Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Orchidee

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Orchidee »

Géénzins! belangrijke zaken kunnen niet vaak genoeg aan bod komen!
Hardleers en Halsstarrig blijf je houden
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
TSD

Bericht door TSD »

Gelukkig vinden we op refoforum geen polariserende berichten en straalt het respect en begrip voor elkaar er aan alle kanten af.

Dat is wel fijn natuurlijk, ondanks het verschil van mening rondom vaccineren.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:Géénzins! belangrijke zaken kunnen niet vaak genoeg aan bod komen!
Hardleers en Halsstarrig blijf je houden Afbeelding
Begrijp ik nu goed dat je hen die om principiële redenen geen vaccin nemen hardleers en halsstarrig noemt?
Mara

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: Als je een normaal voedingspatroon hebt, is het slikken van supplementen niet nodig. Dan ben je of bijgelovig of inconsequent.
Er zijn heel wat uiteenlopende omstandigheden, waardoor het slikken van supplementen wel degelijk nuttig of zelfs noodzakelijk is.
Zwangerschap, leeftijd, huidskleur, vaak binnen verblijven, verstoorde opname, bepaalde medicijnen, aandoeningen.
parsifal schreef:In Zweden helpen ze mensen een handje door vitamine D toe te voegen aan bijvoorbeeld melk.
In Nederland wordt al decennia lang vitamine A en D toegevoegd aan de margarine, en kun je melk met extra calcium kopen.
En is er brood met extra vezels.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Terri

Bericht door Terri »

DDD schreef:
TSD schreef:
DDD schreef:De onzekerheid over de langetermijneffecten. Kijk maar eens wat vaccinatieweigeraars allemaal aanvoeren aan redenen om niet gevaccineerd te worden. Ik kan dat ook allemaal niet beoordelen. Toch heb ik mij laten vaccineren, in het algemeen belang.
Dus je gaat je offer nu meten aan wat vanuit de kringen van Forum voor Desinformatie tot je komt? Ik ben perplex
Nou. Ik ben nog wel zo verstandig om te zien dat Baudet een leugenaar is. Maar niet alles wat hij aanvoert, is in zijn geheel onzin. Er zijn feitelijke onzekerheden. En mijn karakter is: bij twijfel niet inhalen. Dus ik vond het inderdaad een offer.

Los daarvan: de ongevaccineerden moeten uit een consequent wereldbeeld handelen. Als zij niet vaccineren omdat er zulke grote risico's zijn, dan moeten ze niet doen alsof mensen die wel inenten, die risico's niet meewegen. Dat is meten met twee maten. Het zal vast voorkomen dat mensen maar gewoon iets doen om er vanaf te zijn, maar dat is niet de norm.
Deze zin heeft mij wel aan het denken gezet, iig vind ik het kernachtig uitgedrukt en herken ik het helemaal. Daarom voel ik me nog steeds kwetsbaar en afhankelijk.
Ik denk als we alle 'eigenwijsheid' opzij zetten, we een hartelijke verbondenheid met elkaar zouden voelen, zowel de gevaccineerden als de ongevaccineerden.
Marco

Re: RE: Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Marco »

Wim Anker schreef:Dit soort uitspraken (en van andere forummers) - doen wel vermoeden dat de hele discussie de afgelopen jaren op RF gemist, niet begrepen of alweer vergeten is.
Dat kan er mee te maken hebben dat in al die jaren en honderden pagina's nooit helder naar voren is gekomen waar nou echt het punt zit waarom vaccinatie zo slecht zou zijn: waarom in het geval van vaccinatie ons handelen Gods Voorzienigheid in de weg zou zitten maar niet in bepaalde andere gevallen. Er wordt gerefereerd aan het geweten en aan de vrijmoedigheid om te laten vaccineren. Maar als het zo scherp zou liggen, zou er meer uit de Schrift verklaard moeten worden.

En daarnaast gaat het nooit over de vrijmoedigheid om een werkzaam middel niet te nemen.

De hele discussie blijft in een kringetje gaan. En dan ga je elkaar niet begrijpen. En hoe langer dat duurt, hoe meer onbegrip er van beide kanten komt. Zelfs als er respect is voor elkaars standpunt (ik gebruik bewust het woord 'begrip' niet).
GGotK

Bericht door GGotK »

TSD schreef:Gelukkig vinden we op refoforum geen polariserende berichten en straalt het respect en begrip voor elkaar er aan alle kanten af.

Dat er weinig begrip en respect is voor elkaar inzake deze kwestie komt vooral omdat men (= beide partijen) het helemaal geen gewetenskwestie vindt.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

GGotK schreef:
TSD schreef:Gelukkig vinden we op refoforum geen polariserende berichten en straalt het respect en begrip voor elkaar er aan alle kanten af.

Dat er weinig begrip en respect is voor elkaar inzake deze kwestie komt vooral omdat men (= beide partijen) het helemaal geen gewetenskwestie vindt.
O? Kun je dat toelichten?
- Niet meer zo actief -
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GGotK schreef:

Wie zij in jouw oog de 'beide partijen'? Wanneer het voor mij geen gewetenskwestie was ging ik morgen vaccineren.
KDD

Bericht door KDD »

Ter bemoediging, van ds.Van Reenen. Een recent stuk van hem uit de kerkbode:

Coronapas en Openbaring 13
Toen de PIN-code werd ingevoerd waren er mensen die zeiden dat dit het teken van het beest zou zijn. Toen de coronavaccinaties in opmars waren, waren er mensen die zeiden dat dit het teken van het beest zou zijn. Zij hadden natuurlijk geen gelijk. En toch… toch vergisten ze zich ook weer niet zo heel erg. Het is wel in aantocht. Scherp zien we dat bij de coronapas. Die niet alleen in Nederland ingevoerd wordt, maar in veel meer westerse landen, en soms met nog veel meer consequenties. Bijvoorbeeld in de VS regent het al ontslagen. Nee, het gaat nog lang niet zo ver als wat we in Openbaring 13:17 lezen, ‘dat niemand mag kopen of verkopen dan die dat merkteken heeft’. Je kunt in ons land hooguit niet naar een restaurant of iets dergelijks, en dat is zo’n ramp niet (al lijkt het me voors horecaondernemers geweldig ingewikkeld). Maar het systeem van uitsluiting is in werking getreden. Met alle gevolgen van dien, waarbij gevaccineerden steeds vaker niet-gevaccineerden gaan zien als staatsvijand nummer 1.
Is zo’n coronapas dan niet logisch, nu er nog van corona sprake is? Laten we wel wezen: alle maatregelen, zelfs de meest afschuwelijke, die in de geschiedenis genomen zijn leken logisch. Het merkteken van het beest zal ook heel logisch lijken. Dat is de enige manier om vrijwel heel de bevolking mee te krijgen. Echt logisch is het echter slechts voor hen die verblind geworden zijn. Bijvoorbeeld door eerst jarenlang te horen gekregen te hebben dat er één groot gevaar is. Maar wie van een afstandje kijkt, ziet dat dit voor corona in elk geval nu niet meer geldt. Er overlijden nog steeds mensen aan corona, jazeker. Maar dat zijn er niet meer dan dat er ‘vroeger’ iedere winter aan griep stierven. En tijdens zo’n griepgolf hielden we geen 1,5 meter afstand en werd er niet om een negatieve test gevraagd. Waarom dan nu wel? Omdat het nu niet meer om normale gezondheidszorg gaat maar om beheersing. Corona heeft de angst voor controleverlies aangewakkerd. En van de weeromstuit zijn regeringen geschoten in de reflex van de maximale controle. Controle van de ziekte én controle van de mensen. Voor zover ik kan zien stopt dat niet bij de coronapas. Het lijkt me voor de hand liggend dat dit straks ook gaat spelen rondom lhbti, klimaat en digitalisering (en wie weet wat voor crisis er nog komt). Wie niet meedoet ligt er uit.
Wat moeten we dan? (1) Niet meedoen. Dat wil zeggen: niet alleen om het meedoen of uit angst voor uitsluiting. Als bepaalde kwetsbare mensen zich hebben laten vaccineren, dan kan ik dat begrijpen. Maar laat het dan een gewetenszaak zijn, en niet iets wat gebeurt onder maatschappelijke druk (zeker niet voor jongeren en jongvolwassenen, waar de risico’s van vaccinatie minstens zo groot zijn als van corona). Laat deze tijd maar een oefentijd zijn, om indien nodig alleen te durven staan. (2) Niet bang zijn. Niet voor de coronapas, niet voor vaccinatie, niet voor corona, niet voor uitsluiting. Dat lijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan, daarom is het ook bovenal een geestelijke zaak. ‘De HEERE is mijn Licht en mijn Heil, voor wie zou ik vrezen?’ (Ps. 27:2). Wie zich aan Hem mag toevertrouwen hoeft niet meer ondersteboven te raken. Integendeel, die mag zich in Hem verblijden. In Zijn aanwezigheid nu, in Zijn komst straks: ‘Heft uw hoofden opwaarts omdat uw verlossing nabij is’ (Luk. 21:28). (3) Niet te druk maken. Jawel, dee invoering van de coronapas (en alles wat er aan vooraf ging) moet ons alert maken. Vanmorgen lazen we als gezin Daniël 10, over de vorst der Perzen. Achter heel het wereldgebeuren speelt een geestelijke strijd, en daar zien we in deze tijd iets van en het zal intenser worden. Maar het is niet vruchtbaar om elke dag bezig te zijn met kritiek en protest. In feite moeten we in deze tijd hetzelfde doen als in alle tijden: breken met de zonde, vluchten tot Christus, smeken om de Geest, jagen naar heiligmaking. Wie dicht bij God leeft is ten diepste op alles voorbereid. Op tijden van voorspoed en tijden van crisis. Op de wederkomst en op de dood. (4) Bidden. Voor regeringspersonen, of zij zich niet zullen laten meeslepen in duistere plannen. Voor het land, of het niet gehuld hoeft te blijven in de duisternis. Voor de kerk, of die als een stad op een berg mag zijn en een licht in een duistere plaats. Voor onszelf en ons nageslacht, of wij Christus zullen toebehoren en Hem trouw zijn. En dit alles met het oog op God:
   Uw Koninkrijk kome.
   Vergeef ons onze schulden.
   Verlos ons van de boze.
   Want van U is het Koninkrijk.
Amen. Het is vast en zeker in Hem.
GGotK

Bericht door GGotK »

Mannetje schreef:
GGotK schreef:

O? Kun je dat toelichten?
Jazeker, ik las bijvoorbeeld vandaag in het RD het volgende van ds vd Kieft:
Daarna kwam zijn (ds vd Kieft) kritische stellingname: „Horen onze kinderen wel dat we van God afhankelijk zijn en dat we ongeoorloofde middelen, zoals vaccinatie, niet mogen gebruiken?
Nou kan ik vaak instemmen met deze predikant, maar we moeten toch eerlijk zeggen dat als je het zo formuleert dat het geen gewetenskwestie meer is maar een principiële kwestie? Ds Zondag deed in een interview bijna hetzelfde, maar dan in het 'voordeel' van het wel vaccineren.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

KDD schreef:Ter bemoediging, van ds.Van Reenen. Een recent stuk van hem uit de kerkbode:

Dank. Heel veel dank. Een woord op zijn tijd.
Laag

Bericht door Laag »

Ik verbaas mij erover, dat het standpunt aangaande vaccinatie zo verschoven is.
Het blijft een middel, dat ziekmakend is, om zodoende antistoffen aan te maken tegen een specifieke ziekte, waarvan wij niet weten of die ons zal treffen. En de een gebruikt het, met de wens dat God het zal zegenen, de ander gebruikt het niet, met de wens dat God hem zal bewaren.
Het blijft een persoonlijke zaak. Een zaak van het geweten, en waarom de ongevaccineerden dan hardleers zijn, ik weet het niet.
Laat elkaar vrij, dwang en drang is er al genoeg, en komt er nog meer, hetzij via de overheid, hetzij via de media, hetzij via andere wegen.
Ik vind het zorgelijk, dat het anti vaccinatie standpunt niet meer begrepen wordt, het onbegrip daarover. En allerlei suggesties waarom men zich niet laat vaccineren, alsof daar geen inwendige strijd aan ten grondslag ligt, alsof het niet een gedurige strijd en zaak van het gebed is. En dat is niet overal zo, evenals wel vaccineren niet bij iedereen een zaak van het gebed zal zijn, en een strijd.
In plaats van te bukken onder Gods hand, slaat de reformatorische gezindte elkaar om de oren. Laten we elkaar vasthouden, respecteren en gedurig opdragen in het gebed.
Laag

Bericht door Laag »

KDD schreef:Ter bemoediging, van ds.Van Reenen. Een recent stuk van hem uit de kerkbode:

En dit alles met het oog op God:
   Uw Koninkrijk kome.
   Vergeef ons onze schulden.
   Verlos ons van de boze.
   Want van U is het Koninkrijk.
Goed stuk.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:

Dank. Heel veel dank. Een woord op zijn tijd.
Hier sluit ik me bij aan. Dank.
Plaats reactie