Erdee

huisman

Re: Erdee

Bericht door huisman »

Nuance schreef: 15 mar 2025, 10:43
Geytenbeekje schreef: 15 mar 2025, 10:41
HHR schreef: 15 mar 2025, 10:38
Job schreef: 15 mar 2025, 09:39 Verder even los van de inhoud: als ik het interview met Tenira Sturm lees en vergelijk met het eerdere interview met Andre Nieuwkoop, dan zie ik deze overeenkomst: het refomuziekwereldje lijkt niet heel veilig te voelen.
Ik heb het interview niet gelezen, maar weet wel dat het refo muziek wereldje , inclusief de koren, grote gelijkenissen vertoont met de seculiere muziekwereld, incl macht, roem, eer en overspel.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de grote namen hier iets mee te maken hebben eigenlijk., nou ja macht eer roem eerder dan overspel.
Je zou eens moeten weten…
Helaas weet ik het……
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bekendheid en roem is meestal meer dan een zondig mens aankan. Dat geldt ook voor Refo-musici. We hoeven daar echt niet jaloers op te zijn.

Wees maar tevreden met een eenvoudige en onbekende positie, en vraag God om daar getrouw in te mogen zijn. Je wordt dan voor een hoop bewaard.

Dit overigens in het algemeen over de (christelijke/reformatorische) muziekwereld.

Overigens, als de Heere er de genade voor geeft, is het een voorrecht als je het mag doen om de naam van de Heere groot te maken, en de boodschap van zonde en genade door muziek en zang te verspreiden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Job

Bericht door Job »

Job schreef: 15 mar 2025, 09:39 Verder even los van de inhoud: als ik het interview met Tenira Sturm lees en vergelijk met het eerdere interview met Andre Nieuwkoop, dan zie ik deze overeenkomst: het refomuziekwereldje lijkt niet heel veilig te voelen.
Ik heb het interview niet gelezen, maar weet wel dat het refo muziek wereldje , inclusief de koren, grote gelijkenissen vertoont met de seculiere muziekwereld, incl macht, roem, eer en overspel.
Ja, vooral over dat laatste heb ik weleens vaker wat gehoord. Huwelijken van de musici zijn lang niet altijd veilig.
Job

Bericht door Job »

Geytenbeekje schreef: 15 mar 2025, 10:33
wat is er niet veilig aan?
Voorzichtig laat ze iets los over onderling geroddel.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Job schreef:
Ja, vooral over dat laatste heb ik weleens vaker wat gehoord. Huwelijken van de musici zijn lang niet altijd veilig.
Zeker niet, helaas, helaas; er zijn al heel wat families, relaties, huwelijken en gezinnen kapot gegaan in heel de christelijke muziekwereld, idd net zo als in de seculiere muziekwereld.
Schrijnend!
Vind het voor mij persoonlijk best moeilijk om nog onbevangen naar de muziek te luisteren of een concert te bezoeken van musici, dirigenten, organisten, koren, zangers/zangeressen waarvan ik weet hoe zij prive leven.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Job

Bericht door Job »

Orchidee schreef: 15 mar 2025, 17:11 Zeker niet, helaas, helaas; er zijn al heel wat families, relaties, huwelijken en gezinnen kapot gegaan in heel de christelijke muziekwereld, idd net zo als in de seculiere muziekwereld.
Schrijnend!
Vind het voor mij persoonlijk best moeilijk om nog onbevangen naar de muziek te luisteren of een concert te bezoeken van musici, dirigenten, organisten, koren, zangers/zangeressen waarvan ik weet hoe zij prive leven.
Het is vanzelf altijd iemands eigen verantwoordelijkheid om in de zonden te vallen of leven. Toch brengt het musicusleven ook wel erg veel onregelmatigheid en verleiding met zich mee, meen ik. Ik wil niet zeggen dat men er daarom niets aan kan doen als het mis gaat, maar je moet wel sterk in je schoenen staan om dat leven aan te kunnen denk ik. Alles moet vooral in de avonduren. Van de huwelijkscrises en verbroken huwelijken die ik van musici ken, was de man des huizes avond na avond na avond weg: repetities bijwonen, concerten, vergaderingen. En zeker ook kostbare avonden als vrijdagen en zaterdagen. Een moordend programma rondom feestdagen. Hun echtgenotes vlogen tegen de muren op van eenzaamheid.

Als ik van zo'n meid als die Tenira lees dat het in haar leven heel gewoon is om om 22 uur gebeld te worden door dirigenten, dan denk ik: o, o. Ik begrijp dat het niet anders kan, maar is het handig?

Denk dat elke musicus, inclusief echtgenoot of echtgenote, een heel goede manager nodig heeft, die ook niet schroomt om spiegels voor te houden.
refo

Bericht door refo »

Uit de krant van 15 maart:
Waarom zou iemand reservist willen worden? Voor Slegers geen vraag. „Defensie traint reservisten om met verschillende soorten mensen in moeilijke, oncomfortabele omstandigheden te opereren. Ze leren om niet altijd zichzelf voorop te stellen, maar het team.”

Bovendien zijn vrede, vrijheid en veiligheid niet vanzelfsprekend, benadrukt de luitenant-kolonel. „Willen we een veilig, comfortabel Nederland behouden, dan zullen we daar met z’n allen aan moeten bijdragen. Mensen moeten niet alleen vragen, maar vooral ook géven voor onze maatschappij.”

Commandant Peter van Velthuijsen van de Alfacompagnie geniet van zijn inzet als reservist. „Zo’n gezonde uitdaging voor lichaam en geest en zo’n kameraadschap vind je niet in de burgermaatschappij. Dat tref je alleen aan bij defensie”, zegt de oud-dienstplichtige. „Er is niks mooier dan ’s ochtends om 5.00 uur uit je tent in het bos te kruipen, de vogels te horen fluiten en de mist te zien optrekken. En nog betaald krijgen ook.”
Als je dat zo leest, krijg je de indruk dat de reservisten niet echt het idee hebben waar het om gaat. Je geeft je TIJD aan de maatschappij en je krijgt er vogelgeschrei voor terug om 5 uur. Geen bommen en granaten.
newton

Bericht door newton »

refo schreef:Uit de krant van 15 maart:
Waarom zou iemand reservist willen worden? Voor Slegers geen vraag. „Defensie traint reservisten om met verschillende soorten mensen in moeilijke, oncomfortabele omstandigheden te opereren. Ze leren om niet altijd zichzelf voorop te stellen, maar het team.”

Bovendien zijn vrede, vrijheid en veiligheid niet vanzelfsprekend, benadrukt de luitenant-kolonel. „Willen we een veilig, comfortabel Nederland behouden, dan zullen we daar met z’n allen aan moeten bijdragen. Mensen moeten niet alleen vragen, maar vooral ook géven voor onze maatschappij.”

Commandant Peter van Velthuijsen van de Alfacompagnie geniet van zijn inzet als reservist. „Zo’n gezonde uitdaging voor lichaam en geest en zo’n kameraadschap vind je niet in de burgermaatschappij. Dat tref je alleen aan bij defensie”, zegt de oud-dienstplichtige. „Er is niks mooier dan ’s ochtends om 5.00 uur uit je tent in het bos te kruipen, de vogels te horen fluiten en de mist te zien optrekken. En nog betaald krijgen ook.”
Als je dat zo leest, krijg je de indruk dat de reservisten niet echt het idee hebben waar het om gaat. Je geeft je TIJD aan de maatschappij en je krijgt er vogelgeschrei voor terug om 5 uur. Geen bommen en granaten.
Dan lees je wel heel selectief. De 1e, maar vooral 2e paragraaf geven wel een heel ander, realistischer beeld.
refo

Bericht door refo »

Geen idee welke paragrafen je bedoelt, maar ik zie wel wat propagandapraat.
deschpin

Bericht door deschpin »

huisman schreef: 15 mar 2025, 10:47

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de grote namen hier iets mee te maken hebben eigenlijk., nou ja macht eer roem eerder dan overspel.
Helaas weet ik het……
Suggestieve reacties die de groep als geheel beschadigen, alsof iedere muzikant zo handelt en wandelt. Noem dan namen inclusief bewijs of noem het helemaal niet. Zo kun je iedere beroepsgroep zwart maken ook al is het een enkeling die ontspoort.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
HHR

Bericht door HHR »

deschpin schreef: 17 mar 2025, 15:33
huisman schreef: 15 mar 2025, 10:47
Helaas weet ik het……
Suggestieve reacties die de groep als geheel beschadigen, alsof iedere muzikant zo handelt en wandelt. Noem dan namen inclusief bewijs of noem het helemaal niet. Zo kun je iedere beroepsgroep zwart maken ook al is het een enkeling die ontspoort.
Namen noemen heeft geen zin.
Het gaat om het benoemen van het gevaar wat ook in die bubbel speelt.

Overigens heb ik het interview met Tenira Sturm inmiddels gelezen en vond het heel mooi.
Een open eerlijk en getuigend interview.
En al blijft mijn eerste post staan. De andere kant is ook waar er zijn er ook die getuigend staan in dat wereldje en die hele goede gesprekken voeren.
newton

Bericht door newton »

refo schreef: 17 mar 2025, 12:48 Geen idee welke paragrafen je bedoelt, maar ik zie wel wat propagandapraat.
Waar ik paragraaf typte bedoelde ik alinea...
Voor het luisteren naar de vogeltjes ga je niet bij defensie. Wel omdat veiligheid geen gegeven is. Zie jij de eerste twee alinea's als propagandapraat?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

newton schreef: 17 mar 2025, 20:19
refo schreef: 17 mar 2025, 12:48 Geen idee welke paragrafen je bedoelt, maar ik zie wel wat propagandapraat.
Waar ik paragraaf typte bedoelde ik alinea...
Voor het luisteren naar de vogeltjes ga je niet bij defensie. Wel omdat veiligheid geen gegeven is. Zie jij de eerste twee alinea's als propagandapraat?
Ik vind ook wel dat er een heel gezellig beeld van defensie wordt gegeven, alsof de nationale veiligheid wordt gewaarborgd door vroege ochtendwandelingen en sportief-zijn.
Het betekent ook gevaar lopen om gedood te worden. Dat is iets meer en iets anders dan een gezonde uitdaging voor lichaam en geest in de frisse natuur.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het is natuurlijk al een jarenlange kolder waar defensie mee adverteert: wij zorgen voor jullie veiligheid... en dan zo'n fijn plaatje met een gezinnetje ergens in een woestijnachtige omgeving.
Dat je kogels móet afschieten om die veiligheid te garanderen, dat hebben we sinds Screbrenica waarschijnlijk nog steeds niet door.
DDD

Bericht door DDD »

Nou ik heb vrienden die reservist zijn of hoe dat ook heet. En die zijn zich zeer bewust van de mogelijkheid dat zij ineens een heel andere rol kunnen krijgen. Daar oefenen ze soms hele weken voor. Daar hebben we het ook wel eens over gehad. Dus er zijn er in ieder geval ook die wel inzien dat als het gewone leger naar het front gaat, zij de volgende zijn om het land te verdedigen.
Plaats reactie