Mijn stelling is inderdaad dat dit niet te vatten is. Ik zie dat als een verborgenheid Gods, waar we ons niet druk om moeten maken. Het geloof in Christus is hét kenpunt van een waar geloof. Zonder het geloof in Hem is er geen sprake van een behouden zijn.Willem schreef:Het moment van levenmaking is een andere dan de bewustwording en de inplanting van de Heiligen Geest van het levende geloof in Christus Jezus. Daar gaat de hele discussie over. Dat moet ook noodzakelijkerwijs want je kan niet "bidden" als levengemaakte (stelling 1) en tegelijk dood zijn in zonden en misdaden omdat je - nog - niet hebt ontvangen waarom je bid....(stelling 2).
Laten we asjeblieft wél duidelijk stellen dat er geen leven is buiten de kennis van Christus! Laat daar geen misverstanden over bestaan. Wie meent buiten Christus de eeuwigheid aan te kunnen, bedriegt zichzelf en anderen! En "de kleinen in de genade"? Die moet men vragen naar wie Christus voor hen is. Als zij in het geloof zijn, zal je kunnen horen dat zij Hem kennen, en zéér liefhebben. Vestig hun aandacht maar op Hem (en niet op kenmerken buiten Hem, want daar wordt een mens niet gelukkig van) en wijs ze op de rijkdom die in Hem te vinden is...Willem schreef:maar tegelijkertijd heeft het harde "stellen" dat er geen leven is zonder Christuskennis het gevaar in zich dat de "kleinen in de genade" worden weggetrapt.
De vraag is natuurlijk heel simpel: Is er behoudt buiten het geloof in Christus? Daar "ja" op antwoorden is onBijbels. Helaas kom je het in de praktijk wel tegen, dat mensen wel hun zonden kennen, en op die basis aangezegd hebben gekregen (door predikant, ouderling of kind van God) dat zij behouden zijn. Zonder ze ooit over Christus te horen. Het geloof in Christus Jezus is onmisbaar. En hoe kan je nu iemand geloven (dat is: vertrouwen) die je niet kent?Tiberius schreef:Ja, daar ging juist deze hele discussie over.memento schreef:De Schrift is er duidelijk in, dat buiten het geloof in Christus Jezus geen zaligheid is. En hoe zullen zij geloven in (dat is: hun vertrouwen stellen in) Iemand, die zij niet kennen?Willem schreef:Om deze 2 stellingen tezamen niet 100% sluitend te noemen is een understatement. Volgens mij sluiten deze stellingen op deze manier gesteld elkaar uit. En dan volgt m.i. noodzakelijkerwijs dat stelling 1 klopt maar stelling 2 niet.memento schreef:Laten we ons voor 2 dwalingen hoeden:
1. De dwaling dat een mens, zonder levendmaking, naar God vraagt.
2. De dwaling dat er geestelijk leven is, zonder dat men zich gereinigd weet in Christus bloed.
En ja, dan heb je inderdaad een niet 100% sluitend systeem. Gelukkig hoeft dat ook niet, de Bijbel doet dat ook niet...
De Schrift leert heel scherp 2 wegen: Iemand die gelooft in Christus Jezus is behouden, een ieder die dat niet is ligt nog verloren. Laten we die scherpte niet - met wat voor motieven dan ook - wegpoetsen.
Sommigen stellen, dat een dode zondaar de stad Verderf verlaat, vervolgens door de smalle poort gaat en daarna bij de bewuste vergeving der zonden levend wordt.
Dat bestrijd ik (en anderen): vanaf het moment dat de Heilige Geest de zondaar de zaligmakende ellendekennis gaat schenken, zoals dat verwoord wordt in zondag 2, 3 en 4, is deze levendgemaakt.
Er is één kenmerk, wat in ALLE ware gelovigen gevonden wordt, namelijk dat zij bij beginsel hun hoop en vertrouwen op Christus gesteld hebben. Ziende op zichzelf vrezen ze misschien dat Hij hen niet vergeven zal. Maar ziende op Hem, weten ze dat Hij de getrouwe is, die doet wat Hij beloofd. Een ieder die daar niet iets van kent: Bekeer je, want je ligt nog hopeloos verloren!