Erdee
Re: Erdee
Begin november gaf de heer De Bruin in een hoofdredactioneel commentaar in het RD denk ik al een voorzetje op dit artikel. De teneur van het bericht aan de abonnees was: we moeten ook kritisch naar binnen durven kijken en daar lessen uit trekken, ook al voelt dat voor meerderen als het buiten hangen van de vuile was. Wat me toen specifiek opviel is dat hij de naam van Geerten Moerkerken noemde als gezicht van de onderzoeksredactie.
Je kunt je alleen afvragen wat deze artikelen voor zin hebben als het bij verslaglegging blijft. Ik zou nu een stevig artikel op poten zetten met commentatoren als S.D. Post over: hoe ga je nu met elkaar om in de gegeven situatie. Maar ook met vertegenwoordigers van predikantenopleidingen: hoe bereiden jullie je aanstaande predikanten op zulke confrontaties voor? Et cetera.
Tot nu toe acht ik de uitkomsten van de onderzoeksredactie ook wat teleurstellend. Het is meer uitzoekwerk en betrokkenen interviewen rondom vrij kleine kwesties (zij het dat dit in Staphorst als groot wordt ervaren). Verslaglegging eigenlijk. Maar ze beginnen net, ik wacht af wat er verder komt.
Je kunt je alleen afvragen wat deze artikelen voor zin hebben als het bij verslaglegging blijft. Ik zou nu een stevig artikel op poten zetten met commentatoren als S.D. Post over: hoe ga je nu met elkaar om in de gegeven situatie. Maar ook met vertegenwoordigers van predikantenopleidingen: hoe bereiden jullie je aanstaande predikanten op zulke confrontaties voor? Et cetera.
Tot nu toe acht ik de uitkomsten van de onderzoeksredactie ook wat teleurstellend. Het is meer uitzoekwerk en betrokkenen interviewen rondom vrij kleine kwesties (zij het dat dit in Staphorst als groot wordt ervaren). Verslaglegging eigenlijk. Maar ze beginnen net, ik wacht af wat er verder komt.
Wat ik daarentegen wel goed en nuttig en mogelijk zelfs dapper vind, is de openheid over suïcidaliteit. Als ik me niet vergis waren er (ook) afgelopen tijd meerdere zelfdodingen binnen de achterban van het RD, waar hele families, omgevingen, kerkelijke gemeenten ontsteld achterbleven. En iets waar we ons volgens mij te snel in vergissen: vandaag of morgen kunnen jij en ik met deze vreselijke gedachten kampen. Daarom goed dat het geen feelgood verhaal was maar rauwe realiteit, met volgens mij een goede duiding door de psychiater. Hopelijk krijgt de betreffende jonge vrouw goede nazorg en enkel liefdevolle reacties.
Het eerste artikel is een poging tot reconstructie van een plaatselijk conflict dat nu twee jaar speelt. Het tweede artikel zijn wat mild-kritische vragen richting één kant van het conflict. Er lijkt niet veel te worden doorgevraagd, terwijl sommige antwoorden daar toch echt wel aanleiding voor geven.
Er wordt alleen gesproken met betrokkenen, niet met deskundigen. Dat vind ik geen onderzoeksjournalistiek.
Daarom schreef ik al: ik hoop dat er nog wordt uitgezoomd. Komen dergelijke situaties vaker voor, ook in andere contexten? Wat kunnen niet-Staphorsters leren van deze situatie? Hoe te handelen in zo'n conflict?
Voor mij is het nog steeds wel de vraag of dit door de onderzoekjournalistieke redactie op poten is gezet of niet. Mij komt het meer over als een gewone reportage, wat het feitelijk ook is. Er wordt niets onthuld en van journalistiek speurwerk is er geen sprake.
Er zitten voortdurend allerlei deskundigen meningen te verkondingen op nationale televisie en dan is het ook geen onderzoeksjournalistiek. Volgens mij hanteer je een andere visie op wat dit journalistiek zou moeten zijn, dan dat ik eronder versta. Hoofdzaak is dat het journalistiek betreft rondom onderwerpen en thema's die je liever verborgen houdt. Dat lijkt me in dit geval wel aan de orde, gelukkig met medewerking van de betrokken HHK en van het inloophuis. Als je de kwestie 'Kruiningen' nog eens zou onderzoeken, dan zou je denk ik geen helder verhaal kunnen schrijven omdat de primair betrokken personen waarschijnlijk niet meewerken.
Wel zaken die onder het tapijt moeten blijven inderdaad, maar die daar dan ook wel alleen met enige moeite (lees: veel diepgaand onderzoek) onder vandaan gehaald kunnen worden. Ik denk dat hier een adequate beschrijving van onderzoeksjournalistiek staat: https://nl.wikipedia.org/wiki/Onderzoeksjournalistiek. Kijk, het RD is te klein om iets van het kaliber kinderopvangtoeslagschandaal boven tafel te krijgen. Maar zo'n verhaal uit Staphorst is wel de andere zijde. Dat is in deze vorm ook door een schoolkrantredactie te maken. Simpelweg alle betrokkenen wat vragen stellen. En dan ook nog over een kwestie niet echt uniek is in z'n soort. Daarom hoop/geloof ik niet dat dit onder onderzoeksjournalistiek geschaard wordt. Al is de gereformeerde gezindte wel een mijnenveld om (echt) onderzoeksjournalistiek in te bedrijven, dat wil ik gelijk toegeven.Herman schreef: ↑18 nov 2024, 08:57Er zitten voortdurend allerlei deskundigen meningen te verkondingen op nationale televisie en dan is het ook geen onderzoeksjournalistiek. Volgens mij hanteer je een andere visie op wat dit journalistiek zou moeten zijn, dan dat ik eronder versta. Hoofdzaak is dat het journalistiek betreft rondom onderwerpen en thema's die je liever verborgen houdt. Dat lijkt me in dit geval wel aan de orde, gelukkig met medewerking van de betrokken HHK en van het inloophuis. Als je de kwestie 'Kruiningen' nog eens zou onderzoeken, dan zou je denk ik geen helder verhaal kunnen schrijven omdat de primair betrokken personen waarschijnlijk niet meewerken.
Volgens mij is het een journalistieke kwaliteit dat je mensen aan het praten krijgt, die liefst hun mond houden. Dat krijgt een schoolkrantredacteurtje niet voor elkaar. Wij lezen het eindproduct en denken dan dat het allemaal heel gladjes is verlopen, maar vermoedelijk zit hier toch echt wel wat meer tijdsinvestering in dat we vermoeden. Denk alleen al aan het feit dat diverse citaten uit de prediking aan de orde zijn gekomen. Die zijn niet door betrokkenen aangedragen, maar door het rd achterhaald. (Ben je wel een tijdje mee bezig om twee jaargang preken na te luisteren).
Ik snap dat het tijd kost, maar dat is toch ook wel her minste wat het mag kosten? En enige moeite ook wel toch? Ik ben welwillend hoor, en heb het met interesse gelezen. Vraag me wel af: oke, dan weten we dat ook weer, en nu?Herman schreef: ↑18 nov 2024, 13:28Volgens mij is het een journalistieke kwaliteit dat je mensen aan het praten krijgt, die liefst hun mond houden. Dat krijgt een schoolkrantredacteurtje niet voor elkaar. Wij lezen het eindproduct en denken dan dat het allemaal heel gladjes is verlopen, maar vermoedelijk zit hier toch echt wel wat meer tijdsinvestering in dat we vermoeden. Denk alleen al aan het feit dat diverse citaten uit de prediking aan de orde zijn gekomen. Die zijn niet door betrokkenen aangedragen, maar door het rd achterhaald. (Ben je wel een tijdje mee bezig om twee jaargang preken na te luisteren).
Volgens mij zijn een aantal lessen zo uit de krant te halen, als: ga altijd eerst het gesprek aan (als kerkenraad). Blijf altijd on speaking terms met de gevestigde kerk (als evangelisten). Ga geen kerkdiensten verstoren (al charismatische jongere). Jaag niet op kerkgangers op de markt (als evangelist). Ik vind dat tamelijk heldere lessen voor mij als modaal gemeentelid in een HHK.
Dat was toch ook allemaal prima te bedenken zonder deze artikelen?Herman schreef: ↑18 nov 2024, 13:36Volgens mij zijn een aantal lessen zo uit de krant te halen, als: ga altijd eerst het gesprek aan (als kerkenraad). Blijf altijd on speaking terms met de gevestigde kerk (als evangelisten). Ga geen kerkdiensten verstoren (al charismatische jongere). Jaag niet op kerkgangers op de markt (als evangelist). Ik vind dat tamelijk heldere lessen voor mij als modaal gemeentelid in een HHK.