Ambtenaar schreef:Lilian1975 schreef:De bundel gaat voor een groot deel over de vraag in welke mate Genesis 1 tot 3 kan worden geïnterpreteerd op een wijze die niet in conflict is met de evolutietheorie.
Dat zegt hij helemaal niet. Hij stelt duidelijk dat er wetenschappelijke bewijzen zijn met de in strijd lijken met de Bijbel en dat daarop bezinning nodig is en dat niet uitgesloten moet worden dat bepaalde theorieën aanvaard kunnen en moeten worden.
Dus zoiets als de eigenaar zegt dat zijn auto groen is. ( en in dit geval is de eigenaar alwetend en wijzer dan alle wetenschap bijelkaar) Maar de wetenschap zegt groen.
Dus moeten we niet uirsluiten da t het groen is. Ook al is de eigenaar niet kleurenblind....
Lilian1975 schreef:Daar wordt hier op RF dus op gereageerd waarom iets anders gaan interpreteren om het niet in conflict te brengen met de evolutie theorie. Dan ga je dus al uit dat het onomstotelijk bewezen waar is de evolutie theorie. Anders hoef je het niet anders te gaan interpreteren.
Ambtenaar schreef:
Hij stelt duidelijk dat hij voor academische onderzoeksvrijheid is, maar niet voor leervrijheid in de kerk. Dat markeert een duidelijk grens. Er is een verschil tussen theologische uitgangspunten en opvattingen en natuurlijkwetenschappelijke. Hier worden beiden direct vermengd.
Dus de bijbelse waarheid en werkelijkheid is minder werkelijk dan de natuurwetenschap...
Zoiets....?
De schepping is geen domatisch leerstuk waar ove rd te redetwisten is, maar de realiteit. [/quote]
Lilian1975 schreef:En dan hoef ik geen rekening te houden met evolutionaire opvattingen dat er altijd al dood is geweest.
Ambtenaar schreef:
Dus alle levende wezens waren vegetariër?
Ja waarom niet. Pas na de zondeval geeft de Heere het vlees tot spijze
Lilian1975 schreef:En wat is de relatie tussen de eerste en tweede Adam in Romeinen 5 wanneer Adam als uit vele mensachtigen werd gekozen om verbondshoofd voor allen te worden?
Ambtenaar schreef:
Daar is Gijsbert van den Brink is zijn boek al op ingegaan.
Ja en???
Lilian1975 schreef:Evolutie is niet bewezen. Maar wel hoe moeten we daar tegenover staan?
Ambtenaar schreef:
Je moet wel goed lezen. Hij stelt duidelijk dat er wetenschappelijke consensus is, maar dat het daarmee nog geen waarheid is. Dat is wat anders dan wat jij stelt.
Als iets geen waarheid is hoef je ook niet na te denken of de Bijbel anders geïnterpreteerd dient te worden.[/quote]
Lilian1975 schreef:En ja dan kom je in conflict met de wetenschap. En daar zit het pijnpunt. Dan kan je niet meer echt meedoen. Maar willen we dat? Moet de bijbelse waarheid opgegeven worden om mee te mogen doen. We hebben het wel over woorden van God Zelf. En niet over woorden die opgeschreven zijn vanuit een bijbelschrijver vanuut zijn eigen waarneming.
Ambtenaar schreef:
Het is maar net welk hermeneutisch kader je gebruikt.
Lilian1975 schreef:Rouwendal noemt dat er feiten uit de natuur lijken te wringen. Hij noemt niet welke feiten. En dat is ook iets wat me meer en meer opvalt. Men noemt iets. Maar niet wat. Het wordt al als één feit gebracht. Dat dingen wringen...
Terwijl de achterban die er waarschijnlijk het meeste moeite mee heeft moet gissen wat. En als men dan met feiten komt en een tegenargument krijgt, blijft het stil. Of het is niet wetenschappelijk want de wetenschap zegt wat anders....
Ambtenaar schreef:
De positie van de achterban geeft hij duidelijk aan. Hij stelt namelijk dat er veel te simplistisch wordt gedacht in de gereformeerde gezindte over de evolutietheorie en de bewijzen die daarvoor gevonden zijn. En dat juist daarom bezinning nodig is.
Ja dus worden ze niet serieus genomen. Want als het niet in het straatje van de evolutionaire wetenschappers past is het te simplistisch. Of zou het andersom zijn? Is de Bijbelse waarheid te hoog gegrepen voor de wetenschap die wijs is in zichzelf?
Lilian1975 schreef:Ik en de meesten op dit forum zijn geen biologen. Toch worden de vragen die hij dus stelt in het opinieartikel wel degelijk niet positief gewaardeerd. Zie eerste deel van deze post.
Ambtenaar schreef:
Dat is niet wat hij zegt. Hij geeft in zijn artikel 3 voorbeelden uit de biologie en dat van het kader van de biologie als wetenschap daar positief op is gereageerd. Logisch, het betreft hun vakgebied.
Welke voorbeelden dan? Ik heb het opiniarikel nog een keer gelezen....
Lilian1975 schreef:Verder bevestigt hij in de link het idee dat als er tegenargumenten gegeven worden dat niet serieus wordt genomen. Betwijfelt wordt. Lees maar: Blijkbaar ben je niet op de hoogte van publicatie X van auteur Y, die oplossingen geeft voor jouw problematische kwesties, of die bewijst dat de ET niet kan kloppen. Ik ben op de hoogte van meerdere publicaties van diverse auteurs op dit gebied, maar in veel gevallen betwijfel ik de wetenschappelijke houdbaarheid.
Ambtenaar schreef:
Hij betwijfelt niet, maar hij doelt op wetenschappelijke consensus. Iedereen kan wel wat beweren, maar het beweerde krijgt pas waarde als er consensus over bestaat.
En zo werkt het dus in het geloof niet. De mens buiten God heeft alleen consensus in hun vijandschap tegenover God.
En de mens in Christus die heeft consensus in hetgeen God hem voorhoudt in Zijn Woord.
Lilian1975 schreef:Mwah dat had dan in dat boek ook meegenomen kunnen worden. Want die waren al bekend. En als je weet dat die argumenten tegen je gebruikt gaan worden dan behandel je ze al. Dat doe je niet als je ze niet serieus neemt.
Dus ja het zou mooi zijn als hier op ingegaan zou worden in een RD artikel. Openlijk.
Ambtenaar schreef:
Helemaal niet. Hij geeft duidelijk de beperking van het boek aan. Het boek beperkt zich tot theologische en filosofische kwesties.
Ja en waarom zou dat nu zijn?
Lilian1975 schreef:En als er al bij voorbaat getwijfeld wordt aan de wetenschappelijke houdbaarheid geef ik weinig hoop dat daar überhaupt serieus op ingegaan wordt.
Ambtenaar schreef:
Hij pleit voor bezinning, dus juist wel voor serieus wetenschappelijk onderzoek. Al zegt hij dat laatste niet, maar dat is mijn interpretatie.
Dat is inderdaad jouw interpretatie.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk[/quote][/quote]