De prediking van het Evangelie

memento

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef:Niet iedereen beschikt daarover. De meesten niet denk ik. Dus toch maar gewoon in het Nederlands citeren.
Niet iedereen heeft Calvijn in het Nederlands... en het staat niet online...
Precies. Op deze manier is wel goed controleerbaar wat geciteerd wordt.

Voor de volgende keer zou wat toelichting bij het citaat wel handig zijn. Dus even kort in eigen woorden samenvatten wat je citaat zegt, zodat duidelijk is wat je met je citaat wil zeggen. Met het Engelse citaat als bewijs.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:In dit geval is het een controleerbaar verwijt. Men leze de preken van Arminius op Romeinen 7 en 8.
Waar kunnen we die (online) vinden?
Online te vinden in de Complete Works of Arminius: http://www.ccel.org/ccel/arminius/works2.pdf, daarin opgenomen onder de titel: A Dissertation On The True And Genuine Sense Of The Seventh Chapter Of St. Paul’s Epistle To The Romans By That Famous Divine The Rev. James Arminius, D.D. A Native Of Oudewater, In Holland
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

---Niet op de persoon spelen --- gaarne een nieuwe posting plaatsen
edward

Bericht door edward »

Erasmiaan, lees 2 Tim 23-25 eens.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat Arminius best wel eens goede exegetische inzichten gehad zou kunnen hebben. Niet alles wat een ketter zegt, is per definitie fout. De redenering 'ketter X. zegt hetzelfde als jij over die tekst, dus jij leert de ketterij van ketter X' gaat dan ook niet op.
Verder lijkt er mij wat verwarring omtrent de definitie van 'zich bevinden in het stuk der ellende'.
Als het gaat over het overtuigende werk van de Geest vóór iemand tot geloof komt, dan is dat inderdaad een stuk dat niet meer overgedaan wordt. Want hoe diep een kind van God het ook kan verzondigen, de betrekking tussen God als Zijn Vader en hij als kind, blijft bestaan.
Gaat het om de blijvende verdorvenheid van de mens tot zijn laatste ademsnik toe, dan gaat het om een stuk dat wij in dit leven nooit te boven komen. Daar zal zowel memento als Erasmiaan het mee eens zijn.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ik vraag me af hoevelen van ons die een preek van Arminus hebben gelezen in staat zullen zijn de vinger bij de ketterijen van Arminius te leggen.
Dat kon nog wel eens tegen vallen.

Het remonstrantisme wat uit Arminius is voortgevloeid is helderder dan de dwalingen van Arminius zelve.
Onze Dordtse 'vaderen' hebben dan ook niet zozeer de V artikelen tegen Arminius benoemd, maar tegen de remonstranten.
Het lijkt me dan ook juister om in de discussies te spreken over remonstranten dan over Arminianen.
memento

Bericht door memento »

jvdg schreef:Ik vraag me af hoevelen van ons die een preek van Arminus hebben gelezen in staat zullen zijn de vinger bij de ketterijen van Arminius te leggen.
Dat kon nog wel eens tegen vallen.

Het remonstrantisme wat uit Arminius is voortgevloeid is helderder dan de dwalingen van Arminius zelve.
Onze Dordtse 'vaderen' hebben dan ook niet zozeer de V artikelen tegen Arminius benoemd, maar tegen de remonstranten.
Het lijkt me dan ook juister om in de discussies te spreken over remonstranten dan over Arminianen.
De preken over Romeinen 7 door Arminius zijn de directe aanleiding geweest tot de Dordtse Synode. Arminius' stelde dat het "ik ellendig mens" voor de bekeerde Paulus slechts een herinnering was, en geen beleving meer.

Later is men Arminius' theologie gaan onderzoeken, en kwam men meerdere ketterijen tegen. Maar het ontkennen van het "tegelijk zondaar en tegelijk rechtvaardig" was de oorzaak.

Over deze exegese verschillend denken, leidt tot een wezenlijk verschillende geloofsbeleving. Geef mij dan maar de zwaarmoedige geloofsbelevenis van Luther, voor wie "gelijk zondaar en gelijk rechtvaardig" de kern van de geloofsbelevenis was. Juist in de beleving van de zonden is de diepte van de genade zichtbaar. Paulus is in Rom. 7 niet aan het theoretiseren, maar spreekt vanuit de beleving: "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere."
Jongere

Bericht door Jongere »

Om maar een beetje on-topic te blijven:
Bert Mulder schreef:
Calvijn over 2 Petrus schreef:no mention is here made of the hidden purpose of God, according to which the reprobate are doomed to their own ruin, but only of his will as made known to us in the gospel. For God there stretches forth his hand without a difference to all, but lays hold only of those, to lead them to himself, whom he has chosen before the foundation of the world.
Kijk, en hier ben ik het nu helemaal mee eens!
Zoals ik ook al vaker in topics rond het aanbod van genade heb gezegd. Dat we in het spreken over het evangelie (God stretches forth his hand without a difference to all, is dat geen genade-aanbod aan allen!?) spreken over Gods geopenbaarde wil. En dat we daarin niet (moeten) spreken over Gods verborgen wil. Ik weet dat er een verkiezing is. Ik hoop dat ik dat nu wel vaak genoeg en duidelijk genoeg heb gezegd op dit forum.

Calvijn zegt hier dus heel duidelijk niet dat het in deze tekst niet over alle mensen gaat (juist wel, without a difference to all), maar dat het niet over Gods verkiezing (verborgen wil) gaat! Het gaat over de geopenbaarde wil, Gods evangelieverkondiging, Zijn uitgestrekte hand.

Maar al te vaak kreeg ik teruggeworpen dat in God maar één wil is. Ik zou het in deze hele discussie bij de woorden van Calvijn's uitleg van 2 Petrus willen houden. Of anders zoals ik het toevallig vanmiddag las van Ralph Erskine. Dát is voor mij exact het goede evenwicht als we spreken over het geloof en het preken van het evangelie.
Ralph Erskine schreef:Wat de wet dreigt, zal aan u uitgevoerd worden, als het Evangelie van genade niet ontvangen wordt. Zoals u kunt weten, bent u onderworpen aan de toorn van God, omdat het in de wet is geopenbaard. Zo kunt u ook weten dat u de genade van God kunt verkrijgen, omdat dat geopenbaard is in het Evangelie. Deze genade wordt u geschonken door de bediening van het Evangelie. Voor u is de deur van de hoop geopend. God heeft ons geboden het Evangelie aan alle creaturen te prediken. Wat is dit Evangelie des vredes? Dit, namelijk, dat God in Christus voor u verzoend is over alles wat u hebt gedaan.
U zult hiertegen inbrengen: 'Maar God heeft niet het doel om genade te bewijzen aan allen. Hoe kan ik dan deze aanbieding van het Evangelie op mijzelf toepassen?' Hierop antwoord ik dat God niet Zijn verborgen voornemen, maar Zijn Woord heeft gemaakt tot de regel van uw geloof. U kunt en zult Zijn genadig voornemen kennen, indien u maar eerst Zijn Woord aanneemt en gelooft, dat zegt: 'Ik zal verzoening voor u doen over al hetgeen gij hebt gedaan.'
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef:Calvijn zegt hier dus heel duidelijk niet dat het in deze tekst niet over alle mensen gaat (juist wel, without a difference to all), maar dat het niet over Gods verkiezing (verborgen wil) gaat! Het gaat over de geopenbaarde wil, Gods evangelieverkondiging, Zijn uitgestrekte hand.
ook dit niet vergeten:

But the order is to be noticed, that God is ready to receive all to repentance, so that none may perish; for in these words the way and manner of obtaining salvation is pointed out. Every one of us, therefore, who is desirous of salvation, must learn to enter in by this way

het is via de bekering, dat de weg tot zaligheid is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
Jongere schreef:Calvijn zegt hier dus heel duidelijk niet dat het in deze tekst niet over alle mensen gaat (juist wel, without a difference to all), maar dat het niet over Gods verkiezing (verborgen wil) gaat! Het gaat over de geopenbaarde wil, Gods evangelieverkondiging, Zijn uitgestrekte hand.
ook dit niet vergeten:

But the order is to be noticed, that God is ready to receive all to repentance, so that none may perish; for in these words the way and manner of obtaining salvation is pointed out. Every one of us, therefore, who is desirous of salvation, must learn to enter in by this way

het is via de bekering, dat de weg tot zaligheid is.
Klopt, bekering en geloof is de weg (via = Latijns voor weg) tot zaligheid, niet een voorwaarde.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:
Ralph Erskine schreef:Wat de wet dreigt, zal aan u uitgevoerd worden, als het Evangelie van genade niet ontvangen wordt. Zoals u kunt weten, bent u onderworpen aan de toorn van God, omdat het in de wet is geopenbaard. Zo kunt u ook weten dat u de genade van God kunt verkrijgen, omdat dat geopenbaard is in het Evangelie. Deze genade wordt u geschonken door de bediening van het Evangelie. Voor u is de deur van de hoop geopend. God heeft ons geboden het Evangelie aan alle creaturen te prediken. Wat is dit Evangelie des vredes? Dit, namelijk, dat God in Christus voor u verzoend is over alles wat u hebt gedaan.
U zult hiertegen inbrengen: 'Maar God heeft niet het doel om genade te bewijzen aan allen. Hoe kan ik dan deze aanbieding van het Evangelie op mijzelf toepassen?' Hierop antwoord ik dat God niet Zijn verborgen voornemen, maar Zijn Woord heeft gemaakt tot de regel van uw geloof. U kunt en zult Zijn genadig voornemen kennen, indien u maar eerst Zijn Woord aanneemt en gelooft, dat zegt: 'Ik zal verzoening voor u doen over al hetgeen gij hebt gedaan.'
Dit lijkt erg veel op het stukje van Cutting dat ik kortgeleden citeerde...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:Klopt, bekering en geloof is de weg (via = Latijns voor weg) tot zaligheid, niet een voorwaarde.

Precies!

Nooit de voorwaarde.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Zoals ik al schreef vrees ik dat je E. en mij in zijn voetspoor, niet begrepen hebt.

Mijn visie op de bewuste drieslag is als volgt.

De Heilige Geest gaat de ziel bearbeiden en die ziel laten zien dat hij gans verdorven is voor God en der verdoemenis onderhevig is.
Die ziel gaat schreeuwen: Is er nog een weg ter ontkoming?
In die weg gaat de Heilige geest tonen dat er een weg ter ontkoming is door het verzoenend lijden van onze geheel enige Zaligmaker Jezus Christus, de Verlosser.
In mate en diepte zal de Heilige Geest zo'n ontdekte ziel de weg ter zaligheid planten.
Die planting, zijnde de Verlossing leidt tot die derde slag: de dankbaarheid.

O, eeuwig wonder! Hij voor mij, waar ik dood was in de zonden en misdaden.

Mijn visie is dat dit volgordelijk in aanvang de weg is van Gods kinderen.

Maar daarna wordt die volgorde "verstoord": twijfel, ongeloof, Hij vooor mij?
In het verdere leven daarna waarin wordt gestreefd naar opwas in het geloof en de genade, gaan die drie stukken meer en meer een rol spelen die, met eerbied gesproken, dwars doorelkaar lopen.
We kunnen het niet meer bezien, maar één ding staat vast, ellende, verlossing en dankbaarheid kunnen dan tegelijkertijd beleefd worden, ja zelfs tot meerdere glorie van Christus.

Omdat ik meende dat E. dat ook bedoelde m.b.t. de getrokkene heb ik daarom mijn instemming daarmee betuigd.

Maar met jou en memento ben ik ervan overtuigd dat een hetzij bekommerde danwel een bevestigde christen niets anders beleeft dan die drieslag in welke volgorde of samensmelting dan ook wordt ervaren door een ontdekte zondaar.

Maar ten overvloede wil ik stellen dat een ontdekte zondaar als eerste wordt geconfronteerd met kennis aan het stuk der ellende.
Wat verder "volgt" is (ook) het werk van de Heilige Geest, die uitgezonden door God de Vader en God de Zoon, welke Zijn werk aan zondaren toepast en openbaart.
En dan "rollen" die gestalten door elkaar en valt alle dogmatiek weg.
Blijft over: De bevinding en kennis aan en van Christus

Hoe onbegrijpelijk dan ook, het is tot meerdere Glorie van Zijn naar waarde nooit genoeg volprezen naam.
Jongere

Bericht door Jongere »

Bert Mulder schreef:het is via de bekering, dat de weg tot zaligheid is.
Mee eens.
Het gaat in dit topic echter om de prediking van het evangelie.
Afgewezen schreef:Dit lijkt erg veel op het stukje van Cutting dat ik kortgeleden citeerde...
Dat is mooi, dan dachten Cutting en Erskine blijkbaar hetzelfde.
memento

Bericht door memento »

jvdg schreef:Zoals ik al schreef vrees ik dat je E. en mij in zijn voetspoor, niet begrepen hebt.

Mijn visie op de bewuste drieslag is als volgt.

De Heilige Geest gaat de ziel bearbeiden en die ziel laten zien dat hij gans verdorven is voor God en der verdoemenis onderhevig is.
Die ziel gaat schreeuwen: Is er nog een weg ter ontkoming?
In die weg gaat de Heilige geest tonen dat er een weg ter ontkoming is door het verzoenend lijden van onze geheel enige Zaligmaker Jezus Christus, de Verlosser.
In mate en diepte zal de Heilige Geest zo'n ontdekte ziel de weg ter zaligheid planten.
Die planting, zijnde de Verlossing leidt tot die derde slag: de dankbaarheid.

O, eeuwig wonder! Hij voor mij, waar ik dood was in de zonden en misdaden.

Mijn visie is dat dit volgordelijk in aanvang de weg is van Gods kinderen.
Dat is inderdaad Gods gewone weg ja. Als uitzondering zou ik daarbij noemen hen die van de moederschoot af geloven, zoals een Johannes. Zij zijn wedergeboren, en openbaren in het opgroeien geloof, zonder dat bij hen de ellende voorafgaand is doorleefd.

Echter: Mijn stelling is: Iemand is pas behouden wanneer alle 3 de stukken beleefd worden. Zoals je zelf ook zegt: De dankbaarheid volgt eigenlijk direct op de ervaring van verlossing. Ik zou de ellendekennis vóór de kennis der verlossing dan ook niet binnen de verlossing noemen, maar daarbuiten.

Vandaar mijn stelling: Ellende, verlossing en dankbaarheid zijn er gelijktijdig. In het gevoelsleven kan één van de stukken misschien meerder nadruk hebben, maar als het goed is doorleeft elk kind van God dat hij in zichzelf hopeloos verloren ligt in de zonde, dat Christus offer ook zijn zonden vergeeft, en dat hij dankbaar is vanwege dat onuitsprekelijke wonder.

Ik geloof dat een kind van God er goed aan doet, zijn bevinding en beleving te laten corrigeren door de Schrift. Zowel in de psalmen als ook hier bij Paulus komen we tegen hoe het zou moeten: In mijzelf "Ik ellendig mens", maar ziende op God, Zijn genade en Zijn Christus: "Maar ik dank God".
Plaats reactie