Dr. Steenblok kwam in 1943 naar de GG, maar dit onderwerp is lang daarvoor ook al besproken. Tenminste, op http://www.dsrkok.nl lees ik:Anker schreef:Ik ken het ja. Terwijl de GG deze 'leeruitspraak' niet erkent. Ik heb ds. P. Blok wel eens horen zeggen: weg met deze theologie... (Dat de verzoening van Christus niet verder strekt dan alleen tot zaligheid van de uitverkorenen) Dus de algemene genade vloeit niet voort uit de zoenverdienste van Christus. Dat heeft dr. Steenblok ingebracht in zijn lezing voor de onderwijzersvereniging. Op zich niet zo'n belangrijk punt natuurlijk.
Ds. Kok neemt diverse Saambinders uit zijn tas en begint te lezen uit de Saambinder van
donderdag 28 februari 1935:
K. te G. vraagt: Heeft Christus in dien zin voor de onbekeerden geleden, dat hij in deze tijd
zijn brood mag eten? Of krijgen zij alle tijdelijke dingen uit de hand Gods, als Schepper en
Onderhouder der wereld, uit Zijne goedheid, zonder enige verdienste aan hunne zijde?
Antw. Meermalen is in de Saambinder op grond van de Schrift aangetoond, dat Christus
alleen voor de uitverkorenen heeft geleden en is gestorven. Zijn sterven was een
borgtochtelijk sterven ter voldoening van de schuld en verzoening met God. Voor wie
Christus Zich gaf, die alleen hebben in Hem de verzoening hunner zonden; zijn in Hem
gerechtvaardigd en kunnen niet verloren gaan. Die, gelijk de Remonstranten leren, dat
Christus voor alle mensen leed en stierf, achten het bloed van Christus onrein. Zij
loochenen de verkiezing des Vaders en de bediening van de Heilige Geest in het
levendmaken van de dode zondaar, omdat zij de doodstaat van de mensen ontkennen.
Het staat voor ieder belijder van de waarheid onwrikbaar vast, dat Christus voor de
uitverkorenen alleen geleden heeft en niet voor alle mensen. De verkorenen des Vaders
en de gekochten met Christus’ bloed worden op Gods tijd door de Heilige Geest
toegebracht, en van kinderen des toorns gesteld in de staat der verzoening en
aangenomen tot kinderen Gods. Het heeft de Heere behaagd in Zijn eeuwigen raad alzo te
bepalen, dat Hij het geslacht des mensen uit Adam en Eva bouwde, niettegenstaande in
de val de mens zich aan de drievoudige dood onderwierp. Maar God sneed het geslacht in
het Paradijs niet af. Hij gaf zonen en dochters om uit dit geslacht Zijn uitverkorenen te
behouden. Om de Zijnen bijeen te brengen draagt Hij de wereld, doet Hij ze brood
voortbrengen voor de eter. Doornen en distelen draagt het gevloekte aardrijk om de
zonde; spijs en drank is er alleen omdat Christus Zijn bloed voor de Zijnen gaf, en verwierf
dat eens zijn zal een nieuw hemel en een nieuwe aarde, waarop gerechtigheid wonen zal.
De verworpenen delen dus in de zegeningen voor het tijdelijk leven, alhoewel Christus
voor de Zijnen alleen geleden heeft en gestorven is.