De classis hoeft daar geen melding van te maken. Heeft niets te maken met zwijgcultuur. Er is een brief naar de leden gestuurd, getekend door predikant en kerkenraad, waarin een summiere toelichting wordt gegeven. Dat is genoeg, dunkt me.Tom schreef:Ik denk niet dat daar een regeling voor is. Dat zal toch niet gebeuren.
Los van Ridderkerk: ik heb de GerGem lief, maar dat hiërarchische zwijgcultuurtje vind ik soms beangstigend. Het RD meldt: "De classis wil desgevraagd geen toelichting geven op de reden van de losmaking." Meldt dan gewoon: er waren grote gerezen moeilijkheden, of: het liep niet lekker qua prediking, pastoraat of wat dan ook. Daar hoef je dan aan het RD verder helemaal geen toelichting bij te geven (wat hebben de lezers er immers mee te maken), maar stijf de lippen op elkaar houden in zulke situaties is altijd een GerGem-dingetje geweest tot aan de Saambinder toe. Waarom toch? Nu creëer je allemaal vreemde verhalen die van Oostburg tot Genemuiden op familieverjaardagen worden doorverteld.
Beroepingswerk discussie [2]
Re: Beroepingswerk discussie [2]
Hoeft inderdaad niet. Maar een classis of k.r. zou dat naar mijn mening wel moeten doen. Niet voor nieuwsgierige mensen, die kunnen het wel raden, maar voor duidelijkheid. Geen details, maar gewoon een reden. Paar woorden. In andere kerkverbanden kan dat namelijk wel, alleen al om verhalen uit de lucht te nemen.Ad Anker schreef:De classis hoeft daar geen melding van te maken.
Summier? Genoeg?Ad Anker schreef:Er is een brief naar de leden gestuurd, getekend door predikant en kerkenraad, waarin een summiere toelichting wordt gegeven. Dat is genoeg, dunkt me.
Hoezo zwijgcultuur? Op de officiële website staat sober de reden gewoon genoemd.Tom schreef:Los van Ridderkerk: ik heb de GerGem lief, maar dat hiërarchische zwijgcultuurtje vind ik soms beangstigend. Het RD meldt: "De classis wil desgevraagd geen toelichting geven op de reden van de losmaking." Meldt dan gewoon: er waren grote gerezen moeilijkheden, of: het liep niet lekker qua prediking, pastoraat of wat dan ook. Daar hoef je dan aan het RD verder helemaal geen toelichting bij te geven (wat hebben de lezers er immers mee te maken), maar stijf de lippen op elkaar houden in zulke situaties is altijd een GerGem-dingetje geweest tot aan de Saambinder toe. Waarom toch? Nu creëer je allemaal vreemde verhalen die van Oostburg tot Genemuiden op familieverjaardagen worden doorverteld.
Zie: http://www.gergeminfo.nl/nieuws/ds-g-pa ... ridderkerkDs. G. Pater losgemaakt van Ridderkerk
Tijdens de classisvergadering van de classis Ridderkerk op 11 april jl. is ds. G. Pater losgemaakt van de gemeente Ridderkerk.
Er was sprake van "een afnemend onderling vertrouwen". Daardoor was een onwerkbare situatie ontstaan. Sinds 19 februari jl. was er sprake van een tijdelijke periode van rust waarin ds. Pater niet meer voorging in de gemeente Ridderkerk en daarbuiten.
De classisvergadering heeft "met droefheid" moeten constateren dat er geen andere weg meer was dan losmaking. Direct, per 11 april jl.
Ds. Pater was formeel beroepbaar per 10 juli 2016 en blijft dat ook voor alle gemeenten. Vanaf heden mag hij ook weer preken, uitgezonderd in de gemeenten van de Particuliere Synode Zuid-West (classis Ridderkerk, Dordrecht en Rotterdam).
Eerder diende ds. Pater de gemeenten Opheusden (17-09-2003) en Oud-Beijerland (05-03-2009). Sinds 10 juli 2013 was hij verbonden aan Ridderkerk.
Laatst gewijzigd door Luther op 13 apr 2017, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dank voor je correctie Luther! Dan is dat toch niet meer zoals vroeger, waardoor er soms de raarste verhalen rondgingen. Zo'n sober berichtje is inderdaad kort, maar toch effectief om zo iets te voorkomen. Goed om te weten!
https://www.nd.nl/nieuws/geloof/dominee ... 0123.lynkx
Hier nog uitgebreider en helder, wordt niet stilgezwegen hoor. Staat onder andere dat er een beroepszaak op de landelijke synode is geweest en dat de inhoud van de prediking niet aan de orde is gesteld op het appel.
Hier nog uitgebreider en helder, wordt niet stilgezwegen hoor. Staat onder andere dat er een beroepszaak op de landelijke synode is geweest en dat de inhoud van de prediking niet aan de orde is gesteld op het appel.
-
Het Re: Beroepingswerk discussie [2]
Het mag inmiddels wel in de GG bekend zijn dat overal waar deze predikant staat, er enorme problemen ont staan. Wie deze man gaat beroepen kan hier maar beter heel goed over na denken. Helaas uit eigen ondervinding mee te maken gehad!
Re: Het Re: Beroepingswerk discussie [2]
Makkelijk praten onder een schuilnaam op Internet. Ik hoop dat deze dominee weer een plekje krijgt.margrietha schreef:Het mag inmiddels wel in de GG bekend zijn dat overal waar deze predikant staat, er enorme problemen ont staan. Wie deze man gaat beroepen kan hier maar beter heel goed over na denken. Helaas uit eigen ondervinding mee te maken gehad!
Ik vind het erg verdrietig allemaal.
Voor predikant en gemeente beide.
Want er zal heus wel geprobeerd zijn om weer bij elkaar te komen, maar het lijkt wel of er een soort van 'spraakverwarring' aan het ontstaan is in het elkaar te willen/kunnen begrijpen en vooral ook vergeven en verdragen.
Wie wil er nog de minste zijn?
De frequentie waarmee deze dingen onder christenen gebeurt neemt toe.
En dat vind ik verontrustender dan welke terroristische dreiging dan ook.
2 Timotheus 3.
Voor predikant en gemeente beide.
Want er zal heus wel geprobeerd zijn om weer bij elkaar te komen, maar het lijkt wel of er een soort van 'spraakverwarring' aan het ontstaan is in het elkaar te willen/kunnen begrijpen en vooral ook vergeven en verdragen.
Wie wil er nog de minste zijn?
De frequentie waarmee deze dingen onder christenen gebeurt neemt toe.
En dat vind ik verontrustender dan welke terroristische dreiging dan ook.
2 Timotheus 3.
Ik hoop dat deze dominee weer terug mag naar Opheusden. Heeft hier tot stichting mogen arbeiden.
Is dit een serieuze reactie? Dit zijn geen onderwerpen om grappen over te maken.CvdW schreef:Ik hoop dat deze dominee weer terug mag naar Opheusden. Heeft hier tot stichting mogen arbeiden.
Eens. Ook in dit geval met respect spreken aub.DDD schreef:Is dit een serieuze reactie? Dit zijn geen onderwerpen om grappen over te maken.CvdW schreef:Ik hoop dat deze dominee weer terug mag naar Opheusden. Heeft hier tot stichting mogen arbeiden.
Re: Het Re: Beroepingswerk discussie [2]
Het is wel een gegeven, en dat heeft niets met makkelijk praten te maken m.i.Ad Anker schreef:Makkelijk praten onder een schuilnaam op Internet. Ik hoop dat deze dominee weer een plekje krijgt.margrietha schreef:Het mag inmiddels wel in de GG bekend zijn dat overal waar deze predikant staat, er enorme problemen ont staan. Wie deze man gaat beroepen kan hier maar beter heel goed over na denken. Helaas uit eigen ondervinding mee te maken gehad!
Laatst gewijzigd door Vorst op 14 apr 2017, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Heeft iemand hier een antwoord op? In de DKO-gergemversie staat het niet, volgens mij.Moderamen schreef:
Stel: deze ds. krijgt geen beroepen binnen X jaar (onwaarschijnlijk, in bepaalde gemeenten worden de vergaderingen nu al onmiddelijk gepland). In veel kerkverbanden verlies je naar X jaar beroepbaar predikant zonder beroepen je bevoegdheid. Hoe zit dat in de GG?
In de gg verlies je alleen preekbevoegdheid als je wordt afgezet.
- Reformer
In dit geval kan art. 12 van de DKO van toepassing zijn, dat handelt over 'de overgang tot een andere staat des levens'. In zijn boek 'Gereformeerd kerkrecht in kort bestek' noemt ds. Silfhout als een van de geoorloofde gevallen om het ambt van dienaar van het Woord te verlaten: 'als hij na losgemaakt te zijn overeenkomstig artikel 11 na maanden en jaren wachten geen beroep ontvangt of van het wachtgeld niet leven kan en zo gedwongen wordt een burgerlijk beroep te kiezen'. Dit vraagt de desbetreffende predikant dan zelf aan bij de classis, die daar dan vervolgens een oordeel over geeft.Moderamen schreef:Heeft iemand hier een antwoord op? In de DKO-gergemversie staat het niet, volgens mij.Moderamen schreef:
Stel: deze ds. krijgt geen beroepen binnen X jaar (onwaarschijnlijk, in bepaalde gemeenten worden de vergaderingen nu al onmiddelijk gepland). In veel kerkverbanden verlies je naar X jaar beroepbaar predikant zonder beroepen je bevoegdheid. Hoe zit dat in de GG?
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.