Afscheid en intrede
Re: Afscheid en intrede
wanneer neemt ds. Silfhout van de GG van Capelle? welke predikanten daar in de classis blijven er dan nog over, niet veel toch?
-
Ds. Van Ruitenburg en Bronsmulder schreef:wanneer neemt ds. Silfhout van de GG van Capelle? welke predikanten daar in de classis blijven er dan nog over, niet veel toch?
-
Ds. H. Brons (Vlaardingen) en ds. C. van Ruitenburg (Krimpen) blijven dan inderdaad nog over. Is niet genoeg voor het vele werk inderdaad. De preekbeurten an sich is geen probleem, zo komt iemand als ds. Zondag gelukkig bijzonder vaak naar Rotterdam om te preken in Alexanderpolder & Zuidwijk. Maar er zullen dan wel hulpconsulenten gevraagd worden bij de dichtstbijzijnde classis. En wie weet dat een van de twee studenten naar Rotterdam gaat. Zuidwijk/Alexander/Ijsselmonde groeien weer, het geld is er ook, nu de predikant nog.
En in Classis Utrecht dan?
Ds. Mondria emeritaat, ds, de Leeuw gaat weg.
Ds. van Eckeveld is al op leeftijd, maar deze zou dus Waardenburg en Opheusden erbij moeten gaan doen?
Ds. van Eckeveld is al op leeftijd, maar deze zou dus Waardenburg en Opheusden erbij moeten gaan doen?
-
Ik gaf slechts een antwoord op een vraag die gesteld werd. Nu kunnen we in dit topic alle classes gaan vergelijken maar dat heeft niet zoveel zin. En de classis Utrecht kan echt nog wel vooruit met de predikanten die men overhoudt.
Waarom moet ds. van Eckeveld dat doen? Je hebt ook nog ds. Vreugdenhil, ds. Zondag, ds. P. Mulder, ds. Terlouw en ds. Visscher (en ik hoop dat ik er niet één vergeet) in deze classis.mark85 schreef:En in Classis Utrecht dan?
- Niet meer zo actief -
Ds. Mulder geeft 2 dagen les, dus denk dat die er niet meer bij kan hebben.
Ds. Vreugdenhil woont dan het dichtste bij, maar ik zie deze niet in Waardenburg of Opheusden op de kansel staan.
En idem met ds. Zondag (maar woont nog verder weg).
We zien het wel hoe of wat.
Classic Barneveld is net over de rijn en is vol met dominees, dus mogelijk gaan die helpen.
Ds. Vreugdenhil woont dan het dichtste bij, maar ik zie deze niet in Waardenburg of Opheusden op de kansel staan.
Classic Barneveld is net over de rijn en is vol met dominees, dus mogelijk gaan die helpen.
Ga er vanuit dat dit gewoon binnen de classis wordt opgelost. Een consulent die net iets anders is dan de gemeente werkt verfrissend. Daarnaast is een belangrijk deel van het werk van de consulent kerkrechtelijk en dan spelen liggingsverschillen geen rol. En we mogen van de consulent verwachten dat hij zich inleeft in de ligging van de gemeente en daar rekening mee houdt, uiteraard zonder de Waarheid, de leer en zijn geweten geweld aan te doen.mark85 schreef:Ds. Mulder geeft 2 dagen les, dus denk dat die er niet meer bij kan hebben.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Als ik de kerkbode van de classis lees en de ledentallen een beetje bijhoudt dan is IJsselmonde eerder aan het krimpen dan aan het groeien en is de groei in Zuidwijk ook per jaar verschillend; met name Zuidwijk heeft het karakter van een doorstroomgemeente.Curatorium schreef:Ds. H. Brons (Vlaardingen) en ds. C. van Ruitenburg (Krimpen) blijven dan inderdaad nog over. Is niet genoeg voor het vele werk inderdaad. De preekbeurten an sich is geen probleem, zo komt iemand als ds. Zondag gelukkig bijzonder vaak naar Rotterdam om te preken in Alexanderpolder & Zuidwijk. Maar er zullen dan wel hulpconsulenten gevraagd worden bij de dichtstbijzijnde classis. En wie weet dat een van de twee studenten naar Rotterdam gaat. Zuidwijk/Alexander/Ijsselmonde groeien weer, het geld is er ook, nu de predikant nog.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Zouden die kansels echt gesloten blijven voor een classisbroeder? Dat zal toch niet?mark85 schreef:Ds. Mulder geeft 2 dagen les, dus denk dat die er niet meer bij kan hebben.
In de plaats waar ik woon is bij de gg de kansel voor de meeste predikanten gesloten. Dit ligt aan de ouderling die de predikbeurten verzorgd.
Dit is toch zeker iets van de laatste 10 à 15 jaar? Hooguit 20 jaar. Ik kan me niet herinneren dat eerder kansels gesloten waren in eigen kerkverband. Zou dit te maken hebben met een veranderende prediking? Dit is iets wat ik steeds ontkent zie, en als het verschil wordt opgemerkt wordt vaak de oorzaak bij de predikers gezocht die blijven bij zoals we geleerd zijn. Dit is toch een zeer pijnlijke constatering.CvdW schreef:In de plaats waar ik woon is bij de gg de kansel voor de meeste predikanten gesloten. Dit ligt aan de ouderling die de predikbeurten verzorgd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het wordt m.i. te zwaar aangezet. Als je er met enige nuchterheid naar kijkt, zie je een kerkverband met verschillende accenten, waar de ene predikant beter bij de ene gemeente past, en wat minder bij de andere. Is het dan zo vreemd dat daar ook bij het uitnodigen naar gehandeld wordt?
Dat klinkt al anders dan: kansels zijn gesloten voor ds. X.
-
Zeer mee eens! Dat is een gezondere benadering dan de 'verdeel en heers' gedachten die hier rijkelijk worden rondgestrooid.eilander schreef:Het wordt m.i. te zwaar aangezet. Als je er met enige nuchterheid naar kijkt, zie je een kerkverband met verschillende accenten, waar de ene predikant beter bij de ene gemeente past, en wat minder bij de andere. Is het dan zo vreemd dat daar ook bij het uitnodigen naar gehandeld wordt?