Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5779
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door pierre27 »

Precies!

Daarom is het ook zo, terwijl tot iedereen het gebod van bekering en geloof komt, en het Evangelie voorgesteld, en zij door de uitwendige roeping geroepen worden. Maar genade wordt niet aangeboden.[/quote]
Wacht even Bert, want nu lijkt het een woordenspel te worden. Kun je eens concreet maken wat 'voorstellen van het Evangelie' inhoudt? En wat het gebod van geloof en bekering inhoudt, als je tegelijkertijd erbij moet zeggen dat er niet voor iedereen een Zaligmaker beschikbaar is?[/quote]

Voorstellen van het Evangelie is uiteindelijk het gebod je te bekeren en in Christus geloven. Christus is gestorven voor allen die zich in berouw tot Hem wenden.

Als jij stellen wilt dat er voor iedereen een Zaligmaker beschikbaar is, kom je dicht aan de dwaling van het Amyraldisme, ofwel de hypothetische alverzoening.[/quote]


Bert, ik kan me hier wel voor een groot gedeelte in vinden, het is een dwaling die we veelal tegenkomen dat de Zaligmaker voor iedereen beschikbaar is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Wilhelm »

pierre27 schreef: Bert, ik kan me hier wel voor een groot gedeelte in vinden, het is een dwaling die we veelal tegenkomen dat de Zaligmaker voor iedereen beschikbaar is.

Ach Hij zegt het toch zelf : Wie tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen ?
Zullen we dan eenmaal voor Zijn Rechterstoel staan, en het moeten zeggen : U was niet beschikbaar voor mij ?

De discussie is al vele malen gevoerd, ik doe er niet meer aan mee, maar ik vind het erg, werkelijk dat dit zo ontkent wordt.
Als we in ons ongeloof zo doorblijven leven zal het eenmaal tegen ons getuigen . Je hebt Mijn gewilligheid niet geloofd, je hebt Mij vertrapt en verworpen.

Hij staat met uitgebreidde armen iedereen te nodigen , en zelf de grootste zondaar is welkom bij Hem.
En wat een onuitsprekelijke genade als we door het geloof Hem mogen omhelzen, en Hem mogen eigenen. Onverdient, enkel genade.
Laten we toch stoppen met God te wantrouwen , Zijn Evangelie aanbod te ontkennen en af te slaan. Maar werp je toch voor zijn voeten neer, ik hoorde het pas nog een student zeggen , met de aanbieding van genade in de prediking is het zo : of je valt er voor of je struikelt er over.
We kunnen als hoorders niet om Zijn nodiging heen , en niet neutraal blijven. Elke keer onder de prediking maken we weer een keus. Waak dan voor verharding en smeek om die onberouwelijke keus die alleen zaligmakend is.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door caprice »

Luther schreef:
caprice schreef:
Alexander CD schreef:Luther, de oproep tot bekering en geloof is iets anders dan het welgemeend aanbod van genade.
Onder het welgemeend aanbod versta ik dat God in de prediking genade aanbiedt aan een ieder, verkoren of verworpen.
De oproep tot bekering klinkt wel tot beide maar wedergeboorte is een Godswerk.
Tot allen komt de uitwendige roeping middels de prediking, op Gods tijd door de paring van Zijn Geest aan Zijn Woord inwendig in de harten van de uitverkorenen, waar Hij krachtdadig, onwederstandelijk en soeverein werkt naar Zijn welbehagen.
Kun je dan eens concreet uitwerken hoe die uitwendige roeping in de prediking klinkt?
Dit wilde ik graag trachten weer te geven door middel van de woorden van ds. Andriesz Makkenze, zoals hij het in 1916 verwoordde (toen 'aanbod van genade' nog geen beladen term was), in zijn predikatie over de tekst Johannes 6 vers 37, waar staat: 'Al wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen en die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen.'

Naar mijn inzien is dit een heldere en zuivere weergave van de zaken zoals ze vervat liggen in Gods Woord, en ik vraag me dan ook af wie (Bert Mulder?) hier nog wat tegenin kan brengen.

"Merkt er wel op, dat de Heere niet zegt: Al wat Mij de Vader geeft, dat kan en mag, maar dat zal tot Mij komen. Er zal dus niet een uit hen terugblijven. Niet een hunnder zal van het leven, van de genade, van het geloof, van de zaligheid verstoken blijven. En hiermede wordt openbaar, dat de bekeering en het geloof vruchten zijn van de verkiezing Gods. Voor Gods volk dus een troost, dat de vruchten der bekeering en de zielswerkzaamheden, door God in het hart gewerkt, onbedriegelijke kenmerken zijn van de uitverkiezing Gods.
Zekerlijk wordt hierdoor de verkiezing geopenbaard. Immers niet alle mensen zijn door den Vader aan den Zoon gegeven. Dan zouden allen, hoofd voor hoofd, ook tot den Christus komen, terwijl wij nu zien dat het merendeel in Hem geen behagen schept.
Maar nu zijn door den Vader in de verkiezing met de verkorenen tevens de middelen bepaald, die den uitverkorenen zullen medewerken tot de zaligheid.
In onzen tekst wordt de verkiezing uitgedrukt door het geven van den Vader aan den Zoon, maar tevens komt er het aanbod van genade in uit, dat wij in Christus gezaligd mogen en moeten worden en dat wij tot Hem komende geenszins uitgeworpen zullen worden. Let nu eens op hoe algemeen, hoe ruim dit aanbod van genade is. Die tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen. De verkiezing sluit het aanbod van genade alzo niet uit. Neen, dit aanbod dient juist om het besluit der verkiezing uit te voeren. Daarom zal de prediking van het Evangelie niet vruchteloos zijn. Want gelijk de regen en de sneeuw van den hemel nederdaalt en derwaarts niet wederkeert; maar doorvochtigt de aarde en maakt, dat zij voortbrenge en uitspruite en zaad geve den zaaier en brood den eter: alzo zal Mijn Woord dat uit Mijn mond uitgaat ook zijn: het zal niet ledig tot Mij wederkeren, maar het zal doen hetgeen mij behaagt en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe ik het zende.
Door de prediking, door de roeping, door het geloof wordt de verkiezing uitgevoerd. Daarom zegt de Heere ook door Zijn woord: komt tot Mij, hoort en Uw ziel zal leven. En: Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop.
In verband met onze tekst zegt Luther: ,,Komt tot den Heere, Hij wil u gaarne hebben, u gaarne aannemen. Gij moet niet denken, dat de Heere het niet meent. Hij is de getrouwe Zaligmaker. Komt gerust tot Hem; Hij zal u niet verstoten.''
Wil men tot Hem niet komen, Hem niet erkennen voor Wien en wat Hij is, dan maakt men den Heere Jezus tot een leugenaar.
Is er nu een komen tot den Heere, dan is dit geen vrucht des vleesches, maar des geestes. De tranen over de zonden, de droefheid naar God, de smart van het Jezus-gemis zijn de vrucht der zalige en heerlijke verkiezing Gods.
En nu toch gaat niemand verloren, omdat hij niet uitverkoren is, maar alleen daarom wijl hij het bloed van Jezus Christus onrein heeft geacht. In den dag des oordeels zal niemand zich er op kunnen beroepen, dat hij in deze plaats der pijniging is gekomen omdat God hem niet uitverkoren heeft, maar enig en alleen daarom, dat hij in Adam voor God verdoemelijk was. Niemand onder ons zolang hij onbekeerd is kan zeggen: ik ben niet uitverkoren. En daarom mogen wij ook niet rusten voor en alleer wij uit de vruchten onzes geloofs verzekerd zijn, dat wij een kind Gods en een erfgenaam des eeuwigen levens zijn. en wij alzo verzekerd zijn, dat wij niet buiten die gegevenen des Vaders staan. Niemand heeft het recht om onbekeerd te zijn. In dienstaat hebben wij onszelven vrij- en moedwillig gebracht. God de Heere schiep ons goed en naar Zijn evenbeeld. En nu biedt de Heere ons aan in de schenking van Zijn Eengeborene, om ons te redden en te zaligen. Hoe vreselijk zal het derhalve zijn, indien wij het koningsschap Jezu blijven afzweren! Hoe ontzettend zal het ons in den dag des gerichts zijn, als wij tot aan onzen jongsten snik, als Farao ons hart blijven verharden en blijven roepen: Wie is de Heere, dat ik Hem zou dienen?"
Laatst gewijzigd door caprice op 24 aug 2009, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5779
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door pierre27 »

Wilhelm schreef:
pierre27 schreef: Bert, ik kan me hier wel voor een groot gedeelte in vinden, het is een dwaling die we veelal tegenkomen dat de Zaligmaker voor iedereen beschikbaar is.

Ach Hij zegt het toch zelf : Wie tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen ?
Zullen we dan eenmaal voor Zijn Rechterstoel staan, en het moeten zeggen : U was niet beschikbaar voor mij ?

De discussie is al vele malen gevoerd, ik doe er niet meer aan mee, maar ik vind het erg, werkelijk dat dit zo ontkent wordt.
Als we in ons ongeloof zo doorblijven leven zal het eenmaal tegen ons getuigen . Je hebt Mijn gewilligheid niet geloofd, je hebt Mij vertrapt en verworpen.

Hij staat met uitgebreidde armen iedereen te nodigen , en zelf de grootste zondaar is welkom bij Hem.
En wat een onuitsprekelijke genade als we door het geloof Hem mogen omhelzen, en Hem mogen eigenen. Onverdient, enkel genade.
Laten we toch stoppen met God te wantrouwen , Zijn Evangelie aanbod te ontkennen en af te slaan. Maar werp je toch voor zijn voeten neer, ik hoorde het pas nog een student zeggen , met de aanbieding van genade in de prediking is het zo : of je valt er voor of je struikelt er over.
We kunnen als hoorders niet om Zijn nodiging heen , en niet neutraal blijven. Elke keer onder de prediking maken we weer een keus. Waak dan voor verharding en smeek om die onberouwelijke keus die alleen zaligmakend is.

Ik ontken jouw woorden niet maar ik vind dat ook jij de mens een te grote rol geeft in het bekeren. Voorwaarden van dorstig en hongerend(Jesaja 55) lees ik in weinig postings.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door caprice »

pierre27 schreef:
Wilhelm schreef:
pierre27 schreef: Bert, ik kan me hier wel voor een groot gedeelte in vinden, het is een dwaling die we veelal tegenkomen dat de Zaligmaker voor iedereen beschikbaar is.

Ach Hij zegt het toch zelf : Wie tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen ?
Zullen we dan eenmaal voor Zijn Rechterstoel staan, en het moeten zeggen : U was niet beschikbaar voor mij ?

De discussie is al vele malen gevoerd, ik doe er niet meer aan mee, maar ik vind het erg, werkelijk dat dit zo ontkent wordt.
Als we in ons ongeloof zo doorblijven leven zal het eenmaal tegen ons getuigen . Je hebt Mijn gewilligheid niet geloofd, je hebt Mij vertrapt en verworpen.

Hij staat met uitgebreidde armen iedereen te nodigen , en zelf de grootste zondaar is welkom bij Hem.
En wat een onuitsprekelijke genade als we door het geloof Hem mogen omhelzen, en Hem mogen eigenen. Onverdient, enkel genade.
Laten we toch stoppen met God te wantrouwen , Zijn Evangelie aanbod te ontkennen en af te slaan. Maar werp je toch voor zijn voeten neer, ik hoorde het pas nog een student zeggen , met de aanbieding van genade in de prediking is het zo : of je valt er voor of je struikelt er over.
We kunnen als hoorders niet om Zijn nodiging heen , en niet neutraal blijven. Elke keer onder de prediking maken we weer een keus. Waak dan voor verharding en smeek om die onberouwelijke keus die alleen zaligmakend is.

Ik ontken jouw woorden niet maar ik vind dat ook jij de mens een te grote rol geeft in het bekeren. Voorwaarden van dorstig en hongerend(Jesaja 55) lees ik in weinig postings.
Inderdaad. We moeten niet ruimer willen zijn dan dat de Heere is. We kunnen het deze of gene wel aanpraten, en het is goed om het van harte te gunnen, maar in dit verband wijs ik dan ook op mijn vorige bericht met daarin het evenwichtige stuk van ds. A. Makkenze.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Wilhelm »

pierre27 schreef:
Wilhelm schreef:
pierre27 schreef: Bert, ik kan me hier wel voor een groot gedeelte in vinden, het is een dwaling die we veelal tegenkomen dat de Zaligmaker voor iedereen beschikbaar is.

Ach Hij zegt het toch zelf : Wie tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen ?
Zullen we dan eenmaal voor Zijn Rechterstoel staan, en het moeten zeggen : U was niet beschikbaar voor mij ?

De discussie is al vele malen gevoerd, ik doe er niet meer aan mee, maar ik vind het erg, werkelijk dat dit zo ontkent wordt.
Als we in ons ongeloof zo doorblijven leven zal het eenmaal tegen ons getuigen . Je hebt Mijn gewilligheid niet geloofd, je hebt Mij vertrapt en verworpen.

Hij staat met uitgebreidde armen iedereen te nodigen , en zelf de grootste zondaar is welkom bij Hem.
En wat een onuitsprekelijke genade als we door het geloof Hem mogen omhelzen, en Hem mogen eigenen. Onverdient, enkel genade.
Laten we toch stoppen met God te wantrouwen , Zijn Evangelie aanbod te ontkennen en af te slaan. Maar werp je toch voor zijn voeten neer, ik hoorde het pas nog een student zeggen , met de aanbieding van genade in de prediking is het zo : of je valt er voor of je struikelt er over.
We kunnen als hoorders niet om Zijn nodiging heen , en niet neutraal blijven. Elke keer onder de prediking maken we weer een keus. Waak dan voor verharding en smeek om die onberouwelijke keus die alleen zaligmakend is.

Ik ontken jouw woorden niet maar ik vind dat ook jij de mens een te grote rol geeft in het bekeren. Voorwaarden van dorstig en hongerend(Jesaja 55) lees ik in weinig postings.
Dat zijn ook geen voorwaarden, maar dat zijn vruchten van genade.
Een mens is dood en moet van dood levend gemaakt worden, en als we het zoeken in het dorsten en het hongeren dan zoeken we het in het werkverbond.
Een mens is altijd weer bezig zijn zaligheid te zoeken in het werkverbond, en daar moeten we nu vanaf gebracht worden. We moeten leren het anker buiten onszelf te slaan in de Enige grond Jezus Christus, en niet in onze gevoelens en gestaltes.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Luther »

pierre27 schreef:
Wilhelm schreef:
pierre27 schreef: Bert, ik kan me hier wel voor een groot gedeelte in vinden, het is een dwaling die we veelal tegenkomen dat de Zaligmaker voor iedereen beschikbaar is.

Ach Hij zegt het toch zelf : Wie tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen ?
Zullen we dan eenmaal voor Zijn Rechterstoel staan, en het moeten zeggen : U was niet beschikbaar voor mij ?

De discussie is al vele malen gevoerd, ik doe er niet meer aan mee, maar ik vind het erg, werkelijk dat dit zo ontkent wordt.
Als we in ons ongeloof zo doorblijven leven zal het eenmaal tegen ons getuigen . Je hebt Mijn gewilligheid niet geloofd, je hebt Mij vertrapt en verworpen.

Hij staat met uitgebreidde armen iedereen te nodigen , en zelf de grootste zondaar is welkom bij Hem.
En wat een onuitsprekelijke genade als we door het geloof Hem mogen omhelzen, en Hem mogen eigenen. Onverdient, enkel genade.
Laten we toch stoppen met God te wantrouwen , Zijn Evangelie aanbod te ontkennen en af te slaan. Maar werp je toch voor zijn voeten neer, ik hoorde het pas nog een student zeggen , met de aanbieding van genade in de prediking is het zo : of je valt er voor of je struikelt er over.
We kunnen als hoorders niet om Zijn nodiging heen , en niet neutraal blijven. Elke keer onder de prediking maken we weer een keus. Waak dan voor verharding en smeek om die onberouwelijke keus die alleen zaligmakend is.

Ik ontken jouw woorden niet maar ik vind dat ook jij de mens een te grote rol geeft in het bekeren. Voorwaarden van dorstig en hongerend(Jesaja 55) lees ik in weinig postings.
Die voorwaarden zijn er ook niet om tot Christus te mogen komen.
Er staat: O alle gij dorstigen, komt tot de wateren.
Het is heel helder dat hier met de wateren het heil in Christus bedoeld wordt.
Wel, wie zijn dorstigen? Dat zijn mensen die geen water hebben.
Wie worden dus genodigd? Zij die zonder Christus leven! Alle onbekeerden dus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Erasmiaan »

Wat vind je van de quote van Caprice, van ds. Makkenze?

Daar ben ik dan wel eens benieuwd naar, Wilhelm.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5779
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door pierre27 »

Luther schreef:
pierre27 schreef:
Wilhelm schreef:
pierre27 schreef: Bert, ik kan me hier wel voor een groot gedeelte in vinden, het is een dwaling die we veelal tegenkomen dat de Zaligmaker voor iedereen beschikbaar is.

Ach Hij zegt het toch zelf : Wie tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen ?
Zullen we dan eenmaal voor Zijn Rechterstoel staan, en het moeten zeggen : U was niet beschikbaar voor mij ?

De discussie is al vele malen gevoerd, ik doe er niet meer aan mee, maar ik vind het erg, werkelijk dat dit zo ontkent wordt.
Als we in ons ongeloof zo doorblijven leven zal het eenmaal tegen ons getuigen . Je hebt Mijn gewilligheid niet geloofd, je hebt Mij vertrapt en verworpen.

Hij staat met uitgebreidde armen iedereen te nodigen , en zelf de grootste zondaar is welkom bij Hem.
En wat een onuitsprekelijke genade als we door het geloof Hem mogen omhelzen, en Hem mogen eigenen. Onverdient, enkel genade.
Laten we toch stoppen met God te wantrouwen , Zijn Evangelie aanbod te ontkennen en af te slaan. Maar werp je toch voor zijn voeten neer, ik hoorde het pas nog een student zeggen , met de aanbieding van genade in de prediking is het zo : of je valt er voor of je struikelt er over.
We kunnen als hoorders niet om Zijn nodiging heen , en niet neutraal blijven. Elke keer onder de prediking maken we weer een keus. Waak dan voor verharding en smeek om die onberouwelijke keus die alleen zaligmakend is.

Ik ontken jouw woorden niet maar ik vind dat ook jij de mens een te grote rol geeft in het bekeren. Voorwaarden van dorstig en hongerend(Jesaja 55) lees ik in weinig postings.
Die voorwaarden zijn er ook niet om tot Christus te mogen komen.
Er staat: O alle gij dorstigen, komt tot de wateren.
Het is heel helder dat hier met de wateren het heil in Christus bedoeld wordt.
Wel, wie zijn dorstigen? Dat zijn mensen die geen water hebben.
Wie worden dus genodigd? Zij die zonder Christus leven! Alle onbekeerden dus.

Alle onbekeerde dorstigen, niet alle onbekeerden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door caprice »

Luther schreef:Die voorwaarden zijn er ook niet om tot Christus te mogen komen.
Er staat: O alle gij dorstigen, komt tot de wateren.
Het is heel helder dat hier met de wateren het heil in Christus bedoeld wordt.
Wel, wie zijn dorstigen? Dat zijn mensen die geen water hebben.
Wie worden dus genodigd? Zij die zonder Christus leven! Alle onbekeerden dus.
Ho even, zijn die mensen wel ontdekt aan hun dorst? Want iemand die dood is lok je niet uit het graf door met het mooiste voor te spiegelen, maar daar moet iemand wel levendgemaakt voor zijn. Doden zullen horen de stem des levenden Gods. Alleen voor iemand die werkelijk dorst heeft, zal ook begeren te ontvangen van dat water des Levens.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door memento »

caprice schreef:
Luther schreef:Die voorwaarden zijn er ook niet om tot Christus te mogen komen.
Er staat: O alle gij dorstigen, komt tot de wateren.
Het is heel helder dat hier met de wateren het heil in Christus bedoeld wordt.
Wel, wie zijn dorstigen? Dat zijn mensen die geen water hebben.
Wie worden dus genodigd? Zij die zonder Christus leven! Alle onbekeerden dus.
Ho even, zijn die mensen wel ontdekt aan hun dorst? Want iemand die dood is lok je niet uit het graf door met het mooiste voor te spiegelen, maar daar moet iemand wel levendgemaakt voor zijn. Doden zullen horen de stem des levenden Gods. Alleen voor iemand die werkelijk dorst heeft, zal ook begeren te ontvangen van dat water des Levens.
Iemand die werkelijk dorst heeft, is al (half?) levend. Terwijl er staat dat DODEN de stem zullen horen, en gaan leven. Dat is nu het mooie van het evangelie: Je hoeft er helemaal niet geschikt voor te zijn. Niets geen eerst dit en eerst dat. God spreekt door Zijn woord, machtig, en pats boem, een dode zondaar, nog nooit enige traan om zijn zonde gelaten, gaat naar God roepen. Uit de diepte der ellende.

Wonder o wonder dat God tot doden komt, en niet tot ontdekten. Want dan zou het nooit kunnen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5779
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door pierre27 »

memento schreef:
caprice schreef:
Luther schreef:Die voorwaarden zijn er ook niet om tot Christus te mogen komen.
Er staat: O alle gij dorstigen, komt tot de wateren.
Het is heel helder dat hier met de wateren het heil in Christus bedoeld wordt.
Wel, wie zijn dorstigen? Dat zijn mensen die geen water hebben.
Wie worden dus genodigd? Zij die zonder Christus leven! Alle onbekeerden dus.
Ho even, zijn die mensen wel ontdekt aan hun dorst? Want iemand die dood is lok je niet uit het graf door met het mooiste voor te spiegelen, maar daar moet iemand wel levendgemaakt voor zijn. Doden zullen horen de stem des levenden Gods. Alleen voor iemand die werkelijk dorst heeft, zal ook begeren te ontvangen van dat water des Levens.
Iemand die werkelijk dorst heeft, is al (half?) levend. Terwijl er staat dat DODEN de stem zullen horen, en gaan leven.

Juist, is ergens de roeping denk ik.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Wat vind je van de quote van Caprice, van ds. Makkenze?

Daar ben ik dan wel eens benieuwd naar, Wilhelm.
Erasmiaan, ik vond het een mooi citaat. Ik licht er nog even een passage uit, omdat daar dit topic over gaat.
ds. A. Makkenze schreef:In onzen tekst wordt de verkiezing uitgedrukt door het geven van den Vader aan den Zoon, maar tevens komt er het aanbod van genade in uit, dat wij in Christus gezaligd mogen en moeten worden en dat wij tot Hem komende geenszins uitgeworpen zullen worden. Let nu eens op hoe algemeen, hoe ruim dit aanbod van genade is. Die tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen. De verkiezing sluit het aanbod van genade alzo niet uit. Neen, dit aanbod dient juist om het besluit der verkiezing uit te voeren. Daarom zal de prediking van het Evangelie niet vruchteloos zijn. Want gelijk de regen en de sneeuw van den hemel nederdaalt en derwaarts niet wederkeert; maar doorvochtigt de aarde en maakt, dat zij voortbrenge en uitspruite en zaad geve den zaaier en brood den eter: alzo zal Mijn Woord dat uit Mijn mond uitgaat ook zijn: het zal niet ledig tot Mij wederkeren, maar het zal doen hetgeen mij behaagt en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe ik het zende.
Door de prediking, door de roeping, door het geloof wordt de verkiezing uitgevoerd. Daarom zegt de Heere ook door Zijn woord: komt tot Mij, hoort en Uw ziel zal leven. En: Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop.
In verband met onze tekst zegt Luther: ,,Komt tot den Heere, Hij wil u gaarne hebben, u gaarne aannemen. Gij moet niet denken, dat de Heere het niet meent. Hij is de getrouwe Zaligmaker. Komt gerust tot Hem; Hij zal u niet verstoten.''
Wil men tot Hem niet komen, Hem niet erkennen voor Wien en wat Hij is, dan maakt men den Heere Jezus tot een leugenaar.

Is er nu een komen tot den Heere, dan is dit geen vrucht des vleesches, maar des geestes. De tranen over de zonden, de droefheid naar God, de smart van het Jezus-gemis zijn de vrucht der zalige en heerlijke verkiezing Gods.
En nu toch gaat niemand verloren, omdat hij niet uitverkoren is, maar alleen daarom wijl hij het bloed van Jezus Christus onrein heeft geacht.
M.n. in de onderstreepte zinnen lees ik toch wel dat er een recht van toegang is tot Christus voor de hele gemeente. En volgens mij is dat hetzelfde als wanneer er gezegd wordt dat er een Zaligmaker beschikbaar is.

@ Caprice: Welke preek is dat? Uit welke bundel?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Erasmiaan »

Een tijdje terug las ik een mooi voorbeeld.

Een bekeerde heiden (op het zendingsveld) sprak tegen een zendeling: 'U preekt een hele andere Jezus dan die ik ken. Ziet u die slang in dat vuur? Wat baat het die slang als u naast het vuur zit en maar roept: kom er uit, kom er uit. Maar nee (en moet een vlugge beweging griste de bekeerling de slang uit het vuur), als een vuurbrand uit het vuur gerukt! Dat is mijn Jezus!'

Daar moet ik altijd aan denken bij deze aanbodsdiscussies.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Luther »

caprice schreef:
Luther schreef:Die voorwaarden zijn er ook niet om tot Christus te mogen komen.
Er staat: O alle gij dorstigen, komt tot de wateren.
Het is heel helder dat hier met de wateren het heil in Christus bedoeld wordt.
Wel, wie zijn dorstigen? Dat zijn mensen die geen water hebben.
Wie worden dus genodigd? Zij die zonder Christus leven! Alle onbekeerden dus.
Ho even, zijn die mensen wel ontdekt aan hun dorst? Want iemand die dood is lok je niet uit het graf door met het mooiste voor te spiegelen, maar daar moet iemand wel levendgemaakt voor zijn. Doden zullen horen de stem des levenden Gods. Alleen voor iemand die werkelijk dorst heeft, zal ook begeren te ontvangen van dat water des Levens.
Maar waar staat dat, dat deze mensen eerst aan hun dorst ontdekt moeten zijn? Moeten we het niet veel meer verwachten van de kracht van de Heilige Geest, die het Woord in de roeping toepast?
(Overigens gaf ik even weer hoe Calvijn deze tekst uitlegt.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie