Afgewezen schreef:GJdeBruijn schreef:Afgewezen schreef:De reikwijdte van het nieuwe verbond is oneindig veel groter dan die van het oude verbond (Israël <-> gehele wereld), wat de bediening betreft. Maar het gaat nu over de vervulling ervan, die alleen plaatsvindt in de bondgenoten. Welnu, wat de vervulling van het nieuwe verbond betreft, hiervan zegt Christus: "Een ieder dan die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij."
Vóórdat de tussenmuur tussen Jood en heiden viel, werd het heil slechts aangeboden aan de Joden. Nu wordt het heil aangeboden aan iedereen tot wie het Evangelie komt. Daar hoef je niet meer besneden voor te zijn, daarvoor hoef je niet meer tot het oude verbondsvolk te behoren, nee, het is voor
iedereen.
Wat? Wel, deze boodschap: "Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe."
Dit snap ik dus niet. Dit kan niet als je echt baptist bent!
Nou, dan ben ik geen baptist.
GJdeBruijn schreef:Want wat jij zegt is hetzelfde als Calvijn! Calvijn kende geen verbondsgemeente in een seculiere omgeving maar beoogde een reformatie van heel de maatschappij, van heel het volk in leer en leven!
Dat was ook zijn fout. Hij ging kerk en maatschappij vermengen op een wijze, die aan de kerk afbreuk deed. De gemeente des Heeren hoort niet gebonden te worden aan allerlei staatsrechtelijke structuren.
GJdeBruijn schreef:Het verbond betreft alle hoorders binnen én buiten de kerk, en daarom dienen alle hoorders te geloven en gedoopt te zijn, met hun hele huis.
Wacht even. De
bediening van het verbond geldt inderdaad
allen die het Evangelie horen, en niet alleen mensen die binnen het verband van een gemeente opgegroeid zijn. Maar dat is geen reden om te dopen! Helemaal niet zelfs. Daar is de doop NOOIT voor bedoeld geweest.
GJdeBruijn schreef:De kerk is de openbaring van hen die geloven. Als het binnen de kerk anders is, dan is dat een situatie die schrijnend is, maar niet tot een andere theologie hoeft te leiden.
Dit is notabene de grond waarop de verbondstheologie gefundeerd is. Het wijst op de plicht te geloven. Ondanks dat we dat van onszelf niet kunnen.
De kerk, of liever de gemeente, is de verzameling van ware christgelovigen. Dát is de gemeente. En alleen die ware christgelovigen behoren gedoopt te worden. Want die zijn met Christus gestorven en opgestaan, van hén zijn de zonden afgewassen, enz.
GJdeBruijn schreef:Heel de wereld is het uitwendige verbond! Daarom moet heel de wereld het horen.
Klopt. Maar daarom ga je de hele wereld niet dopen!
GJdeBruijn schreef:En daarom dopen wij onze kinderen als gelovigen, in gehoorzaamheid aan die God die de wereld heeft liefgehad.
Dat klopt niet. Je doopt geen kinderen omdat God de wereld heeft liefgehad. Dat staat nergens in de Bijbel.
GJdeBruijn schreef:En die gelovigen, en ook zij die zich zo voordoen maar het niet zijn -wij kennen de harten niet- kunnen deze plicht in uitwendige vorm voldoen door hun kinderen ten doop te houden.
Die plicht bestaat dus niet.
GJdeBruijn schreef:@Afgewezen, jouw argumentatie wijst eerder op wel dopen van kinderen in plaats van juist niet. Ook de Israëllieten moesten zich in gehoorzaamheid houden aan Gods inzettingen. Zou dat niet gelden voor het gebod om te geloven? En is dat gebod niet een liefdesgebod, het is immers een genadeverbond? Mensen hebben geen reden om niet te geloven. Dus ook geen reden om niet te dopen. Maar de dodige ongeligheid van de mens van nature zit in de weg. Dat moet je niet verdisconteren in de theologie door dan maar niet te dopen, omdat niet iedereen gelooft!
Je gaat nu er van uit dat ongelovigen tot de gemeente behoren. Maar dan ga je van een verkeerd principe uit. De gemeente bestaat juist uit hen die geloven. Dat er door schijngeloof en onoprechte belijdenis toch ongelovigen in vermengd zijn, doet daaraan niet af.
Maar wie niet gelooft, behoort niet tot de gemeente en behoort dus ook niet gedoopt te worden. Dan ga je het paard achter de wagen spannen: we moeten geloven, dat kunnen we niet, dan gaan we maar vast dopen, dat kunnen we wel. Nee, zo werkt het niet.
GJdeBruijn schreef:Net als het avondmaal in gehoorzaamheid dient te worden gebruikt, geldt dat voor de doop, met geheel je huis. Ongeloof is geen excuus, en al helemaal geen aspect dat in de theologie tot argument wordt gebruikt om de kinderdoop dan maar af te wijzen. Dat is de vrucht van het ongeloof vermengen met de nodigingen van het genadeverbond.
Zolang iemand niet ingaat op de nodiging van het genadeverbond, is hij geen lid van de gemeente, behoort hij niet gedoopt te worden en is hij niet gerechtigd tot het gebruik van het avondmaal.
Tot slot adviseer ik je om deze topic in zijn geheel te lezen, omdat veel van wat jij zegt, al elders is weerlegd. En er wordt gewezen op de fout die ook jij maakt, dat jij het verbond met Israël één-op-één overhevelt op de gemeente.