Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Marnix

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Misschien is het niet goed om zo te hypen. Om bijvoorbeeld Amos 8 erbij te halen:

Ik heb niet de hele wereld in rouw zien gaan, ik heb de aarde niet omhoog zien komen als de Nijl, kolken en weer wegzinken. De zon is niet ondergegaan in het middaguur om het land te verduisteren op klaarlichte dag. Mensen scheerden niet hun hoofd kaal... en hoeveel feesten er uiteindelijk in rouw veranderd zijn...

Kortom, ik zie alleen een feestdag die nogal omsloeg... en verder weinig overeenkomsten. Dus ik vind dat je moet uitkijken met als er iets gebeurt gelijk te gaan zoeken naar iets in de Bijbel wat er een beetje op lijkt, en vervolgens een profetie voor Israel even hier op te gaan toepassen.
Bemoei je alsjeblieft met je eigen zaken. Er werd helemaal niets gehypt, zeer verre van daar.
Iets minder mag ook wel. Hoewel ik Marnox reactie ook ongepast vind.
Ik vind het vooral ongepast om Amos 8 op Koninginnedag te betrekken...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
henriët

Bericht door henriët »

Een preek naar aanleiding van Kol 3:16

Christus aansporing tot een heilig leven der dankbaarheid
1 Laat Christus Koning zijn
2 Leert en vermaant elkaar
3 Zingt psalmen en geestelijke liederen

(zomaar wat puntjes per punt:)

1
Kol2:6 Christus aangenomen.. wandelt in Hem..
in 3:16 vinden we een nadere uitwerking hiervan.
Christus aannemen.. Woord aannemen'
In het Woord vinden we Christus van het Woord
Het gaat hier niet alleen om aannemen, maar het gaat dieper, het Woord in u wonen.
Christus moet woning in ons hart hebben.
Hoe kun je dat weten.. Christus is en in alles.
Hoe zou dat kunnen.. door de krachtige werking van de Heilige Geest.
Omgang met het Woord. -onderzoekt de Schrift, en stil zijn aan de voeten van Christus

2
het persoonlijke in u..
maar ook onder jullie..
het wonder leren verstaan.. de verzoening en alles wat bij Hem te verkrijgen is
vermanen -eis-elkaar terechtwijzen, en hebt acht op elkaar. ( zie doopformulier.. vermaant en verplicht)
wanneer je liefde hebt, heb je ook oog voor elkaar
in alle wijsheid vermanen en leren.. de wijsheid van Christus

3
Zingende met aangenaamheid in uw hart
ps 138.. dan zingen zij in God verblijdt

psalmen: Calvijn zegt het beste wat we God kunnen toezingen is Zijn eigen Woord
Augustinus.. zingen is dubbel bidden.
Zingen van psalmen kan zo vertroostend en bemoedigend zijn.
Voor Gods kinderen zal het zijn Christus is alles en in allen,
dan kunnen er moeiten zorgen twijfels of wat dan ook zijn, maar toch .. zal het dan zijn..
Mijn God ik zal U eeuwig loven, omdat Gij het hebt gedaan.

S Avonds ging het over het Vaderschap van God.
wat aantekeningen uit deze preek.

Zou het dan ook voor mij nog kunnen? Zie toch hoe gevaarlijk je toestand buiten Christus is.. dat je dan nu nog pleiten mag op de barmhartigheid van God. Door de stervende Christus kwam het leven voort.

Jeremia 31:20 zekerlijk ontfermen.
Als je het niet durft te geloven, zie dan op Zijn ontferming.

Als je weten mag dat Hij je Vader is. Geloof mag zeggen.. op welke Vader ik alzo vertrouw....
kwaad.. ten beste keren...

op Wien ik alzo vertrouw, dat ik niet twijfel.
Vaste hopen op de Heere en Zijn gerechtigheid, alles uit handen geven en rusten op Zijn volbrachte werk. Maar trouwe Heer'Gij zijt.. toppen des geloofs.. mijn vast vertrouwen.
Kunnen weten en niet beoefenen, belijden en toch de vrucht niet smaken.
Belijden.. ik wantrouw U. Als de Heere met Zijn Geest het geloof weer aanblaast.. Bezwijkt.. mijn ziel.. zo zult Gij zijn.. mijn Rots mijn Deel mijn eeuwig Goed. Hij houdt mij vast.
De Heere zorgt voor je. Als je de Heere vreest zal het je aan niets ontbreken. Ps 37... niet zoekende brood..
temidden van veel druk en armoede.. de Heere zorgt.

Wat is de beste verzekering. De wetenschap .. van je aandeel in Christus.
God zorgt voor het aardse.. maar ook voor mijn ziel.. door het Woord te lezen, door de prediking, als Christus je getekent wordt. Deze is mijn Liefste. Dan krijg je weer teerkorst. Dan ben je weer bereid om je kruis op te nemen. Dan ga je voelen hoe de Heere je onderhoudt.. koningin van Scheba.. de helft is mij niet aangezegd.
Ja maar....
daar is toch ook het kwade.. in het leven van Gods kinderen. Onbegrepen wegen..
ja..
we kunnen nooit te gering denken van het kwade in het leven.. leven.. niet anders dan een gestadige dood. HC.. tranendal.
Het kwade dat de Heere mij toeschikt.. het komt uit Zijn vaderlijke hand.. de moeite..
het geloof doet zien.. het komt uit Zijn Vaderhand.. het kwade.. waar ik maar steeds op stukloop.. Hij acht het nodig. ..
Het nochtans des geloofs. Hoe pijnlijk ook de bestrijding.. de poorten der hel zullen de gemeente niet overweldigen. Het is heilzaam. Paulus: alle dingen meedewerken ten goede.
Om te sterven van alle aardse verwachtingen. Om meer in Hem te groeien. Snoeien.. omdat je meer vruchten te kunnen voortbrengen. Om je te oefenen in de geestelijke strijd. Om je te leren.. Zie ..Ik ben met u al de dagen..
. als je lijden moet.. het brengt je meer bij God, het is goed voor mij verdrukt te zijn geweest.
Jesaja 12.. te dien zelfde dagen.. ik dank U Heere .. toornig geweest.. afgekeerd, en Gij zult vertroosten.
Zo is de Vader als grote Pedagoog en Leraar. Als een getrouw Vader.
Ps 121.. vanwaar is mijn hulp... Mijn hulp is van de Heere.. almacht.. Zijn Vaderschap want Hij is getrouw. De Heer' is zo getrouw als sterk.. Hij zal Zijn werk.. voor mij voleinden.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
refo

Bericht door refo »

Marnix schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Misschien is het niet goed om zo te hypen. Om bijvoorbeeld Amos 8 erbij te halen:

Ik heb niet de hele wereld in rouw zien gaan, ik heb de aarde niet omhoog zien komen als de Nijl, kolken en weer wegzinken. De zon is niet ondergegaan in het middaguur om het land te verduisteren op klaarlichte dag. Mensen scheerden niet hun hoofd kaal... en hoeveel feesten er uiteindelijk in rouw veranderd zijn...

Kortom, ik zie alleen een feestdag die nogal omsloeg... en verder weinig overeenkomsten. Dus ik vind dat je moet uitkijken met als er iets gebeurt gelijk te gaan zoeken naar iets in de Bijbel wat er een beetje op lijkt, en vervolgens een profetie voor Israel even hier op te gaan toepassen.
Bemoei je alsjeblieft met je eigen zaken. Er werd helemaal niets gehypt, zeer verre van daar.
Iets minder mag ook wel. Hoewel ik Marnox reactie ook ongepast vind.
Ik vind het vooral ongepast om Amos 8 op Koninginnedag te betrekken...
Dat lijkt me ook wel. Als je alleen letters leest is het aardig gevonden. Maar Amos 8 gaat wel ergens anders over.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
henriët

Bericht door henriët »

Weet u waar geen verwarring meer is? In de hemel.
Vraag om het werk van de Geest. Dan komt er een heilzame verwarring. Christus gaat zo´n verward volk thuisbrengen. Zo´n volk gaat een andere dronkenschap kennen dan die van Haman. Een volle beek van wellust maakt hier elk in liefde dronken.
Christus zegt het: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven!
citaat posting Ander

Dank je wel voor je posting,
zo is het .. de verwarring op allerlei terrein is zo groot, maar dat is nu idd juist, het gebed om de werking van de Heilige Geest, hebben we dat allen niet persoonlijk nodig,
die heilzame werking van de Geest.. dan wordt je 'heilig verliefd' en dat geeft uitzicht op een beter Thuis. Dan blijven er ook veel vragen in het tijdelijke leven, maar komt alles in een ander licht te staan.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:

Mogelijk kun ons dan meedelen waar het inhoudelijk wél over ging?
Zeker. Dit was de tekst: En Ik zal uw feesten in rouw, en al uw liederen in weeklage veranderen, en op alle lenden een zak, en op alle hoofd kaalheid brengen; en Ik zal het land stellen in rouw, als er is over een enigen zoon, en deszelfs einde als een bitteren dag. Eerst werd deze tekst in de Bijbelse context uitgelegd. Maar de dominee maakte ook een toepassing naar het gebeuren op koninginnedag: dat deze tekst letterlijk is gebeurd: de feesten en de liederen zijn in rouw veranderd. Het land is in rouw gedompeld, de ontzetting was alom. Dat het 425 jaar geleden is dat er ook een aanslag op de een Oranje is gepleegd: door Balthasar Gerards. Dat God ons in vroeger tijden veel gegeven heeft in het Oranjehuis en dat de band er tot nu toe mag zijn, waarbij we hun fouten niet verdoezelen. Dat deze aanslag een spoorslag is om ons te bekeren. Er waren enige leden van de gemeente vlak bij en die zijn nog gespaard. Maar God heeft ons nog gewaarschuwd: en het zou een wonder zijn als er een nationale bekering uit zou volgen (zoals in Amos 9 voorspeld staat, zo zou dat ook nu nog kunnen). Maar dat een nationale bekering altijd begint met een persoonlijke bekering. Maar ook dat het nog geen hopeloze zaak is, al maakt Nederland zich rijp voor de oordelen. Want God waarschuwt nog en wel op een ingrijpende wijze. Dat is aan de ene kant straf maar aan de andere kant betekend dat, dat Hij Nederland nog niet laat voor wat het is. Maar, als dit niet uitloopt op het aannemen en geloven in Christus, dan getuigt het tegen ons. Een werkelijk bijzondere dienst die een boodschap Gods was, en niet des mensen.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

's Morgens lazen we Hebr 11:1-16 en werd HC zondag 7 uitgelegd
HET WARE GELOOF
1. geschonken geloof
2. kenmerken van het ware geloof
3. het voorwerp van het geloof

In de avonddienst werd Lukas 24:36-49 gelezen en was de tekst Joh 20:19c
VREDESGROET UIT DE MONDVAN DE OPGESTANE LEVENSVORST
1. wordt buiten Christus gemist
2. door Christus geschonken
3. gemeenschap met Christus gesmaakt
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
albion

Bericht door albion »

Preek over Klaagliederen 3:39

Wat klaagt dan een levend mens? Een ieder klage vanwege zijn zonden. (ds. Van der Groe)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
henriët

Bericht door henriët »

Joh13:14,15
Jezus onderwijst de toekomstige ambstdragers door de voetwassing.

de voetwassing als beeld van Zijn oneindige liefde
als voorschrift tot onderling dienstbetoon

s Avonds over de voorzienigheid nav HC zondag 10.
Een mooie, bemoedigende, troostende preek. Ik kan niet alles precies weergeven maar een korte samenvatting:

Gods voorzienigheid is Zijn Vaderlijke hand.
1. Wat dat inhoudt.
2. Welke troost dat geeft.

Wij leven vaak vanuit de gedachte wat toevallig.. maar toeval bestaat niet.
Het is Gods raad en voorzienigheid wat gebeurt.

Gods raad-> overleg tussen God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Gods voorzienigheid-> de uitvoering van het raadsplan ( Jesaja: 'Mijn raad zal bestaan en ik zal al Mijn welbehagen doen')

In vraag 27 wordt gevraagd wat verstaat GIJ er van, het is dus een persoonlijke vraag.

de voorzienigheid is een eigenschap van God. God heeft de aarde geschapen, Hij onderhoudt en regeert de aarde.
Onderhouding: ps 104.. t Wacht al op U
regering: het doel is: nieuwe aarde voor Zijn volk om Hem te eren.
Het is niet alleen Gods wil waar hier over gesproken wordt, maar we lezen in het antw van vr 27 over de Vaderlijke hand. de troostende en zorgende hand.
De Vaderhand moet je vasthouden, anders struikel je. Wanneer je Hem loslaat dan val je.
de liefdevolle hand wordt een geloofsbelijdenis. Het is gelovig zien op Hem, ook in moeite, zorg en verdriet.
op de berg des Heeren zal het voorzien worden

2
in moeite en verdriet geduldigvolhardend vertrouwen, je kruis opnemen en vrolijk dragen.
de Heere kastijdt uit liefde.

we mogen dankbaar zijn, Hem erkennen als milde Gever

niemand zal ons kunnen scheiden van Zijn liefde. En zo zal de Kerk voor de toekomst ook mogen vertrouwen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Bij ons ging het over berouw / verdriet en de verschillende verschijningsvormen ervan. Er werd onder andere gekeken naar Saul's berouw wanneer Samuel zegt dat het koningschap van hem zal worden afgenomen en het berouw van David na de zonde met Batseba, en naar het berouw van Judas nadat hij Jezus verraadt en het berouw van Petrus nadat hij hem verloochent. In veel zaken wordt onderscheid gemaakt tussen of het van God komt of van satan, maar bij verdriet en berouw wordt dat nog wel eens vergeten. Hoe moeten we er mee omgaan, hoe gebruikt God het en hoe probeert de duivel het te gebruiken.

Was in de evangeliegemeente in Soest, de dienst duurde 2 uur en ze hadden banken, zo hard dat een gereformeerde er nog een zeer achterste van kreeg :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Avi

Bericht door Avi »

Ik heb een preek gehoord, 's-morgens, over de verzoeking van de Heere Jezus door de satan in de woestijn.
Aangrijpend en leerzaam.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
helma

Bericht door helma »

Avi schreef:Ik heb een preek gehoord, 's-morgens, over de verzoeking van de Heere Jezus door de satan in de woestijn.
Aangrijpend en leerzaam.

nog ergens na te luistren??
helma

Bericht door helma »

Goede zondag geweest met prof baars
S morgens Kol 3 :1-3
1 Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechter hand Gods.
2 Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn.
3 Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God.

Christus’ opstanding als bron van alle geestelijk leven
1. kenmerken vh geestelijk leven
2. aard vh geestelijk leven

s middags Openbaring 5:6a 6 En ik zag, en ziet, in het midden van den troon, en van de vier dieren, en in het midden van de ouderlingen, een Lam, staande als geslacht,

1. Het Lam als Middelaar
2. Het Lam als Hogepriester
3. het Lam als Koning

Rijke preken
Avi

Bericht door Avi »

helma schreef:
Avi schreef:Ik heb een preek gehoord, 's-morgens, over de verzoeking van de Heere Jezus door de satan in de woestijn.
Aangrijpend en leerzaam.

Ik denk het wel Helma, zeker weet doe ik het niet.
Maranatha kerk, de morgendienst van 10 uur. Maar misschien staat hij er nog niet op.
Moet je even kijken.
Weet je wat ik er vooral heel mooi vond? De vergelijking tussen Christus en Adam in het Paradijs. Dat Christus staande bleef waar Adam viel. En ook de verwijzing hoe wij, als gelovigen, staande kunnen blijven (nav 1 Joh hoofdstuk...)
Laatst gewijzigd door Avi op 11 mei 2009, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
helma

Bericht door helma »

Avi schreef:
helma schreef:
Aangrijpend en leerzaam.

Maranatha kerk, de morgendienst van 10 uur. Maar misschien staat hij er nog niet op.
Moet je even kijken.
Weet wat ik er vooral heel mooi vond? De vergelijking tussen Christus en Adam in het Paradijs. Dat Christus staande bleef waar Adam viel. En ook de verwijzing hoe wij, als gelovigen, staande kunnen blijven (nav 1 Joh hoofdstuk...)

Rotterdam?
Avi

Bericht door Avi »

helma schreef:
Avi schreef:
helma schreef:
Aangrijpend en leerzaam.

Moet je even kijken.
Weet wat ik er vooral heel mooi vond? De vergelijking tussen Christus en Adam in het Paradijs. Dat Christus staande bleef waar Adam viel. En ook de verwijzing hoe wij, als gelovigen, staande kunnen blijven (nav 1 Joh hoofdstuk...)

Rotterdam?
Sorry, ds van Campen, Rotterdam-Zuid.
Plaats reactie