Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

gallio

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door gallio »

Stof schreef:
Bezorgd schreef:Voor de duidelijkheid: ik doel nu op het niet noemen van namen tijdens de leesdiensten.
Zoals hierboven genoemd door DIA en mezelf bestaan er meerdere redenen voor om de naam niet te noemen. Ik vind het niet goed dat het nodig is, maar zie er ook het nut wel van in. Wanneer je behebt bent met het hokjesvirus geeft het een wat meer onbevangen luisterhouding.

Maar ik erken: het probleem ligt primair bij het hokjesdenken.
Even iets anders. Zelf willen sommigen hier niet dat andere forummers weten waar ze wonen en wie zij zijn. Maar ga dan ook niet vermelden wie er ook in de kerk was, met net zoveel detail dat iedereen het ws wel kan raden wie het was, en zo niet dat het dan lekker via PB verder besproken kan worden. Gun die mensen dan ook hun privacy als ze eens elders een kerkdienst bijwonen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Stof schreef: Voor zover ik weet worden in de OGGiN in Geldermalsen ook de namen van de gelezen oudvaders niet genoemd. Misschien kan Mark1985 dat bevestigen of ontkrachten. Tot een jaar of 10 geleden was dat iig zo.
Dat klopt. Volgens mij is dat nog steeds zo.

Ik ken wel een gemeentelid die bedreven is om de preek en oudvader daarna op internet op te zoeken. En je gaat sommige preken op een bepaald moment ook wel herkennen. Een preek van Smytegeld haal je er bijvoorbeeld zo uit.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
refo

Bericht door refo »

Jantje schreef:Er zijn trouwens ook gemeenten waar ze aan het begin van de preek al meedelen van wie ze gaan lezen.
Als er een dominee op de kansel staat, is het ook meteen bekend.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Jantje schreef:Er zijn trouwens ook gemeenten waar ze aan het begin van de preek al meedelen van wie ze gaan lezen.
Ik heb het uiteraard over leesdiensten. Maar ik zal het ten overvloede voor jouw speciaal nog even vermelden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Stof

Bericht door Stof »

Het is heel slecht, ik weet het, maar dat zou niets voor mij zijn. Ik heb al wanneer ik zie welke ouderling de kansel bestijgt een idee van wat voor stroming predikant hij een preek zal gaan lezen. Soms zou ik willen dat ik m'n hoofd kerkelijk en geestelijk kon resetten: onbevangen naar het Woord luisteren, zonder welke vooringenomenheid/verwachtingen/kennis dan ook.

Al moet ik erbij zeggen dat ik van aard welwillend ben. Ik probeer altijd het goud eruit te filteren, waar dan ook en bij wie dan ook. Maar toch... alles wat je weet over dogmatiek, stromingen, flanken en dergelijke kan ontzettend in de weg staan in het luisteren.

Gelukkig te mogen ervaren dat wanneer de Heere overkomt, Hij niet alleen alles meeneemt wat nodig is, maar ook alles wegneemt wat in de weg staat!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:
:D
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
refo schreef:
Ik heb het uiteraard over leesdiensten. Maar ik zal het ten overvloede voor jouw speciaal nog even vermelden.
Erg grappig, maar wat refo zegt, is natuurlijk helemaal niet gek. Waarom zou het bij een leesdienst zo angstvallig verborgen moeten blijven, en zéker niet van tevoren bekend gemaakt worden, terwijl je het bij een predikant op de kansel direct weet? Daar zit natuurlijk iets raars in, goed dat refo daar de vinger bij legt.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Waarom zou je het moeten weten. Ik weet in 1 situatie en dat is als de Bijbel behoorlijk eenzijdig gepreekt wordt maar verder niet.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dat toch wel wezenlijk anders. Bij een preekdienst zou een boerka en geluidsvervormer nodig zijn, en een gesluierde hoed. Dat zou toch absurd zijn? Voor een leesdienst is het veel eenvoudiger geheim te houden, al vind ik het een goede gewoonte om het onderwerp en de schriftlezing vooraf te melden, en dan weet je ook vrijwel altijd al van wie de preek is, tenzij het een preek uit de oude doos is, maar dat komt in gewone GG niet zo vaak voor.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het vooraf noemen van de naam, kan bepaalde verwachtingen geven van de preek, aan de andere kant als het na afloop genoemd wordt
ga ik onder de preek vaak denken van wie zou die preek zijn....en zo in me hoofd raden/wegstrepen...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:
Erg grappig, maar wat refo zegt, is natuurlijk helemaal niet gek. Waarom zou het bij een leesdienst zo angstvallig verborgen moeten blijven, en zéker niet van tevoren bekend gemaakt worden, terwijl je het bij een predikant op de kansel direct weet? Daar zit natuurlijk iets raars in, goed dat refo daar de vinger bij legt.
Zeker. Maar ik schreef dat ook al. Een dominee leest meestal niet zijn preek op.

Verder ben ik het helemaal met je eens. Al weet ik wel dat ze in mijn gemeente tot ver na 1960 preken lazen van ds. R. Kok. En doordat ze dat er bij zeiden, is op de classis toen aangegeven dat dat niet meer mocht. Dus het kan ook een nadelig effect hebben.
DDD schreef:Ik vind dat toch wel wezenlijk anders. Bij een preekdienst zou een boerka en geluidsvervormer nodig zijn, en een gesluierde hoed. Dat zou toch absurd zijn?
:mdr Alleen het beeld werkt al op mijn lachspieren. :D
DDD schreef:Voor een leesdienst is het veel eenvoudiger geheim te houden, al vind ik het een goede gewoonte om het onderwerp en de schriftlezing vooraf te melden, en dan weet je ook vrijwel altijd al van wie de preek is, tenzij het een preek uit de oude doos is, maar dat komt in gewone GG niet zo vaak voor.
Verder ben ik het hiermee eens, behalve het diktgedrukte deel. Er zijn genoeg gemeenten waar preken van voor 1970 gelezen worden. Ik denk zelfs meer dan de helft van alle gemeenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Dat denk ik ook wel, maar ik bedoel een preek uit een boek. Dat gebeurt toch niet veel, of het moet een serie zijn. Maar dat verschilt vast ook per gemeente.
gallio

Bericht door gallio »

Jantje schreef: Verder ben ik het helemaal met je eens. Al weet ik wel dat ze in mijn gemeente tot ver na 1960 preken lazen van ds. R. Kok. En doordat ze dat er bij zeiden, is op de classis toen aangegeven dat dat niet meer mocht. Dus het kan ook een nadelig effect hebben.
Dit voorbeeld bewijst niets. Ds. R Kok was afgezet. Daar kun je lang of kort over praten als dat juist was, maar de meerderheid van het kerkverband was van de opinie dat hij niet meer als predikant kon functioneren in de GG. Dan moet je ook geen preken van hem gaan lezen in de leesdiensten. Dat kun je niet vergelijken met het lezen van preken van een predikant die door een gedeelte van het kerkverband als te licht of te zwaar beoordeeld wordt, maar waartegen geen maatregelen getroffen zijn.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Jantje schreef: Verder ben ik het helemaal met je eens. Al weet ik wel dat ze in mijn gemeente tot ver na 1960 preken lazen van ds. R. Kok. En doordat ze dat er bij zeiden, is op de classis toen aangegeven dat dat niet meer mocht. Dus het kan ook een nadelig effect hebben.
Dit voorbeeld bewijst niets. Ds. R Kok was afgezet. Daar kun je lang of kort over praten als dat juist was, maar de meerderheid van het kerkverband was van de opinie dat hij niet meer als predikant kon functioneren in de GG. Dan moet je ook geen preken van hem gaan lezen in de leesdiensten. Dat kun je niet vergelijken met het lezen van preken van een predikant die door een gedeelte van het kerkverband als te licht of te zwaar beoordeeld wordt, maar waartegen geen maatregelen getroffen zijn.
Inmiddels heeft de geschiedenis zich achterhaald en is duidelijk geworden dat dit één van de zwartste bladzijdes in de kerkgeschiedenis van ons kerkverband was.

Al geef ik eerlijk toe dat het een manke vergelijking is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
refo

Bericht door refo »

gallio schreef:
Niet de meerderheid van het kerkverband was van die opinie, maar de 40 afgevaardigden van de GS van 1950.
Gesloten