Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Luther
Contacteer:

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Luther »

memento schreef:
Tiberius schreef:De tempelbouw/tabernakel vond plaats onder het Oude Testament, waar de tempel het huis van de Heere was.
Dat is in het Nieuwe Testament niet meer het geval, waar de tempel Gods de gelovigen zijn
Aha. Dus al die dure kleren moeten we als tempelversiering zien :yahoo
Alvast excuses Erasmiaan, maar als de stelling van memento klopt en gerechtvaardigd is, dan is de Wegwijsbeurs zeer dienstbaar aan dit goede en hogere doel...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik vind dat het orgel meer functies heeft dan de zang te begeleiden, anders zou je in elke kerk een elektronisch ding neer kunnen zetten.
Het verschil met een elektronisch orgel en een pijporgel is dat een pijporgel leeft, iedere toets klinkt iedere keer weer iets anders, het zweeft, je hoort de lucht van links naar rechts, de vibratie, de tertsen, de natuurlijke klank.
Ik weet niet of er mensen hier zijn die eens een dienst met Feike Asma hebben meegemaakt, maar die kon zo spelen dat die de gemeente als het ware uitnodigde om uit volle borst mee te gaan zingen.
Zelfs a-muzikale mensen waren vol adrenaline om mee te mogen zingen met dat mooie pijporgel en dat mooie spel.
Zoiets krijg je niet voor elkaar met een elektronisch orgel, hoe goed de organist ook is.

Een goed pijporgel in combinatie met een goede organist vind ik essentieel voor een kerkdienst, de mensen laten zingen met heel hun hart, en een goed pijporgel kost nu eenmaal veel geld.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

ejvl schreef: Een goed pijporgel in combinatie met een goede organist vind ik essentieel voor een kerkdienst, de mensen laten zingen met heel hun hart, en een goed pijporgel kost nu eenmaal veel geld.
Ik zou er van maken: Een goed orgel in combinatie met een goede organist vind ik essentieel voor een kerkdienst, de mensen laten zingen met heel hun hart, en een goed orgel hoeft nu eenmaal niet veel te kosten.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Mister schreef:
ejvl schreef: Een goed pijporgel in combinatie met een goede organist vind ik essentieel voor een kerkdienst, de mensen laten zingen met heel hun hart, en een goed pijporgel kost nu eenmaal veel geld.
Ik zou er van maken: Een goed orgel in combinatie met een goede organist vind ik essentieel voor een kerkdienst, de mensen laten zingen met heel hun hart, en een goed orgel hoeft nu eenmaal niet veel te kosten.
:super
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

ejvl schreef:Een goed pijporgel in combinatie met een goede organist vind ik essentieel voor een kerkdienst, de mensen laten zingen met heel hun hart, en een goed pijporgel kost nu eenmaal veel geld.
Ik ben een tijdje geleden bij de Friedensstimmedag geweest. Als ik zie wat voor nabij leven die mensen mogen hebben, en hoe er in hun diensten mensen tot berouw en bekering komen, dan word ik daar jaloers op. Ze zingen daar ook echt uit hun hart. En dat allemaal zonder pijporgel (daar hebben ze geen geld voor) en goede organisten in hun diensten ;) Dan vind ik pijporgels toch minder essentieel als jij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
ejvl

Bericht door ejvl »

J.C. Philpot schreef:
ejvl schreef:Een goed pijporgel in combinatie met een goede organist vind ik essentieel voor een kerkdienst, de mensen laten zingen met heel hun hart, en een goed pijporgel kost nu eenmaal veel geld.
Ik ben een tijdje geleden bij de Friedensstimmedag geweest. Als ik zie wat voor nabij leven die mensen mogen hebben, en hoe er in hun diensten mensen tot berouw en bekering komen, dan word ik daar jaloers op. Ze zingen daar ook echt uit hun hart. En dat allemaal zonder pijporgel (daar hebben ze geen geld voor) en goede organisten in hun diensten ;) Dan vind ik pijporgels toch minder essentieel als jij.
Misschien komt het dat ik zelf organist ben ;)
Ik hoor verhalen van mensen die maar wat zitten te dutten in een dienst (absoluut niet goed hoor) en als je een goede organist bent (ik zeg niet dat ik dat ben) die weet de mensen op te wekken, gangbaar te maken om te gaan zingen.
Natuurlijk, als je een nabij leven mag hebben mag je uit je hart zingen, en als er geen financiële middelen zijn heb je weinig keus.
Maar ik blijf erbij dat een goed en mooi pijporgel vele en vele malen mooier klinkt als een elektronisch gebraad en dat het de mensen meer kan opwekken tot zingen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

ejvl schreef:Maar ik blijf erbij dat een goed en mooi pijporgel vele en vele malen mooier klinkt als een elektronisch gebraad en dat het de mensen meer kan opwekken tot zingen.
Mooi klinkt een goed pijporgel zeker, vooral in een enorme kathedraal met geweldige akoestiek!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
refo

Bericht door refo »

ejvl schreef:
J.C. Philpot schreef:
Misschien komt het dat ik zelf organist ben ;)
Ik hoor verhalen van mensen die maar wat zitten te dutten in een dienst (absoluut niet goed hoor) en als je een goede organist bent (ik zeg niet dat ik dat ben) die weet de mensen op te wekken, gangbaar te maken om te gaan zingen.
Natuurlijk, als je een nabij leven mag hebben mag je uit je hart zingen, en als er geen financiële middelen zijn heb je weinig keus.
Maar ik blijf erbij dat een goed en mooi pijporgel vele en vele malen mooier klinkt als een elektronisch gebraad en dat het de mensen meer kan opwekken tot zingen.
Ik heb nog nooit een organist achter een pijpengebraad meegemaakt die de gemeente opwekte te gaan zingen.
Of je moet bedoelen dat ze zo hard spelen dat de gemeente zichzelf niet meer hoort zingen. Dat heb ik wel vaak meegemaakt. Ook bij Feike Asma.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Ik heb nog nooit een organist achter een pijpengebraad meegemaakt die de gemeente opwekte te gaan zingen.
Of je moet bedoelen dat ze zo hard spelen dat de gemeente zichzelf niet meer hoort zingen. Dat heb ik wel vaak meegemaakt. Ook bij Feike Asma.
Juist. Er worden nogal wat indianenverhalen verteld over organisten die met hun orgelspel de mensen opzwepen tot luidkeels psalmgezang. Dat heeft niks met bewogenheid des harten te maken, da´s pure volksmennerij. In die context ontstaat ook gauw gedweep met organisten: heeft alles met sentiment te maken.

Philpot noemt hieronder wel een belangrijk punt: akoestiek. Veel van onze kerken zijn preekkerken, volgepakt met banken of stoelen, onvoldoende hoogte, waardoor alle muziek meteen in de kiem smoort. Wie daar een nieuw orgel moet bouwen, valt niet te benijden. Akoestiek is het halve werk, als 't om kerkmuziek gaat. Waarom gaan al die koren naar Hasselt of Dordt om een cd op te nemen? Daar galmt het zo lekker en klinkt het beroerdste koor nog mooi. En zet nou die Knol van Hasselt eens in een kerk zonder akoestiek, dan weet je niet wat je hoort.....
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl

Bericht door ejvl »

refo schreef:
Ik heb nog nooit een organist achter een pijpengebraad meegemaakt die de gemeente opwekte te gaan zingen.
Als je muzikaal onderlegd bent (en zeker theoretisch) zul je de Nederlandse muziek literatuur niet zoveel bijzonders vinden als je het hebt over de Asma en Zwart stijl.
Er zijn vele getuigenissen van het orgelspel van Asma of Willem Hendrik Zwart in de eredienst waarin ieder natuurlijk een persoonlijke mening heeft maar het merendeel van de a-muzikale bezoekers van de dienst, vond het toch wel prachtig, gevoelig en opwekkend om te gaan zingen.
En je kunt in de bovenkerk een elektronisch apparaat neerzetten en zoveel speakers als je wilt, maar het haalt het bij lange na niet bij het huidige Hinsz orgel.
Hendrikus schreef: Juist. Er worden nogal wat indianenverhalen verteld over organisten die met hun orgelspel de mensen opzwepen tot luidkeels psalmgezang. Dat heeft niks met bewogenheid des harten te maken, da´s pure volksmennerij. In die context ontstaat ook gauw gedweep met organisten: heeft alles met sentiment te maken.
Waarom zou dat niet met bewogenheid des harten te maken kunnen hebben dan?
Philpot noemt hieronder wel een belangrijk punt: akoestiek. Veel van onze kerken zijn preekkerken, volgepakt met banken of stoelen, onvoldoende hoogte, waardoor alle muziek meteen in de kiem smoort. Wie daar een nieuw orgel moet bouwen, valt niet te benijden. Akoestiek is het halve werk, als 't om kerkmuziek gaat. Waarom gaan al die koren naar Hasselt of Dordt om een cd op te nemen? Daar galmt het zo lekker en klinkt het beroerdste koor nog mooi. En zet nou die Knol van Hasselt eens in een kerk zonder akoestiek, dan weet je niet wat je hoort.....
Helemaal mee eens!
helma

Bericht door helma »

Mister schreef:
Sinds er orgel gespeeld wordt op psalmboek.nl zing ik heerlijk psalmen onder 't werken door; je kan er echt heerlijk bij zingen! (enige nadeel dat ik voor elke psalm even naar de pc moet lopen)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:
Mister schreef:
Sinds er orgel gespeeld wordt op psalmboek.nl zing ik heerlijk psalmen onder 't werken door; je kan er echt heerlijk bij zingen! (enige nadeel dat ik voor elke psalm even naar de pc moet lopen)
werk je niet-ritmisch of ritmisch, en werk je op metronoomsnelheid 43, 50 of 60? :OO3
~~Soli Deo Gloria~~
Marieke

Bericht door Marieke »

Ik weet niet meer welke organist het ooit gezegd heeft, maar het kwam in het kort op dit neer (en ik was het van harte met hem eens):

Een pijporgel moet je in het begin even aan wennen, maar die ga je, hoe langer je er op speelt, steeds mooier vinden. Dat blijft mooi.
Een elektronisch orgel hoor je voor 't eerst en dan denk je: "hé, da's mooi". Maar na een jaar of 5 ben je 't spuugzat en ben je aan vernieuwing toe.
helma

Bericht door helma »

Hendrikus schreef:
helma schreef:
Mister schreef:
werk je niet-ritmisch of ritmisch, en werk je op metronoomsnelheid 43, 50 of 60? :OO3
afhankelijk van de stemming :huhu
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie