Gereformeerde Gemeenten

eilander
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

@Ambtenaar, wat bedoel je met 'theologische basis?'
crossmountain

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:
Erasmiaan schreef:
-DIA- schreef:Als op Refoweb andere predikanten aan het woord zouden komen, als ds. Verschuure, ds. de Heer, ds. G.J.N. Moens, enz. zou de website er toch naar mijn gevoel compleet anders uitzien. Er zouden ook geheel andere antwoorden gegeven worden. En wellicht zou de populariteit van deze website dan wel danig afnemen.
Maar met dit antwoord van ds. Vreugdenhil is gewoon helemaal niets mis.
Ik bedoelde dit in het algemeen genomen.

Een voorbeeld uit de praktijk. Wij woonden vroeger in een dorp waar geen reformatorische kerken zijn. Doordat mijn opa 'bij geval' in aanraking kwam met mensen uit Rijssen veranderde er heel veel bij mij opa. Hij kon in ons dorp niet meer kerken. We spreken nu over de eerste helft van de 20e eeuw. Een auto hadden ze niet, en naar Rijssen lopen kon ook niet. Ze gingen met een rijtuig, getrokken door een paard. Er was wel eens wat wetticisme, ook in Rijssen. Maar om mensen in Rijssen geen ergernis te geven stalden ze het rijtuig en het paard net buiten de stad en liepen vandaar verder. Dus wat is er tegen om met een paard en rijtuig naar de kerk te gaan als het niet anders kan? Ik meen niets.
Tuurlijk niet. Zelfs ds. P. Blok vind het wettisistisch als je als kerkenraad verbiedt dat er op zondag wordt gereden.
Er zijn helaas een groot aantal kerkenraden die het verbieden dat de eigen predikant op zondag beurten elders vervult. Erg jammer.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

crossmountain schreef:
-DIA- schreef:Als op Refoweb andere predikanten aan het woord zouden komen, als ds. Verschuure, ds. de Heer, ds. G.J.N. Moens, enz. zou de website er toch naar mijn gevoel compleet anders uitzien. Er zouden ook geheel andere antwoorden gegeven worden. En wellicht zou de populariteit van deze website dan wel danig afnemen.
@ DIA ik vind dat je nogal een hard oordeel velt over de predikanten die meewerken aan Refoweb. Vind je dat die predikanten niet integer zijn?
Dat doet DIA in dit geval helemaal niet, dus niet uitlokken s.v.p.
crossmountain

Valcke schreef:
refo schreef:HC vraag 103 in het Nederlands wijkt af van de oorspronkelijke tekst. Dat heeft mogelijk veroorzaakt dat in Nederland de zondag als een soort Joodse sabbat gehouden wordt.

Dit is de Latijnse tekst:
103. Quid praecipit Deus in quarto praecepto?
R. Primum, ut ministerium evangelii et scholae conserventur, utque ego cum aliis, tum praecipue festis diebus studiose coetus divinos frequentem, Verbum Dei zu diligenter audiam, etc
De Duitse was zo:
103. F. Was wil Gott in dem vierdten gebot?
A. Gott wil erstlich, dasz das predigampt und schulen erhalten werden und ich, sonderlich am feiertag, zu der gemeine Gottes vleissig komme, das wort Gottes zu lernen, etc
Datheen heeft daar van gemaakt:
Wat ghebiedty God int vierde ghebodt?
Antwoorde
Eerstelick, dat den kercken-dienst ofte het Predick-ampt ende de Scholen onderhouden werden; ende dat ick insonderheyt op den Sabbath, dat is op den rust-dagh, tot der Gemeynte Gods neerstelick come, om Godts woordt te hooren, etc
En als we werkelijk de sabbat willen houden als oorspronkelijk de Joodse sabbat, dan moet dat op de zevende dag, zijnde een eeuwige inzetting.
Niet Datheen maar de invloed vanuit de Engelse puriteinen heeft in NL belangrijke invloed gehad op de zondagsheiliging. Calvijn was nog enigszins aarzelend om de zondagsviering te verbinden aan het vierde gebod, maar vooral onder invloed van de Nadere Reformatie heeft
in NL de zondag als rustdag vaste vorm gekregen. Overigens ook in andere gereformeerde kerken in Europa. Het was dus zeker niet iets dat alleen in NL plaatsvond.
Het verhaal gaat toch dat Calvijn op zondag wel ging zeilen op meer van Genéve.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Volgens mij was het roeien.

:D
Laatst gewijzigd door Herman op 31 jan 2019, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Oes

Bericht door Oes »

eilander schreef:
crossmountain schreef:
@ DIA ik vind dat je nogal een hard oordeel velt over de predikanten die meewerken aan Refoweb. Vind je dat die predikanten niet integer zijn?
Dia spreekt nergens uit dat deze predikanten niet integer zouden zijn!
helma

Bericht door helma »

Herman schreef:Volgens mij was het roeien.

Oh nee! :hum

Inmiddels is Calvijn al zo vaak zeilend aangetroffen op Refoforum! Dat wil je niet weten.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

De eerste tijd hield de vroege kerk de samenkomsten op de dag van de Opstanding voor zonsopgang. Overdag werkte men. Pas Constantijn verbood het werken op de Opstandingsdag, met uitzondering van landbouwers.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
crossmountain

Oes schreef:
eilander schreef:
crossmountain schreef:
Dia spreekt nergens uit dat deze predikanten niet integer zouden zijn!
Ik las een correlatie tussen de populariteit van de refoweb en de meewerkende predikanten. Want als er andere (lees behoudender (met een boodschap niet naar de mens)) predikanten zouden meewerken was refoweb minder populair.
Maar excuses als ik het verkeerd begrepen heb.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

helma schreef:

Inmiddels is Calvijn al zo vaak zeilend aangetroffen op Refoforum! Dat wil je niet weten.
Klopt, Calvijns zeilreisje is niet het einde van alle tegenspraak.

Maar ik ben wel benieuwd hoe de huidige zondagsheiliging ontstaan is.
Want er wordt nu door velen een heel groot punt van gemaakt en gekoppeld aan het 4e gebod.
Ik vind het best een lastig punt. Prima om er aan te houden, maar als het echt alleen maar traditie is, dan houden we elkaar soms ook wel een beetje voor de gek met uitvoerige HC preken over dit onderwerp of met de aan deze speciale gewoonte gewijde stichting
Mara

Bericht door Mara »

crossmountain schreef: Ik las een correlatie tussen de populariteit van de refoweb en de meewerkende predikanten. Want als er andere (lees behoudender (met een boodschap niet naar de mens)) predikanten zouden meewerken was refoweb minder populair.
Maar excuses als ik het verkeerd begrepen heb.
Er werk(t(en wel degelijk behoudende predikanten mee. Ds. P. Roos, ds. Kempeneers, ds. Harinck, om een paar te noemen.
Maar daar wordt dan regelmatig het schuurpapier over gehaald.
Bij sommige vragen en antwoorden wordt de mogelijk tot reageren al bij voorbaat afgesloten.
Want het is verschrikkelijk als je de kritiek soms leest. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke

Bericht door Valcke »

helma schreef:

En altijd zonder een betrouwbare bron te vermelden?
Mara

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
helma schreef:
En altijd zonder een betrouwbare bron te vermelden?
Tja, getuigen leven niet meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bezorgd schreef:Maar ik ben wel benieuwd hoe de huidige zondagsheiliging ontstaan is.
Want er wordt nu door velen een heel groot punt van gemaakt en gekoppeld aan het 4e gebod.
Ik vind het best een lastig punt. Prima om er aan te houden, maar als het echt alleen maar traditie is, dan houden we elkaar soms ook wel een beetje voor de gek met uitvoerige HC preken over dit onderwerp of met de aan deze speciale gewoonte gewijde stichting
Ik heb niet zo'n zin in zo'n discussie, zeker niet in dit topic. Maar lees de geschriften van de Nadere Reformatoren en je weet dat er vaak is geleerd dat de zondag door de opstanding van de Heere Jezus door ons gehouden moet worden als rustdag i.p.v. de sabbat. En dat het houden daarvan ook op een aantal plaatsen in Gods Woord aan te wijzen is.
Los daarvan: de duidelijke zegen die velen hebben ervaren door de zondag in ere te houden, en de straf die soms volgde op de ontheiliging daarvan, is voor mij zó duidelijk dat het eigenlijk geen vraag is of we die dag als rustdag moeten houden. Waarbij ik aanteken dat ik me prima kan vinden in de opstelling van Calvijn dat de precieze dag eigenlijk niet meer uitmaakt. Maar omdat we een dag hebben vastgesteld waarop we samenkomen om Gods Woord te horen, zijn we daaraan wel gehouden.
Valcke

Bericht door Valcke »

Eens met Eilander, echter ten aanzien van de dag valt op te merken dat de vier evangelisten specifiek spreken over de eerste van de week als de dag van de opstanding. Dit gebeurt niet voor de dag van de kruisiging en al helemaal niet voor de dag van de geboorte vsn Christus. Deze vermelding door de Evangelisten had een doel, dat is duidelijk.

Doe daarbij de vermelding van een wekelijkse samenkomst die in Johannes 20 begint en ook vermeld wordt in Handelingen 20.

Verder Openbaring 1:10 waar de zondag de specifieke naam heeft van Heer-dag, een term die de oude kerk reeds 15 jaar na Johannes ook gebruikt voor de zondag.

Voor de wekelijkse zondagse samenkomsten is er dus zeker Bijbelse onderbouwing.
Laatst gewijzigd door Valcke op 31 jan 2019, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie