pierre27 schreef:J.C. Philpot schreef:Bij het Beusichemse veer, op mijn stadsfietsje op weg van de Betuwe naar Utrecht. Ik drink daar een bakkie, struin door de binnenstad en bezoek de beruchte Biblebelt tentoonstelling. Daarna fiets ik via een andere route (denk ik) weer terug.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring, aantal collega's theologie van me zijn er geweest en ik vind het leuk nog een andere objectieve reactie erover te horen.
Het is de vraag of ik objectief ben. Ik kom zelf uit de biblebelt, en voel me een reformatorische jongen.
Over het algemeen vind ik de tentoonstelling respectvol. Men heeft echt geprobeerd iets van de Reformatorische gezindte te begrijpen en weer te geven.
Het begint met een video, met veel fragmenten. Bijvoorbeeld uit knielen in een bed violen, de uitverkorene, geinterviewde jongeren, enz. Vaak vrij stereotype, soms ontroerend wat een enkele jongeren zegt.
Veel herkenbare zaken kwam ik tegen:
Bunyans Christenreis, Van der Groe, Statenvertaling, psalmzang, inenten, platen van de smalle en de brede weg, opvoeding, onderwijs, praat daad en gewaad, een portret van Kohlbrugge, ellende verlossing en dankbaarheid, SGP, kerken, omgang met God, twee wegen, kruisdragen enz.
De preekfragmenten heb ik overgeslagen. Ik had geen behoefte om met een koptelefoon bepaalde onderdelen van preken te beluisteren als vermaak.
Helaas word in een filmpje John Lapre als expert naar de Reformatorische gezindte gevraagd. Dat had van mij niet gehoeven. Deze man lijkt erg uit te zijn op publiciteit en aandacht.
Verder natuurlijk veel kleding, huisinrichting, foto's van Sjaak Verboom. Grappig vond ik een plaat met 12 foto's van ouderlingen in hun ambtskleding, de meeste vriendelijk kijkend.
De moderne kunst met de bible belt als thema vond ik niks aan. Het ballenbad met helse kleuren vind ik abject.
Maar nogmaals, over het algemeen respectvol, een gevarieerde inkijk en soms erg stereotype. Wel blijft de tentoonstelling op de oppervlakte. Af en toe werd er iets gemeld wat de kern raakte. Zoals de twee wegen, bekering en de omgang met God. Maar Jezus Christus en dien gekruisigd ben ik niet tegengekomen. Dat kan aan de tentoonstelling liggen, maar steld ook ons voor een vraag. In hoeverre is ons leven een leesbare brief van de Zaligmaker? Of zit het bij ons vooral aan de buitenkant?
Sorry voor de spelfouten. Ik type dit in het museum op mijn telefoon, en ga nu weer verder.