Afgewezen schreef:Luther schreef:Afgewezen schreef:+ Ik verzet mij tegen de gedachten dat er speciale beloften zijn voor onbekeerde kerkmensen.
Het probleem is alleen dat iedereen die het tegenovergestelde beweert, zoals huisman en ondergetekende, direct in de remonstrantse hoek worden gedropt.
Er zijn uiteraard wel speciale beloften voor onbekeerde verbondskinderen. Lees het doopsformulier goed.
Nou, ik weet niet of ik iemand in de remonstrantse hoek heb gedropt. Integendeel, ik heb het zelfs in dezen voor huisman opgenomen.
Ik heb dat nergens gelezen, maar wellicht heb ik iets over het hoofd gezien. In elk geval is het mij niet helder geworden dat er een verschil tussen jou enerzijds en de visie van WimA (en L.M.P. Scholten) anderzijds.
Afgewezen schreef:Luther schreef:Afgewezen schreef:+ Ik verzet mij tegen de gedachte dat er je kunt 'pleiten op de belofte' om te komen TOT geloof, omdat er buiten het geloof niets te pleiten valt.
Ook hierbij geldt dat iedereen die hiertegen ernstig bezwaar maakt, wordt verweten vermogens in de mens te leggen, en dat - al weerleg je dat 100 keer - je dat toch stug blijft teruggeven.
Nogmaals, ik heb het juist voor huisman opgenomen. Ik begrijp niet dat je dat over het hoofd hebt gezien.
Volgens mij hamer je hier voortdurend op het feit dat een onbekeerde niet kan pleiten, er geen beloften in de bijbel staan voor hem, e.d. Dus vooral het benadrukken dat alles verloren is. Dat leidt onmiskenbaar tot een onverantwoorde vorm van lijdelijkheid. Het benadrukken van bovenstaande houdt impliciet in dat je de ander (in dit geval huisman) verwijt, vermogens in de mens te leggen.
Afgewezen schreef:Luther schreef:Verder snap ik je stellingname niet: Je zegt hier: "buiten het geloof valt er niets te pleiten" en iets terug in een andere post: "als er geloof is, hoef je nergens meer op te pleiten". Het kan niet allebei waar zijn.
Het hangt ervan af wat je onder pleiten verstaat. Ook daar ben ik ergens al op ingegaan. Als onder pleiten wordt verstaan "het bidden van een onbekeerde om bekering", dan is er inderdaad geen pleitgrond, want dan ontbreekt het geloof.
De pleitgrond ligt niet in iets van ons, zelfs niet in ons geloof. Die ligt in de vastheid van Gods verbond en Zijn Woord. En ja, daar mag elk verbondskind op pleiten, als een rechteloze, maar desalniettemin: je mag de Heere aan Zijn eigen Woord houden.
Afgewezen schreef:Luther schreef:Ten overvloede: Uiteraard mag een onbekeerd verbondskind wél pleiten op Gods verbond, op Zijn Woord, op Zijn trouw: Heere, U zegt in Uw woord: Ik zal het stenen hart wegnemen en u een vlesen hart geven. Ik heb zo'n hart. Verlos mij van mijn stenen hart. / Dát is pleiten. Ik zou niet weten wat ik mijn kinderen anders zou moeten voorhouden. De Heere geeft Zijn onbekeerde verbondskinderen immers bij de doop het recht van toegang tot de beloften? Welnu, dat recht verkregen hebbende, mogen ze ook pleiten op die beloften.
Een onbekeerde heeft niets meer nodig dan het Evangelie. Precies wat ook de buitenstaander nodig heeft.
Dat laatste ben ik met je eens, maar daarover gaat de discussie helemaal niet. Het gaat er niet om wat we allemaal nodig hebben, maar om de waarde van het verbond.
Misschien mag ik het met een (zwak) voorbeeld proberen. Stel je een baron voor in een klein dorp. De baron heeft een lieve vrouw en twee kinderen. Hij is schatrijk en heeft besloten dat een deel van Zijn vermogen ten gunste zal komen aan de jongeren in het dorp. In het plaatselijk krantje laat hij een advertentie opnemen, waarin staat dat hij voor de kinderen en jongeren in het dorp 25.000 euro beschikbaar stelt.
Zijn eigen kinderen wonen uiteraard ook in het dorp. De baron vertelt hen van zijn plannen en laat hen de advertentie lezen. Eén van zijn jongens vraagt: Papa, hoe kunnen we dat geld dan krijgen? De baron: Jongens, dat zal ik je zeggen; jullie zijn tenslotte mijn kinderen. Als jullie ook willen delen in dat geld, dan moeten jullie me een brief schrijven, waarin je me laat weten, wat ik voor jullie beteken en wie ik voor jullie ben. Want alleen aan de kinderen van wie ik zo'n brief krijg, zal ik geld geven.
Vraag: Is het geld voor elk kind in het dorp beschikbaar? Moet elk kind aan dezelfde voorwaarden voldoen? Ja!
Toch is er een verschil, ik zou haast zeggen: gelijke gevallen worden hier ongelijk behandeld. Die twee kinderen krijgen te horen hoe ze aan het toegezegde geld kunnen komen; de andere kinderen in het dorp niet.
Afgewezen schreef:Luther schreef:Maar ik voel de verwijten al aankomen:
1. Je legt vermogens in de natuurlijke mens, die een zo'n mens niet meer heeft. (Dat weet ik ook wel; maar dat laat zijn recht van toegang onverlet.)
2. Je maakt onbekeerde gedoopte kinderen en ouderen iets belangrijker dan de rest van de mensheid. Zij kunnen ook tot het heil in Christus komen en zonder geloof kan niemand, ook verbondskinderen Gode niet behagen. (Dat weet ik ook wel; zonder geloof zal niemand God zien en leven, ook verbondskinderen niet; en nee, ik stel niemand achter; want een ieder die de gekruisigde Christus gelooft, zal zalig worden. Die toezegging doet de Heere echter aan de verbondskinderen en niet aan hen die ongedoopt zijn.)
3. Je ontneemt het verbond zijn waarde, want je maakt er een soort aanbod van genade van. (Nee, dat doe ik niet- hoewel die beide uiteraard ten nauwste aan elkaar verbonden zijn - maar ik trek wel de lijn van het OT door naar het NT.)
Je eerste verwijt is onterecht, ik begrijp echt niet waarom je me dit voor de voeten werpt. Het was vooral WimA die op dit aambeeld hamerde, ik niet. Wat punt 2. en 3. betreft worden we het kennelijk niet eens.
T.a.v. punt 1: Nergens heb je afstand genomen van de stellingen van WimA. T.a.v. de punten 2 en 3: zie het bovengenoemde voorbeeld; zie de post van Geka. Verder constateer ik dat het OT voor jou dan wel een heel ander karakter heeft dan het NT en dat het bij jou vooral gaat om de breuk tussen OT en NT, terwijl ik die in één lijn zie. In het OT was het verbond met Abraham en zijn zaad; in het NT met Abraham en zijn zaad en de christelijke gemeente.
Luther schreef:Het is ontzettend vervelend om je steeds te moeten verweren tegen bovenstaande beschuldigingen; want dat doet vermoeden dat je e.e.a. bewust in een kwaad daglicht wilt plaatsen. Daarom kan ik @huisman goed begrijpen dat hij zich terug trekt uit de discussie.
Afgewezen schreef:Ik heb inderdaad in bepaalde opzichten een andere mening dan jij en huisman. Dus bestrijd ik jullie mening.
Ik heb inderdaad grote moeite met het woord 'bestrijden'. Misschien is dat wel precies wat ik bedoel.
Afgewezen schreef:Als je dat beschuldigen gaat noemen, ja, dan wordt het lastig discussiëren.
Hoho, lees nog even hoe je hebt gereageerd op de exegese van ps. 81. Huisman leest alleen maar voor wat er staat in psalm 81 en je doet voorkomen alsof hij een halve of hele ketterij verkondigt met zijn uitleg.
Afgewezen schreef:Kunnen we niet gewoon op basis van argumenten met elkaar in gesprek blijven?
Ik ben bang van niet.