De wedergeboorte en het ware geloof

Marieke

Re: De wedergeboorte en het ware geloof

Bericht door Marieke »

huisman schreef:Wat beleeft Gods kind van de vrucht van Christus volbrachte werk? Je moet niet scheiden wat bij elkaar hoort. Ook Paulus houdt de vrucht van de dood en de opstanding van Christus bij elkaar. Kun jij daar tegenover teksten noemen dat je de vrucht van de heilsfeiten één voor één in volgorde moet beleven ?
4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;
Ik ging van Kerst naar Pasen, ik scheidde volgens mij Goede vrijdag en Pasen niet. De H.C. overigens wel, die onderscheidt wel de vruchten van Goede Vrijdag en Pasen.
Nee, die teksten kan ik niet noemen, evenals ik geen teksten kan noemen dat de vrucht van de heilsfeiten allemaal door elkaar heen beleefd worden, dus eerst Pasen, daarna Kerst enz.
huisman

Bericht door huisman »

Marieke schreef:
huisman schreef:Wat beleeft Gods kind van de vrucht van Christus volbrachte werk? Je moet niet scheiden wat bij elkaar hoort. Ook Paulus houdt de vrucht van de dood en de opstanding van Christus bij elkaar. Kun jij daar tegenover teksten noemen dat je de vrucht van de heilsfeiten één voor één in volgorde moet beleven ?
4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;
Ik ging van Kerst naar Pasen, ik scheidde volgens mij Goede vrijdag en Pasen niet. De H.C. overigens wel, die onderscheidt wel de vruchten van Goede Vrijdag en Pasen.
Nee, die teksten kan ik niet noemen, evenals ik geen teksten kan noemen dat de vrucht van de heilsfeiten allemaal door elkaar heen beleefd worden, dus eerst Pasen, daarna Kerst enz.
Dan moet je toch voorzichtig worden? Als de Schrift het niet zegt zal het geen dageraad hebben. Wil het goed zijn met een zondig mensenkind dan moet hij/zij delen is het volbrachte werk van het Lam. Dat is één werk,één bloed, één offer, één Borg en Middelaar. Onze Heere Jezus Christus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere

Bericht door Jongere »

Marieke schreef:Nu wordt hier op RF opgemerkt dat bijv. eerst de vrucht van Pasen beleefd kan worden en pas daarna de vrucht van Kerst. Dat begrijp ik dan echt niet. Kan daarna dan nog de vrucht van Advent beleefd worden?
Even een wedervraag.
Wat bedoel jij dan hier met 'de vrucht van ... beleefd worden'? Is dat iets eenmaligs? Is dat iets wat het leven lang plaatsvindt?
helma

Bericht door helma »

Het hoeft toch niet allemaal zo ontleed te worden?
je kan toch met Kerst vrucht hebben van Kerst en Goede Vrijdag?
Doordat je bijvoorbeeld mag zien dat de Heere Jezus gekomen is als klein Kind naar deze wereld; arm geworden, Zijns Vaders heerlijkheid verlaten om te wonen in een vuil zondaarshart. Maar dat je tegelijkertijd mag zien dat Hij als Kindje van 8 dagen al besneden moest worden; dat daar het eerste bloed al vloeide voor mijn zonden; dat je over beide zaken zó verwonderd kan zijn en je zóveel heerlijkheid in dit Kind ziet. Dan lopen de dingen toch wel eens door elkaar?
StAndrews

Bericht door StAndrews »

vragensteller schreef:
Ja, er zit doorgaans zeker tijd tussen missen, zoeken en vinden. Hoewel dat altijd verschillend is.
Ik begrijp je redenering wanneer je zegt dat missen en zoeken bij onwedergeborenen niet voor kan komen. Die zijn immers dood in zonden en misdaden, Ef. 2:1,5. Die kunnen hun ellende dus niet kennen. En dat klopt ook. Er is niemand die God zoekt, ook niet één. Toch staat er in Gods Woord dat de geestelijke doden zullen horen de stem des Zoons Gods.
Hoe kan dat? Konden die doden horen in eigen kracht? Nee, Gods Geest gaf hun op dat moment geestelijke oren om kunnen horen, om te kunnen geloven. En daardoor kregen ze geestelijk leven in hun ziel. Dat was een eenzijdig werk Gods. Dat is m.i.gelijk de levendmaking

Aan het geestelijk leven gaat een geestelijk sterven vooraf. Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. (Gal. 2:19)N.a.v. Rom. 7:4 zie ik het zo: het met/in Christus leven is gelijk sterven aan de wet: of onder de Wet of in Christus. Christus heeft vloek van de Wet teniet gedaan. Lees ktt bij Rom 7.
Verbrokenen en verbrijzelden van hart moeten nog levendgemaakt worden: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden. (Jesaja 57:15) In deze tekst staat levendmaken van de geest m.i. niet t.o. de geestelijke doodsstaat, maar t.o. het gevoelen van nederigheid en verbrijzeling. Ik interpreteer levend maken dus meer als verlevendigen. Context hier is geen bekeringsproces, maar allereerst de terugkeer van een volk.

Ik je willen uitnodigen om een aantal teksten aan te wijzen staat missende en zoekende mensen al wedergeboren zijn.
Die geef je zelf aan in de 1e alinea. Rom 3:11. En ook Fil. 2:12 en 13 Alzo dan, mijne geliefden, gelijk gij allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veel meer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven; 13 Want het is God Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. En DL III/IV, 16: Doch gelijk de mens door den val niet heeft opgehouden een mens te zijn, begiftigd met verstand en wil, en gelijk de zonde, die het ganse menselijk geslacht heeft doordrongen, de natuur des mensen niet heeft weggenomen, maar verdorven en geestelijkerwijze gedood; alzo werkt ook deze Goddelijke genade der wedergeboorte in de mensen niet als in stokken en blokken, en vernietigt den wil en zijn eigenschappen niet, en dwingt dien niet met geweld zijns ondanks, maar maakt hem geestelijk levend, heelt hem, verbetert hem, en buigt hem tegelijk lieflijk en krachtiglijk; alzo dat, waar de wederspannigheid en tegenstand des vleses tevoren ten enenmale de overhand had, daar nu een gewillige en oprechte gehoorzaamheid des Geestes de overhand begint te krijgen; waarin de waarachtige en geestelijke wederoprichting en vrijheid van onzen wil gelegen is. --> zoeken is dus een gevolg van de levengemaakte wil. Zoeken dat niet uit een levendgemaakte wil voortkomt, zie ik -zonder heel stellig te willen zijn- als Orpa-gedrag, of een Sauls-verandering, wat ik tegelijkertijd heel moeilijk vind.
.
In Rom. 3:11 en Fil. 2:12,13 gaat het toch niet over de levendmaking? Daar gaat het over het eenzijdige Godswerk en onze onmogelijkheid en in die context heb ik het ook aangehaald.
Het artikel uit de DL trekt de lijn vanaf de wedergeboorte meteen door naar de heiligmaking, als zij spreekt over een gewillige en oprechte gehoorzaamheid. Hier gaat het dus niet zozeer over wedergeboorte in enge zin, maar over wedergeboorte in ruime zin. En is er een heiligmaking zonder kennis aan de vergeving der zonden? Ik meen toch van niet.
De DL koppelen de levendmaking/wedergeboorte niet los van het daadwerkelijk geloven. Lees maar in art. 3:12 DL.
Zij die krachtiglijk worden wedergeboren, die gaan metterdaad geloven. Daar zit geen tijd tussen.

Ik heb je advies opgevolgd en de kanttekeningen bij Rom. 7 gelezen.
Rom. 7:4 zegt eigenlijk, dat iemand van de vloek der wet verlost is wanneer men in Christus geloofd. Christus heeft aan de wet betaald wat zij eiste. Door het geloof mogen wij in die gerechtigheid delen, een toegerekende gerechtigheid. Daardoor heeft de Wet geen macht meer over de gelovigen. Dat zeggen de kanttekeningen ook bij dat vers.

Maar dit is niet hetzelfde als wat er in Galaten 2:19 met het sterven aan de wet bedoeld wordt.
Galaten 2:19 komt overeen met Rom. 7:9
Heb de kanttekeningen ook bij vers 9 gelezen? Daar zeggen de ze niet dat de zondaar levendgemaakt wordt, maar de zonden worden levend, waardoor de zondaar door het ontdekkend licht van Gods Geest zijn zonden gaat inleven zodat hij aan de Wet nooit kan betalen wat die van hem eist. Dat is het sterven aan de Wet, het stuk der ontdekking. Dat gaat aan het leven in Christus vooraf.

Verder zou ik liever duidelijker uitgelegd zien hoe je tegen Joh. 5:25 aankijkt. Daar staat toch duidelijk dat de levendmaking plaatsvindt op het moment dat een zondaar de stem des Zoons Gods hoort, en dus iets van de vergeving der zonden kent.
Die zullen leven. Kijk ook eens naar de andere teksten die ik genoemd had. Daar wordt echt gesproken over het geestelijke leven.

Overigens zijn wij als nieuwkomers aan het bespreken wat op dit forum en zelfs in dit topic al vele malen uitvoerig aan de orde is geweest. Ze zullen ons wel snel zat worden.;)
henriët

Bericht door henriët »

Misschien ligt het aan mij hoor, maar waarom zo nodeloos ingewikkeld doen.
Als wij huisbezoek hebben, krijgen we de vraag of er nog vrucht op de prediking zijn mag,
of dat je wat mag en kunt vertellen over het werk van de Heere Jezus aan je ziel.
Tot nu toe heeft nog niemand gevraagd, heb je kerst al mogen beleven of pasen of wat dan ook.
Wat heeft het voor zin dit allemaal zo uiteenterafelen.
Het hart van Lydia werd geopend. Er staat niets over pasen of kerst of wat dan ook bij.
De blinde werde ziende enz eznz.

Misschien dat we minder moeten uiteenrafelen en doorgronden en meer bezigzijn met wat wil de Heere vandaag door Zijn Woord tot mij spreken?
En als het goed is zullen de heilsfeiten dan ondervonden worden, maar niet in een of ander stappensysteem.
In dat opzicht sluit ik me aan bij de posting van helma.
Maar goed, zomaar even een gedachte die opkwam tijdens het lezen van al deze postings.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef:En wat betreft de tekst uit Mattheus 5:6, ik denk dat deze tekst welzeker geldt voor degenen die nog geen gerechtigheid bezitten (behalve dan hun eigen gerechtigheid) en die bij tijden naar Christus hongeren en dorsten.
Geachte Erasmiaan, degenen die nog geen gerechtigheid bezitten, per definitie hongeren en dorsten niet naar Christus... Het is een remonstrantse stelling dat ze dat wel doen. Zie verwerping der dwalingen, Dortse Leerregels, hoofd 3/4
Inderdaad, Bert. @Erasmiaan: Hier schrik ik echt een beetje van. Denk je echt dat de Heere Jezus mensen zalig noemt, die niet delen in Zijn gerechtigheid. Luister deze preek maar eens: http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=4255
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Bericht door ejvl »

henriët schreef:Misschien ligt het aan mij hoor, maar waarom zo nodeloos ingewikkeld doen.
Als wij huisbezoek hebben, krijgen we de vraag of er nog vrucht op de prediking zijn mag,
of dat je wat mag en kunt vertellen over het werk van de Heere Jezus aan je ziel.
Tot nu toe heeft nog niemand gevraagd, heb je kerst al mogen beleven of pasen of wat dan ook.
Het hart van Lydia werd geopend. Er staat niets over pasen of kerst of wat dan ook bij.

Misschien dat we minder moeten uiteenrafelen en doorgronden en meer bezigzijn met wat wil de Heere vandaag door Zijn Woord tot mij spreken?
En als het goed is zullen de heilsfeiten dan ondervonden worden, maar niet in een of ander stappensysteem.
Maar goed, zomaar even een gedachte die opkwam tijdens het lezen van al deze postings.
Dat ben ik met je eens, maar in sommige kerken (ook bij ons) word dit wel gevraagd, ook tijdens het huisbezoek.

Is kerst al geboren in je hart?
Ben je al bij de berg Sinai geweest?
Ben je al bij Golgotha? Dan moet je eerst bij Sinai geweest zijn.
Is het al pasen? Dan moet het eerst kerst geweest zijn.

Ga zo maar door.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

henriët schreef:Misschien ligt het aan mij hoor, maar waarom zo nodeloos ingewikkeld doen.

Eens !
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
henriët

Bericht door henriët »

ejvl schreef:

Dat ben ik met je eens, maar in sommige kerken (ook bij ons) word dit wel gevraagd, ook tijdens het huisbezoek.

Ga zo maar door.
:bobo
Ik kijk hier echt van op.
Het lijkt me dan dat je heel krampachtig gaat leven geestelijk zeg maar.
Maar misschien zie ik het verkeerd hoor.
Als je de Heere Jezus kennen mag, als Hij het geloof geschonken heeft dan wordt het kennen van je ellende steeds meer en meer, maar je gaat ook steeds meer van Hem zien.
Minder zonden doen, groter zondaar worden zeggen ze toch wel eens.
Als je dan voor jezelf moet gaan bedenken, heb ik nu pasen beleeft of heb ik nu eigenlijk kerst beleefd.
t wordt ingewikkeld, als het goed is mag je dat toch elk jaar beleven en in de weg der bekering kunnen dingen toch samenvallen en ook nog een dieper gewerkt worden.
((misschien dat ik het gewoon aan theologen overlaat al dat gespit))
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marieke schreef:Okay Luther, de antwoorden uit de H.C. zijn helder. Bij mij in de H.C. staat alleen overal een "zeker" pand i.p.v. een "geestelijk pand".
Ik heb inderdaad de antwoorden hier en daar wat geparafraseerd. Verder vraag ik me af of je de antwoorden uit de HC wel helder hebt. Je moet zondag 8-22 eigenlijk als 1 zondagsafdeling zien. Zondag 7 en zondag 23 gaan immers over dezelfde zaak, namelijk het ware geloof.
Marieke schreef:Paar vragen/opmerkingen:
Nu wordt er bij Kerst opgemerkt dat de zonden bedekt zijn door Hem, die onze Middelaar is. Bij Goede Vrijdag wordt opgemerkt (vraag en antw. 39) dat ik zeker ben dat Hij de vervloeking die op mij lag, op Zich geladen heeft. Dat laatste biedt een kind van God zekerheid, toch?

En wat is het verschil? In essentie niets. Wel is waar dat Gods kind naarmate hij meer leert, beter leert verstaan wat hij reeds in de wedergeboorte en met de eerste geloofsdaad ontvangen heeft. Maar als de Heere de zonde bedekt, vergeeft Hij ze ook. Lees maar eens in psalm 32: "Welgelukzalig is hij, wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is." Er wordt daar dichterlijk twee keer dezelfde zaak in andere woorden gezegd. Bedekte schuld is dus vergeven schuld. En die troost wordt wel duidelijker. Dat hangt samen met het opwassen in de kennis en genade van onze Heere Jezus Christus.
Marieke schreef:Nu wordt hier op RF opgemerkt dat bijv. eerst de vrucht van Pasen beleefd kan worden en pas daarna de vrucht van Kerst. Dat begrijp ik dan echt niet. Kan daarna dan nog de vrucht van Advent beleefd worden?
Om met de laatste vraag te beginnen: Ik lees nergens in de Bijbel dat mensen zalig worden door alleen te verlangen.
Verder moet je die zaken niet zo uit elkaar trekken. Ik sluit me wat dat betreft aan bij het antwoord van @huisman, @henriët, @Jongere en @helma.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

henriët schreef:
ejvl schreef:

Ga zo maar door.
:bobo
Ik kijk hier echt van op.
Het lijkt me dan dat je heel krampachtig gaat leven geestelijk zeg maar.
Maar misschien zie ik het verkeerd hoor.
Als je de Heere Jezus kennen mag, als Hij het geloof geschonken heeft dan wordt het kennen van je ellende steeds meer en meer, maar je gaat ook steeds meer van Hem zien.
Minder zonden doen, groter zondaar worden zeggen ze toch wel eens.
Als je dan voor jezelf moet gaan bedenken, heb ik nu pasen beleeft of heb ik nu eigenlijk kerst beleefd.
t wordt ingewikkeld, als het goed is mag je dat toch elk jaar beleven en in de weg der bekering kunnen dingen toch samenvallen en ook nog een dieper gewerkt worden.
((misschien dat ik het gewoon aan theologen overlaat al dat gespit))
Dat laatste zou ik maar niet doen, want misschien zijn die theologen niet 'als een kindeke'.
vragensteller

Bericht door vragensteller »

@st andrews:
In beide teksten gaat het over doen wat God wil. Dt doe je niet uit jezelf. Zodra je iets wil wat God wil is dat Gods werk. De DL citeren ook Fil 2:12-13 Verweping van dwalingen 9 in caput I
9 Die leren: Dat de genade en de vrije wil gedeeltelijke oorzaken zijn, die beide tezamen het begin van de bekering werken, en dat de genade in orde van werking niet gaat vóór de werking van den wil; dat is, dat God niet eer den wil des mensen krachtiglijk helpt tot de bekering, dan wanneer de wil des mensen zichzelven beweegt en daartoe bepaalt.
Want de Oude Kerk heeft deze leer al overlang in de pelagianen veroordeeld, uit de woorden van den apostel: Zo is het dan niet desgenen die wil, noch desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods (Rom. 9:16). Insgelijks: Wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? (1 Kor. 4:7). En: Het is God Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen (Filipp. 2:13)

Rechtvaardigmaking en heiligmaking zijn nauw met elkaar verbonden. Overkoepende noemer voor mij is: willen wat God wil (bekering en geloof met vruchten daarvan). Je vraagt mij teksten te noemen dat een ziel zonder levendmakeing niet oprecht kan zoeken, doe ik dat, zeg je ja maar dit gaat over de heiligmaking. Zoeken naar Gods wil is toch ook een aspect van heiligmaking? Ik zie het zoeken (met vinden als resultaat) ook al als vorm van het door God gewerkte geloof. Je gelooft nml dat het oordeel wacht als je zoekt naar Christus. Zou je niet doen als je niet in Hem geloofde. Ik denk dat de twijfel aan de vergeving van zonden niet ligt in het geloof zelf, maar in het zwake geloven door de gelovige. Ik weet nog zo net niet of er geen heiligmaking zonder (zekere) kenns van vergeving van zonden is. Je kunt toch zoveel mogelijk proberen Gods wil te doen, zonder dat je voor jezelf voortdurend de zekerheid van vergeving van zonden hebt. Dat is volgens mij dat telkens hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Je doet telkens ook weer nieuwe zonden, waarvoor je vergeving nodig hebt.

Zij die krachtig worden wedergeboren gaan metterdaad geloven, volgen mij sluit dit niet uit dat er tijd tussen zit. Er staat niet: geloven meteen, maar GAAN geloven.
Ik denk dat de vraag van de stokbewaarder wat moet ik doen om zalig te worden, gesteld is na zijn levendmaking. Toch zegt Paulus: bekeert u en gelooft! Ik geef toe: wat speculatief misschien.

Rom 7 beschrijft min of meer de aard van de zonde. De zonde misbruikt de wet om er expres tegenin te gaan. Dat is iets anders dan zien dat je aan de Wet niet betalen kunt. Hij beschrijft de ernst van de zonde, en waarom je nooit door de wet zalig kunt worden, de zonde wordt levendig alstie weet wat niet mag. Het gaat iun ktt ook over aanprikkeling, in dat hoofdstuk. Gal 2: 19 lees ik in context: sterven aan de verwachting door de Wet zalig te kunnen worden: Paulus wijst hier wet als heilsmiddel af, waar de Joden zo in geloofden. Aardig is om hierbij Luthers commentaar eens te lezen.

De vraag is wat de stem van Joh 5:25 zegt. Zegt hij er is vergeving of uw zonden zijn vergeving. Dat maakt verschil. "ik hoop op Zijn Woord" in Ps 130 kan alleen gelden van een levendgemaakte, maar die hoeft nog niet de volle zekerheid van de toepassing te hebben, maar staat daar wel naar, denk ik. In vs 24 en ktt staat het beginsel van vastheid en zekerheid. Ik denk, maar gevoelsmatig, dat dat toch anders is dan de volle zekerheid.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef:En wat betreft de tekst uit Mattheus 5:6, ik denk dat deze tekst welzeker geldt voor degenen die nog geen gerechtigheid bezitten (behalve dan hun eigen gerechtigheid) en die bij tijden naar Christus hongeren en dorsten.
Geachte Erasmiaan, degenen die nog geen gerechtigheid bezitten, per definitie hongeren en dorsten niet naar Christus... Het is een remonstrantse stelling dat ze dat wel doen. Zie verwerping der dwalingen, Dortse Leerregels, hoofd 3/4
Inderdaad, Bert. @Erasmiaan: Hier schrik ik echt een beetje van. Denk je echt dat de Heere Jezus mensen zalig noemt, die niet delen in Zijn gerechtigheid. Luister deze preek maar eens: http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=4255
De Heere Jezus noemt ze zalig en dat had niet gehoeven als ze zelf gevoelden dat ze zalig waren en dat ze die gerechtigheid al bezaten. Ik verwijs naar eerdere discussies waar deze tekst uit en te na is besproken (en nu echt geen zin heb om opnieuw mijn standpunt t.a.v. de exegese toe te lichten) (sorry voor de nieuwkomers, als ik tijd heb zal ik eens kijken of ik een linkje kan maken naar een eerdere discussie).

Verder ervaar ik de discussie als heel verwarrend. Ik zie veel mensen ageren tegen het feit dat er gezegd wordt dat het eerst goede vrijdag moet zijn geweest voordat het pasen kan worden (en dat daar meestal advent/kerst aan vooraf gaat). Het is toch wat al te gek om hier vraagtekens bij te zetten op een reformatorisch forum dat de Drie formulieren van enigheid onderschrijft? Een van de grondwaarheden van Gods Woord is toch dat de wet voor het evangelie gaat, de dood voor het leven, de kennis van de zonden voor de kennis van de verlossing, enz.? In dat verband kan toch aan een mens gevraagd worden of hij (zinnebeeldig) al op de Sinaï is geweest? En als men dat niet snapt, dat men dan verduidelijkt dat daarmee bedoelt wordt of men al kennis heeft aan 's mensen diepe val en zonde? En dat het misschien al eens iets verder is gekomen, dat men is gaan uitzien naar een Verlosser, enz.? Zijn dit dan allemaal zaken die niet meer begrepen worden? De analogie met de heilsfeiten is toch juist genomen omdat je daar zo mooi die Bijbelse orde in kunt zien, en zo in zekere zin kunt zeggen: de gang van de Borg is de gang van Gods kerk (eerst de vernedering, dan de verhoging). Als we maar goed blijven zien dat we zelf niet de heilsfeiten hoeven te beleven, dat zullen we nooit, maar dan ook nooit kunnen. Maar wel in zekere zin één plant worden in de gelijkmaking Zijns doods en één plant in de gelijkmaking Zijner opstanding. En nogmaals: we hoeven dat niet opnieuw te beleven, want Gode zij dank heeft Christus dat eenmaal voor de Kerk gedaan, anders was er nooit meer zaligheid, maar toch durft Paulus hier ook zo over te spreken.
henriët

Bericht door henriët »

@erasmiaan
Er zijn in onze gezindte mensen die vast houden aan een chronologische weg van de bekering. ( Gang van de Borg is de gang van Gods Kerk) die echter niet letterlijk in de bijbel terugtevinden is, denk alleen al maar een Lydia.
Daarnaast zijn er mensen die erkennen dat vruchten van de heilsfeiten beleefd worden, maar dat kan zijn dat dat op een heel andere manier gaat dan op de chronologische wijze als bijv bij de discipelen.
Dat heeft niet te maken met hoe droevig het geworden is op een reformatorisch discussieforum.
Binnen de reformatorische gezindte zijn de meningen niet eenduidig (helaas)
Plaats reactie