Zo zou ik het ook niet durven zeggen maar het is wel triest daar evenals in Amsterdam Noord.Bert Mulder schreef:Als een gemeente geen voldoende mannen heeft om de ambten te vullen, dan is een gemeente niet langer van machte in stand te blijven.... HelaasMarie-Henriëtte schreef:Nood breekt wet, zouden ze daar wel gedacht hebben in het Purmerendse.
God heeft daar dus Zijn kandelaar weggehaald.
Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
- Oude-Waarheid
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
Misschien is het in Amsterdam-Noord inderdaad beter om te gemeenten Zaandam, Westzaan, Amsterdam-Noord bijeen te voegen.Oude-Waarheid schreef:Zo zou ik het ook niet durven zeggen maar het is wel triest daar evenals in Amsterdam Noord.Bert Mulder schreef:Als een gemeente geen voldoende mannen heeft om de ambten te vullen, dan is een gemeente niet langer van machte in stand te blijven.... HelaasMarie-Henriëtte schreef:Nood breekt wet, zouden ze daar wel gedacht hebben in het Purmerendse.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wat bedoel je? Voor je het weet kan die mevrouw de voorganger haar ambt neerleggen?Afgewezen schreef:Ze zijn natuurlijk een beetje voorzichtig geworden na de Boomsma-affaire.Luther schreef:Ik vroeg me wel af waarom het RD nieuws van 2 augustus plaatst. Ik wist het bijvoorbeeld al een maand, en dan ga ik ervan uit dat het RD het al langer weet. Of is dit weer het wedstrijdje met het ND: Wij hebben lekker eerder dit nieuwtje??Tiberius schreef:Ik lees net, dat in de CGK ook wel eens een vrouw in een kerkdienst voorgaat:
-
Tja of is er een Deborah nodig ter beschaming van de mannen?Bert Mulder schreef:Als een gemeente geen voldoende mannen heeft om de ambten te vullen, dan is een gemeente niet langer van machte in stand te blijven.... HelaasMarie-Henriëtte schreef:Nood breekt wet, zouden ze daar wel gedacht hebben in het Purmerendse.

Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
-
In Purmerend denken ze daar duidelijk anders over. Als veel mannen hun taken zouden verzuimen, en we hielden er allemaal jouw opinie op na, dan zou dit weleens heel bedroevend kunnen aflopen.Bert Mulder schreef:Als een gemeente geen voldoende mannen heeft om de ambten te vullen, dan is een gemeente niet langer van machte in stand te blijven.... HelaasMarie-Henriëtte schreef:Nood breekt wet, zouden ze daar wel gedacht hebben in het Purmerendse.
Daar lijkt het wel op ja......Democritus schreef:Tja of is er een Deborah nodig ter beschaming van de mannen?Bert Mulder schreef:Als een gemeente geen voldoende mannen heeft om de ambten te vullen, dan is een gemeente niet langer van machte in stand te blijven.... HelaasMarie-Henriëtte schreef:Nood breekt wet, zouden ze daar wel gedacht hebben in het Purmerendse.
Dat is wel zo, ja. In Noord-Holland is er weinig meer van de gereformeerde leer overgebleven.
Vergeet de grote hoeveel GKv's die daar zitten niet, waaronder een redelijk aantal die (voor GKV-begrippen) zeer behoudend zijn.Tiberius schreef:Dat is wel zo, ja. In Noord-Holland is er weinig meer van de gereformeerde leer overgebleven.
memento schreef:Vergeet de grote hoeveel GKv's die daar zitten niet, waaronder een redelijk aantal die (voor GKV-begrippen) zeer behoudend zijn.Tiberius schreef:Dat is wel zo, ja. In Noord-Holland is er weinig meer van de gereformeerde leer overgebleven.
Dat vindt men in onze gezindte niet gereformeerd meer, Memento.
Dat is zo, ja. Dan snap ik het probleem helemaaal niet.memento schreef:Vergeet de grote hoeveel GKv's die daar zitten niet, waaronder een redelijk aantal die (voor GKV-begrippen) zeer behoudend zijn.Tiberius schreef:Dat is wel zo, ja. In Noord-Holland is er weinig meer van de gereformeerde leer overgebleven.
Het is de vraag of die CGK zich tot onze gezindte rekent...freek schreef:Dat vindt men in onze gezindte niet gereformeerd meer, Memento.
Dat kan ik me voorstellen. Maar waarschijnlijk rekenen ze zich nog wel tot de gereformeerden.Tiberius schreef:Het is de vraag of die CGK zich tot onze gezindte rekent...freek schreef:Dat vindt men in onze gezindte niet gereformeerd meer, Memento.
Ik vond dit stuk wel helder, vandaag in het RD.
Kort samengevat: Wierenga vindt de echte theologie van Paulus in Gal. 3:28 („geen man of vrouw in Christus”) en betuigt daarom dat de zgn. ”zwijgteksten” over vrouwen door Paulus niet serieus bedoeld zijn, maar met een ‘knipoog’ zijn geschreven.” In het vrijgemaakte blad De Reformatie gaat dr. R. D. Anderson uit Katwijk aan Zee in op een pleidooi van „collega Wierenga” voor de vrouw in het ambt. Het slot.
„Ik kom even terug op de globale aanpak van Wierenga. Redenerend vanuit het algemene principe van Gal. 3:28 (geen jood of Griek, slaaf of vrij mens, man of vrouw in Christus) worden de zogenaamde zwijgteksten over vrouwen gerelativeerd als gelegenheidsgeboden in die tijd en cultuur. Principiële onderbouwing van Paulus wordt of uitgelegd als doelend op de mores uit die tijd (de ‘wet’ in 1 Kor. 14:34) of als onhoudbaar voorgesteld en vervolgens terzijde gesteld met de opmerking dat Paulus ze nooit serieus bedoeld zou hebben (1 Tim. 2:13-14).
Het is mijns inziens opvallend hoe dicht deze aanpak in de buurt komt van de redenering van Korach en de zijnen in Numeri 16:3: Waarom moeten Mozes en Aäron zo nodig de leiders van Gods volk zijn? Alle Israëlieten zijn toch heilig en de HERE is toch in het midden van hen allen? Uit een algemeen principe werden conclusies getrokken die botsten met wat de Here elders geregeld had met betrekking tot de leiding van zijn volk. Is het zo veel anders wanneer vanuit Gal. 3:28 (alle gelovigen mogen deelnemen aan Christus) de conclusie getrokken wordt dat dus ook vrouwen leidinggevende ambten moeten kunnen bekleden, in tegenstelling tot wat Christus door zijn apostel, Paulus, elders geregeld heeft? Deze wijze van redenering werd bij Korach en de zijnen zwaar afgestraft. Het laat in ieder geval zien hoe voorzichtig wij met Gods openbaring behoren om te gaan, rekening houdend met wat in heel de Schrift ons gegeven is. Wat dit betreft vind ik dat een manier van omgang met Gods Woord zoals ik die aantref bij collega Wierenga een grens overschrijdt. Zo wordt de leer van Gods woord geen recht gedaan.”
-
Ik denk niet dat die zwijgteksten door Paulus met een knipoog zijn geschreven, eerder als waarschuwing tegen vrouwen die bijeenkomsten verstoorden. Paulus heeft eerder erkend dat vrouwen gewoon mogen profeteren tijdens bijeenkomsten, wat immers ook in de vorm van spreken gebeurt, maar dan wel met bedekt hoofd.freek schreef:Ik vond dit stuk wel helder, vandaag in het RD.
Kort samengevat: Wierenga vindt de echte theologie van Paulus in Gal. 3:28 („geen man of vrouw in Christus”) en betuigt daarom dat de zgn. ”zwijgteksten” over vrouwen door Paulus niet serieus bedoeld zijn, maar met een ‘knipoog’ zijn geschreven.”
Inderdaad, maar daarmee laat hij nog geen ruimte voor regerende vrouwen in de kerk, en dat is wat er speelt in de Jacobikerk. Het voorval te Purmerend lijkt me daarmee niet zo schokkend, maar wat de Jacobikerk doet, wél.Marie-Henriëtte schreef:Ik denk niet dat die zwijgteksten door Paulus met een knipoog zijn geschreven, eerder als waarschuwing tegen vrouwen die bijeenkomsten verstoorden. Paulus heeft eerder erkend dat vrouwen gewoon mogen profeteren tijdens bijeenkomsten, wat immers ook in de vorm van spreken gebeurt, maar dan wel met bedekt hoofd.freek schreef:Ik vond dit stuk wel helder, vandaag in het RD.
Kort samengevat: Wierenga vindt de echte theologie van Paulus in Gal. 3:28 („geen man of vrouw in Christus”) en betuigt daarom dat de zgn. ”zwijgteksten” over vrouwen door Paulus niet serieus bedoeld zijn, maar met een ‘knipoog’ zijn geschreven.”
Het is ook zeer bedroevend want de desbetreffende mevr. zegt namelijk het volgende "De scriba benadrukt dat er altijd een ouderling in de kerkdiensten aanwezig is. „In die zin is er wel sprake van dat de dienst plaatsheeft onder verantwoordelijkheid van een ambtsdrager.”".Marie-Henriëtte schreef: In Purmerend denken ze daar duidelijk anders over. Als veel mannen hun taken zouden verzuimen, en we hielden er allemaal jouw opinie op na, dan zou dit weleens heel bedroevend kunnen aflopen.
Er is moedwillig een weg ingeslagen die niet deugd. Volgens de kerkorde had een ander de preek kunnen lezen en de ouderling had het gebed moeten doen. Maar daar wordt bewust een andere keuze gemaakt.