JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Erasmiaan

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Erasmiaan »

Ariene schreef:Wanneer de jongeren nu zowel deze predikant graag horen als de jongerenavonden is het dan niet juist omdat de boodschap hetzelfde is?
:nonnon
Gian

Bericht door Gian »

jakobmarin schreef:In het RD van vandaag is ds. Van der Heiden is ook "bezorgd over allerlei interkerkelijke jongerenbewegingen waar de mens een plaats krijgt in de verwerving van de zaligheid", .........................................."minder over kerkmuren gesproken werd, en meer over de wonderen des Heeren. Dát brengt ware eenheid teweeg."

Dat lijkt me overigens wel een lichte tegenstelling, want op die interkerkelijke bijeenkomst spreken ze juist niet over kerkmuren? :oO

Inderdaad een tegenstelling.
Op de jongeren 'bewegingen' wordt veel over de wonderen des Heeren gesproken!
Eerst kritiek hebben, dan suggereren dat er op de jongerenavonden niet over de wonderen des Heeren gesproken wordt..
En daarna notabene over eenheid durven praten!

:bobo

Vanavond op de jongerenavond overduidelijk gehoord dat er niets, maar dan ook niets in ons is wat tot onze zaligheid toe kan doen. 100 % genade!
Dan stuit dergelijk makkelijke kritiek me wel tegen de borst..
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
refo

Bericht door refo »

Gian schreef:
jakobmarin schreef:In het RD van vandaag is ds. Van der Heiden is ook "bezorgd over allerlei interkerkelijke jongerenbewegingen waar de mens een plaats krijgt in de verwerving van de zaligheid", .........................................."minder over kerkmuren gesproken werd, en meer over de wonderen des Heeren. Dát brengt ware eenheid teweeg."

Dat lijkt me overigens wel een lichte tegenstelling, want op die interkerkelijke bijeenkomst spreken ze juist niet over kerkmuren? :oO

Eerst kritiek hebben, dan suggereren dat er op de jongerenavonden niet over de wonderen des Heeren gesproken wordt..

Vanavond op de jongerenavond overduidelijk gehoord dat er niets, maar dan ook niets in ons is wat tot onze zaligheid toe kan doen. 100 % genade!
Die GG dominees zijn soms zo heerlijke paradoxaal. De Heere heeft zijn ogen geopend en toen ging hij leven als de rijke jongeling. Volgens mij......klopt hier iets niet.
Kortom over om ons heen lopen theologische boeven, maar in de GG is niets ook al iets.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Ariene schreef:Wanneer de jongeren nu zowel deze predikant graag horen als de jongerenavonden is het dan niet juist omdat de boodschap hetzelfde is?
Want?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
Want?
Omdat hij waarschuwt tegen de remonstrant van onze tijd, die tegen de mensen zegt dat ze moeten geloven, Jezus aan moeten nemen, en zo het wonder uit de genade haalt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Gian schreef:

Die GG dominees zijn soms zo heerlijke paradoxaal. De Heere heeft zijn ogen geopend en toen ging hij leven als de rijke jongeling. Volgens mij......klopt hier iets niet.
Kortom over om ons heen lopen theologische boeven, maar in de GG is niets ook al iets.
Eerlijk gezegd ben ik het wel een beetje met je eens.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:In het RD van vandaag is ds. Van der Heiden is ook "bezorgd over allerlei interkerkelijke jongerenbewegingen waar de mens een plaats krijgt in de verwerving van de zaligheid", zie een artikel over zijn 25-jarig predikant zijn, maar wenst wel dat er "minder over kerkmuren gesproken werd, en meer over de wonderen des Heeren. Dát brengt ware eenheid teweeg."

Nee, dat is zeker geen tegenstelling. Dat is precies hetzelfde.

Enerzijds is hij verontrust over "allerlei interkerkelijke jongerenbewegingen waar de mens een plaats krijgt in de verwerving van de zaligheid en waar het toepassende werk van de Heilige Geest onvoldoende gehonoreerd wordt."
Precies datgene wat je ook in vele postings op dit forum kan constateren en waar we het hier al pagina's lang over hebben. Dus die zorg is zeker terecht. Ik vind zelfs dat hij zich nog zeer eufemistisch uitdrukt.

Anderzijds "voelt hij zich een vriend en een metgezel van allen die de Heere ootmoedig vrezen.". Alleen op die basis is eenheid mogelijk over kerkmuren heen. Binnen dat kader slaakt hij zijn verzuchting om over kerkmuren heen te mogen zien en over Gods grote daden te spreken.
Maar zeker niet binnen het kader van een oppervlakkig aannemen.

Het is triest wanneer men dat verschil niet meer ziet en hier loopt (al eerder genoemd) een breuklijn dwars door de gereformeerde gezindte.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ik hoorde een GG-dominee zeggen over een jongen die deze avonden bezocht had dat hij eigenlijk niet meer naar die GG-dominee kon luisteren, want dan hoorde hij dat hij er 'buiten' stond. Terwijl hij op die avonden juist te horen kreeg daat hij 'erbij' hoorde. Ik vraag dan af waar de haper ligt. Ik kan me eigenlijk heel goed voorstellen dat ze op die avonden zeggen dat je 'erbij' hoort, want mensen die die avonden bezocht hebben zeggen al heel gauw dat ze bekeerd zijn. Vragen ze zich dan nooit af of ze zich niet wat inbeelden?
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Ze lezen de Bijbel en op grond daarvan zeggen ze of ze er zelf bij horen. Het wordt nooit en dan ook nooit voor een ander gezegd: je hoort er bij. Enkel dat er wordt gezegd dat God wail dat iedereen zich bekeerd. Daar hoef je niet oud voor te zijn en dat kan ook nu, nu je jong bent.

De jongerenavonden en GerGem gaan prima samen. Ik heb het jaren gedaan. Dat ik er nu uit ben heeft niets, echt niets met de jongerenavonden te maken.

Als de Ger.Gem dominee's er zo'n moeite mee hebben, misshcien idee om is te vragen of ze zelf een lezing mogen komen houden op een avond.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Nog even over het artikel van Dominee van de Heide
Veel is er in het kerkelijk leven dat hem verontrust. „Mijn grootste zorg is dat de leer van vrije genade verduisterd wordt. Als Christus niet meer in het middelpunt staat, als het welbehagen niet langer het hart van het Evangelie is, dan is alles een verloren zaak. Ik ben bezorgd over allerlei interkerkelijke jongerenbewegingen waar de mens een plaats krijgt in de verwerving van de zaligheid en waar het toepassende werk van de Heilige Geest onvoldoende gehonoreerd wordt. Gods welbehagen is velen een steen des aanstoots. Dat hoef je niet ver weg te zoeken, want dat komt heel dichtbij.”
Bij het lezen van dit stuk vraag ik mij af de dominee bedoeld: op de inderkerkelijke jongerenavonden is geen toepassing van de Heilige Geest, dus kan de Heilige Geest niet werken.

Zou hij dit er mee bedoelen?

Dan kan ik hem verzekeren dat velen daar de Heilige Geest daar ontmoet hebben. Zelfs vol zijn geweest van de Heilige Geest, gedragen werden door God. Als het werkelijk iets is wat niet Bijbels is dan vraag ik mij af: Hoe komt het dan dat God zo rijkelijk werkt via die stichting?
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gijs83 schreef:Vragen ze zich dan nooit af of ze zich niet wat inbeelden?
Kennelijk niet.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Als ze de Bijbel lezen en daar in duidelijk wordt dat God ze behouden heeft en ook afgaande op hun eigen persoonlijk relatie met God, waarom zou je dan moeten twijfelen?

Twijfel is geen Bijbels kenmerk voor een waar geloof.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Lapressa schreef:Twijfel is geen Bijbels kenmerk voor een waar geloof.
Dat is wat ze je daar leren hè. Dat is weer de volmaaktheidscultus die aangehangen wordt. Maar zolang een mens zijn aardse lichaam omdraagt zal hij twijfels hebben. De Heere Jezus had na Zijn opstanding nog littekens op zijn lichaam.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Sorry, maar ik vind dit een onbeschofte opmerking die meer suggereerd dan op waarheid berust,

Nee, dat leert de Bijbel mee aangezien geloven een vast vertrouwen en een zeker weten is
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Lapressa schreef:Sorry, maar ik vind dit een onbeschofte opmerking die meer suggereerd dan op waarheid berust,

Nee, dat leert de Bijbel mee aangezien geloven een vast vertrouwen en een zeker weten is
Is dat geloof bij jouw altijd een geloven? Ik bedoel, is het altijd in oefening? Bij Petrus niet, bij David ook niet, bij Paulus ook niet.

Begrijp me goed hoor, in het geloof is geen twijfel, dat ben ik zonder meer met je eens, maar in de mens wel, omdat alles op aarde nog maar ten dele is.
Gesloten