Je herkent ze inderdaad aan de kleding. Als je een man in het zwart gekleed tegenkomt, met een hoed op, pijpenkrullen en een grote baard, kun je er denk ik al zo'n beetje van uitgaan dat het een Chassidische Jood is. Volgens mij dragen andere orthodoxe stromingen in het Jodendom niet zulke kleren, en er zijn denk ik zelfs nieuwere stromingen in het Chassidisch Jodendom waarbij men niet zo streng is met betrekking tot het uiterlijk.Zita schreef:Waaraan herken je Chassidiem? De peies, de pruiken bij de dames, de zwarte kleding, de dikke kousen bij de dames? Of gelden die voor alle orthodoxe Joden?
Het zijn overigens voor zover ik daar iets over kan zeggen aan de hand van hen af en toe tegen te komen in de trein, hele vrolijke, aardige en beleefde mensen. Ik zag een keer dat toen iemand in de trein zijn zitplaats afstond voor een Joods gezinnetje, de man niet op kon houden degene die de zitplaats had afgestaan te bedanken. Vlamingen zijn tamelijk ingetogen en wat stiller vergeleken met Nederlanders, en volgens mij vond de Vlaming die zijn zitplaats had afgestaan al dat bedanken maar overdreven en een beetje onwennig.