Losgeweekt van eigen gemeente

Tiberius
Administrator

Re: Losgeweekt van eigen gemeente

Bericht door Tiberius »

Maar zonder gekheid.
memento schreef:Daarbij: Ik denk dat als je gaat herstellen je breder moet kijken, dus: Hoe kunnen we als bevindelijk-gereformeerden samen verder. Ik droom nog van een brede bevindelijk-gereformeerde kerk, waarin van PKN GB tot OGGiN BV ruimte is...
Daar droom ik ook wel van; ik denk ook dat dat hard nodig is.
Maar ik ben bang dat elke fusie van 2 kerken uiteindelijk 3 kerken oplevert.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Daarbij: Ik denk dat als je gaat herstellen je breder moet kijken, dus: Hoe kunnen we als bevindelijk-gereformeerden samen verder. Ik droom nog van een brede bevindelijk-gereformeerde kerk, waarin van PKN GB tot OGGiN BV ruimte is...
Daar droom ik ook wel van; ik denk ook dat dat hard nodig is.
Maar ik ben bang dat elke fusie van 2 kerken uiteindelijk 3 kerken oplevert.
Dat zal wel een mentaliteitsverandering nodig hebben. Want je hebt het dan over een brede bevindelijk-gereformeerde kerk. Waarbinnen je elkaar ruimte moet laten om zijn mening te hebben binnen de kaders van de Schrift, en tegelijkertijd ook open moet staan om theologische discussies inhoudelijk te voeren. Als ik dan kijk naar de HSV-discussie, en de grote woorden die sommige predikanten in die discussie hebben laten vallen, dan zie ik die 2 partijen nog niet echt vredig samen in één kerk predikant zijn. Dan moet er eerst nog wel eea veranderen.

Ik hoop dat het er ooit van komen mag. Omwille van de onderlinge gemeenschap, tot lering van elkaar, omwille van een getuigenis richting de wereld, als omwille van het politiek kunnen spreken als kerk. Tegelijkertijd vrees ik wel eens, dat alleen vervolging zoiets teweeg brengen kan...
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

memento schreef:[ Niet alleen was zij formeel gereformeerd, er was alle ruimte om de gereformeerde leer uit te dragen.

.
Hetzelfde argument kan gebruikt worden als het gaat om de vraag waarom de HHK zich niet voegde aan het besluit van de meerdere vergadering en meeging met de PKN.
Dat is nu ook het probleem voor de afgescheidenen. Wat is nu de ware vaderlandse kerk? M.i. bestaat die inmiddels niet meer. het ligt verdeeld in vele kerkverbanden.
Daarom is de opmerking van Tiberius zo juist. we moeten kijken naar de toekomst. Waar ligt herkenning in geestelijk op zicht.

Ook hierin niet terugkijken. Geestelijke herkenning is het grootst tussen HHK , GG en CGK. Daarom biddend werken aan toenadering tussen deze drie kerkverbanden. Wat zou dat mooi zijn. De jeugd geeft als vast het goed voorbeeld. Bij de jeugdbonden zie je al wat toenadering. Hopelijk mag het doorzetten.

Maar om weer ontopic te geraken, voordat het zover is is het dan niet gepast om zomaar over te stappen. Misschien is het je opdracht dan juist wel om dit onderwerp op de kerkelijke agenda te krijgen.
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 20 dec 2011, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Waarom is het eigenlijk niet mogelijk om van meedere gemeenten lid te zijn? (Over kerkmuren heen?)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Waarom is het eigenlijk niet mogelijk om van meedere gemeenten lid te zijn? (Over kerkmuren heen?)
Naar welke van je eigen gemeenten ga je dan 's zondags?
En in welke gemeente laat je je kindjes dopen?
En welke kerkenraad mag bij jou op huisbezoek komen?
Auto

Bericht door Auto »

refo schreef:Tja.

Memento, je wilt nu het veranderen van kerkverband ook in een soort kerkrechtelijk stramien passen.
Tot ernstig onderzoek van eigen visie is niemand genegen. Niet ter linker en niet ter rechterzijde.
Dat werkt dus niet.

En de bijbel leest niemand meer. Zie maar hier op dit forum. 99 van de 100 keer moeten we een boekje lezen.
Want ds Zus of dr Zo zegt dat zo mooi. Dus als je je eigen visie wilt onderzoeken: kies de boekjes die je aanstaan.
Bijbels bewijs komt tot ons middels interprataties van zelfgekozen leermeesters.
Helder. Nu begrijp ik ook je oproep kort geleden om Karl Barth eens te gaan lezen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:Ook hierin niet terugkijken. Geestelijke herkenning is het grootst tussen HHK , GG en CGK.
??? Vroeger misschien wel (de tijd van ds. F. Bakker, prof. G. Wisse en bij de hervormden ds. I. Kieviet, ds. P. Zandt om maar wat voorbeelden te noemen), en wellicht dat dit voor enkele gemeentes nog geldt, maar toch zie ik op dit moment de meeste geestelijke herkenning tussen GG, OGG en GGiN.
Auto

Bericht door Auto »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Ook hierin niet terugkijken. Geestelijke herkenning is het grootst tussen HHK , GG en CGK.
??? Vroeger misschien wel (de tijd van ds. F. Bakker, prof. G. Wisse en bij de hervormden ds. I. Kieviet, ds. P. Zandt om maar wat voorbeelden te noemen), en wellicht dat dit voor enkele gemeentes nog geldt, maar toch zie ik op dit moment de meeste geestelijke herkenning tussen GG, OGG en GGiN.
Dat ligt er aan vanuit welk oogpunt je er naar kijkt. Er komen gelukkig meer en meer interkerkelijke contacten tussen GG/HHK/CGK. Ook op de Haamstede conferentie zie je meer GG predikanten komen (sinds de predikantenconferentie verplaatst is).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Daar heb je denk ik wel gelijk in.
Met het BhP-deel van de CGK is wel geestelijke herkenning, maar dat is slechts een heel kleine splinter van de CGK.
Ook zie je wel geestelijke herkenning met de rechterflank van de HHK, maar niet in diens volle breedte.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
Als ik kijk naar ds. Westerenk, prof Baars, de HHK predikanten (van van Kooten tot van Rooien), en predikanten als ds. C. Harinck, dan zie ik daar toch wel eenzelfde lijn.

Zie ook de Haamstederconferentie, waar men gebroederlijk tezamen vergaderd.

Maar ik sta een brede bevindelijk-gereformeerde kerk voor. Waarin van rechts PKN GB tot en met OGGiN BV ruimte is. Moet ik uit de reacties van bv Erasmiaan concluderen, dat zij dat niet willen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Zie ook de Haamstederconferentie, waar men gebroederlijk tezamen vergaderd.
Vind je gebroederlijk samen vergaderen hetzelfde als geestelijke herkenning?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Maar ik sta een brede bevindelijk-gereformeerde kerk voor. Waarin van rechts PKN GB tot en met OGGiN BV ruimte is. Moet ik uit de reacties van bv Erasmiaan concluderen, dat zij dat niet willen?
Ik denk niet dat er zozeer sprake is van niet willen, dan van constateren hoe het nu is.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Zie ook de Haamstederconferentie, waar men gebroederlijk tezamen vergaderd.
Ik heb van verschillende predikanten vernomen die er geweest zijn, dat zij die geestelijke herkenning wel zo ervaren hebben. Ook van GG predikanten :)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Nee hoor. Ook op de synode werd gezegd dat de contacten met HHK heel goed waren. En idd herkenning met CGK kan plaatselijk nogal verschillen, helaas.
En als je kijkt naar een doorsnee GG gemeente staan ze het dichtst bij een gem. HHK gemeente, en echt niet richting de GGiN. Hoe jammer dat ook is, het theologische klimaat is nog steeds verschillend.
Daarnaast de GGiN staat er ook niet zo voor open. In de OGG ligt het misschien nog wat anders.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

memento schreef:
Tiberius schreef:
Ik heb van verschillende predikanten vernomen die er geweest zijn, dat zij die geestelijke herkenning wel zo ervaren hebben. Ook van GG predikanten :)

Ik denk idd dat de kring rondom de Haamstedeconferentie de groep aangeeft die heel goed samen zouden kunnen gaan. Wat zou dat een wonder zijn!
Veel GG'ers voelen zich daar van harte mee verbonden.
Plaats reactie