En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

PvS
Inactief

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door PvS »

eenvoudige schreef:
GJdeBruijn schreef:
PvS schreef:O, die de aarde onnut beslaat, God verwacht vrucht van u! Hij zal eerlang komen om vrucht op u te zoeken (Bunyan).
http://www.theologienet.nl/documenten/B ... enboom.pdf
Ho even, Bunyan was baptist. Zijn opmerking moet je dan niet in een context willen gebruiken waar een andere visie op de gemeente wordt voorgestaan.
Als je baptistische argumenten als bovengenoemde in een Calvinistische context wilt inbrengen dan creëer je een vernieuwde vorm van donatisme cq labadisme. Dat wezen zowel Bunyan als vd Groe nadrukkelijk van de hand! Je laat genoemde predikers dus buikspreken door ze selectief te citeren en citaten met elkaar te combineren op een wijze die ze zelf nooit zouden gedaan hebben.
Het lijkt mij niet dat dit bedoeld is in het verband van de doop, maar van de belijdenis des geloofs. Dit heeft niets te maken met de rechtvaardigmaking zoals in je laatste post verwoord.
Ik vraag mij af wat nuttigheid GJdeBruijn erin ziet om zonder tegenantwoord te reageren.
Hier word ik wel eens van beschuldigd, maar zie hier, ik sta niet alleen.
Overigens wacht ik ook nog op antwoord van één der moderator's.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
jvdg

Bericht door jvdg »

PvS schreef:Overigens wacht ik ook nog op antwoord van één der moderator's.
Mods zijn er niet specifiek om een mod-oordeel te vellen.
Noch hebben zij de macht om (verkeerde) gedachten te corrigeren.
Hun functie is om toe te zien of er volgens de forumregels wordt gepost.
Als ze hun persoonlijke mening wensen kenbaar te maken, valt dit buiten hun modschap, mits die mening, alweer, binnen de forumregels valt.
Arjan

Bericht door Arjan »

PvS schreef:
Tiberius schreef:
PvS schreef:Dat er zulk een duisternis over de kerken heerst kunnen wij niet ontkennen.
En dat heeft een oorzaak...
Eens, met beiden. Maar de oorzaak zou wel eens een andere kunnen zijn dan jij hier suggereert.
Corrigeer mij maar...
jvdg, PvS doelde hierop... Tiberius is mod, en doet mee aan de discussie...
jvdg

Bericht door jvdg »

Arjan schreef:
PvS schreef:
Tiberius schreef:
PvS schreef:Dat er zulk een duisternis over de kerken heerst kunnen wij niet ontkennen.
Eens, met beiden. Maar de oorzaak zou wel eens een andere kunnen zijn dan jij hier suggereert.
Corrigeer mij maar...
Owh ja, daar wacht ik dan maar op. :)
edward

Bericht door edward »

PvS schreef:
Arjan schreef:Daarnaast zit je met het historische geloof dus niet in het genade verbond, hoe zal dan DL I art 17 opgaan voor je kinderen? Zo worden de sacrament(en) verkeerd bediend en gaat de laatste regel van art 29 (ngb) in vervulling....
Zij die niet geboren zijn uit 'gelovige ouders' behoren niet tot het genadeverbond. De eerste christengemeenten bestonden uit bekeerde Joden en heidenen, die na hun geloof beleden te hebben werden gedoopt met hun huis. Vandaar dat er nu geen volwassen meer gedoopt behoorden te worden. Dan alleen zij die uit het heidendom etc. voortkomen.
Met 'gelovige ouders' worden m.i. bedoeld, diegenen die behoren tot de zichtbare kerk, en middels hun belijdenis 'godzalig' geheten worden, hetzij oprechtelijk en in waarheid, hetzij alleen geveinsd en uiterlijk (om de woorden van Th. van der Groe te gebruiken).
Uit kracht van het genadeverbond zijn de kinderen van godzalige ouders 'apart' gezet.
...zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.
Of de (beide) sacramenten dan verkeerd gebruikt worden wil ik niet direkt beweren, maar er is wel het één en ander aan de hand.
Dat er zulk een duisternis over de kerken heerst kunnen wij niet ontkennen.
Over DE Gemeente heerst geen duisternis hoor.Waar duisternis heerst, heeft dat een oorzaak .
Natuurlijk is er wat aan de hand.Nu nog de hand in eigen boezem gaan steken en misschien wat minder overtuigd vastbijten in onze dogma's?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

edward schreef:Nu nog de hand in eigen boezem gaan steken en misschien wat minder overtuigd vastbijten in onze dogma's?
Waar in dit topic zie je dat terug dan?
Ik lees vooral een naspreken van de Schrift en de gereformeerde belijdenis door velen hier.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Arjan schreef:
PvS schreef:
Tiberius schreef:
Corrigeer mij maar...
Ik denk niet dat PvS daar op doelt; die correctie is namelijk al aangebracht door GJdeBruin.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

PvS schreef:
Tiberius schreef:
Corrigeer mij maar...
Hier zou PvS graag antwoord op willen hebben, Tiberius.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

GJdeBruijn schreef:
PvS schreef:O, die de aarde onnut beslaat, God verwacht vrucht van u! Hij zal eerlang komen om vrucht op u te zoeken (Bunyan).
Ho even, Bunyan was baptist. Zijn opmerking moet je dan niet in een context willen gebruiken waar een andere visie op de gemeente wordt voorgestaan.
Als je baptistische argumenten als bovengenoemde in een Calvinistische context wilt inbrengen dan creëer je een vernieuwde vorm van donatisme cq labadisme. Dat wezen zowel Bunyan als vd Groe nadrukkelijk van de hand! Je laat genoemde predikers dus buikspreken door ze selectief te citeren en citaten met elkaar te combineren op een wijze die ze zelf nooit zouden gedaan hebben.
Tjongejonge, wat een grote woorden allemaal. ;)
Ik denk echter dat PvS bedoelt te zeggen: het geestelijk leven gaat grosso modo ontbreken in de kerken, en toch wordt er gewoon doorgegaan met belijdenis doen en dopen. Dat is toch eigenlijk geen goede zaak.
Tja, als je dát al niet meer mag zeggen...
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
GJdeBruijn schreef:
Tjongejonge, wat een grote woorden allemaal. ;)
Ik denk echter dat PvS bedoelt te zeggen: het geestelijk leven gaat grosso modo ontbreken in de kerken, en toch wordt er gewoon doorgegaan met belijdenis doen en dopen. Dat is toch eigenlijk geen goede zaak.
Tja, als je dát al niet meer mag zeggen...
Van mij wel....in de engelse kerk heeft idd de uitholling van de doop en de onbijbelse invulling ervan er toe bijgedragen dat veel Bijbelgetrouwe christenen in die tijd baptist werden. Een betere weg was om de onbijbelse opvattingen te bestrijden door de kinderdoop weer zijn bijbelse invulling te geven. Een gemeente met 90% onbekeerden is natuurlijk niet de gemeente zoals de Schrift het wil. Als wij dat gewoon zijn gaan vinden zijn wij wel ver van onze plaats. Ik ben wel eens bang dat wij het niet alleen gewoon vinden maar zelfs het kenmerk van het "ware" . Weinig avondmaalgangers betekent een rechtzinnige gemeente....dat is triest.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

PvS schreef:
PvS schreef:
Tiberius schreef:
Corrigeer mij maar...
Hier zou PvS graag antwoord op willen hebben, Tiberius.
Ik denk dat één van de grootste oorzaken van de duisternis is, het grote onderlinge wantrouwen, waardoor onze tijd gekenmerkt wordt. Zie bijvoorbeeld hoe je zelf spreekt over mensen die geloofsbelijdenis afleggen, terwijl je hooguit over je eigen gemeente kan spreken (en dan nog in alle voorzichtigheid).
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Tiberius schreef:
PvS schreef:
Tiberius schreef:
Corrigeer mij maar...
Ik denk dat één van de grootste oorzaken van de duisternis is, het grote onderlinge wantrouwen, waardoor onze tijd gekenmerkt wordt. Zie bijvoorbeeld hoe je zelf spreekt over mensen die geloofsbelijdenis afleggen, terwijl je hooguit over je eigen gemeente kan spreken (en dan nog in alle voorzichtigheid).
Het afleggen van openbare geloofsbelijdenis in de kerken heeft een drempelverlagende 'funktie' gekregen.
Hier bedoel ik dus het belijden van een geloof van een leer der kerk.
Ik denk dat dé oorzaak is van de ontsporingen op 't kerkelijk erf, in de volle breedte...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Ik denk dat één van de grootste oorzaken van de duisternis is, het grote onderlinge wantrouwen, waardoor onze tijd gekenmerkt wordt. Zie bijvoorbeeld hoe je zelf spreekt over mensen die geloofsbelijdenis afleggen, terwijl je hooguit over je eigen gemeente kan spreken (en dan nog in alle voorzichtigheid).
Jij denkt dat het er allemaal wel rooskleuriger voorstaat dan PvS suggereert?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

PvS schreef:Het afleggen van openbare geloofsbelijdenis in de kerken heeft een drempelverlagende 'funktie' gekregen.
Hier bedoel ik dus het belijden van een geloof van een leer der kerk.
Ik denk dat dé oorzaak is van de ontsporingen op 't kerkelijk erf, in de volle breedte...
Triest genoeg áls dat in jouw gemeente zo is.
Maar generaliseren naar alle gemeenten in de gereformeerde gezindte, ja alle gemeente in de volle breedte, klopt sowieso niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat één van de grootste oorzaken van de duisternis is, het grote onderlinge wantrouwen, waardoor onze tijd gekenmerkt wordt. Zie bijvoorbeeld hoe je zelf spreekt over mensen die geloofsbelijdenis afleggen, terwijl je hooguit over je eigen gemeente kan spreken (en dan nog in alle voorzichtigheid).
Jij denkt dat het er allemaal wel rooskleuriger voorstaat dan PvS suggereert?
Hoe kom je daarbij? Ik ontken die duisternis niet, alleen zoekt hij de oorzaak op de verkeerde plaats.
Plaats reactie