvee zullen te zamen zijn, en een klein jonkske, dat noch slimheid en list, noch kracht en ervaring heeft, zal ze drijven, terwijl de jonge zo gevaarlijke leeuw noch naar den zwakken buur ziet, noch naar het vette aan de andere zijde hunkert.
Mee eens, maar als ik de bijbel er bij pak, lees ik in Gen 1:30 eiegnlijk wel zoiets als dat alle levende dieren met een ziel het groene kruid aten...en het WAS alzo. heeft Huisman dan wellichtt toch een punt hier?memento schreef:Ho ho, dat is jouw interpretatie. Dat staat nergens. En over wat niet geschreven staat in de Schrift, kunnen we slechts een mening hebben, een geen absolute waarheidsclaim doen.huisman schreef:Jij denkt dat er in het paradijs geroofd en gedood werd? Pas na de zondeval werden de eerste dieren gedood om Adam en Eva te kleden.Johannah schreef:Leeuw en aalscholver geen vlees- en viseter voordien? Waar staat dat?
Bedankt Joannah ,ik vond Jesaja 11 al een Schriftbewijs maar Gen 1: 30 is het SchriftbewijsJoannah schreef:Mee eens, maar als ik de bijbel er bij pak, lees ik in Gen 1:30 eiegnlijk wel zoiets als dat alle levende dieren met een ziel het groene kruid aten...en het WAS alzo. heeft Huisman dan wellichtt toch een punt hier?memento schreef:Ho ho, dat is jouw interpretatie. Dat staat nergens. En over wat niet geschreven staat in de Schrift, kunnen we slechts een mening hebben, een geen absolute waarheidsclaim doen.huisman schreef:Jij denkt dat er in het paradijs geroofd en gedood werd? Pas na de zondeval werden de eerste dieren gedood om Adam en Eva te kleden.Johannah schreef:Leeuw en aalscholver geen vlees- en viseter voordien? Waar staat dat?
30 Maar aan al het gedierte der aarde en al het gevogelte des hemels en al wat op de aarde kruipt, waarin leven is, geef Ik al het groene kruid tot spijze; en het was alzo.
toch denk ik dat er wel sterke aanwijzingen voor zijn memento.memento schreef:@huisman,
Dan nog, huisman, in die tekst staat alleen dat dieren het groene kruid aten. Niet, dat zij niet dood gingen.
Ik wil er maar mee zeggen: We moeten niet hetgeen Gods Woord schrijft, verwarren met onze opvattingen erover. In de Schrift staat nergens dat dieren niet doodgingen in het paradijs. Dus moeten we dat in het midden laten. Iedereen mag daar zo zijn eigen mening over hebben, maar zoals met alles waar de Schrift over zwijgt: Het zijn slechts meningen, geen absolute waarheden.
Daar ging het ten eerste om, mijn opmerking dat de leeuw en de aalscholver geen vlees en viseter waren in het paradijs.memento schreef:@huisman,
Dan nog, huisman, in die tekst staat alleen dat dieren het groene kruid aten. Niet, dat zij niet dood gingen.
Ik wil er maar mee zeggen: We moeten niet hetgeen Gods Woord schrijft, verwarren met onze opvattingen erover. In de Schrift staat nergens dat dieren niet doodgingen in het paradijs. Dus moeten we dat in het midden laten. Iedereen mag daar zo zijn eigen mening over hebben, maar zoals met alles waar de Schrift over zwijgt: Het zijn slechts meningen, geen absolute waarheden.
Deze opvatting laat m.i. wel de weg open voor een theistisch evolutionisme, waarin God in een paar dagen alle planten en dieren schiep door middel van een snelle en gestuurde evolutie. Of begrijp ik je nu verkeerd?memento schreef:In de Schrift staat nergens dat dieren niet doodgingen in het paradijs. Dus moeten we dat in het midden laten. Iedereen mag daar zo zijn eigen mening over hebben, maar zoals met alles waar de Schrift over zwijgt: Het zijn slechts meningen, geen absolute waarheden.
Je bedoelt Rom 5:12: Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.MarthaMartha schreef:toch denk ik dat er wel sterke aanwijzingen voor zijn memento.memento schreef:@huisman,
Dan nog, huisman, in die tekst staat alleen dat dieren het groene kruid aten. Niet, dat zij niet dood gingen.
Ik wil er maar mee zeggen: We moeten niet hetgeen Gods Woord schrijft, verwarren met onze opvattingen erover. In de Schrift staat nergens dat dieren niet doodgingen in het paradijs. Dus moeten we dat in het midden laten. Iedereen mag daar zo zijn eigen mening over hebben, maar zoals met alles waar de Schrift over zwijgt: Het zijn slechts meningen, geen absolute waarheden.
Er staat namelijk dat door de zonde, de dood in de wereld is gekomen.
Er staat niet dat de dood toen onder de mensen is gekomen, maar in de wereld.
En wereld staat toch voor kosmos? de hele schepping toch?
Theoretisch misschien wel. Maar ik heb eigenlijk niet zo'n behoefte om de hoe-is-het-precies-gegaan vraag te beantwoorden. Er staat dat God schiep. Voor mij is dat voldoende, meer hoef ik daar niet van te weten. Er staat genoeg wel in de Bijbel, wat veel interessanter is om mee bezig te zijn.rekcor schreef:Deze opvatting laat m.i. wel de weg open voor een theistisch evolutionisme, waarin God in een paar dagen alle planten en dieren schiep door middel van een snelle en gestuurde evolutie. Of begrijp ik je nu verkeerd?memento schreef:In de Schrift staat nergens dat dieren niet doodgingen in het paradijs. Dus moeten we dat in het midden laten. Iedereen mag daar zo zijn eigen mening over hebben, maar zoals met alles waar de Schrift over zwijgt: Het zijn slechts meningen, geen absolute waarheden.
Afgewezen poneerde deze vraag al vroeg in het topic en dat lijkt me de vraag waar alles om draait.Afgewezen schreef:De grote vraag is dus: hoe lezen we de scheppingsberichten en wat betekent het dat de schepping 'zeer goed' was?
Veel zaken die in het OT lichamelijk waren zijn nu geestelijk.memento schreef:Je bedoelt Rom 5:12: Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.MarthaMartha schreef:toch denk ik dat er wel sterke aanwijzingen voor zijn memento.memento schreef:@huisman,
Dan nog, huisman, in die tekst staat alleen dat dieren het groene kruid aten. Niet, dat zij niet dood gingen.
Ik wil er maar mee zeggen: We moeten niet hetgeen Gods Woord schrijft, verwarren met onze opvattingen erover. In de Schrift staat nergens dat dieren niet doodgingen in het paradijs. Dus moeten we dat in het midden laten. Iedereen mag daar zo zijn eigen mening over hebben, maar zoals met alles waar de Schrift over zwijgt: Het zijn slechts meningen, geen absolute waarheden.
Er staat namelijk dat door de zonde, de dood in de wereld is gekomen.
Er staat niet dat de dood toen onder de mensen is gekomen, maar in de wereld.
En wereld staat toch voor kosmos? de hele schepping toch?
Ik vindt dit een erg sterk argument. Hoewel je deze tekst ook kan lezen, als gaande over mensen. Dus: de dood voor mensen is er, omdat een mens gezondigd heeft. Daarnaast, gezien de context waarin Paulus spreekt, valt er ook heel wat voor te zeggen dat Paulus het hier heeft over de geestelijke dood, over het vijand zijn van God (vs 10).
Theoretisch misschien wel. Maar ik heb eigenlijk niet zo'n behoefte om de hoe-is-het-precies-gegaan vraag te beantwoorden. Er staat dat God schiep. Voor mij is dat voldoende, meer hoef ik daar niet van te weten. Er staat genoeg wel in de Bijbel, wat veel interessanter is om mee bezig te zijn.rekcor schreef:Deze opvatting laat m.i. wel de weg open voor een theistisch evolutionisme, waarin God in een paar dagen alle planten en dieren schiep door middel van een snelle en gestuurde evolutie. Of begrijp ik je nu verkeerd?memento schreef:In de Schrift staat nergens dat dieren niet doodgingen in het paradijs. Dus moeten we dat in het midden laten. Iedereen mag daar zo zijn eigen mening over hebben, maar zoals met alles waar de Schrift over zwijgt: Het zijn slechts meningen, geen absolute waarheden.
Ok. Maar jij werkt misschien ook niet in een klimaat waar 'de evolutietheorie' als het bewijs wordt gebruikt om aan te tonen dat de bijbel een sprookjesboek is. Ik wil de bijbelse waarheid graag verdedigen, maar dan wil ik wel zeker weten dat ik de bijbel zelf goed begrijp. Het zou immers jammer zijn als ik me in allemaal bochten moet wringen, moet zeggen 'ik stop met nadenken', enkel en alleen omdat ik die bijbel verkeerd begrijp...memento schreef:Theoretisch misschien wel. Maar ik heb eigenlijk niet zo'n behoefte om de hoe-is-het-precies-gegaan vraag te beantwoorden. Er staat dat God schiep. Voor mij is dat voldoende, meer hoef ik daar niet van te weten. Er staat genoeg wel in de Bijbel, wat veel interessanter is om mee bezig te zijn.rekcor schreef:Deze opvatting laat m.i. wel de weg open voor een theistisch evolutionisme, waarin God in een paar dagen alle planten en dieren schiep door middel van een snelle en gestuurde evolutie. Of begrijp ik je nu verkeerd?