Wist je niet...gewoon ff een vraagje

François Turretini

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door François Turretini »

Zita schreef:Waaraan herken je Chassidiem? De peies, de pruiken bij de dames, de zwarte kleding, de dikke kousen bij de dames? Of gelden die voor alle orthodoxe Joden?
Je herkent ze inderdaad aan de kleding. Als je een man in het zwart gekleed tegenkomt, met een hoed op, pijpenkrullen en een grote baard, kun je er denk ik al zo'n beetje van uitgaan dat het een Chassidische Jood is. Volgens mij dragen andere orthodoxe stromingen in het Jodendom niet zulke kleren, en er zijn denk ik zelfs nieuwere stromingen in het Chassidisch Jodendom waarbij men niet zo streng is met betrekking tot het uiterlijk.

Het zijn overigens voor zover ik daar iets over kan zeggen aan de hand van hen af en toe tegen te komen in de trein, hele vrolijke, aardige en beleefde mensen. Ik zag een keer dat toen iemand in de trein zijn zitplaats afstond voor een Joods gezinnetje, de man niet op kon houden degene die de zitplaats had afgestaan te bedanken. Vlamingen zijn tamelijk ingetogen en wat stiller vergeleken met Nederlanders, en volgens mij vond de Vlaming die zijn zitplaats had afgestaan al dat bedanken maar overdreven en een beetje onwennig.
Mara

Bericht door Mara »

Met dit weer verlang ik naar een glas koele karnemelk, stukje citroenkwarktaart, fris limoenijs. Allemaal zuur dus.
Ik merk dat meer mensen dat hebben.
Hoe zou dat komen, is daar een verklaring voor of gewoon toevallig? :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Wat is nu inhoudelijk het verschil tussen een Bijbellezing, een preek, een tijdrede, een leerdienst, een themadienst en weet ik veel welke termen er nog meer zijn?
vlinder

Bericht door vlinder »

Zita schreef:Wat is nu inhoudelijk het verschil tussen een Bijbellezing, een preek, een tijdrede, een leerdienst, een themadienst en weet ik veel welke termen er nog meer zijn?
- Een Bijbellezing is een dienst die doordeweeks plaatsvindt. Vaak behandeld een predikant elke week of om de week een Bijbelboek achtereen. Sommigen pakken 1-2 verzen per keer, anderen een hoofdstuk per keer.
- Een preek weet je denk ik wel wat is. Een preek is de uitleg van een Bijbelhoofdstuk (dat hoort het tenminste te zijn) met de toepassing voor ons dagelijks en geestelijk leven. Een preek is dus op alle genoemde samenkomsten van toepassing.
- Een tijdrede is een preek die uitgesproken wordt door een predikant. Vaak is dit rond verkiezingstijd en doet de predikant een appèl op de hoorder om te bidden en te stemmen op de partij die het dichtst bij Gods Woord staat. (je raadt al wat je moet kiezen bij een SGP-tijdrede ;) ) In sommige diensten spreekt een plaatstelijke SGP'er soms een woordje. Deze diensten zijn vaak niet aan een kerkverband gebonden. Soms worden taken verdeeld. Spreekt ds uit kerk X een woord. Doe ds. Y het gebed en de schriftlezing enzovoorts. Daarnaast wordt er in het gebed gevraagd om de leiding van God bij de verkiezingen. Deze dienst vond ik altijd wat weg hebben van een biddag.
- Een themadienst is een dienst bijvoorbeeld de zondag voordat het winterwerk begint. Zo heeft onze dominee toen niet officieel een themadienst belegd, maar heeft toen wel gepreekt over het zoeken van de Heere in de dagen van je jongelingschap. Je zou kerst/pasen/pinksteren ook als een soort themadienst kunnen zien. 1 Onderwerp staat centraal.
- Een leerdienst is over het algemeen een preek uit de Heidelbergse catechismus, de Dordse Leerregels of de Nederlandse geloofsbeleidenis. Het heeft als doel de gemeente op te bouwen en te onderwijzen in de geloofsleer, de 3 formulieren van enigheid en dogmatische stukken uit te leggen (zoals de Drie-eenheid, uitverkiezing e.d.).
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

vlinder schreef:
Zita schreef:Wat is nu inhoudelijk het verschil tussen een Bijbellezing, een preek, een tijdrede, een leerdienst, een themadienst en weet ik veel welke termen er nog meer zijn?
- Een Bijbellezing is een dienst die doordeweeks plaatsvindt. Vaak behandeld een predikant elke week of om de week een Bijbelboek achtereen. Sommigen pakken 1-2 verzen per keer, anderen een hoofdstuk per keer.
- Een preek weet je denk ik wel wat is. Een preek is de uitleg van een Bijbelhoofdstuk (dat hoort het tenminste te zijn) met de toepassing voor ons dagelijks en geestelijk leven. Een preek is dus op alle genoemde samenkomsten van toepassing.
- Een tijdrede is een preek die uitgesproken wordt door een predikant. Vaak is dit rond verkiezingstijd en doet de predikant een appèl op de hoorder om te bidden en te stemmen op de partij die het dichtst bij Gods Woord staat. (je raadt al wat je moet kiezen bij een SGP-tijdrede ;) ) In sommige diensten spreekt een plaatstelijke SGP'er soms een woordje. Deze diensten zijn vaak niet aan een kerkverband gebonden. Soms worden taken verdeeld. Spreekt ds uit kerk X een woord. Doe ds. Y het gebed en de schriftlezing enzovoorts. Daarnaast wordt er in het gebed gevraagd om de leiding van God bij de verkiezingen. Deze dienst vond ik altijd wat weg hebben van een biddag.
- Een themadienst is een dienst bijvoorbeeld de zondag voordat het winterwerk begint. Zo heeft onze dominee toen niet officieel een themadienst belegd, maar heeft toen wel gepreekt over het zoeken van de Heere in de dagen van je jongelingschap. Je zou kerst/pasen/pinksteren ook als een soort themadienst kunnen zien. 1 Onderwerp staat centraal.
- Een leerdienst is over het algemeen een preek uit de Heidelbergse catechismus, de Dordse Leerregels of de Nederlandse geloofsbeleidenis. Het heeft als doel de gemeente op te bouwen en te onderwijzen in de geloofsleer, de 3 formulieren van enigheid en dogmatische stukken uit te leggen (zoals de Drie-eenheid, uitverkiezing e.d.).
Thanks. Het onderscheid zal niet waterdicht zijn, want in het topic over 'waar ging de preek afgelopen zondag over', las ik:
Yesenaer schreef:Gisterenmorgen ging onze dominee, na 2 weken vakantie weer verder met zijn bijbellezing over Simson
`s-Avonds preekte hij over H.C. Zondag 34
`s-Middags las een ouderling een preek over Job 5 van ds. J. Mijnders
Toen raakte ik dus in de war.
refo

Bericht door refo »

Als de bijbel-lezing tijdens de eredienst is zijn het vervolgpreken.

Ook op biddag of dankdag zijn preken soms aan te merken als tijdredes.
Mara

Bericht door Mara »

Op de site van Rijnmond las ik dit berichtje:
Een 26-jarige Rotterdammer heeft een boete gekregen omdat hij een politiehelikopter had beschenen met een laserpen. Dat is een zeer sterke zaklantaarn, waarvan de lichtstraal blijvend oogletsel kan veroorzaken.

De helikopter vloog donderdag boven Zevenkamp, toen de vlieger vanaf een balkon de laserstraal op zich gericht zag worden.

De politie hield later twee mannen van 25 en 26 jaar oud aan wegens hun vermeende betrokkenheid. Uit een ondervraging bleek dat de 26-jarige man bewust op de politiehelikopter heeft geschenen. Daarop kreeg hij de boete. De laserpen is in beslag genomen.

Zijn dergelijke laserpennen gewoon verkrijgbaar? En wat kun je er verder (voor nuttigs) mee doen dan een helicopter mee hinderen?
refo

Bericht door refo »

Mara schreef:Op de site van Rijnmond las ik dit berichtje:
Een 26-jarige Rotterdammer heeft een boete gekregen omdat hij een politiehelikopter had beschenen met een laserpen. Dat is een zeer sterke zaklantaarn, waarvan de lichtstraal blijvend oogletsel kan veroorzaken.

De helikopter vloog donderdag boven Zevenkamp, toen de vlieger vanaf een balkon de laserstraal op zich gericht zag worden.

De politie hield later twee mannen van 25 en 26 jaar oud aan wegens hun vermeende betrokkenheid. Uit een ondervraging bleek dat de 26-jarige man bewust op de politiehelikopter heeft geschenen. Daarop kreeg hij de boete. De laserpen is in beslag genomen.

Zijn dergelijke laserpennen gewoon verkrijgbaar? En wat kun je er verder (voor nuttigs) mee doen dan een helicopter mee hinderen?
Op een diascherm dingen aanwijzen.
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:
Op een diascherm dingen aanwijzen.
:bobo
helma

Bericht door helma »

sinds kort kan ik bij het lezen van de e-paper (RD) de tkest niet meer vergroten
Is er dan op mijn pc iets anders ingesteld of ligt het probleem bij het RD?
(het is heel lastig, want zo geweldig zijn mijn ogen niet meer ;( )
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

helma schreef:sinds kort kan ik bij het lezen van de e-paper (RD) de tkest niet meer vergroten
Is er dan op mijn pc iets anders ingesteld of ligt het probleem bij het RD?
(het is heel lastig, want zo geweldig zijn mijn ogen niet meer ;( )
Heb ik denk ik ook weleens, Als je de Epaper-krant voor je heb klik dan enkele keren op het artikel wat je wilt lezen, hij reageert niet direct maar als je een poosje geklikt hebt komt het artikel wel
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Gisteren in de preek over Richteren 16 hoorde ik voor het eerst in mijn leven dat de 'zelen' geen touwen zijn, maar mensenpezen. De dominee zei dat hiervoor tenminste vijf mensen zijn gedood. Is dit een nieuw inzicht? In de gangbare verklaringen zie ik altijd verwijzingen naar touwen die van planten zijn gemaakt.
refo

Bericht door refo »

Pezen is wel een goede vertaling, maar dan zoals in 'boogpees'.
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

Zita schreef:Gisteren in de preek over Richteren 16 hoorde ik voor het eerst in mijn leven dat de 'zelen' geen touwen zijn, maar mensenpezen. De dominee zei dat hiervoor tenminste vijf mensen zijn gedood. Is dit een nieuw inzicht? In de gangbare verklaringen zie ik altijd verwijzingen naar touwen die van planten zijn gemaakt.
Gisteren is er bij ons ook gepreekt uit Richteren 16(Bijbellezing Simson)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Yesenaer schreef:
Zita schreef:Gisteren in de preek over Richteren 16 hoorde ik voor het eerst in mijn leven dat de 'zelen' geen touwen zijn, maar mensenpezen. De dominee zei dat hiervoor tenminste vijf mensen zijn gedood. Is dit een nieuw inzicht? In de gangbare verklaringen zie ik altijd verwijzingen naar touwen die van planten zijn gemaakt.
Gisteren is er bij ons ook gepreekt uit Richteren 16(Bijbellezing Simson)
Werd daar nog iets gezegd over die mensenpezen?
Plaats reactie