Wat in Bunyan's redenering volgens jou niet klopt is dat hij de awakening plaats ziet vinden in geestelijk doden.Ik ben dit grondig met De Vries oneens, nu hij lijkt te willen zeggen dat iederen die in dit leven niet tot geloofskennis van Christus is gekomen, verloren is. wat in zijn redenering niet klopt is dat hij de "awakening" plaats ziet hebben in geestelijk doden. dat is volkomen tegenstrijdig. Hoe kunnen geestelijk doden nu een rechte kennis ontvangen van Gods en van zichzelf? Zo'n kennis die brengt voor God in het stof, zodat zo'n mens een gepast voorwerp voor voor de genade die in Christus is? Dat kan niet! En ik geloof ook niet dat Bunyan (evbenals Bostin, zie mijn posting hiervoor) dat zo heeft bedoeld.
Wel, dat snap ik niet, je was het toch eens met het feit dat 'awakening' en 'conversion' twee zaken zijn? En dat een 'awakened' mens nog niet bekeerd=wedergeboren=levendgemaakt is?
Dus een zondaar kan wel opgewekt zijn uit zijn zondeslaap, maar nog niet gered zijn! Dit heet bij de Puriteinen en de Nadere Reformatoren dan ook voorbereidend werk TOT de wedergeboorte! Als in iemand voorbereidend werk is gewerkt door Gods Geest hoeft zo'n persoon nog niet te zijn levendgemaakt!