Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Andere gemeenten houden op tweede paasdag een zangdienst
Dit gebeurt bij ons, en ook met Tweede Kerstdag (tenzij het op zondag valt). Met Tweede Pinksteren is er altijd een gewone eredienst.
-DIA- schreef:Dat is nieuw! Zeker iets van de laatste 10 jaar!
Nee. Sterker nog: het is (hier althans) al decennia lang een gewoonte.
DDD schreef:Dat weet ik niet. Volgens mij waren er in 1950 zelfs gemeenten die helemaal geen kerkdienst organiseerden op tweede Paasdag.
Dat is nu nog steeds het geval, tenminste hier in Zeeland. Op Zuid-Beveland zijn er verschillende gemeenten die op alle Tweede Feestdagen geen kerk meer hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat weet ik niet. Volgens mij waren er in 1950 zelfs gemeenten die helemaal geen kerkdienst organiseerden op tweede Paasdag.
Ik herinner me de tweede helft van de jaren 50 nog, maar dit ook nooit gehoord.
De vraag is voor mij wel, of je het nu wel gehoord hebt. Want om te horen zijn twee dingen nodig. Iemand die spreekt, en iemand die luistert. Als één van beide ontbreekt, heb je het volgend jaar ook nog nooit gehoord.
Wijk

Bericht door Wijk »

Bezorgd schreef:
Wijk schreef:Ik was 1e paasdag bij een ger gem dienst. Is het toegestaan/gebruikelijk dat er een gezang word gezongen op het einde van de dienst? Het was een belijdenisdienst.
In verschillende gemeenten is dat wel gebruikelijk. Meestal wel na de zegen zodat het buiten de eredienst valt.
Was voor de zege nog
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Wijk

Bericht door Wijk »

Jantje schreef:Bij ons wordt rondom Hervorming altijd 'Een vaste Burcht' gezongen, met Eerste Kerst het 'Ere zij God' en (aanstaande zondag) rondom Koningsdag het eerste en zesde couplet van ons Nederlandse volkslied. Het wordt, zoals @Bezorgd inderdaad al schrijft, altijd gezongen nádat de zegen op de gemeente is gelegd.

Bij een Belijdenisdienst is het hier nog nooit gebeurd.
Het was het lied: Neem mij leven laat het Heer, opzich niks mis mee, maar het verbaasde mij behoorlijk.

Verder worden de door jouw opgenoemde verzen ook bij ons gezongen (HHK)
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
DDD

Bericht door DDD »

Wijk schreef:
Bezorgd schreef:
Wijk schreef:Ik was 1e paasdag bij een ger gem dienst. Is het toegestaan/gebruikelijk dat er een gezang word gezongen op het einde van de dienst? Het was een belijdenisdienst.
In verschillende gemeenten is dat wel gebruikelijk. Meestal wel na de zegen zodat het buiten de eredienst valt.
Was voor de zege nog
Dan was het een gemeente die wat meer aan de gematigde flank van de Gereformeerde Gemeenten hoort. Want in de meer extreme hoek voert men het principe dat de psalmen het primaat hebben zo strikt door, dat men tijdens de kerkdiensten zelfs terughoudend is met de enige gezangen. Er zijn daar ook gemeenten waar de organist ook niet voor of na de dienst of allebei een gezang mag spelen.
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

DDD schreef:Er zijn daar ook gemeenten waar de organist ook niet voor of na de dienst of allebei een gezang mag spelen.
Op het Ere zij God, het Wilhelmus en een Vaste Burcht na vind ik dat eerlijk gezegd wijs. Anders is het eind zoek (want waar te beginnen en waar te eindigen?) en kom je van het één in het ander. Bovendien biedt ons Psalmboek ons toch genoeg, zou ik zeggen.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, ik vind het absurd. Het is het tot in het extreme doortrekken van een uitgangspunt.

Ik weet niet hoe je van het één in het ander komt. Van gezangen naar popliedjes ofzo?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Ik herinner me de tweede helft van de jaren 50 nog, maar dit ook nooit gehoord.
De vraag is voor mij wel, of je het nu wel gehoord hebt. Want om te horen zijn twee dingen nodig. Iemand die spreekt, en iemand die luistert. Als één van beide ontbreekt, heb je het volgend jaar ook nog nooit gehoord.
Waarschijnlijk is dat dan streekgebonden. In Overijssel en Gelderland, zover ik de gemeenten ken was het me niet bekend.
2e Kerstdag is er hier wel een zangmiddag, dat kunnen we dan geen zangdienst noemen want het is meer een zanguitvoering van de koren dan dat het een dienst is.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

DDD schreef:Nou, ik vind het absurd. Het is het tot in het extreme doortrekken van een uitgangspunt.

Ik weet niet hoe je van het één in het ander komt. Van gezangen naar popliedjes ofzo?
Nee, uiteraard niet naar popliedjes. Ik zou zeggen: alles wat de prediking ontkracht, bijvoorbeeld liederen met een remonstrantse strekking.

Al vind ik dan wel dat een predikant ook consequent moet zijn en geen gezangen moet citeren. Ik heb het overigens niet over de Enige Gezangen.
DDD

Bericht door DDD »

Er is een aan Luther toegeschreven spreekwoord: 'Jede Konsequenz führt zum Teufel'

Daar moet ik hierbij aan denken. Er is in de gereformeerde traditie nooit een principieel bezwaar geweest tegen andere liederen dan de psalmen. Zij het dat de psalmen het primaat moeten houden. De GG hebben daarom slechts 12 gezangen. Maar het is mijns inziens erg extreem om dan te zeggen dat je dan in de preek zelfs geen ander gezang zou mogen citeren. Ledeboer citeerde vermoedelijk ook uit zijn eigen gedichten. Er zijn zelfs liedregels die zo vaak geciteerd werden in bevindelijke preken in de verschillende Gereformeerde Gemeenten, dat daarover een heel boekje is verschenen: 'Waarom was 't op mij gemunt'. Dit soort dingen is echt niet historisch. Dat is allemaal nieuwigheid en extremisme.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hier gaat er geen zondag voorbij zonder dat er voor of na de dienst een gezang wordt gespeeld: 'Daar juicht een toon', 'De Heer' is waarlijk opgestaan', 'Leer mij, o Heer', Uw lijden recht betrachten', enzovoorts.
En de afgelopen weken heb ik ook veel predikanten regels uit het bekende lied van McCheyne horen aanhalen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Wijk schreef:
Bezorgd schreef:
Was voor de zege nog
Dus het was tussen votum/groet en de zegen?

Meestal valt het namelijk formeel buiten de eredienst. Dat is ook in diverse PKN GB nog zo, de liturgische veranderingen beginnen dan buiten eredienst.
(~)
Wijk

Bericht door Wijk »

Wandelende schreef:
Wijk schreef:
Bezorgd schreef:
Was voor de zege nog
Dus het was tussen votum/groet en de zegen?

Meestal valt het namelijk formeel buiten de eredienst. Dat is ook in diverse PKN GB nog zo, de liturgische veranderingen beginnen dan buiten eredienst.
Dat klopt, het was tussen de groet en de zegen. Inderdaad vond ik deze dienst ook wel een beetje op een bondsdienst lijken. Maar goed, misschien is het een stukje onwennigheid. Inhoudelijk zullen er weinige zijn die iets tegen dit lied hebben vermoed ik. Ik in ieder geval niet.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Wijk schreef:Dat klopt, het was tussen de groet en de zegen. Inderdaad vond ik deze dienst ook wel een beetje op een bondsdienst lijken. Maar goed, misschien is het een stukje onwennigheid. Inhoudelijk zullen er weinige zijn die iets tegen dit lied hebben vermoed ik. Ik in ieder geval niet.
Oké, dat is voor zover ik weet niet gebruikelijk. In de GG waar ik zit zongen wij wel op 1e Paasdag liederen als "U zij de glorie" en "Daar juicht een toon", etc. Maar dat was wel na de zegen.
(~)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Er is een aan Luther toegeschreven spreekwoord: 'Jede Konsequenz führt zum Teufel'

Daar moet ik hierbij aan denken. Er is in de gereformeerde traditie nooit een principieel bezwaar geweest tegen andere liederen dan de psalmen. Zij het dat de psalmen het primaat moeten houden. De GG hebben daarom slechts 12 gezangen. Maar het is mijns inziens erg extreem om dan te zeggen dat je dan in de preek zelfs geen ander gezang zou mogen citeren. Ledeboer citeerde vermoedelijk ook uit zijn eigen gedichten. Er zijn zelfs liedregels die zo vaak geciteerd werden in bevindelijke preken in de verschillende Gereformeerde Gemeenten, dat daarover een heel boekje is verschenen: 'Waarom was 't op mij gemunt'. Dit soort dingen is echt niet historisch. Dat is allemaal nieuwigheid en extremisme.
Jaja, het zal wel. Ik ben eens door een GG-kerkenraad op de vingers getikt omdat ik "Alle roem is uitgesloten" na de dienst speelde. De dominee had dat lied in zijn preek wel twintig keer geciteerd. Maar het organistenreglement beval dat het spelen van gezangen ten strengste verboden was. En dat de dominee dat lied dus wél in z'n preek citeerde, deed niet terzake.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie