Of we hem nu aannemen met vrije wil of met vrijgemaakte wil....
Wie remonstrants is gaan geloven snapt de gereformeerden nooit. En andersom. Beiden hebben de Bijbel aan hun kant. De remonstranten de Bijbel op zich. De gerformeerden via de DL.
Je kunt de Bijbel in je denkbeelden aan je kant hebben en God niet aan je kant hebben..
Je kunt God aan je kant hebben en de Bijbel niet aan je kant hebben in je denkbeelden.
Zeg maar wat je liever hebt.
Het spijt me, maar dit soort opmerkingen vind ik van het niveau prietpraat. Zo kun je iedere discussie als onbelangrijk afdoen.
Hij heeft ons macht gegeven om Hem aan te nemen.
Nee, zo staat het er niet. Dit staat er: Maar zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht (=volmacht) gegeven kinderen Gods te worden.
Ik heb toch altijd gehoord dat je een kind van God wordt door wedergeboorte. Net zoals in het begin van het doopformulier staat. Van nature kinderen des toorns, tenzij.....
Het doopsformulier zegt ook dat de kinderen in genade aangenomen zijn. De beste verklaring voor deze kwestie vind ik altijd nog het commentaar van Calvijn op Gen.17:7.
Calvijn wijst erop dat de ongelovigen onder de Joden door Christus kinderen van het Koninkrijk der hemelen worden genoemd, Matth. 8:11. Hij schrijft dan verder: “Hiermee is niet in strijd wat Paulus zegt, dat niet allen die uit Abraham zijn, als wettige kinderen worden beschouwd, omdat zij geen kinderen der belofte zijn, maar alleen des vleses, Rom. 9:8. Want dáár wordt de belofte niet in het algemeen genomen voor het uitwendige Woord, waardoor God Zijn genade zowel aan verworpenen als aan uitverkorenen toezegt, maar dit woord moet beperkt worden tot de krachtdadige roeping, die Hij inwendig bezegelt door Zijn Geest.”
En het is die inwendige roeping (wedergeboorte) waardoor we ‘echte’ kinderen van God worden.