De Heilige Geest werkt onrust?

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

refo schreef:Ik heb eigenlijk het gevoel dat Marnix de gevoelens niet helemaal peilt. Daarom is dit vooral voor hem.

Wie remonstrants is gaan geloven snapt de gereformeerden nooit. En andersom. Beiden hebben de Bijbel aan hun kant. De remonstranten de Bijbel op zich. De gerformeerden via de DL.

Dat blijft botsen.

Eens zal het goedkomen.
wat nog niet zo aan de orde is geweest en wat van essentieel belang is: de Heilige Geest richt de schijnwerper op Jezus Christus. Of we hem nu aannemen met vrije wil of met vrijgemaakte wil....het gaat erom dat we Hem liefhebben en aannemen, die ons eerst heeft liefgehad. Die voor ons gestorven is, toen wij nog zondaars waren.
Hij heeft ons macht gegeven om Hem aan te nemen.
MBE

Bericht door MBE »

refo schreef:Ik heb eigenlijk het gevoel dat Marnix de gevoelens niet helemaal peilt. Daarom is dit vooral voor hem.

Wie remonstrants is gaan geloven snapt de gereformeerden nooit. En andersom. Beiden hebben de Bijbel aan hun kant. De remonstranten de Bijbel op zich. De gerformeerden via de DL.

Dat blijft botsen.

Eens zal het goedkomen.
Dat is nog maar zeer de vraag.
MBE

Bericht door MBE »

Afgewezen schreef:
En als gedoopte ben je wel kind van God. Dat wordt je niet later als je gaat geloven pas.
Klopt, maar slechts in uitwendige zin. Pas als je gaat geloven, ben je in de werkelijke zin van het woord kind van God (kind van de belofte, Rom. 9:8).
Ik heb toch altijd gehoord dat je een kind van God wordt door wedergeboorte. Net zoals in het begin van het doopformulier staat. Van nature kinderen des toorns, tenzij.....

Het doopformulier wordt er bij gehaald om te bewijzen dat er een mogelijkheid is om je geloof te verliezen.
Hoe moeten we het eeuwig verbond der genade met God dan verstaan?
jacob

Bericht door jacob »

MBE schreef:

Dat blijft botsen.

Eens zal het goedkomen.
Moet dat nou?
MBE

Bericht door MBE »

jacob schreef:
MBE schreef:

Dat blijft botsen.

Eens zal het goedkomen.
Moet dat nou?
Moet je er dan omheen draaien en zeggen komt goed, komt goed?

Als een remonstrant echt is gaan geloven en de gereformeerde mens ook, dan komt het zeker goed.
Maar zeggen dat je de bijbel aan je kant hebt is nog wat anders dan ook daadwerkelijk de bijbel aan je kant te hebben.
En we kunnen de naam hebben 'gereformeerd' en toch remonstrants zijn.
refo

Bericht door refo »

Je kunt de Bijbel in je denkbeelden aan je kant hebben en God niet aan je kant hebben..
Je kunt God aan je kant hebben en de Bijbel niet aan je kant hebben in je denkbeelden.

Zeg maar wat je liever hebt.
.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:Je kunt de Bijbel in je denkbeelden aan je kant hebben en God niet aan je kant hebben..
Je kunt God aan je kant hebben en de Bijbel niet aan je kant hebben in je denkbeelden.

.
Dat is onlogisch.De Bijbel is het Woord van God, die twee kan je niet tegenover elkaar zetten
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Miscanthus

JolandaOudshoorn schreef:
refo schreef:Je kunt de Bijbel in je denkbeelden aan je kant hebben en God niet aan je kant hebben..

.
Dat is onlogisch.De Bijbel is het Woord van God, die twee kan je niet tegenover elkaar zetten
ik denk dat refo dit bedoelt:
De (volgens jou) juiste leer impliceert niet automatisch en levende relatie met God. Andersom is wel mogelijk: een levende relatie met God kan samen gaan met verschillende denkbeelden (interpretaties van de Bijbel).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Of we hem nu aannemen met vrije wil of met vrijgemaakte wil....
Je kunt de Bijbel in je denkbeelden aan je kant hebben en God niet aan je kant hebben..
Het spijt me, maar dit soort opmerkingen vind ik van het niveau prietpraat. Zo kun je iedere discussie als onbelangrijk afdoen.
Hij heeft ons macht gegeven om Hem aan te nemen.
Nee, zo staat het er niet. Dit staat er: Maar zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht (=volmacht) gegeven kinderen Gods te worden.
Ik heb toch altijd gehoord dat je een kind van God wordt door wedergeboorte. Net zoals in het begin van het doopformulier staat. Van nature kinderen des toorns, tenzij.....
Het doopsformulier zegt ook dat de kinderen in genade aangenomen zijn. De beste verklaring voor deze kwestie vind ik altijd nog het commentaar van Calvijn op Gen.17:7.
Calvijn wijst erop dat de ongelovigen onder de Joden door Christus kinderen van het Koninkrijk der hemelen worden genoemd, Matth. 8:11. Hij schrijft dan verder: “Hiermee is niet in strijd wat Paulus zegt, dat niet allen die uit Abraham zijn, als wettige kinderen worden beschouwd, omdat zij geen kinderen der belofte zijn, maar alleen des vleses, Rom. 9:8. Want dáár wordt de belofte niet in het algemeen genomen voor het uitwendige Woord, waardoor God Zijn genade zowel aan verworpenen als aan uitverkorenen toezegt, maar dit woord moet beperkt worden tot de krachtdadige roeping, die Hij inwendig bezegelt door Zijn Geest.”
En het is die inwendige roeping (wedergeboorte) waardoor we ‘echte’ kinderen van God worden.
JolandaOudshoorn

Ik mis eigenlijk een beetje het gevoel in deze discussie. Stel je voor, ik wil graag bekeerd worden, maar ik ben het nog niet. Moet ik nu afwachten totdat de Heilige Geest in mij gaat werken of moet ik des te meer de middelen van gebed Bijbellezen ed waarnemen. In zekere zin hebben we een keuze. En ja, achteraf gezien mogen we zeggen: God zij dank, Hij heeft mij getrokken.
Laatst gewijzigd door JolandaOudshoorn op 14 apr 2006, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Miscanthus

Afgewezen schreef:En het is die inwendige roeping (wedergeboorte) waardoor we ‘echte’ kinderen van God worden.
vertel dat maar aan je kinderen.....
JolandaOudshoorn

Miscanthus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:

.
ik denk dat refo dit bedoelt:
De (volgens jou) juiste leer impliceert niet automatisch en levende relatie met God. Andersom is wel mogelijk: een levende relatie met God kan samen gaan met verschillende denkbeelden (interpretaties van de Bijbel).
Daar kan ik het me helemaal in vinden. Er zijn genoeg voorbeelden van echte kinderen van God die misschien (in onze ogen) niet de zuivere leer hadden/hebben maar wel een levende relatie met God. En dat is het allerbelangrijkste
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:
Afgewezen schreef:En het is die inwendige roeping (wedergeboorte) waardoor we ‘echte’ kinderen van God worden.
vertel dat maar aan je kinderen.....
Ik ben blij dat dit aan mij verteld is toen ik kind was...
En wat de opmerking van JolandaOudshoorn betreft: er is toch niemand die hier oproept tot lijdelijk afwachten?
Daar kan ik het me helemaal in vinden. Er zijn genoeg voorbeelden van echte kinderen van God die misschien (in onze ogen) niet de zuivere leer hadden/hebben maar wel een levende relatie met God. En dat is het allerbelangrijkste
En zo kun je dus elke discussie doodslaan. Maar het gaat hier niet om de vraag: met hoeveel dwalingen we nog behouden kunnen worden?, maar om de vraag: wat leert ons God in Zijn Woord?
Dort

Bericht door Dort »

Polyander zegt:

En de inwendige, krachtdadige roeping is de eerste toegang tot het geloof. En deze geeft kennis van onze Zaligmaker Jezus Christus (die alleen de weg is tot het eeuwige leven), Joh. 14:6 en 17:3.

En allen die deze roeping mogen ervaren hebben de gemeenschappelijke verdorven natuur der mensen, zijn allen evengelijk de roeping Gods ter zaligheid onwaardig, en onbekwaam daaraan te beantwoorden, dat zij evengelijk dood zijn in de zonden, en kinderen des toorns, vervreemd van het leven Gods, en Zijne vijanden, Ef. 2:1-3 en 4:18, ofschoon sommige minder, andere meer hun verdorvenheid naar buiten openbaren.
Dort

Bericht door Dort »

JolandaOudshoorn schreef:Ik mis eigenlijk een beetje het gevoel in deze discussie. Stel je voor, ik wil graag bekeerd worden, maar ik ben het nog niet. Moet ik nu afwachten totdat de Heilige Geest in mij gaat werken of moet ik des te meer de middelen van gebed Bijbellezen ed waarnemen. In zekere zin hebben we een keuze. En ja, achteraf gezien mogen we zeggen: God zij dank, Hij heeft mij getrokken.
Volgens Gods wil des bevels zijn wij verplicht de middelen zo getrouw mogelijk waar te nemen. Dus je moet er alles aan doen! Maar dat alles laat ons in de dood, wij kunnen het niet verdienen. Het is énkel genade en God is deze genade niet verschuldigd.

Wij hebben in ons verbondshoofd Adam al een keuze gemaakt: "Wijk van ons, want aan de kennis Uwer wegen hebben wij geen lust." , Job 21:14.
Plaats reactie